Tarvitsen nopeasti apua liittyen TASA-ARVOON!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja millipilli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

millipilli

Jäsen
05.02.2012
78
0
6
Hei!!

Teen koulutyönä laajempaa tehtävää liittyen työelämän tasa-arvoon! Toivoisin teiltä mielipiteitä ja vapaata keskustelua liittyen aiheeseen.

Varsinkin haluaisin kuulla mielipiteitänne aiheesta:

MILLAISTA ON TYÖELÄMÄN TASA-ARVO KUN PUHUTAAN ESIM KOTIIN JÄÄMISESTÄ SAIRAAN LAPSEN KANSSA?

MITÄ LAPSETTOMAN TULEE SAADA "KORVAUKSEKSI" YLIMÄÄRÄISESTÄ TYÖSTÄ JONKA JOUTUU TEKEMÄÄN KOLLEGANSA HOITOVAPAAN TAKIA?

ONKO SAIRAAN LAPSEN KANSSA KOTIIN JÄÄMINEN VAPAATA?

Toivon että saamme aikaan aiheesta hyvän keskustelun! :)

Kiiton kaikille jotka vaivautuvat antamaan mielipiteensä.!! Tai kommentoivat toisen mielilpidettä! :hug:

Huomennako työ pitää palauttaa...

Onhan nuo lapsen tähden poissaolot tavallaan epäreiluja, mutta toisaalta jollain lapsettomalla voi olla omia sairauspäiväpoissaoloja huomattavasti enemmän. Eli tämä nyt vain on sellaisia asioita, jotka vain on hyväksyttävä.

[QUOTE="mimmi";27221186]Siis lapsettoman pitäisi saada jotain korvauksia työkaverin hoitovapaasta :O entäs sitten "lapsellisen" korvaukset lapsettoman sairauspäivistä ?[/QUOTE]

Ei lapseton saa korvausta lapsellisen sairastamisesta, eikä lapsellinen saa korvausta lapsettoman sairastamisesta. Tässä puhutaan kolmannen osapuolen (lapsen) sairastamisesta, joka vaikuttaa työhön.

Kuten joku jo sanoi, lapseton voi olla oman sairauden takia pois yhtä paljon tai enemmän kuin "lapsellinen" työkaveri. Tasa-arvo ei ole KOSKAAN sitä, että jokainen saa yhtä paljon. Tasa-arvo on henkilökohtaista ja sitä, että edut ovat samat ja ne määräytyy tarpeen mukaan.
Itse olen ollut paljon pois lapsen sairastamisen takia kun kaksi pientä lasta aloitti päiväkodissa. Olen tuntunut huonoa omaa tuntua siitä, painostusta ja olen riidellyt aiheesta kotona miehen kanssa poissaoloista. Toisaalta olisin joka ikinen päivä ollut mielummin jossain muualla kuin hoitamassa kipeää ja kiukkuista lasta, valvomista, huolta jne. Ehkä joku lapseton on ollut kateellinen, kun ei voi tietää mitä kaikkea lapsen sairastaminen voi olla. Olen myös ollut tilanteessa jossa lääkärit epäilivät lapsellani olevan syöpä. Tuloksia odottaessa päätin, että en enää koskaan tappele tai valita jostain korvatulehduksista tai muista normaaleista lapsiperheen sairauksista. Jos poissaoloni on ongelma jollekin niin se on voi voi. Mulle on aina ja joka tilanteessa tärkeintä lapseni ja niiden terveys. Ja kieltäydyn tuntemasta siitä huonoa omaa tuntoa. Se on tasa-arvoa, että minä työntekijänä saan tuntea olevani oma itseni. Kuka tahansa äiti joutuu teeskentelemään, jos väittää, että työ merkitsee jotain enemmän kuin lapset.

• Tykkää
Reactions: millipilli
MILLAISTA ON TYÖELÄMÄN TASA-ARVO KUN PUHUTAAN ESIM KOTIIN JÄÄMISESTÄ SAIRAAN LAPSEN KANSSA?

Tasa-arvo tässä asiassa on kaksipiippuista. Ajatellaanko siinä perheen sisäistä tasa-arvoa, vain tasa-arvoisuutta työnantajien näkökulmasta. Tietenkin poissaolot tulisi jakaa molemmille vanhemmille tasapuolisesti. Toisaalta jos vaimo on aivokirurgi ja mies varastotyöntekijä, niin ehkä on kaikkien kannalta järkevämpää, että mies hoitaa lasta. Vaimon poissaolo voi aiheuttaa kuoleman, kun miehen poissaoloon riittää summa x rahaa ja varamies tulee vuokrafirmasta.

MITÄ LAPSETTOMAN TULEE SAADA "KORVAUKSEKSI" YLIMÄÄRÄISESTÄ TYÖSTÄ JONKA JOUTUU TEKEMÄÄN KOLLEGANSA HOITOVAPAAN TAKIA?

Hoitovapaa ei tee poikkeusta mihinkään muuhunkaan vapaaseen kollegan näkökulmasta. Pitääkö kollegalle maksaa extraa jos henkilö on hoitovapaalla? sairaana itse? siirretty tilapäisesti toiseen tehtävään? lomalla? Kyllä se niin on, että työmäärän lisääntyessä jollain, se on työnantajan päätettävissä, että maksetaanko henkilölle korkeampaa palkkaa.

Vapaata työstä se on. Onko se vapaata individuaalisesti sille henkilölle? No ei varmasti ole, mutta se ei ole relevanttia työn kannalta.

• Tykkää
Reactions: millipilli

Meille tämä ei ole ajankohtainen, sillä olen edelleen kotona tyttöni kanssa,mutta käyn osa-aikaisesti iltatöissä ja näin ollen tytön sairastaminen ei vaikuta mihinkään. Me ollaan sovittu, että katsotaan miten kotiin jääminen vaikuttaa mihinkäkin, lapsen sairastelua kun ei voida etukäteen tietää. Oletan, että miehelläni tällä hetkellä olisi paljon paremmat ylenemis-ja etenemismahdollisuudet joissa haluan häntä tukea ja näin ollen jäisin kotiin enemmän. Plus minua sairaspoissaolot eivät pahemmin haittaa, mutta mieheni oikeasti pitää työstään :D

Ei mitään, miksi pitäisi? Korvattaisiinko sille ensin lapsia saaneelle jotenkin myöhemmin sitten tasoittavasti toisen työntekijän poissaolot, jotka lisäävät hänen työtaakkaansa kun toinenkin työtekijä hankkii lapsia? Entä, jos toinen, lapseton työntekijä alkaakin sairastella itse runsaasti ja on poissa töistä, saako lapsia omaava silloinkin korvauksia? Miksi sairausloma ja hoitovapaa olisivat eriarvoisia korvattavuuden näkökulmasta?

Itse pidän sitä enemmänkin kidutuksena, usein kova huli ja stressi, henkisesti raskaampaa kuin työssäkäynti. Lisäksi kotona olo voi asettaa kotona olevalle vanhemmalle kodinhoitopainetta lapsen sairastaessa.

Entä mitä mieltä siittä että yleensä äiti käyttää vanhempainvapaan?

Mielestäni ymmärrettävää. Äidillä ja lapsella on usein erityinen side, joka on syntynyt lapsen jo mahassa ollessa ja useilla äideillä on erittäin vaikeaa olla poissa pienen vauvansa luota. Mnia lapsia myös rintaruokitaan, joka hankaloituisi äidin ollessa työelämässä. Useimmiten mies myös tienaa enemmän kuin nainen, joten taloudellisesti se on järkevämpää.

Itse olen sitä mielipuolta, että vaikka itsellänikin on lapsia, on VÄÄRIN, että töissä lomat jaettaisiin aina perheellisten mukaan. Lomakierto on neutraali vaihtoehto, jos muuten ei kompromissiin päästä. Minulle lapset eivät ole koskaan olleet mikään keino helpotuksiin työelämässä eikä opiskeluissa, enkä ole koskaan pyytänyt erikoisoikeuksia edes kroonisesti sairaan päiväkoti-ikäisen totaaliyyhoona. Omat valintani olen sovittanut niin, että pystyn huolehtimaan velvollisuuksistani äitinä, opiskelijana ja työntekijänä. Useimmat koulussa/töissä eivät edes tiedä minulla olevan lapsia, koska pidän nämä asiat erillään.

Ymmärrän, että vanhempi tahtoo päästä lapsensa lakkiaisiin tai katsomaan lapsensa joulujuhlaesitystä, mutta se ei tarkoita, että jokainen syysloma meinaisi sitä, että lapsettomat ovat töissä ja lapsiperheelliset eivät. Lapsettomien elämä on ihan yhtä tärkeää, emmekä voi arvottaa heidän tekemisiään saati että meille kuuluisi mitä he vapaa-ajallaan tekevät.

En saa korvauksia siitä, että lapseton kollega on saikulla (minä itse en saikkuja tykkää ottaa edes hyvästä syystä) ja teen hänen työnsä sen aikaa. En saa edes korvauksia siitä, että olen jatkuvasti tiimini tuottavin työntekijä kuukaudesta toiseen tehden jopa kymmenkertaisesti enemmän kuin muut tiimissä. Jos sattuisin jäämään vanhempainvapaalle lähitulevaisuudessa en usko tasa-arvon työelämässä merkitsevän sitä, että se lapseton kollega saisi jotain erityistä siitä hyvästä, että olen muutaman kk poissa.

Hei!!

Teen koulutyönä laajempaa tehtävää liittyen työelämän tasa-arvoon! Toivoisin teiltä mielipiteitä ja vapaata keskustelua liittyen aiheeseen.

Varsinkin haluaisin kuulla mielipiteitänne aiheesta:

Toivon että saamme aikaan aiheesta hyvän keskustelun! :)

Kiiton kaikille jotka vaivautuvat antamaan mielipiteensä.!! Tai kommentoivat toisen mielilpidettä! :hug:

Vastaan nyt työnantajan ja äidin näkökulmasta.

Tuohon on niin vaikea puuttua että kumpi vanhemmista jää kotiin sairaan lapsen kanssa että siitä on turha edes puhua. Toki ihanne olisi jos molemmat vanhemmat olisivat yhtä paljon pois töistä.

Ei mitään korvauksia kuulu saada kuten ei saa muiden omista sairauslomistakaan.

Kotiin jääminen ei ole vapaata vaan sairauslomaa mutta yhteiskunnan täytyisi tukea työnantajia asettamalla työntekijä- ja vuosikohtainen kiintiö sairauslomille, jolloin työnantaja joutuisi maksamaan esim. max 15 pv vuodessa / työntekijä sairausloman palkkaa. Nythän joka sairaudessa on omavastuuaika jonka työnantaja joutuu maksamaan.

Yhteistyössä