Tarvitsen nyt todella apua teiltä murrosikäisten äidit ja muutkin! Kyse lapsen alkoholin käytöstä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
meilla on 15v poika, joka kysyi tänään. Saako hän tulla humalassa kotia yöksi vai pitääkö jäädä kaverille?
Tottakai kotiin saa tulla sanoin.
Mutta sydämmessä riipas. S e on siis totta. Poikani ottaa alkoholia kavereiden kanssa. koskaan ei ole kotia tullut haisevana tms. Fiksusti käyttäytynyt aina kylillä ja kotona.

Silti mä mietin, et pitäskö mun kieltää sen ottamasta alkoholia? kieltää ettet ota ku oot alle 18. meillä ei kotona juoda kuin kerta kaks vuodessa lonkero pullo. Alkoholiin suhtautminen ei siis ole kielteistä se ei vain ole arki eikä viikonloppijuoma ollu meille.

Pitääkö meidän antaa lapsemme "ottaa kuppia" ja suvaita se?

Mitä olette mieltä..

meidän pikkupojasta on tulossa mies :(

No minusta olisi kyllä tärkeää tuoda nuorelle esille sekin, ettet hyväksy alkoholin käyttöä alaikäisenä. Että olet huolissasi, jos tiedät hänen käyttävän. Sillä kysymällä lupaa tulla kotiin hän ehkä tarkoitti kysyä myös, mitä mieltä olet alkoholikokeiluista.

Kieltäminen ei auta, ottaa kuitenkin. Kannattaa kuitenkin tehdä selväksi ettei se ole fiksua tuossa iässä, terveyshaitat ym (ei tosin varmaankaan kallista korvaansakkaan sille mitä sanot).
Ei kannata antaa suvaitsevaakaan kuvaa, antaa väärän viestin...
Suosittelen jotenkin rajoittamaan rahan saantia, ts. ei ole paljoakaan ylimääräistä rahaa josta et tiedä mihin kuluttaa.

Ja itse en hyväksy alaikäisten alkoholin käyttöä, vaikka en sitä pystyisikään estämään. Yrittäisin kyllä estää, mutta en ikinä kieltämällä kotiintulon humalassa.

No totta helkkarissa kiellät ottamasta, sehän on alaikäinen!
Itsellä nää asiat on vasta edessä, mutta muistan vielä omaa nuoruutta....;-) Otettiin kaljaa jo tuossa iässä, mutta salaa, koska kotonani oli ehdoton kielto.

Mun mielestä kotiin pitää/ saa tulla aina, mutta on pöljää, ellet keskustele poikasi kanssa ja tee selväksi ettet hyväksy juomista monestakin syystä (vaarallisuus, mitä voi sattua jne.) Perustele hyvin. Jos silti tulee kännissä kotiin, on uusintakeskustelun paikka.

Ja ehdottamasti käsket tulla yöksi kotiin, jolloin voit itse katsoa missä kunnossa tulee.
Muuten yhdyn edellisiin, että jos poika on päättänyt ottaa, niin ottaa melko varmasti riippumatta siitä kiellätkö vai et.

Kysyisin luultavasti myös mistä lapseni alkoholia saa ihan uteliaisuuttani, mutta en tiedä kertoisiko omani... Tosin eivät vielä ole siinä iässä, että kulkisivat "kylillä".

Tämä on vähän hankala asia, mutta toisaalta parempi että poika tulee kotiin kuin että jää jonnekkin kaverille yöksi, tiedätpähän ainakin alkaa etsimään jos ei ala kotiin kuulumaan, sattuu että on vaikka sammunut jonekkin.

[QUOTE="viiraska";23624068]Ja itse en hyväksy alaikäisten alkoholin käyttöä, vaikka en sitä pystyisikään estämään. Yrittäisin kyllä estää, mutta en ikinä kieltämällä kotiintulon humalassa.[/QUOTE]

Itekkö et juonut alaikäisenä?

Ensinnäkin fiksu poika, kun tuli asiasta kanssasi juttelemaan! :)
Mutta mutta..vaikea tilanne. Itse myös keskustelisin ja sanoisin, etten missään nimessä hyväksy alaikäisen juomista. Saattaisin jopa sanoa, että sinä et kuule juo, ja sillä siisti. Pysyt kotona, etkä lähde kavereille. Jos ja kun tulee humalassa joskus kotiin, siitä seuraa rangaistus. Mutta kuitenkin koti on se paikka, johon tullaan, tilanteessa missä hyvänsä.

Mun omasta "tuosta ajasta" on sen verran vähän aikaa että tiedän sanoa sen että poikasi todennäköisesti ottaa, kielsit tai et. Vanhemman ei mun mielestä tarvitse missään nimessä hyväksyä tai näyttää vihreää valoa alkoholin käytölle, voit ilmaista ettet missään nimessä hyväksy hänen juomistaan, mutta tosi asia on ettei sitä voi kokonaan estääkkään ellei aio pitää jälkikasvuaan joka viikonloppu visusti kotona. Riippuu ihan ihmisestä, ottaako hän mielipiteesi huomioon vai ei, kapinointi kuuluu ikään ja joskus päätöksiä tehdään vain sillä perusteella että venytetään niitä rajoja. Jonkinmoinen valistus siitä miten sitä alkoholia kuuluu käyttää, on mielestäni aiheellinen. Jonkun mielestä se on hyväksyntää, mutta mun mielestä on silti paljon parempi neuvoa ja varoittaa nuorta kaljoittelusta (koska hän sitä melko varmasti kuitenkin tekee) kuin jättää valistukset vallan pois siksi että ajatellaan "ettei meidän 15 kesäinen Matti juo, vaikka kaverit niin tekevät, koska minä olen kieltänyt". 15-vuotias on vielä lapsi siinä mielessä että tarvitsee paljon ohjausta ja tukea elämässään, mutta myös sen verran vanha että tekee itsenäisiä päätöksiä juuri tuollaisissa asioissa, vanhempien ja viisaampien ohjeistuksesta piittaamatta.

Ilmaiset kantasi siitä, että et hyväksy alaikäisen alkoholinkäyttöä mutta painotat samalla, että kotiin pitää tulla oli missä kunnossa hyvänsä.
Itse kertoisin myös lastensuojelulliset asiat eli kaupungilla tavattuna humalaisesta lapsesta tehdään aina myös lastensuojeluun ilmoitus ja kertoisin myös mitä se ilmoitus käytännössä merkitsee koko perheelle eli kuukausien valvontaa lastensuojelun puolelta ja nuoren mahdollinen huostaanotto jos rikos toistuu eli tuo humala ja alkoholijuomien hallussapito.
Itse olisin huolissani myös siitä, että kuka on niin vastuuton aikuinen, joka kantaa alaikäisille alkoholia?????

Alkuperäinen kirjoittaja esimurkkujen äiti;23624110:
Jos ja kun tulee humalassa joskus kotiin, siitä seuraa rangaistus. Mutta kuitenkin koti on se paikka, johon tullaan, tilanteessa missä hyvänsä.

No tässähän se ristiriita juuri onkin, että et voi hyväksyä kotiintuloa humalassa ja sitten antaa siitä rangaistusta. Koska seuraavalla kerralla poika ei takuulla tule yöksi kotiin.

Mä miettisin jotakin palkkiosysteemiä ehkä, siis kannustaisin olemaan juomatta ja tekemään rohkeita valintoja sen suhteen. Lisäksi varmaankin käyttäisin ns. shokkivalistusta, eli saattaisin näyttää vaikkapa kuvia tai uutisia, miten käy ku lapset juo alkoholia.

Itselleni on jäännyt 7-luokan terveystiedon kirjasta mieleeni kuva nuuskan aiheuttamasta suusyövästä. En koskaan ikinä milloinkaan edes harkitsisi, että kokeilisin.

[QUOTE="totuus on";23624122]Ilmaiset kantasi siitä, että et hyväksy alaikäisen alkoholinkäyttöä mutta painotat samalla, että kotiin pitää tulla oli missä kunnossa hyvänsä.
Itse kertoisin myös lastensuojelulliset asiat eli kaupungilla tavattuna humalaisesta lapsesta tehdään aina myös lastensuojeluun ilmoitus ja kertoisin myös mitä se ilmoitus käytännössä merkitsee koko perheelle eli kuukausien valvontaa lastensuojelun puolelta ja nuoren mahdollinen huostaanotto jos rikos toistuu eli tuo humala ja alkoholijuomien hallussapito.
Itse olisin huolissani myös siitä, että kuka on niin vastuuton aikuinen, joka kantaa alaikäisille alkoholia?????[/QUOTE]

Poika ei sano mistä kaljansa saa. Mutta hänellä on yks 18v kaveri. <en voi todistaa<

Mitä jos laitat hänelle kotiintuloajan ja sanot ettei humalassa auta olla. Meillä tehoaa "uhkailu" aseluvilla. Eli jos nuori jää kiinni humalastaan poliisille niin aseluvat on tiukassa. Poika täyttää 15 vuotta kesäkuussa ja on innokas metsästäjä. Tekee mitä vaan jotta saa oman aseluvan.

Meillä toimi ja toimii edelleen kannustimena ihmeen hyvin se, että lapset (15, 17 ja 19) ovat tienneet saaneensa rockfestariliput, jos on onnistunut olemaan ilman isoja töppejä.

Ja kyllä minäkin haluaisin tietääaloittajan tilanteessa minne murunen on menossa juomaan, keiden kanssa ja mistä on saatu viinat...

Mun 17 ja puoli vuotiaani ei onneksi vieläkään juo, eikä kuulemma halua sitä opetellakkaan, ei halua tuhta aivojaan eik tuhlata rahojaan. Mopolla ajelee ja ajokortiin säästää mieluummin. Me kotona ei kyllä hyväksyttäiskään alaikäisen juomista, vaikka ei itse lasiin syljetäkkään, otetaan kuppia silloin tällööin. Mä ainakin kieltäisin 15 vuotiasta juomasta ja puhuisin asiasta hänen kanssaan. Ei noin nuoren ole hyvä vielä aloittaa juomista, siitä kun tulee helposti sitten tapa ja kaikkea ikävää voi seurata kännissä koheltaessa. Multa ehdoton EI alaikäsen kännäämiselle! Niin ja miehisyyden mitta ei siis todellakaan ole mikään juopottelu, päin vastoin!!

Minulla vjaa 15-v tyttö ja hänen kanssaan i onneksi ole vielä tullut alkoholi-juttuja vastaan.On sen verran kotonaviihtyvää lajia etten usko vielä kaljojen ym.kiinnostavankaan.
Olen jutellut hänen kanssaan asiasta ja hän on itsekkin sitä mieltä ettei kiinosta ja suht.muutenkin aika kypsästi asioihin.
Mutta tuo että kiellätkö ..niin KYLLÄ .Sillä annat esimerkin nuorellesi missä mennään.Ja älä lipsu edes yhteen siideriin...siis ei yhtään!

jaaha, vai tulee pojasta mies kun se juo viinaa. just joo. laita se paskaläjä töihin, työ tekee miehen eikä humalassa riekkuminen! ja seuraava päivä vietetään tietenkin sängyn pohjalla ja äiti kantaa buranaa ja lässyttää, just joo.

[QUOTE="viiraska";23624058]No minusta olisi kyllä tärkeää tuoda nuorelle esille sekin, ettet hyväksy alkoholin käyttöä alaikäisenä. Että olet huolissasi, jos tiedät hänen käyttävän. Sillä kysymällä lupaa tulla kotiin hän ehkä tarkoitti kysyä myös, mitä mieltä olet alkoholikokeiluista.[/QUOTE]

Samoin minä olettaisin hänen kysyneen mielipidettäni asiaan. Oma kuopus 16vee, ei ole kyllä vielä juopotellut. Kavereineen meillä paljon ja kaupungillakin. Valvon vielä aina kotiin tullessaan(yökyöpeli) ja tulee kyllä viimeistään puoliltaöin viikonloppuisinkin kotiin. Välttämättä ei edes aina ole missään tai sitten kaveri meillä yötä.
En kyllä antaisi tuolla kylillä juopotella, kun ei edes kokemusta, kuinka käyttäytyy humaltuneena.
Eihän sitä kotiinkaan voi kieltää tulemasta, mutta mieluiten ei lupaa vielä alaikäisenä.

jaaha, vai tulee pojasta mies kun se juo viinaa. just joo. laita se paskaläjä töihin, työ tekee miehen eikä humalassa riekkuminen! ja seuraava päivä vietetään tietenkin sängyn pohjalla ja äiti kantaa buranaa ja lässyttää, just joo.
Siis jo tuo, että äidillä on se asenne, että pojasta tulee mies siinävaiheessa, kun alkaa ottaa viinaa, on läpeensä örvellysmyönteinen... Lapset kyllä aistii vanhempiensa asenteet ja arvot. Mitä välinpitämättömyyttä, että päästää lapsen kaverille, jos tietää että lapsi aikoo juoda. Vanhemmuus ei ole sitä että ihmetellään vaan lapsen tekemisiä ja sanotaan "jaajaa" ja "ohhoh".

Kun mä olin 15 en kysynyt vanhemmiltani saanko tulla humalassa kotiin...useimmiten jäin kaverille joskus koitin hiipiä hiprakassa kotia! Vaikka olisin kysynyt ja saanut kieltävän vastauksen olisin juonut silti. Mielestäni nuoret kyllä juo, vaikka kuinka kieltäisit ja selittäisit vaarat. Eikö ole kuitenkin parempi että lapsi tulee kotiin ja näet kunnon ja voit seurata ettei satu mitään.

Ei tuon ikäinen järkipuhetta kuuntele, kun nyt täytyy maistaa niin sit kans maistetaan. Ihanaa että sinulla on noin rehellinen lapsi, joka kertoo mitä aikoo tehdä :)

Yhteistyössä