Tässä taas sellaisia tunteita, joista ei varmaan saisi puhua ääneen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Olen tällä hetkellä hoitovapaalla (luojan kiitos pääsen kohta palaamaan töihin!). Joskus, tai aika useinkin, tämä kotiäitiys tuntuu todella ALENTAVALTA. Ihan kuin olisin joku kotiorja. Palvelen lapsia minkä kerkeän (ts. huolehdin heidän tarpeistaan) ja saan palkaksi huutamista, rumasti puhumista, läpsimistä jne. Tiedän, että on todella lapsellista minulta aikuisena ajatella näin, mutta silti välillä ajattelen, että miksi minun täytyy passata muita ja sen jälkeen minua voi kohdella, kuin mitäkin tiskirättiä.

En ole koskaan kuullut, että kukaan kuvaisi kotiäityden tuntuvan alentavalta. Toki rakastan lapsiani ja on paljon hyviäkin hetkiä ja asioita, mutta välillä tuntuu, että huh heijaa...

Varmaan aika normaaleja tuntemuksia äideille. Vaikka en koe mitenkään alentavaksi äitiyttäni niin joskus se vaan tuntuu siltä, että itse vaan antaa ja antaa ja mitään ei saa takaisin. Mutta sitten kun saa, tuntuu se juurikin niin ihanalta. Sitä ihanuutta ei varmaan tuntisi, jos ei ensin joutuisi välillä kokemaan olevansa tiskirätti. :)

Tässä linkki vielä eiliseen pinoon josta saat varmaan vertaistukea: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2126653-mita-jos-ei-nauti-aitiydesta-yhtaan/

kaikenlaisista tunteista saa puhua,negatiivisistakin - tunteet tulee ja menee,ajoittaiset "huonot" ajatukset eivät tee kenestäkään huonoa vanhempaa.Itselläni kahden esiteinin yh:na monesti samanlaisia fiiliksiä, tuntuu että toimin kotiorjana ja kiitokseksi tulee p*kaa niskaan,olen siis kyllä päivisn töissäkin.Riittää,että itse tiedostaa negatiiviset tunteensa,eikä niiden pohjalta kohtele lapsiaan kuitenkaan huonosti - tajusit varmaan mitä tarkoitin, eli ei syytä huoleen - tsemppiä,ja kerää voimia sitten niistä paremmista päivistä :)

[QUOTE="mama";26098426]Onhan tuossa totuuden hivenkin mutta kuulostaa myös siltä ettet ollut/ole vielä valmis äidiksi. Kuinka vanha olet?[/QUOTE]

No kyllä tässä reilusti yli kolmenkympin ollaan.

Sun olisi pitänyt eilen katsoa telkkarista Supernanny. Siinä oli 5-vuotias, joka ei totellut yhtään ja sai kaiken periksi. Äidin ja tyttären välit olivat kärsineet. Äiti ei tykännyt lapsestaan ja tytär tunsi, ettei äiti rakasta häntä. Tai ainakin tytär hiillosti äitiään väittämällä niin.

[QUOTE="vieras";26098486]Sun olisi pitänyt eilen katsoa telkkarista Supernanny. Siinä oli 5-vuotias, joka ei totellut yhtään ja sai kaiken periksi. Äidin ja tyttären välit olivat kärsineet. Äiti ei tykännyt lapsestaan ja tytär tunsi, ettei äiti rakasta häntä. Tai ainakin tytär hiillosti äitiään väittämällä niin.[/QUOTE]

No tuo ei kyllä kosketa meidän tilannettamme.

Ehkäpä tosiaan on parempi, että töihin menet kun ei susta näemmä kasvattajaksi ole. Mä olen ollut yli 6v kotona. 3 lasta ja ikinä kukaan heistä ei minua ole läpsinyt. Eikä minua kukaan kohtele kuin tiskirättiä. Valitettavan monelta on vanhemmuus vaan kokonaan kadoksissa, lapsista tehdään perheen pomoja ja sitten äiti isi itkee kun ei lapset leikikkään heidän pillin mukaan.
Niin surullista. Oikeesti, mee töihin ja äkkiä.

Lapsia kuuluu myös kasvattaa...edes lapselta ei ole hyväksyttävää läpsiä ketään. Tee siitä loppu heti. Samoin rumasti puhumisesta. Lapsella on oikeus suuttua ja näyttää tunteensa mutta ei noin.

[QUOTE="vieras";26098506]Ehkäpä tosiaan on parempi, että töihin menet kun ei susta näemmä kasvattajaksi ole. Mä olen ollut yli 6v kotona. 3 lasta ja ikinä kukaan heistä ei minua ole läpsinyt. Eikä minua kukaan kohtele kuin tiskirättiä. Valitettavan monelta on vanhemmuus vaan kokonaan kadoksissa, lapsista tehdään perheen pomoja ja sitten äiti isi itkee kun ei lapset leikikkään heidän pillin mukaan.
Niin surullista. Oikeesti, mee töihin ja äkkiä.[/QUOTE]

Oo, täydellinen palstamamma saapui paikalle *ojentaa mitalin*.

Mua niin raivostuttaa tällaiset kuvailemasi kakarat. Ne tuupataan päivähoitoon kun ei itse viitsitä kasvattaa. Sitten nämä herrantertut mätkivät toisia lapsia minkä kerkiävät ja aiheuttavat melkoista härdelliä päiväkodeissa. Muut lapset jäävät täysin paitsioon kun näitä pellossa eläneitä lapsosia joudutaan koko ajan ohjaamaan miten toimitaan oikein. Huoh. Kaikkien ei vaan pitäisi lapsia hankkia vain siksi että niin on tapana tehdä.

Tällaisesta ei saa tosiaan kirjoittaa, koska perse homeessa kotona makaavat lusmumammat loukkaantuvat, kun joku kehtaa kertoa ettei se kotona olo aina niin auvoista olekaan. He kun ovat käyttäneet sitä kotona lasten kanssa olon ihanuutta tekosyynä omalle tyhmyydelleen, laiskuudelleen ja pärjäämtättömyydelleen työelämässä.

Hyvänä esimerkkinä tuo vieras tässä ketjussa.

Täällä kohtalotoveri :) Mulla on myös 3v ja 1v ja kotona olen ollut nyt 3,5 vuotta. Tarkoitus oli olla kotona vielä ainakin siihen asti, kunnes pienempi on reilu 2v. mutta pää ei enää kestä. Niinpä lapset menevät parin viikon päästä päikkyyn ja äiti töihin. Ihanaa! Uskallan sanoa tämän myös ääneen, myös KaksPlussalla, missä se herättää varmasti närkästystä (toisin kuin normielämässä ;). Taloudellisesti olisimme pärjänneet mukavasti ilman työssäkäymistänikin, mutta mun psyyke ei enää kestä. Ja uskon, että olen paljon parempi äiti lapsilleni, kun pääsen välillä töihin tuulettumaan. Ja arvostelijoille sen verran, että en ole teini, vaan liki 40v. En ole bilettäjä tai kyläluuta, vaan hyvin perhekeskeinen ihminen, joka on todella antanut lapsilleen laatuaikaa nämä kotivuodet. En ole tähän asti "hoidattanut" lapsiani mummoilla, kummeilla tai kavereilla, mutta nyt on aika saada puhua aikuisten kanssa, toteuttaa itseään ammatillisesti yms, juurikin sen työpäivän verran. Sitten taas nautin lapsistani :) Ja jotta en olisi palstalaisten mielestä ihan niin suuri petturi ja synnintekijä ;) niin kerrottakoon, että miehen työstä johtuen hoitopäiviä kertyy kuussa vain noin 10. Saanko armahduksen?

Normaaleja tunteita joista saa ja pitää puhua! Ihminen se äitikin vaan on ja saa tuntea miten tuntee - eikä se rakkautta lapsiin vähennä.

Älä välitä yliäitien kommenteista - he ovat niitä jotka eivät kykene ymmärtämään ihmisten erilaisuutta. Ovat kai liikaa olleet kotona ja aivot kesäkuosissa.

Minusta hyvä äiti voi olla monella tapaa - päällimäinen seikka on kuitenkin äidin hyvinvointi koska se heijastuu suoraan lapsiin. Tuskastuneella ja kiukkuisella äidillä on tuskastuneita ja kiukkuisia lapsi. Turha siis sovittaa itselleen sellaista äitiyden viittaa joka ei itselle sovi. Viittoja kun on monenlaisia.

[QUOTE="vieras";26098599]Voi pientä. Ymmärrän, että sun käy kateeksi. Onhan se kovin julmaa, että jotkut nauttivat elämästään lasten kanssa ja sinulle(kkin) se on pakko pullaa =)[/QUOTE]

niin ja jotkut nauttivat elämästä joka sisältää muutakin kuin ukon pasauksen ja lasten kasvatuksen =)

Arvaappa kummasta äidistä tulee vanhempana se katkera, suuremmalla todennäöisyydellä. Ja veivaa sitten lapsille ahdistustaan ;)

Äitiys ei ole mikään autuusautomaatti. Siihen liittyy paljon tunteita myös sieltä negatiivisesta päästä. Eri asia on, jos äiti ei jaksa/halua jaksaa ylläpitää lastensa hyvinvointia omien tarpeidensa vuoksi. Tasainen arki kuluttaa hoivaajaa eniten, mutta on kasvavalle lapselle tärkeäää.

Äitiyskin sitten muuttuu. On erilaista sitten, kun nuorinkin on wc:ssä omatoiminen ja osaa olla hetken aikaa yksin kotona.

Hei lopeta heti paikalla orjana olo ja pistä vapaaherra-vaihde silmään! Saat olla kotona, tee olos mukavaksi. Opeta lapset omatoimisemmaksi äläkä siedä rumasti puhumista. Kun puhuvat rumasti, pistä ne arestiin ja katso hyvä leffa! Sano niille, että lakkaa orjuuttamasta sua.

[QUOTE="mie";26098641]niin ja jotkut nauttivat elämästä joka sisältää muutakin kuin ukon pasauksen ja lasten kasvatuksen =)

Arvaappa kummasta äidistä tulee vanhempana se katkera, suuremmalla todennäöisyydellä. Ja veivaa sitten lapsille ahdistustaan ;)[/QUOTE]

Otappa pois ne mustavalkoiset lasit ja herää todellisuuteen. Tai no, minkäs sille mahtaa kun näillä mammoille ei tunnu olevan kuin 100% kotiäitiys tai 100% työssä olo.

Vaihtoehtojakin on kato =) Mun elämä sisältää muutakin kun lapset ja miehen. Olen pahoillani, jos sun mittoihin ei mahdu kun jompikumpi.

Alkuperäinen kirjoittaja sillä lailla;26098605:
Mua niin raivostuttaa tällaiset kuvailemasi kakarat. Ne tuupataan päivähoitoon kun ei itse viitsitä kasvattaa. Sitten nämä herrantertut mätkivät toisia lapsia minkä kerkiävät ja aiheuttavat melkoista härdelliä päiväkodeissa. Muut lapset jäävät täysin paitsioon kun näitä pellossa eläneitä lapsosia joudutaan koko ajan ohjaamaan miten toimitaan oikein. Huoh. Kaikkien ei vaan pitäisi lapsia hankkia vain siksi että niin on tapana tehdä.

Aijaa. No minun lapsistani ei kyllä tuollaista palautetta ole koskaan tullut, mitä ovat isommat aikaisemmin hoidossa olleet ja nykyään kerhossa ja koulussa. Ei ole kukaan koskaan sanonut, että olisivat lyöneet tms. ketään. Aina on tullut palautetta, että sopeutuvat hyvin ryhmään, ovat sosiaalisia ja toiset huomioon ottavia suosittuja kavereita.

Harva tuntui ymmärtävän pointtini tässä jutussa. Se ei suinkaan ollut lasteni käytös vaan minun tuntemukseni normaalista lapsiperhe-elämästä. Ja tuo läpsiminenkin, mihin moni tarttui, oli aika karrikoitu esimerkki ja erittäin harvinaista (tapahtunut varmaan kaksi kertaa raivarin yhteydessä).

Mutta ainahan täällä palstalla käy näin, että tartutaan ihan epäolennaiseen ja viestin pääasiallinen sisältö jää toisarvoiseksi. Mutta tarvitseehan se muidenkin tietysti omaa epävarmuuttaan ja pahaa oloaan johonkin purkaa.

Yhteistyössä