tässsä teille, jotka väitätte koronan olevan vain flunssa

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
Siirry pääsisältöön

Mustikkapasta
Ajatuksia aamucappuccinon ääreltä

Miksi koronavirus ei ole vain mikä tahansa influenssa, vanhusten tauti tai Italian vaiva, vaan vaarallinen kaikille meille

Tekijä Anna Ferrante - maaliskuuta 09, 2020

Lentokentillä on Italiassa nyt väljää, kerrottiin eilen uutisissa.
Joskus sitä ei vaan voi vastustaa kiusausta lausua minähän sanoin, kun tilaisuus siihen tulee. Nyt minulla olisi aika hyvä tilaisuus, mutta taitaa olla että vastustan sittenkin kiusausta. En halua sanoa, että minähän sanoin.

Aloin perehtyä aiheeseen tammikuun lopulla, sitten joskus helmikuun puolella puhua läheisilleni ja lopulta helmikuun aikana kirjoittaa myös täällä blogissa koronaviruksesta. Alussa sain osakseni pelkkää vähättelyä ja syyttelyä hätäännyksen ja paniikin lietsomisesta. Mitä siinä kouhotat, kausi-influessa tappaa paljon enemmän ihmisiä! Koronanpelko on turhaa hössötystä! Onhan noita ollut ennenkin, sarsia ja mersia ja ebolaa ja lintuinfluenssaa, ja kaikein kouhotuksen jälkeen ovat hävinneet vähin äänin uutisista.

Kukaan ei tietenkään aluksi voinut osata ennustaa, kuinka uusi koronavirus tulisi leviämään. Mutta kun kävi ilmi, että virus tarttuu melko herkästi ja etenkin kun se Kiinan tiukoista karanteenitoimista huolimatta alkoi levitä muualle maailmaan, ei kuitenkaan vaatinut paljon päättelyä ymmärtää, kuinka vaarallisesta asiasta on kyse.

Ei vaarallisesta siksi, että tappaisi meidät kaikki. Kaikkia korona ei tapa, vaan tämänhetkisen tiedon mukaan noin 3 prosenttia sairastuneista, hekin pääosin vanhuksia ja perussairaita eli kuolemanriskille on jokin ymmärrettävä syy. Noin 10-14% prosentille sairastuneista kehittyy taudin vakavampi muoto eli keuhkokuume, ja noin 30% tehohoitoon joutuneista menehtyy. Virusta ei vielä täysin tunneta, joten kaikkia vakavalle tautimuodolle altistavia tekijöitä ei tiedetä. Tupakointi lisää riskiä kaikenikäisillä, samoin esimerkiksi korkea verenpaine, astma ja diabetes.

Suurin osa sairastuneista selviää kuitenkin normaaleilla hengitysinfektion oireilla: kuumeella, yskällä, kurkkukivulla.

Näyttää siltä, että mitä nuorempi sairastunut ihminen on kyseessä, sitä lievempi on taudinkuva. Vauvoille ja lapsille korona saattaa olla pikkuflunssan kaltainen tai lähes oireeton. Tämä on saanut monet meistä aliarvioimaan koko tautia. Eihän se minua koske, ei se minulle voi olla vaarallinen, en ole huolissani.

Mutta korona on vaarallinen ihan kaikille, koska sillä on niin paljon seurannaisvaikutuksia. Laaja epidemia lamauttaa yhteiskuntaa ja taloutta, kuten on jo hyvin nähty. Koska koronavirus on uusi, ennen ihmisillä tuntematon tauti, kenelläkään ei ole sille luontaista vastustuskykyä. Vapaasti levitessään saisimme sen käytännössä kaikki. Ensimmäisessä vaiheessa jopa 60% väestöstä sairastuisi siihen - ellei siis mitään toimenpiteitä estämiseksi tehtäisi.

Jaa. Pitäskö minunkin nyt juosta kirkuen parkuen testiin, kun mulla on sopivat oireet? Mutta en ole matkustellut, enkä tiettävästi ollut kenenkään sairastuneen kanssa tekemisissä. Lisäksi asun maaseutukaupungissa, joten kovin kansaivälistä trafiikkia meillä ei ole, eikä täällä kulje julkisetkaan. Mistä sitten tietää, onko mulla vain tavallinen lenssu vai korona? No, en ainakaan ole tehnyt elettäkään asian suhteen, vaan poden kuten tavallista räkätautia ja meen töihin heti, kun olo sallii.

Onko vähätelty koronaa vai siitä kohkaavia ihmisiä, jotka ovat jaelleet maailmanlopun ennusteita, kuten esim. palstan m1es?
Uskon, että suurin osa vähättelijöistä on kuitenkin niitä, jotka panikoivat vasta sitten, kun on tarve, eikä ennen ja ilman kaikenlaista suurentelua ja suoranaista vihapostia. (Esim. Se opettaja, joka tuli Italiasta. Olisiko Suomi välttynyt tartunnalta? Tuskin.)
Maailman talous toki painuu liukumäkeä, mutta se nyt tekis sen joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.

Onko vähätelty koronaa vai siitä kohkaavia ihmisiä, jotka ovat jaelleet maailmanlopun ennusteita, kuten esim. palstan m1es?
Uskon, että suurin osa vähättelijöistä on kuitenkin niitä, jotka panikoivat vasta sitten, kun on tarve, eikä ennen ja ilman kaikenlaista suurentelua ja suoranaista vihapostia. (Esim. Se opettaja, joka tuli Italiasta. Olisiko Suomi välttynyt tartunnalta? Tuskin.)
Maailman talous toki painuu liukumäkeä, mutta se nyt tekis sen joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.

Kukaan ei ole (tai ei ainakaan m1es) jakanut maailmanlopun ennusteita.

Jotenkin hassua, että me jotka olemme tiedostaneet viruksen tuomat moninaiset haitat olemme niitä jotka muka panikoivat. :D

Ei vieläkään edes pelota. Huolettaa on oikea sana.

Kun on varautunut etukäteen ei tule tarvetta paniikkiin. Ikinä!

Mistään ei nykyään saa huolestua, ei saa edes ihmetellä mitään. Kaikki pitää ottaa rennosti vastaan hymyillen ja reippaasti. Ei saa edes kysellä kun se on öyhöttämistä. Oudoksi on meno mennyt. Kaikissa asioissa ollaan jakauduttu kahtia.

• Tykkää
Reactions: Elena777 ja r0s
Kukaan ei ole (tai ei ainakaan m1es) jakanut maailmanlopun ennusteita.

Jotenkin hassua, että me jotka olemme tiedostaneet viruksen tuomat moninaiset haitat olemme niitä jotka muka panikoivat.

Ei vieläkään edes pelota. Huolettaa on oikea sana.

Kun on varautunut etukäteen ei tule tarvetta paniikkiin. Ikinä!
Ai muut eivät tiedosta? Kukaan muu ei ole ikinä edes kuullut, mikä on esim. pandemia?
Ja m1es on riehunut ketjussaan tarpeeksi, jotta sen voi sanoa olevan maailmanlopun ennustamista.
Mikä hitson "minä olen niin tun oikeassa ja muut niin tun tyhmiä" aikakausi on meneillään?

Mistään ei nykyään saa huolestua, ei saa edes ihmetellä mitään. Kaikki pitää ottaa rennosti vastaan hymyillen ja reippaasti. Ei saa edes kysellä kun se on öyhöttämistä. Oudoksi on meno mennyt. Kaikissa asioissa ollaan jakauduttu kahtia.
Kuka noin on sanonut? Tällä palstalla joku?
.. ja nyt alatte sitten heti perään öyhlttämään, että mitä minä sanoin? Huomaa, että kahtia jakautuu kaksi leiriä, ei todellakaan aina "ne toiset".

Ei kukaan ole niin väittänyt. Mutta kaikissa asioissa tunnutaan menevän niin nollasta sataan samantien, että suhteellisuudentaju ja maalisjärki jäävät kyydistä. Tätä panikkia lietsotaan aivan liikaa median toimesta ja toki huolissaan ja varuillaan saa ja pitää olla, mutta järki täytys pysyä mukana, eikä koohottaa median mukana.

Ei kukaan ole niin väittänyt. Mutta kaikissa asioissa tunnutaan menevän niin nollasta sataan samantien, että suhteellisuudentaju ja maalisjärki jäävät kyydistä. Tätä panikkia lietsotaan aivan liikaa median toimesta ja toki huolissaan ja varuillaan saa ja pitää olla, mutta järki täytys pysyä mukana, eikä koohottaa median mukana.
Yläpeukku!
Markkinatkaan ei varmasti reagoisi niin voimakkaasti, jos ihmiset ei juoksisi kaduilla ympyrää kädet viuhuen ja huutaen sitä maailmanloppua.

Ai muut eivät tiedosta? Kukaan muu ei ole ikinä edes kuullut, mikä on esim. pandemia?
Ja m1es on riehunut ketjussaan tarpeeksi, jotta sen voi sanoa olevan maailmanlopun ennustamista.
Mikä hitson "minä olen niin tun oikeassa ja muut niin tun tyhmiä" aikakausi on meneillään?

Mun silmiin sä riehut.

Onko joku kriitikoista väittänytkään sen olevan pelkkä flunssa?
Influenssaan sitä on lähinnä verrattu.

Joten otat tilanteen totena ja jatkat samaa rataa?
Missäs mä nyt olen sitten riehunut? Kun sanoin, että m1es on maailmanlopun ennustaja? Entäs aloitus, "mitä määäää sanoin", neutraali?

En mä osaa sanoa enää mitään.

Musta on hassua, että jonkun aloitus saa jonkun niin tolaltaan että pitää toisessakin ketjussa sitä päivitellä.

Onko joku kriitikoista väittänytkään sen olevan pelkkä flunssa?
Influenssaan sitä on lähinnä verrattu.
Ja influenssan kuolleisuuteen, kun luvut olivat vielä 1,2-2,4%.
Toki jos nyt löytyisi esim joku joja sanoisi, että luvut alhaisemmat kuin 3.x%. :)

Ah, ja Ros, näitä lukuja se m1es on mm. kritisoinut, että Kiinassa lasketaan luvut väärin jne, että ne eivät pidä paikkaansa ja todelliset luvut ihan jotain muuta= hystwrisointia ja paniikin lietsontaa = maailmanlopun julkihuutoa suorastaan.

Ah, ja Ros, näitä lukuja se m1es on mm. kritisoinut, että Kiinassa lasketaan luvut väärin jne, että ne eivät pidä paikkaansa ja todelliset luvut ihan jotain muuta= hystwrisointia ja paniikin lietsontaa = maailmanlopun julkihuutoa suorastaan.
Ei ole hysterisointia vaan todennäköistä.

Miksi koet m1ehen informatiivisen ketjun ”paniikkiketjuna”? Taidat olla täällä ainoa joka panikoi?

En ole kertaakaan panikoinut vaikka olen tsekannut ketjusta uusimmat infot.
Thl, hus ja media ovat mielestäni hoitaneet homman laiskasti ja mokaillut tiedottamisen kanssa. m1ehen ketjua katsomalla saa vaivattomasti tietää missä mennään.

Ei ole hysterisointia vaan todennäköistä.

Miksi koet m1ehen informatiivisen ketjun ”paniikkiketjuna”? Taidat olla täällä ainoa joka panikoi?

En ole kertaakaan panikoinut vaikka olen tsekannut ketjusta uusimmat infot.
Thl, hus ja media ovat mielestäni hoitaneet homman laiskasti ja mokaillut tiedottamisen kanssa. m1ehen ketjua katsomalla saa vaivattomasti tietää missä mennään.
Ei ole todennäköistä, vaan hysterisointia.
Sinä ja kumppanisi hysterisoitte perustelemalla kymmeniä koronaketjuja ja vielä mollaamalla niitä, jotka eivät jaksa panikoida. Huom. Tässä oli ensimmäinen kerta, kun sanon, että olette hysterisoineet.
Ja nyt rinta rottingilla, että -mitä minä sanoin ja sanotte, että muut ovat leimanneet teidät turhanpäiväidiksi valittajiksi. Toki siitä ei saa olla eri mieltä, vaan muut ovat leimanneet teidät piste, ja teidän mielipide on se ainoa oikea.
Muut ovat väärässä sanoessaan, että eivät ole pilkanneet ketään, vaan eivät ole vain hysterisoituneet.
Ainoa oikea tapa olla huolissaan on olla samaa mieltä teidän kanssanne kaikesta.

Tuo m1ehen ceissi oli ihan vain esimerkki, minusta ikävä riepotella yhtä niminmerkkiä liikaa, koska ei ole ainoa täällä.
....
Unohda kaikki yllä, en jaksa vain pyyhkiä pois. Jatka, mitä ihmeessä olet tekemässä ja usko kaiken sen olevan totta, mitä muista ajattelet. Ihan sama mulle.

Jos m1ehen ketju noin ahdistaa niin älä käy lukemassa sitä. Mun mielestä hän teki asiallisesti aiheesta oman ketjun jotta sinne voi tehdä havaintoja ja keskustella aiheesta.

Yhteistyössä