Tassuttelusta / vauvan 8,5kk yöllinen ahdistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matma

Vieras
Meillä on kuukauden verran tassuteltu yösyöttöjä vähemmälle. (Heräsi ennen 1 - 1,5 tunnin välein.) "Vauvanaskelin" ollaan edetty, ja nyt ensimmäinen syöttö ajoittuu noin klo 3-4:ään. Vieläkin vauva heräilee paljon, mutta saattaa jo nukkua kolmen tunnin pätkiä ja rauhoittua jo siihen, kun menee huoneeseen. Yleensä viimeistään vartissa on rauhoittunut jatkamaan unia. Näin on siis ollut.

Nyt yhtäkkiä rauhoittuminen ilman tissiä onkin todella vaikeaa. Viime yönä huutoa pahimmillaan riitti tunnin verran. Sylikään ei auttanut, itku oli niin hurjaa. Suponkin laitoin varmuuden vuoksi, koska tämä oli niin epätyypillistä. Lopulta syötin, vaikka oli nukkunut vasta pari tuntia.
Seuraavan kerran heräsi yhtä ahdistuneena. Sain kuitenkin rauhoittumaan tassuttelemalla (kesti noin puoli tuntia). Pian heräsi uudestaan, jolloin taas syötin.

Mikä avuksi? Tiuhoihin syöttöihin en halua palata, mutta en myöskään haluaisi aiheuttaa lapselleni tällaista ahdistusta ja kurjaa oloa. Eroahdistusko tätä aiheuttaa? Vierastaminen on meillä jo helpottamaan päin. Vaikutusta on varmasti myös sillä, että harjoittelee pystyyn nousemista. Onko tämä siis tyypillistä tässä iässä? Kaipaisin kipeästi rauhoitteluvinkkejä.

Ja olisiko vauvan kannalta kuitenkin helpompaa, jos yösyötöt lopettaisi kokonaan? Että olisi selkeästi niin, että yöllä ei syödä ja piste. Ei tarvitsisi "neuvotella" siitä, syödäänkö kun herää vai ei.

Mä olisin kanssa kiinnostunut tietämään mistä tuollainen yökauhu johtuu. Meillä (tyttö 9kk) viikon verran herätty klo 23-24 huutoon joka ei lakkaa kuin sylissä, ei auta suppo, ei tutti eikä unirätti. Saattaa itkeskellä tunninkin vaikka yritetään saada yksin rauhoittumaan mutta silti käydään tasaisin väliajoin sängyn vieressä paijaamassa. Aina ei auta tissikään, kun on kunnolla hereillä.
Muuten olen vähentänyt syöttöjä, saa tissiä enää 3-4 krt päivässä, öisin tähän asti joskus neljän ja kuuden välillä. Nukkumaan menee 19.30-20. Tissistä luopuminen olisi kuukauden sisään edessä.

Sama peli.Ja uskon että on tätä eroahdistusta,mulla 4 aiempaa lasta ja samaa ollut tän ikäisenä.
Meillä ei ole koskaan syöty tän viitosen kanssa eikä nytkään saa yöllä maitoa,mutta syliä tarvii välillä jopa puolen tunnin välein.Ei syö tuttia niin syli on ainut lohtu.

Tä menee ohi kyllä,tä ikävä vaihe.Ja se perusturvan tunne kun vahvistuu ja voittaa tuon jatkuvan tarkastelun!!
VOimia!

Olen vastaillut sulle aiemmin ja huomasin lisäviestisi. TODELLAKIN unikoulu on teille tarpeen ja hyvä että jatkoit. Kuten huomaat, tulosta tulee :)

Sille joka "valitteli" samanlaista tilannetta suosittelen, että googlaat "tassutus" (tai "tassuttelu"). Sinuna kokeilisin ensin lempeää unikoulut (itse siis kahdesti sillä keinolla unikouluttanut niin että 5 yö nukuttiin!).

Sori on ihan kauhea kiire.

SORI, tuo ed. piti olla toiseen ketjuun, oli tosiaan kiire :)

Sinulle piti sanoa että olen pari lastani unikouluttanut tassutelulla n. 8 kk iässä. Sinulle piti kirjoittaa, että mielestäni sinun kannattaisi lopettaa yöimetys kokonaan. Pointti siis se, että eihäön vauvasi voi tajuta että ahaa nyt on klo 3 ja nyt saa maitoa. Hän on vaan ihmeissään kun joskus huuto palkitaan maidolla ja joskus ei ja näin pidät tavalaan itse huolen siitä että tottahan hän yrittää tätä tekniikkaa. En tiedä tajusitko pointin, mutta ajattelen siis että vauvasi on ennen kaikkea hämmentynyt. Tarkoitusperäsi ovat hyvät, mutta vauvasi näkökulmasta toimintasi on epäjohdonmukaista... Todnäk "oikealla" tassutusunikoululla teillä nukuttaisiin jo n. 5 pvm päästä kun taas tällä menetelmällä saatatte hyvinkin jatkaan pitkään. Eikai sekään ole vauvan kannalta kivaa? TIEDÄN (kuullostit niin ajattelevalta äidiltä) että yritit toimia "vauvantahtisesti", hellästi ja häntä ajatellen, mutta ehkä se ei käytännössä toimi niin vaan tavallaan pidentää hänen huutojaan?!

Kiitos etenkin dshtr:lle, että viitsit paneutua näin meidän ongelmaamme.
Olet varmaan oikeassa. Olen tuota miettinyt itsekin. Ongelma on kuitenkin se, että poika on melko huono syömään, ja ajattelen, että voi oikeasti ollakin nälkä yöllä. Toisaalta ruoka varmaan maistuisi paremmin päivällä, jos ei olisi yöllä syönyt. En oikein uskaltanut jättää kokonaan pois yösyöttöjä, sillä neuvolassa ei siihen kannustettu. Neuvolantäti tuumasi, että "jospa hän vielä tarvitsee", ja neuvoi vähentämään vähitellen syömistä, ja näin ollaan tehty. Nlalääkäri oli tosin sitä mieltä, että voi jättää kokonaan pois.

Näin ensimmäisen lapsen kanssa on niin kiinni siinä, miten joku neuvoo tekemään, ja neuvot toteaa usein huonoiksi vasta jälkeenpäin.

Nyt joku päivä, kun ruoka on maistunut edes kutakuinkin hyvin, pitää "reipastua" ja jättää ne yösyötöt kokonaan pois.

Yhteistyössä