tästä vanhusten hoidosta kun nyt paljon kirjoitetaan, niin mietin niitä omaisia

Mikä? Sekö että vierailut vaikuttaa esim. vanhuksen mielialaan?

Ei kun se että niistä pidetään kirjaa, eikö mieliala muuten näy?
Millä tavoin nämä vierailut huomioidaan hoidossa, vanhus saa enemmän huomiota hoitajilta kun omaiset ovat kaukana vai vanhus saa vähemmän huomiota hoitajilta, kun omaiset ovat kaukana, kenties jopa lääkitään zombieksi kun ei tarvitse kenellekään selitellä?

Näinpä. Jos minun vanhemmat eivät hoitaisi ja kasvattaisi lapsenlapsiaan niin en olisi missään tekemisissä (edes joulukortteja lähettämällä). Silloin kyllä veisin heidät jonnekin sairaalaan, sillä niin paljon he odottavat niitä ja rakastavat lapsia:heart:

Helppo se aapeen huudella ja arvostella, kun ei voi tietää juurikin miten nämä vanhukset ovat hoitaneet ihmissuhteensa ja millaisia ovat olleet silloin kun kunto ja terveys oli hyvät.

Mun äiti oli innoissan kun odotin esikoista. Mutta hoitoavuksi hänestä ei kyllä ole, ei suostu/halua tai mikä sitten onkaan syynä. Me harvoin siellä käydään kun siellä pitäis tehdä samat hommat kuin kotonakin (raahata ruuat ja laittaa ne jne), kotona ne on helpompi hoitaa kun samaan aikaan ei tarvii huolehtia ettei lapset löydä mitään vaarallista tai satuta itseään muuten.

Mun äiti oli innoissan kun odotin esikoista. Mutta hoitoavuksi hänestä ei kyllä ole, ei suostu/halua tai mikä sitten onkaan syynä. Me harvoin siellä käydään kun siellä pitäis tehdä samat hommat kuin kotonakin (raahata ruuat ja laittaa ne jne), kotona ne on helpompi hoitaa kun samaan aikaan ei tarvii huolehtia ettei lapset löydä mitään vaarallista tai satuta itseään muuten.

No et ole ainoa, yhtä huonoissa väleissä on hyvin moni palstalainen vanhempiensa kanssa.

No et ole ainoa, yhtä huonoissa väleissä on hyvin moni palstalainen vanhempiensa kanssa.

Ei meidän välit ole huonot, etäisemmät vain kuin ajattelin.

Miten sä takaat että sun välit pysyy hyvinä sun ja puolison vanhempiin sitten jos joskus saat lapsia?
Jossain jouluketjussa ainakin kritisoit kovasti heitä jotka eivät vietä joulua isovanhempien kanssa ja nyt taas sanoit ettet lähettäisi edes joulukorttia jos sun äiti ei olis innoissaan sun lapsista.. vähän ristiriitaa..?

Vierailut huomioidaa vanhusta hoidettaesa vaikkapa sanomalla 'kävikö Terttu aamulla eikö ollut ukavaa että hän kävi'.
Tai se huomioidaan hoitotyössä kertomalla muille hoitajille että Liisa oli puhunut Tertulle niistä tossuista jotka Bertta tarvitsisi. Toisen hoitajan ei näin ollen tarvitse mainita uudelleen Tertulle että Berttalle pitäisi hankkia tossut tai/ja hänen tarvitse kysyä tossuista Reijo pojalta.

Virikkeiden järjestämiseen vierailut vaikuttaa jonkun verran. Ensimmäisenä pyritään vaikkapa ulkoiluttamaan niitä vanhuksia joilla omaiset ei siihen osallistu tai pyydetään yksiköissä käyviä vapaaehtoisia vierailemaan erityisesti heidän luonaan joilla muuten ei käy vieraita.

Omaisten osallistuminen hoitoon jonkun verran vaikuttaa lääkkeiden käyttöön. Heidän toiveillaan saattaa olla merkitystä siihen kuinka helposti lääkäri aloittaa esim. antibioottihoidon. Jonkin verran vaikutustaon myös psyyke- ja muistilääkkeiden käyttöön sillä miten omaiset niihin suhtautuu vai ottavatko mitään kantaa.

Ei kun se että niistä pidetään kirjaa, eikö mieliala muuten näy?
Millä tavoin nämä vierailut huomioidaan hoidossa, vanhus saa enemmän huomiota hoitajilta kun omaiset ovat kaukana vai vanhus saa vähemmän huomiota hoitajilta, kun omaiset ovat kaukana, kenties jopa lääkitään zombieksi kun ei tarvitse kenellekään selitellä?

Toivottavasti et ole tosissasi.

Tietenkin kaikki kirjataan ylös koska ei niitä voi mitenkään kaikkea muistaa ulkoa ja sieltä asukkaan tiedoista ne voi kuka tahansa hoitaja tarkistaa jos on vaikka ollut pidempään poissa töistä. Kun asioita kirjataan ylös niin voidaan myöhemmin tarkastella asioita jos asukat esim. sairastuu. Mä ihmettelen tuota sun ihmettelyä siitä, että asukkaiden asioita kirjataan tietokantaan.

Jokainen asukas saa huomiota sen verran kuin sitä ehditään antaa. Jokainen hoidetaan joka päivä eikä ketään lääkitä zombieksi. Itse olen ollut töiden puolesta näkemässä kun reisiluunsa murtanut lähes 90-vuotias ihminen vähitellen kuntoutuu siihen kuntoon, että kävelee taas. Tuollainen murtuma kun voi olla monelle vanhukselle matka kuolemaan.

Kuntouttava työote on tärkeä ja sillä pidetään vanhukset toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään. Kyllä se on helpompi hoitaa vanhusta joka kävelee itse, istuu vessanpytyllä tippumatta, osaa jollakin tavalla syödä itse jne. ja näitä toimintoja pyritään pitämään yllä jos se vain on mahdollista. Raskaampaa on hoitaa ihmistä joka makaa sängyssä, mutta jossakin kohtaa moni vanhus joutuu sänkypotilaaksi kun elimistö vähitellen lakkaa toimimasta kunnolla vaikka kuinka yritettäisiin pitää toimintakykyä yllä.

Toivottavasti sä et levitä eteenpäin noita sun harhaluuloja ja turhaan mustamaalaa hoitajia.

Ei meidän välit ole huonot, etäisemmät vain kuin ajattelin.

Miten sä takaat että sun välit pysyy hyvinä sun ja puolison vanhempiin sitten jos joskus saat lapsia?
Jossain jouluketjussa ainakin kritisoit kovasti heitä jotka eivät vietä joulua isovanhempien kanssa ja nyt taas sanoit ettet lähettäisi edes joulukorttia jos sun äiti ei olis innoissaan sun lapsista.. vähän ristiriitaa..?

Et edes tiedä miksi omat vanhempasi eivät vietä aikaa lastenlastensa kanssa ja sinusta se ei tarkoita huonoja välejä? Mulla on vähän eri käsitys lähimmäisenrakkaudesta :D Ja normaaleista perhesuhteista.

Ei se ole multa pois, että on lapsia jotka eivät saa rakastavia isovanhempia, mutta kieltämättä ihmetyttää näiden perheiden yleisyys ja se että niin monille se on vain pikkujuttu. Ihan kun tyyliin perheestä puuttuisi auto tai lemmikkieläin. Outoa, että omaan perheeseen missään vaiheessa tulehtuu välit niin pahasti, ettei omien lasten jälkikasvu kiinnosta.

Et edes tiedä miksi omat vanhempasi eivät vietä aikaa lastenlastensa kanssa ja sinusta se ei tarkoita huonoja välejä? Mulla on vähän eri käsitys lähimmäisenrakkaudesta :D Ja normaaleista perhesuhteista.

Ei se ole multa pois, että on lapsia jotka eivät saa rakastavia isovanhempia, mutta kieltämättä ihmetyttää näiden perheiden yleisyys ja se että niin monille se on vain pikkujuttu. Ihan kun tyyliin perheestä puuttuisi auto tai lemmikkieläin. Outoa, että omaan perheeseen missään vaiheessa tulehtuu välit niin pahasti, ettei omien lasten jälkikasvu kiinnosta.

Äitini on vielä työelämässä ja asumme kauempana nykyään, joten tapaamiset pitää aina suunnitella eikä voi vain piipahtaa kuin asuttaessa samassa kaupungissa. Uskon, että äitini on katkera siitä ettei aikoinaan saanut hoitoapua omalta äidiltään ja jatkaa nyt samaa kaavaa. On sanonut suoraan että jokaisen pitää omat lapsensa hoitaa, sen jälkeen kun ensin tarjoutui hoitamaan lapsia ja veti sitten sanansa takaisin.

Kyllä me tapaamme mutta ei niin, että lapset koskaan olisivat keskenään heidän kanssaan. Tai jos käymme heillä, minulla on vastuu siitä että ruoka-aikoina syödään jne.

Äitini on maailman ihanin ihminen. Auttaa aina arjessa. Mulle on selvää, että hän muuttaa meidän peräkamariin, kun ei enää yksin pärjää. Anoppi on hoitolaitoksessa ja onhan ne sellaisia säilömöitä. Mitään yksilöllisyyttä ei ole. Kaikella rakkaudella anoppiani kohtaan, mutta häntä en halua hoitaa. Eivätkä näköjään 5omaa lastaankaan.

Äitini on vielä työelämässä ja asumme kauempana nykyään, joten tapaamiset pitää aina suunnitella eikä voi vain piipahtaa kuin asuttaessa samassa kaupungissa. Uskon, että äitini on katkera siitä ettei aikoinaan saanut hoitoapua omalta äidiltään ja jatkaa nyt samaa kaavaa. On sanonut suoraan että jokaisen pitää omat lapsensa hoitaa, sen jälkeen kun ensin tarjoutui hoitamaan lapsia ja veti sitten sanansa takaisin.

Kyllä me tapaamme mutta ei niin, että lapset koskaan olisivat keskenään heidän kanssaan. Tai jos käymme heillä, minulla on vastuu siitä että ruoka-aikoina syödään jne.

En edes sano mitä ajattelen äitisi kaltaisista ihmisistä.

Minulle perhe ja ystävät on kaikki kaikessa ja meillä myös puhutaan asioista. En ikinä suostuisi arvuuttelemaan että miksi lasten isovanhempia ei kiinnosta, vaan kysyisin ja sanoisin suoraan. Joulukortti-tutut ei merkitse mtn, mutta verisiteet merkitsee tai ainakin pitäisi merkitä. Vanhuuden päivinä tuollaisia ihmisiä 100% varmasti kaduttaa, että miten tuli kohdeltua elämän tärkeimpiä ihmisiä.

En edes sano mitä ajattelen äitisi kaltaisista ihmisistä.

Minulle perhe ja ystävät on kaikki kaikessa ja meillä myös puhutaan asioista. En ikinä suostuisi arvuuttelemaan että miksi lasten isovanhempia ei kiinnosta, vaan kysyisin ja sanoisin suoraan. Joulukortti-tutut ei merkitse mtn, mutta verisiteet merkitsee tai ainakin pitäisi merkitä. Vanhuuden päivinä tuollaisia ihmisiä 100% varmasti kaduttaa, että miten tuli kohdeltua elämän tärkeimpiä ihmisiä.

Niin, en minäkään tätä osannut ennen raskausaikaa ennustaa. Ajattelin että automaattisesti isovanhemmat haluavat osallistua kuten kaikilla kavereillakin.. no, ei se aina mene niin.

Mutta entäs jos kysyttäessä ei myönnetä mitään? Ei vastata vaan vaihdetaan aihetta? Voisin tulla hoitamaan sanoo aina mutta kun kysyy (enää en kysy) ei tule kuitenkaan. Edes silloin kun olin synnyttämässä kuopusta. Kauanko viitsii jankata?

Niin, en minäkään tätä osannut ennen raskausaikaa ennustaa. Ajattelin että automaattisesti isovanhemmat haluavat osallistua kuten kaikilla kavereillakin.. no, ei se aina mene niin.

Mutta entäs jos kysyttäessä ei myönnetä mitään? Ei vastata vaan vaihdetaan aihetta? Voisin tulla hoitamaan sanoo aina mutta kun kysyy (enää en kysy) ei tule kuitenkaan. Edes silloin kun olin synnyttämässä kuopusta. Kauanko viitsii jankata?

Mä en jankkaisi ollenkaan eikä minun kaveritkaan. Jos niin vähän kiinnostaa niin asia on sillä selvä. Mutta en mä mitään kortteja tai kuulumisia laittelisi myöskään ja sillä antaisin mahdollisuuden perheelle ymmärtää, ettei tuollainen ole ok ja he voisi halutessaan vielä tehdä korjausliikkeen. Äitisi on vielä työelämässä eli ihan hyväkuntoinen (?) :/ Uskomatonta.

Mä en kyllä lähtis ketään omaista syyttämään sen perusteella miten usein käyvät. Niin monia tarinoita on tullut vastaan, että ei sitä koskaan tiedä, mitä kaikkea taustalla on. Joskus myös läheisillä voi olla todella vaikea kohdata oma äiti\isä tai joku muu aivan erilaisena, ehkä jopa avuttomana, aggressiivisena, muistamattomana. Muistisairauden myötä ihminen muuttuu niin paljon. Osa omaisista sanoo suoraa, ettei pysty tulemaan. Jonkun omaiset istuu,huoneessa joka ilta, vaikka tuntuu ettei välttämättä olla läheisiä ollenkaan. Ehkä velvollisuudesta? Hyvä hoito täytyy silti tästä kaikille. hoitajiin kyllä puretaan paljon myös sitä omaa pahaa oloa ja ehkä hätääntymistäkin. Meillä on kyllä oikeasti hyvä hoito, saadaan paljon positiivista palautetta. Itse olen huomannut, että kun avoimesti puhuu omaisille ja kuuntelee heitä, he ymmärtävät paljon enemmän, mistä mikäkin käytös johtuu. Ikinä en kyllä itse lähtis tuomitseen omaisia siitä, kuinka usein käyvät.

Ihanaa syyllistämistä.

Itse en käynyt mammaa katsomassa laitoksessa, koska mamma ei koskaan juuri ollut elämässäni mukana kun olin lapsi. No me nähtiin mammaa n. 2 x vuodessa, ja sama jatkui kun mamma oli laitoksessa, kävin siellä suunnilleen pari kertaa vuodessa. Toisekseen mamma oli aika vaikeasti jo dementoitunut, liekö edes tunnistanut minua, joten vierailu siellä tuntui kovin vaikealta. Koska ei koskaan tiennyt mitä mamma saa päähänsä, miten vierailu menee + vaikka ei oltu läheisiä, on hankalaa katsoa tuttua ihmistä siinä tilassa. Dementikot voi myös olla agressiivisia.

Pappaa tuskin olisin käynyt katsomassa sen enempää, kun oli alkoholisti eikä myöskään juuri minun elämässä koskaan ollut. Kuoli kotonaan suorilta jaloin, onneksi, ettei tarvinnut laitoksessa olla.

Aika paljonhan näistä omaisia aina joka paikassa syyllistetään, kai ne mummot ja papat nähdään sellaisina herttaisina vanhuksina jotka on vaan laitokseen hylätty. Näkemättä ollenkaan niitä syitä siellä taustalla, jos välit on olleet huonot aina niin miksi ne siitä muuksi muuttuisi...

Omaa äitiä ja isää varmasti tulee käytyä enempi katsomassa sitten joskus jos sen aika koittaa. Toisaalta jos ovat oikein huonossa kunnossa, se käyminen on silloin henkisesti todella raskasta lähiomaisille. Joten se voi rajoittaa käymisen määrää, ei suinkaan välinpitämättömyys.

En saa puhelimella sua HP lainattua. En mä nää syytä välejä katkaista, typerintä se olis eikä siinä kukaan voita. Kyllä isovanhemmat lapsista varmasti välittää mutta eivät hoida ja sitä tietenkin olisin toivonut. Jää etäisemmäksi välit jos pääasiassa vain juhlissa tapaa.

Äitini ei ole koskaan ollut hyvä puhumaan asioistaan eikä meillä koskaan ole ollut "kaverivälit" (en sitä olisi halunnutkaan). Poikaystäviä en esitellyt tm vaikka välit ns.lämpimät oli. Ei ole sen tyylinen ihminen.

Saa nähdä käyvätkö useamminkin kun jää nyt eläkkeelle. On jo reilusti yli 60v.

Joskus omaisia kysytään saattamaan vanhusta lääkärin tai johonkin muualle. Myös se kirjataan asiakirjoihin.
Saattaja palvelua on harvoin mahdollista järjestää muuten kuin omaisten tai muiden läheisten tekemänä. Vanhus jolla ei ole läheisiä tai jotka eivät siihen pysty tai halua osallistua voi hyvin joutua lähtemään yksi, toki yleensä taksi (joskus esim. ambulanssi) saattaa hänet esim. odotustilaan.

Yhteistyössä