Tätä mun on pitänyt kysyä jo pitkään... Mutta siis miten te Täydelliset Äidit...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

as

Vieras
ehditte ihan kaikki tehdä päivän aikana?

Siis:
-5 ruokaa päivässä (ja tehdä ne ruuat alusta asti itse pitkän kaavan mukaan)
-8-12 kertaa vaihtaa vaipat per lapsi
-ulkoilla vähintään 2x2h per päivä
-leikkiä lapsen kanssa
-lukea kirjaa
-tehdä kotityöt, siivota ja järjestellä kotia
-ja vielä ottaa sitä omaa aikaa/kattoa telkkua tms.
-nukkua itse makoisasti tai kenties valvoa yöt lapsen kanssa
(-kenties vielä leivot/pyykkäät)

jos se lapsi nukkuu vielä sen 10h yöllä ja vähintään 2h päiväunia?

Mulla ei yksinkertaisesti aika riitä kaikkeen tuohon... Ja me siis syömme vain 4 kertaa päivässä, joista yksi ruoka on itse tehty, toinen ruoka puolivalmista tai einestä. Vaihdamme vain ne 3 vaippaa päivässä per lapsi. Emme ulkoile ihan joka päivä, emmekä ainakaan kahta kertaa päivässä. Luemme kyllä kirjoja ja leikimme, mutta omaa aikaa ei ole koskaan. Ja lapset nukkuvat sen 10h yössä ja 2h päivällä.

Heh. :D Mä vien lapsen 5v. 8.00 tarhaan, menen itse nukkumaan, nukun 12-13. Haen lapsen 15.00, alan kohta tehdä ruokaa, sillä aikaa lapsi joko katsoo videota tai pelaa Wiitä. Syödään, TV 2 lastentunti. Sitten mulla omat ohjelmat: Emmerdale ja Salkkarit, lapsi duunaa omiaan. Salkkareiden jälkeen joko sauna tai oleskelua. Iltapala ja petiin. Iltasatu, juttelua ja unille. :)

Kirjoitit "vaihtaa vaipat 8-12 kertaa per lapsi". Miksi ihmeessä taaperolle tarvitsisi vaihtaa noin usein? Meillä ei ainakaan yöllä enää isolle lapselle vaihdeta vaippaa, joten valveillolotunteja tulee se 14. Miksi vaihtaisin vaipan joka tunti? Yleensä ennen aamu-ulkoilua lapsi saa olla ilman vaippaa, sitten ulos vaippa, vaippa pois sisällä, unille taas uusi vaippa, unien jälkeen joko on ilman vaippaa tai sitten vaihdetaan vaippa (herää joskus klo 17), ainakin osan ajasta on ilman vaippaa illan mittaan, ja yöksi sitten uusi vaippa. Pikkuvauva on asia erikseen, kun sylissä ei viitsi oikein ilman vaippaa pitää tai kantoliinassa, ja kakkaa tulee melkein joka vaippaan.

En tee ruokaa "pitkän kaavan mukaan", ja aterioita on lapsen pitkien päiväunien (2-3 tuntia) takia yleensä vain neljä (saa ylimääräisen välipalan jos pyytää), mutta kaksi itsetehtyä ruokaa saa aikaan niinkin, että lounaaksi lämmittää edellispäivän ruokaa :). Useimpia ruokia on helppo tehdä sen verran enemmän, että riittää lounaallekin, jos ei aivan valtavaa suurperhettä ole.

Omaa aikaa on lapsen päiväunet, sitten yhdessä siivoillaan ja muuta (koti ei ole älysiisti, lähinnä pidetään peruspuhtautta yllä se mikä ehditään), ja aina välillä sit lueskellaan ja leikitään hetki.

Tosin en kuulu noihin superäiteihin, yleensä ulkoillaan 1,5 tuntia aamupäivällä, illalla saatetaan mennä hetkeksi ulos mutta nyt pimeään ja pukemisrumban aikaan harvemmin.

Se tehdään mikä tarvitsee, silloin kun tehdään, jos tehdään. Alkoipas hengästyttää kun tuon listan luki.

Me on syöty toissapäivänä tehtyä ruokaa edelleen yhdellä aterialla, purkkiruokaa, puuroa, leipää ja jugurttia, pyykkään milloin jaksan, siihen nyt ei paljon aikaa mene ja muksut tykkää "auttaa" :), muutkin kotityöt on pienille muksuille hauska leikki, enkä mä mitään pölyjä (ikinä) pyyhi, tiskit laitan ja roskat ja rojut pois (lapset siivoaa leluja itse),imuroimaan joudun tosin päivittäin, vaippoja tietty vaihdellaan x-määrä päivittäin molemmille, niissä ei kauaa mene, ulkoillaan kun ulkoillaan ja käydään kerhoissa tms., omaa aikaa otan kun nuo leikkivät tai nukkuvat, en pingota ylimääräisiä koska en ole täydellinen äiti enkä sellaiseksi edes tähtää.

Hengissä ovat lapset ja väittäisin vielä että suht normaaleja ja ihan tyytyväisiä elämäänsä kun eivät raukat paremmasta tiedä :kieh:

Tuokin varmaan riippuu lasten lukumäärästä ja siitä minkäikäisiä lapset on. Ehdin kaiken tuon yhden lapsen kanssa. Ulkona ollaan alle 2 tuntia kerrallaan eikä vaippaa todellakaan vaihdeta 12 kertaa päivässä 6-8 lähempänä. Ruokia valmistelen etukäteen ja laitan usein ajastimella uuniin. Sellainen pieni juttukin kuin automaattinen kiehautustoiminto liedessä säästää aikaa, kun ei tarvitse kytätä että milloin pitää laittaa pienemmälle. Pesukoneen lataan usein näin myöhällä valmiiksi ja napsautan aamulla päälle, vielä kun saisi ajastimella varustetun pesukoneen, niin sekin helpottaisi.

Omaa aikaa on illalla, kun lapsi menee aikaisin (19-20) nukkumaan. Ja onhan lapsella isä, joka tekee kotitöitä ihan samalla tavalla kuin minäkin silloin, kun on kotona.

Suunnitelmallisuutta ja vähän kerrallaan hommia eteenpäin, niin kyllä se toimiva rutiini löytyy. Se onkin sitten asia erikseen, kokeeko tarpeelliseksi kaiken, mitä listallasi on. Sanoisin, että numero 1 on oma aika. Tavoitteeksi ei varmaankaan kannata ottaa "täydellistä äitiyttä", sitä ei ole olemassakaan. Lapsille on tärkeintä, että olet läsnä ja sinulla on aikaa heille.

Meillä lapset 2v ja 6kk. Päivä kuluu kutakuinkin näin.

- 7.00 esikoinen herää & aamupala
- 8.00 vauva herää
- 11.00 lounas (edellisen päivän ruokaa jos on jäänyt / leipää / karjalan piirakkaa / hedelmiä)
- 12.00 molemmat unille (äiti unille tai tv:n eteen / tietokoneelle)
- 15.00 lapset herää
- 16.00 ruokailu
Tähän asti päivät menee tällä kaavalla. Joskus menemme ulos (näin talvella paljon vähemmän, 1-2kertaa viikossa, kesällä päivitäin). Joinain päivinä on sauna, ja joinain päivinä jotain muuta ohjelmaa.
- 20.00 iltapala
- 21.00 lapset nukkumaan.
Hyvin on meillä toiminut. Aamupäivistä on tullut vauvan syntymän myötä paljon 'laiskempia', sillä vauva valvoo paljon öisin. Joskus olen intoa ja tarmoa täynnä ja jo kello yhdeksän on tiskit tiskattu, pyykit pyörimässä, edelliset viikattuna ja päivän ruoka alustettuna, joskus taas menee pelkäks koomailuksi kun esikko katselee lastenohjelmia, piirtää tai tekee jotain muuta omaa.

[QUOTE="jep";22952431]Kirjoitit "vaihtaa vaipat 8-12 kertaa per lapsi". Miksi ihmeessä taaperolle tarvitsisi vaihtaa noin usein? Meillä ei ainakaan yöllä enää isolle lapselle vaihdeta vaippaa, joten valveillolotunteja tulee se 14. Miksi vaihtaisin vaipan joka tunti? Yleensä ennen aamu-ulkoilua lapsi saa olla ilman vaippaa, sitten ulos vaippa, vaippa pois sisällä, unille taas uusi vaippa, unien jälkeen joko on ilman vaippaa tai sitten vaihdetaan vaippa (herää joskus klo 17), ainakin osan ajasta on ilman vaippaa illan mittaan, ja yöksi sitten uusi vaippa. Pikkuvauva on asia erikseen, kun sylissä ei viitsi oikein ilman vaippaa pitää tai kantoliinassa, ja kakkaa tulee melkein joka vaippaan.

En tee ruokaa "pitkän kaavan mukaan", ja aterioita on lapsen pitkien päiväunien (2-3 tuntia) takia yleensä vain neljä (saa ylimääräisen välipalan jos pyytää), mutta kaksi itsetehtyä ruokaa saa aikaan niinkin, että lounaaksi lämmittää edellispäivän ruokaa :). Useimpia ruokia on helppo tehdä sen verran enemmän, että riittää lounaallekin, jos ei aivan valtavaa suurperhettä ole.

Omaa aikaa on lapsen päiväunet, sitten yhdessä siivoillaan ja muuta (koti ei ole älysiisti, lähinnä pidetään peruspuhtautta yllä se mikä ehditään), ja aina välillä sit lueskellaan ja leikitään hetki.

Tosin en kuulu noihin superäiteihin, yleensä ulkoillaan 1,5 tuntia aamupäivällä, illalla saatetaan mennä hetkeksi ulos mutta nyt pimeään ja pukemisrumban aikaan harvemmin.[/QUOTE]

Täällä oli aiemmin ketju, jossa keskusteltiin vaipan vaihtojen määrästä. Melkein kaikki väitti vaihtavansa lapselta vaipan kuudesta kahteentoista kertaa per päivä. Olin ainoa joka vaihtoi vain 3-4kertaa päivän aikana ja sain osakseni haukkuryöpyn: lapseni joko juovat ja syövät liian vähän tai sitten he joutuvat olemaan TUNTIKAUSIA likaisessa ja märässä vaipassa. Vaikka siis ovat hereillä vuorokaudesta sen 10-12h, eli vaihan vaipan keskimäärin kolmen tunnin välein.

Täällä oli aiemmin ketju, jossa keskusteltiin vaipan vaihtojen määrästä. Melkein kaikki väitti vaihtavansa lapselta vaipan kuudesta kahteentoista kertaa per päivä. Olin ainoa joka vaihtoi vain 3-4kertaa päivän aikana ja sain osakseni haukkuryöpyn: lapseni joko juovat ja syövät liian vähän tai sitten he joutuvat olemaan TUNTIKAUSIA likaisessa ja märässä vaipassa. Vaikka siis ovat hereillä vuorokaudesta sen 10-12h, eli vaihan vaipan keskimäärin kolmen tunnin välein.

tähän yhtyen, meillä vaihdetaan silloin kun a) ollaan lähdössä jonnekkin b) ennen nukkumaan menoja c) kakat (tietty) d) vaippa näyttää siltä että pissaa on tullut paljon ja vaatii vaihdon.

Mitään kellon aikoja tai vaipan lukumääriä en kyttää että se 10 vaippaa on vaihdettava.
Päivässä menee vaippoja taaperolla n. 3-5, vauvalla 4-8.

Me herätään noin ysiltä, aamupala, ulos, lounaaksi syödään aina edellisen päivän päivällistä, sit siivoskellaan, leikitään ja tehdään päivällinen, päivällisen jälkeen me mennään toistamiseen ulos, kotiintullessa iltapala, iltapesut, sängyssä luetaan ja sit nukutaan. Lapset nukkuu n.20 ja kyllä siinä on aika monta tuntia vielä äidillä omaa aikaakin, kun herätys on vasta ysiltä :)

No muusta en tiedä, mutta kotona ollessa pidin todellakin kiinni siitä, että ulkoilimme joka päivä sen kaksi kertaa päivässä. Kun tuo onnistui, onnistui kaikki muukin. Lapset söivät hyvin ulkona hankkimallaan ruokahalulla ja nukkuivat hyvin, koska olivat purkaneet energiaa ulkona. Leikit sisällä onnistuivat kivasti, kun pääsi isommin touhuamaan ulos jne. Rytmi pysyi kunnossa. Ja kotikin itseasiassa vähän siistimpänä, kun ulkoiltiin paljon. Meidän lapset tosin ovat aina olleet aamuvirkkuja l. heräilimme siinä klo 7 joka aamu. Ehti oikein hyvin ulos klo 9.30 mennessä. Ei varmaan ihan kahta tuntia joka kerta ulkoiltu, mutta ainakin tunti kuitenkin.

Heh. :D Mä vien lapsen 5v. 8.00 tarhaan, menen itse nukkumaan, nukun 12-13. Haen lapsen 15.00, alan kohta tehdä ruokaa, sillä aikaa lapsi joko katsoo videota tai pelaa Wiitä. Syödään, TV 2 lastentunti. Sitten mulla omat ohjelmat: Emmerdale ja Salkkarit, lapsi duunaa omiaan. Salkkareiden jälkeen joko sauna tai oleskelua. Iltapala ja petiin. Iltasatu, juttelua ja unille. :)

Oletko itse yötyössä?

- teen kolme lämmintä ateriaa päivässä ja meneepä siinä sivussa leipomukset ja herkut vieraillekin. Yleensä teen pakastimeenkin hätävaroja
- vaipat ehditään vaihtaa ja riittävän usein
- ulkoillaan joka päivä min. 2 krt ja yleensä käydään vielä pari-kolme kertaa viikossa tekemässä jotain ekstraa (uinti tms)
- leikitään monta kertaa päivässä, sylitellään, luetaan satuja
- koskaan ei lapsilla ole likaisia vaatteita päällään tai roiku räkä nenästä
- siivoukset ehtii vallan mainiosti tekemään. Tamppaan matot, puunaan kaapinpielet ja yhtään ei ole villakoiria saati pölyhiukkasia meidän kodissa! Samalla kun teen keittiössä hommia, käytän esim. stepperiä. Lapsen ollessa vaikka potalla, teen vieressä vatsalihasliikkeitä tai nostelen käsipainoja
- omaa aikaa on joka päivä vaikka kuinka! Katson telkkaria, neulon, luen, lenkkeilen kun haluan jne
- meillä ei kellään ole univelkaa

...ja sitten herätään niiltä päiväunilta :)

- teen kolme lämmintä ateriaa päivässä ja meneepä siinä sivussa leipomukset ja herkut vieraillekin. Yleensä teen pakastimeenkin hätävaroja
- vaipat ehditään vaihtaa ja riittävän usein
- ulkoillaan joka päivä min. 2 krt ja yleensä käydään vielä pari-kolme kertaa viikossa tekemässä jotain ekstraa (uinti tms)
- leikitään monta kertaa päivässä, sylitellään, luetaan satuja
- koskaan ei lapsilla ole likaisia vaatteita päällään tai roiku räkä nenästä
- siivoukset ehtii vallan mainiosti tekemään. Tamppaan matot, puunaan kaapinpielet ja yhtään ei ole villakoiria saati pölyhiukkasia meidän kodissa! Samalla kun teen keittiössä hommia, käytän esim. stepperiä. Lapsen ollessa vaikka potalla, teen vieressä vatsalihasliikkeitä tai nostelen käsipainoja
- omaa aikaa on joka päivä vaikka kuinka! Katson telkkaria, neulon, luen, lenkkeilen kun haluan jne
- meillä ei kellään ole univelkaa

...ja sitten herätään niiltä päiväunilta :)

sie sennii hävytön, mie jo meinasin syvänkohtauksen kehittää pelkästä lukemisesta, ja sitten se olikin vitsi.

No okei, meillä tuo vaipanvaihto on sikäli helppo, että lapsi ei ole enää aikoihin kakannut vaippaan, ja jos kotona pidän ilman housuja (mikä onnistuu hyvin lämpötilan puolesta, jos ollaan vaan omalla porukalla), menee itse potalle. Siksi 3-4 vaippaa päivässä riittää, riippuen päivän ohjelmasta. Mutta tietysti jos on useampi lapsi täysin vaipoissa, tilanne on eri.

Meillä lapset herää yleensä portaittain klo 5.30-9. Siis isoimmat joutuvat heräämään ennen kuutta ehtiäkseen 6.15 lähtevälle bussille miehen kyydissä ja viimeisimmät unikeot heräävät viim. 8.30-9 välissä.
Mie herään noiden ekojen kanssa aamukahville, jonka jälkeen mie teen muille aamupalat valmiiksi, tyhjennän tiskikoneen ja laitan pyykkikoneen päälle.
Sit kun lapset herää, niin sitämukaa he syövät aamupalaa ja tekevät aamutoimensa ja koululaiset toki menee kouluun.

Mie ehdin tuossa noin yhdeksään mennessä saada toisenkin pyykkikoneellisen päälle ja viikata kuivausrummusta tulleet ekat pyykit. Sitten voidaan mennä ulos, jos siltä tuntuu. Sinne ehditään yleensä 10 mennessä. Ulkoillaan tunti - puoltoista, jonka jälkeen tullaan sisään, pyykit laitetaan kuivuriin ja laitetaan lounasta edellisen päivän päivällisjäämistöstä tai sit syödään leipää, jogurttia, hedelmää jne tai jotain valmisruokaa. Mitä nyt milloinkin sattuu löytymään.
Sit pikkuisista pienimmät menee unille.

Mie viikkaan pyykit, tyhjennän tiskikoneen, valmistelen päivällistä jne ja saatetaan lukea kirjoja, rakentaa palapelejä, leikkiä tai mitä milloinkin.
Kun koululaisia alkaa tulla, autan läksyissä jos on tarvis jne. Kun pikkuväki herää (14-14.30), syödään jotain pientä ja helppoa välipalaa.
Leikit jatkuu.

Viim. klo 16.30 on päivällinen valmis ja se syödään yleensä koko perheen kanssa. Aina ei isoimmat lapset ja mies ehdi samaan pöytään, mutta he syövät sit tultuaan. Joskus aikaistan ruokaa tarkoituksella klo 16 harrastusten jne vuoksi, riippuu päivästä.
Ruuan jälkeen isommista lapsista joku laittaa tiskit koneeseen, joku luutii pöydän sekä imuroi ruokahuoneen ja keittiön ja joku / jotkut vie viikatut vaatteet paikoilleen. Jos on saunapäivä, niin joku saa saunan-sytytysvuoron.
Tässä välissä on taas hyvä laittaa pesukone päälle, jos siltä tuntuu / näyttää.

Ulkoilua, lastenohjelmia, leikkiä, harrastuksia, siivoilua... mitä milloinkin. Tarvittaessa mie meen kauppaan.
Klo 19 laitetaan iltapalaa, ja samalla miehen eväät ja isompien lasten aamupala valmiiksi, jos he tahtovat. Sit on iltapesut jne. Alakerran imurointi.
Iltatoimet ja nukkumaanmeno on 20 - 21 pienillä porrastuksilla. Jos mies "nukuttaa", niin mie siivoan tai toisinpäin. Siivous siis yleensä tässä vaiheessa tarkoittaa, että laittaa pyykit valmiiksi aamua varten, siivoaa eteisen jne.
Illalla kun sit katsoo vaikka telkkaria, niin samalla voi esim. kuoria seuraavan päivän keittopotut valmiiksi veteen jääkaappiin jos tahtoo.

Siis noinhan se menis, ja joskus meneekin, mutta joskus taas jää laiskuutta tai muuten vaan pyykit viikkaamatta, joskus lähdetään aamusta kerhoilemaan ja jää kaikki hommat puolitiehen jne, mutta niitä tehdään sit toisena päivänä, pikkuhiljaa. Ei ne kaikki ole aina niin päivän päälle... tai kahdenkaan.
Ja viikonloppuisin sit siivotaan isommin ja paremmin, kun on mieskin kotona.

Kun olin kotiäitinä kahdelle lapselleni, niin kerkesimme vallan hyvin tehdä kaikenlaista.

Aamulla lapset herätti mut 6-7 aikaan. Katsottiin lastenohjelmia ja syötiin, laitoin pyykkiä ja järjestelin tavaroita kunnes klo 9 lähdimme ulos (tai sit vietiin esikoinen kerhoon klo 8 ja ulkoiltiin pienemmän kanssa ja puuhailtiin sisällä kunnes haettiin esikoinen klo 12)

Sisään tultiin n. klo 11, lämmitettiin edellispäivän ruokaa ja lähdettiin päiväunille. Lapset nukkui n. tunnin jonka jälkeen leikkimistä ja välipala, uudelleen ulos siinä kolmen maissa. Niin ja sitä ennen valmistelin iltaruokaa (tein siis vaan kerran päivässä ruuan, lisäks toki aamu, - väli- ja iltapalat mut eihän niissä kauaa mene. Välillä lounaaksi kyllä syötiin esim. valmislihapullia tms)

Ulkoiltiin taas se parisen tuntia ja tultiin sisälle syömään jonka jälkeen pikkukakkosen katselua, leikkimistä, iltapuuhat, iltapalat ja unille. Sen jälkeen alkoi mun oma aika.

Joskus aamupäiväulkoilu jätettiin väliin ja käytiin sillä aikaa kaupassa tai kylässä. Harrastuspäivinä ei ulkoiltu välttämättä iltapäivästä, ainakaan kahta tuntia. Mies teki reissuhommaa tuolloin ja oli kotona vain viikonloppuisin.

Voi sitä elämää, mulla on niin kauhea ikävä kotiäitiaikoja, nyt käyn töissä enkä jaksa enää mitään :( Meillä on aina kaaos ku en ehdi siivota ENKÄ JAKSA. Antaisin lähes mitä vaan, että saisin muuttaa takas sinne missä kotiäitivuodet elettiin ja saisin sen ihanan elämäni takas.

no aikoinaan kahden pienen kanssa päivät meni näin:

minä herään kuuden jälkeen, nautin rauhassa oman kahvin ja aamupalan, laitan pyykkikonetta päälle samoin tiskikone.

lapset heräsi kahdeksaan mennessä. tuossa samalla kun katsoovat jotain piirrettyjä, minä valmistelin joko jonkun laatikon menemään uuniin tai jonkun keiton tms. yhdeksän jälkeen ulos, pul 12 viimeistään sisälle.

ruoka ja päiväunet, ite nukuin monesti pienet virkistävät myös.... nousin ylös vielä kun lapset jatkoi nukkumista, päiväkahvi rauhassa lehtiä lukien.... sitten ku tenavat nousi, oli välipala. leikkiä lukemista siivoilua lasten touhuilun keskellä, sitten takaisin ulos jossain vaiheessa.

ruoka viiden paikkeilla... joko edellispäivän tai saman päivän. ulos saatettiin lähteä joskus toki vasta tämän ruuan jälkeen, mutta pääsääntöisesti kuitenki kaks kertaa päivässä.

iltapala puoli 8, sitten sauna tms... rauhoittumista ja nukkumaan viimeistään klo 21.

ei se ole vaikeeta kun pitää samat rutiinit joka päivä, muistaa nukkua itse tarpeeksi, levätä silloin kun lapset nukkuu. ruokaa voi ja kannattaa tehdä enemmän kerralla ja laittaa vaikka annoksina pakastimeen. mä nautin kotiäitiydestä kyllä, se oli antoisaa aikaa, vaikka rankkaakin välillä.

niin, ja siivouspäivä oli aina perjantai, matot ulos ja silleen, lasten isä oli aina töissä. tai sitten tissutteli kotona mutta ei todellakaan tehnyt mitään lasten hoitamisen saati kodin hoitamisen eteen.

Pärjäsin hyvin :)

ehditte ihan kaikki tehdä päivän aikana?

Siis:
-5 ruokaa päivässä (ja tehdä ne ruuat alusta asti itse pitkän kaavan mukaan)
-8-12 kertaa vaihtaa vaipat per lapsi
-ulkoilla vähintään 2x2h per päivä
-leikkiä lapsen kanssa
-lukea kirjaa
-tehdä kotityöt, siivota ja järjestellä kotia
-ja vielä ottaa sitä omaa aikaa/kattoa telkkua tms.
-nukkua itse makoisasti tai kenties valvoa yöt lapsen kanssa
(-kenties vielä leivot/pyykkäät)

jos se lapsi nukkuu vielä sen 10h yöllä ja vähintään 2h päiväunia?

Mulla ei yksinkertaisesti aika riitä kaikkeen tuohon... Ja me siis syömme vain 4 kertaa päivässä, joista yksi ruoka on itse tehty, toinen ruoka puolivalmista tai einestä. Vaihdamme vain ne 3 vaippaa päivässä per lapsi. Emme ulkoile ihan joka päivä, emmekä ainakaan kahta kertaa päivässä. Luemme kyllä kirjoja ja leikimme, mutta omaa aikaa ei ole koskaan. Ja lapset nukkuvat sen 10h yössä ja 2h päivällä.

- Ei tulis mitään jos pitäs VIIS ruokaa väsätä päivässä.. Mitä järkeä muutenkaan.
- Vaipanvaihto menee luonnostaan muiden hommien lomassa.
-Tää takkuilee paljon ei olla ku kerran pihalla mut niin kauan ku voidaan.
-Lapsien kanssa leikki kuuluu päivittäiseen elämäään ja se on hauskaa :)
-Mä en lue ku oppikirjoja ja sillon ku lapset nukkuu.
-Tää tapahtuu päivän aikana ja esikoinen auttaa nykyään taas ihan mielellään mua niissä pikku askareissa :)
- Kun lapset nukkuu otan illasta ainakin tunnin ihan omaa aikaa ja kattelen telkkua yms.
- Menen ajoissa nukkumaan ja mulla molemmat lapset nukkuu aika pitkälti koko yön (poikkeus öitä on)
-Leivon jos jää aikaa ja pyykkäys menee tonne siivous puolelle. :)

Jos tossa 5 ruokaa päivässä tarkotettiin välipaloja ja muita niin äkkiäkös tuolta kaapista kaivelee hedelmä lautasen tai leipää. Ja teen jo lounaaksi lämpimän ruoan jotta sitten ei tartte tehdä enää samana päivänä uudestaan :)

Enkä TODELLAKAAN ole täydellinen äiti, halusin vain vastata jos tuosta mitään vastaavaa hyötyä oli :)

vain 3 vaippaa päivässä per lapsi? Onko sulla 10 lasta vai miksi et ehdi märkiä vaippoja vaihtaan?

lapsesi siis käytännössä ovat märissä vaipoissa koko päivän. hyh hyh. Nyt en ymmärrä logiikkaasi.

lapsia niin paljon ettei ehdi pitää huolta perus-puhtaudesta? miten ihmeessä 3 vaippaa riittää?

yksi kakkavaippa ja vain 2 pissavaippaa? taitaa olla aika täynnä ne vaipat.

Oletko teiniäiti,vai mikä sinua vaivaa? "emmerdale ja salkkarit,lapsi duunaa omiaan".
Ja pelkkää videota ja tv.tä,wii pelejä.

Toivon että olet pelkä provo! tai sitten kyllä käy sääliksi lastasi.

MAALAISÄLLIN käyttö on sallittua. Samaa ruokaa voi syödä useampana päivänä. Kun teen keittoa, en tee sitä tilkaa vaan kunnon kattilallisen (5l), siinä samalla vaivallahan se tulee. Pätee muihinkun ruokiin (laatikot,kastikeet jne). Tuoreena saatan laittaa osan ruuasta pakkaseen (ottaa aikaa sen minuutin). Päin molemmilla aterioilla voi syödä samaa ruokaa tai sitten noita ruokia on valmiina kaksi, toista syödään lounaalla, toista päivällisellä. Kiireisinä päivinä/päivinä jolloin ei ole ruokaa eikä jaksa kokata löytyy apu pakkasesta, pikaruokaa a la äiti.

Vaipat vaihdetaan silloin kun älli sanoo että ne pitää vaihtaa. Ei jokaisen lirun jälkeen...mut kuitenkin niin ettei muksu kulje vaippa polvissa roikkuen.

Pyykit. Kun käyttää muksuilla suht saman värisiä vaatteita samoina päivinä voi ne illan tullen nakata suoraan päältä koneeseen ja antaa koneen hoitaa. Meillä etuna kuivausrumpu jota kyllä käytän surutta. Aamulla kerään rummusta vaatteet suoraan lasten päälle. Juu, silittää en jaksa, en ole niin super.

Leikki; no ne päiväthän on sitä. Annan tosin lasten kyllä kehittää itsekin kykyjä leikkiä joten ei mun siinä tartte päivätolkulla istua vieressä. Kun lasten ikäero ei ole iso noi leikit menee hyvin äkkiä yksiin.

Niin joo, asutaan maalla ja kaiken sortin ulkohommia meillä on, talon lämmityksestä lähtien. Ulos mennään siis muussakin mielessä kuin lasten ulkoilun vuoksi. Etu toki siinä että piha-alue on laaja, ja näkökentää riittää. Eikä myöskään asuta lähellä tietä...Voin siis kantaa puita, luoda lumia jne jne samalla kun ulkoillaan (ne olis pakko muutekin tehdä) Lapset on usein "auttamassa" omien kykyjen mukaan tai sitten leikkivät. Kun kuopus oli pienempi, kiskoin häntä pulkassa edes takas kun esim. noita puita raahasin.

MUT meidän perheen tärkein juttu on se, että niinä päivinä kun ei jaksa, ei ole pakko. Lapset voi hyvin olla koko päivän yöpaidassa kuten äitikin. Siivota ei ole pakko ja tosiaan kun ruoka on pakastimessa niin sekin luonnistuu minimi panoksella. Silloin "löhötään", äiti sohvalla ja muksut katsovat vaikka dvd:ltä lasten ohjelmia...Näitäkin päiviä saa olla. Ei aina tartte suorittaa!

Minä itse herään n. 8 ja käytän äkkiä koiran pissillä ja laitan puuron kiehumaan. 8.30-09 lapset herää (2*3wee ja 1*2wee) Lapset syö aamupalan ja tehdän aamupesut ja laitetaan päivävaatteet. sit lapset alkaa leikkiä ja mä valmistelen lounaan (kuorin perunat tms. ). laitan pyykkikoneen pyörii ja järkkäilen. n. 10.30 lähdetään ulos ja sisälle tullaan 12 mennessä ja laitan ruuan loppuun ja syödään. sit kuopus menee päikkäreille ja kaksoset touhuilee omiaan ja mä yleensä siivoilen tai oon netissä tai laittelen pyykkiä. Sit 14 maissa kuopus herää ja lapset syö vähä välipalaa ja lähdetään ulos tai kauppaan. n. 16.30 tullaan sisälle, kaksoset jää yleensä pihalle hetkeks. Teen ruuan ja syödään ja isi tulee kotiin. Jos en ole päivällä kaupassa käynyt niin sitten käyn nyt. Illalla aina leikitään,askarrellaan, maalaillaan,pelataan tms. 19.00 iltapuuro ja iltapesut ja kirjojen lukemista. 20.00-20.30 lapset nukkumaan ja omaa aikaa on koko ilta. Ja tottakai leikin lasten kanssa päivän mittaan useampaan otteeseen. enkä koe mitenkään olevani täydellinen äiti. eiiköhän kaikki naiset suoriudu päivittäisistä askareista.