Tätä se vanheneminen siis on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huuhkajatar

Aktiivinen jäsen
08.10.2005
12 193
0
36
Kokkola
Olen menneenä vuonna tehnyt monta surunvalituskäyntiä, eilen viimeeksi ja äsken luin lehdestä että entinen työkaveri oli kuollut alle 70 vuotiaana. En edes ajatellut että tuo työkaveri olisi noinkin vanha, hän oli aina niin nuorekas.

Oman ikäluokkani porukkaa alkaa esiintymään kuolinilmoituksissa yhä useammin.

Bileet ovat loppuneet, nyt on aika siivota jäljet.

Näin muutamaa vanhaa kollegaa nyt joulun alla ovat olleet eläkkeellä 5-10 vuotta, en ollut nähnyt muutamaan vuoteen ja olivatpa he valkotukkaisia pappoja. Sympaattisia pappoja ja muuten ihan samanlaisia kuin ennenkin, mutta se keski-ikäisestä vanhukseksi muuttuminen, se oli selkeästi tapahtunut. Ja sama on edessä tietty kaikilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tietää myös siitä että hautajaisvaatteet on valmiina mut hää- tai muuta juhlapukeutumista joutuu vähän miettimään. :(

Tuo on muuten totta, mulla on muutama hautajaisiin sopiva vaatesetti, mutta ei vaatetta iloisempiin juhliin. Huomasin että mun on käytävä ostamassa joku kiva asu helmikuisiin valmistujaisiini, kaapissa ei ole mitään sopivaa. Ennen kyllä oli.

Ja niin sen kuuluu mennäkin. Mulla äiti kuollut jo 15 vuotta sitten 54v iässä.
Vanheneminen voi olla juuri surkuttelua tai sitten siitä voi ottaa ilon irti.
Enää ei tarvitse olla täydellinen, saa olla vähän repsahtanut eikä kropan tarvitse enää olla priimakunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Näin muutamaa vanhaa kollegaa nyt joulun alla ovat olleet eläkkeellä 5-10 vuotta, en ollut nähnyt muutamaan vuoteen ja olivatpa he valkotukkaisia pappoja. Sympaattisia pappoja ja muuten ihan samanlaisia kuin ennenkin, mutta se keski-ikäisestä vanhukseksi muuttuminen, se oli selkeästi tapahtunut. Ja sama on edessä tietty kaikilla :)

Se on vain se muutos: kiva urheilullinen keski-ikäinen onkin yhtäkkiä vanha papparainen :o

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Se on vain se muutos: kiva urheilullinen keski-ikäinen onkin yhtäkkiä vanha papparainen :o

Mutta eikö se sitten enää ole kiva? Onko vanheneminen aina negatiivista?

Minä en tarkoittanut ainakaan, että olisi. No tietty se on ikävää, jos terveysongelmia tulee, mutta se ulkoinen muutos, juuri hiusten muuttuminen valkoisiksi, tekee paljon. :)

Vanhenemisen huomaa siitä että
- alkaa löytää harmaita hiuksia kuontalostaan
- aamulla peilistä katsoo kurttuinen vieras nainen
- vanhemmat alkaa sairastella
- vanhempia sukulaisia ja tuttavia alkaa kuolla ympäriltä
- eikä enään muista niiden lapsuudenkavereiden nimiä

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Mutta eikö se sitten enää ole kiva? Onko vanheneminen aina negatiivista?

Riippuu sitä miten vanhenee, kun dementia iskee ja vaivat lisääntyvät niin se ei ainakaan ole positiivista. Toki suuri osa nykyvanhuksista ovat virkeitä, sellainen minäkin haluaisin joskus olla; virkeä aktiivinen harmaahapsi kunnes yhtäkkinen sydänkohtaus päättää maallisen vaelluksen.

Minä en tarkoittanut ainakaan, että olisi. No tietty se on ikävää, jos terveysongelmia tulee, mutta se ulkoinen muutos, juuri hiusten muuttuminen valkoisiksi, tekee paljon. :)

Tuo alkoi mulla jo kolmekymppisenä, eka harmaa löytyi ilman suurta hakemista jo kun olin 18. Mutta se taas on sukuun kuuluva juttu.

Tuo alkoi mulla jo kolmekymppisenä, eka harmaa löytyi ilman suurta hakemista jo kun olin 18. Mutta se taas on sukuun kuuluva juttu.
Joo, minulla blondina ei varmaan edes niin huomaa, jos/kun harmaita tulee ja naiset usein värjäävät hiuksiaan. Miehet harvemmin (iäkkäämmät ainakaan ) ja juuri nämä tapaamani miehet ovat tässä välissä, jolloin en tavannut, saaneet upouuden värin
:) Keski-Euroopassa tämä ei tunnu samalta, kun lähes kaikki ovat alle viidenkympin jo harmaita, sellaisia metallisen harmaita, jos eivät värjää. Se on erilainen harmaa, kun meillä tulee valkotukkaisia :)

Oman vanhenemiseni huomaan siitä että kun näen jonkun ihanan juhlavamman mekon jossa on hyvin avonainen kaula-aukko ja helmassa pientä röyhelöä, niin minun on myönnettävä ettei se ihanuus oikein enää sovi minulle. :/

Minusta hyvä merkki on sekin, että minä kysyn lapsilta, että hei miten tää tehdään, eivätkä he minulta :D Vaikka tietokoneisiin liittyen. No sen suhteen minun ei ole tarvinut kovinkaan vanha olla.

Yhteistyössä