tavallista maitoa 8,5kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hem
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hem

Vieras
Miehen sisko kävi kylässä vauvansa kanssa ja pyysi sitten jos voin laittaa vauvalle maitoa pulloon,olin aivan että :O ja menin sitten niin hämilleni siitä,että en sitten osannut siitä asiasta sen enempää kysyä.Jäin vain miettimään että onko tuo aivan normaalia että noin pienelle tavallista maitoa annetaan?Miehelle tätä sitten päivittelin heidän lähdettyä,niin hänen mielestä sehän on ihan ok,kun meidänkin vanhemmat saaneet aivan vauvasta ihan ehtaa aitoa lehmän maitoakin ja kukaan siihen ei ole kuollut....Meillä poika 11kk,edelleen saa tissiä+osaksi korviketta,vasta ollaan hapanmaito tuotteita alettu maistelemaan.Mutta kysympä nyt sitten täällä että minkä vanhalle olette alkaneet tavallista maitoa antamaan?

En antaisi noin pienelle. Ihan aikaisintaan joku 10-11 kk ja silloinkin hapanmaitotuotteita ensin. Lehmänmaito on liian vahvaa lapselle, siinä on liikaa proteiinia ja väärässä muodossa. Lisäksi kuormittaa maksaa ja munuaisia. Ei myöskään sisällä riittävästi vitamiineja, hivenaineita ja hyviä (pehmeitä) rasvoja kuin äidinmaidonkorvike. Ei siihen lehmänmaitoon varmasti kuolekaan, mutta miksi ihmeessä sitä pitäisi antaa, kun parempaakin on tarjolla...

no sitähän minäkin ettei se varmasti kovin hyvä pienelle ihmiselle voi olla...
mutta heillä muutenkin niin erilaiset ruokailutottumukset,ettei tuo oikeastaan ole edes paha.Nytkin kylässä käydessä vauvalle syötettiin kakkua ja ekaa hammasta juhlittiin tikkarin imemisellä :/

[QUOTE="vieras";23188744]No jos se tiesi että teillä on korviketta ja tarkoitti sitä? Kyllä meillä puhuttiin maidosta eikä korvikkeesta kun sitä käytettiin.[/QUOTE]

kyllä se tuli aivan selväksi että tavallista maitoa halusi kun yritin tarjota korviketta ensin :)

Niin. Itse olen myös saanut ehtaa lehmänmaitoa suoraan omasta navetasta n. 4kk iästä alkaen. Mistään vakavista terveysongelmista en ole kärsinyt 35 vuoteen, ei allergioita yms. Tosin, käsitelty lehmänmaito on jokseenkin eri asia kuin käsittelemätön. Ja koostumuskin molemmissa eri kuin äidinmaidossa. Tiedä häntä.

meillä 2 lasta joista eka siirtyi tavalliseen maitoon reilun vuoden iässä ja toiselle tavallinen maito sopi vasta lähempänä 1,5vuotta...
en antaisi vielä noin pienelle tavallista maitoa.

[QUOTE="a p";23188756].Nytkin kylässä käydessä vauvalle syötettiin kakkua ja ekaa hammasta juhlittiin tikkarin imemisellä :/[/QUOTE]

Just de.. Kakun mä ymmärän jos saa sitä maistaa omalla lusikalla kyläreissulla, mut toi tikkari on kyllä ihan kamalaa.

Toinen mitä en ymmärrä on tää mieletön pillimehujen juottaminen jo ihan pienille lapsille. Jos lapsi ei osaa edes vielä kävellä, niin onhan se aika koomista juottaa pillimehua niin pienelle. Vai antaako ne samat ihmiset lapsen syödä 9 palaa sokeria, jos sen päälle juo 2dl vettä?? Mitään muutahan väriaineen lisäksi ei noissa pillimehuissa ole.

Just de.. Kakun mä ymmärän jos saa sitä maistaa omalla lusikalla kyläreissulla, mut toi tikkari on kyllä ihan kamalaa.

Toinen mitä en ymmärrä on tää mieletön pillimehujen juottaminen jo ihan pienille lapsille. Jos lapsi ei osaa edes vielä kävellä, niin onhan se aika koomista juottaa pillimehua niin pienelle. Vai antaako ne samat ihmiset lapsen syödä 9 palaa sokeria, jos sen päälle juo 2dl vettä?? Mitään muutahan väriaineen lisäksi ei noissa pillimehuissa ole.

se pillikö siitä mehusta huonon tekee? Täymehujakin myydään pillin kanssa...

Maitoa aloitin antamaan noin vuoden iässä, mutta maha ei kestänyt. Luomumaidolla mentiin pitkään ja joskus 1,5v iässä kärsi antaa ihan normimaitoa.

No joo,noita sokeriliemi-pillimehuja mä en oikein ymmärrä isommillekaan lapsille usein/säännöllisesti annettavan. Jos pitää pillimehua saada niin niitähän löytyy myös täysmehuja.. Meiän 1v3kk poika saa n 1-2 krt viikossa mehua,mutta aina ruokailun yhteydessä (eli ei janoon tai ylimääräsenä) ja aina täysmehua,yleensä Tropicanaa kun sitä yleensä itsekin juomme. Saa siis esim viikonloppuna aamupalalla "erikoisherkkuna",tai kylässä ollessa välipalalla kun aikuisilla kahvia/limua..
Toinen mitä en ymmärrä on mehu ruokajuomana. Lapsi ei taatusti osaa vaatia mehua ruoan kanssa jos ei sitä tarjota. Miksei voida antaa maitoa tai vettä??

[QUOTE="voi";23188975]se pillikö siitä mehusta huonon tekee? Täymehujakin myydään pillin kanssa... [/QUOTE]

Tiedät varmaan itsekin vastauksen.. Pillimehu vaan yleiskäsitteenä kuvaa hyvin sitä epäterveellistä tetraa mitä perheet kaupasta kantaa.

Oisko vaan 1 viidestäkymmenestä, joka valitsee sen smoothien tai täysmehun hyllystä. Ja niidenkin tilalle voisi valita pillimaidon tai vesipullon.

Mikä siitä täysmehusta tekee sen paremman (ainakaan hampaiden kannalta) kuin muu pillimehu? Täysmehut on ihan järjettömän happamia yleensä, ja lisäksi niissä on mielettömästi sokeria.

Alkuperäinen kirjoittaja vähän ot menee nyt;23189151:
Mikä siitä täysmehusta tekee sen paremman (ainakaan hampaiden kannalta) kuin muu pillimehu? Täysmehut on ihan järjettömän happamia yleensä, ja lisäksi niissä on mielettömästi sokeria.

Hyvä, että kysyit. Mä en viittiny enää tätä alkaa inttämään..

kuopus siirtyi kylmiltään nan2:sta tavismaitoon ilman lantrauksia 9 kk iässä.

Joku luetteli täällä noita seurauksia elimistölle, niin vois luetella myös mitä seurauksia noista seurauksista käytännössä on? Siis miten ne päällepäin näkyy?

Mua vähän kyrsii tää nykyajan mukuloilla rahastus..
Mites kaurapuuro, tein alusta asti tavishiutaleista, oisko valmispuurot olleet elimistöystävällisempiä?

ja vielä mitä mieltä ootte termistä "lastenruokalaatuinen", indikoiko hyvälaatuista vai huonoa?

En antaisi noin pienelle. Ihan aikaisintaan joku 10-11 kk ja silloinkin hapanmaitotuotteita ensin. Lehmänmaito on liian vahvaa lapselle, siinä on liikaa proteiinia ja väärässä muodossa. Lisäksi kuormittaa maksaa ja munuaisia. Ei myöskään sisällä riittävästi vitamiineja, hivenaineita ja hyviä (pehmeitä) rasvoja kuin äidinmaidonkorvike. Ei siihen lehmänmaitoon varmasti kuolekaan, mutta miksi ihmeessä sitä pitäisi antaa, kun parempaakin on tarjolla...

tähän siis viittasin.. ei kuole ei, mutta missä se näkyy, ei päällepäin, mutta missä?

Miehen sisko kävi kylässä vauvansa kanssa ja pyysi sitten jos voin laittaa vauvalle maitoa pulloon,olin aivan että :O ja menin sitten niin hämilleni siitä,että en sitten osannut siitä asiasta sen enempää kysyä.Jäin vain miettimään että onko tuo aivan normaalia että noin pienelle tavallista maitoa annetaan?Miehelle tätä sitten päivittelin heidän lähdettyä,niin hänen mielestä sehän on ihan ok,kun meidänkin vanhemmat saaneet aivan vauvasta ihan ehtaa aitoa lehmän maitoakin ja kukaan siihen ei ole kuollut....Meillä poika 11kk,edelleen saa tissiä+osaksi korviketta,vasta ollaan hapanmaito tuotteita alettu maistelemaan.Mutta kysympä nyt sitten täällä että minkä vanhalle olette alkaneet tavallista maitoa antamaan?

No en noin pienelle antais lehmänmaitoo.

Mut en kyl näe syytä miks teidän lapsen kohdal lotrataan korviketta ja rintamaitoo,ihan hyvin ton ikäselle voi antaa sitä lehmänmaitoo+rintamatoo.

Meillä alettiin lantraamaan korvikkeeseen maitoa 10 kk:iästä samaten hapanmaitotuotteet aloitettiin tuolloin. Pikkuhiljaa maidon määrää on kasvatettu ja nyt mennyt pari päivää jo pelkkää maitoa. Täyttää 2 viikon päästä 1v. Tuosta tikkarista ja makeisista vielä. Meidän 2v 8 kk ei ymmärrä vielä tikkarin päälle ollenkaan, ei edes tiedä sellaista olevan olemassakaan. Samoin makeiset, tänään sai hoplopissa jäätelöannoksen, jossa päällä oli makeisia. Maistoi yhtä ja sen jälkeen poimi ne pois eikä syönyt. Saa nyt nähä kuinka kauan menee näin mukavasti, täytyy olla tyytyväinen kun pysyy mahdollisimman kauan erosta makeasta. No sori, meni vähän OT..

Alkuperäinen kirjoittaja äskönen;23189497:
tähän siis viittasin.. ei kuole ei, mutta missä se näkyy, ei päällepäin, mutta missä?

Tässä yks linkki. Itse kyllä luin sen aikoinain jostain julkaisusta mut en nyt muista mistä. Nopeasti googlaamalal löysin tämän.

Vauvan kielletyt ruoka-aineet - Vau.fi

"Alle kymmenkuisille vauvoille ei suositella lehmänmaitoa. Syy suositukseen on maidon proteiinissa, joka rasittaa vauvan munuaisia kolme kertaa enemmän kuin äidinmaito.

Kuulostaa pahalta. Mutta kuinka vaarallista lehmänmaidon juottaminen imeväiselle on?

”Välittömiä seuraamuksia lehmänmaidon juomisella ei välttämättä ole. Maitoproteiinin hera-kaseiinisuhde vaikuttaa kuitenkin kielteisesti lapsen kasvuun. Paljon lehmänmaitoa juoneella vauvalla saattaa myös ilmetä raudan puutetta”, ravitsemusterapeutti Leea Järvi kertoo."

Tässä yks linkki. Itse kyllä luin sen aikoinain jostain julkaisusta mut en nyt muista mistä. Nopeasti googlaamalal löysin tämän.

Vauvan kielletyt ruoka-aineet - Vau.fi

"Alle kymmenkuisille vauvoille ei suositella lehmänmaitoa. Syy suositukseen on maidon proteiinissa, joka rasittaa vauvan munuaisia kolme kertaa enemmän kuin äidinmaito.

Kuulostaa pahalta. Mutta kuinka vaarallista lehmänmaidon juottaminen imeväiselle on?

”Välittömiä seuraamuksia lehmänmaidon juomisella ei välttämättä ole. Maitoproteiinin hera-kaseiinisuhde vaikuttaa kuitenkin kielteisesti lapsen kasvuun. Paljon lehmänmaitoa juoneella vauvalla saattaa myös ilmetä raudan puutetta”, ravitsemusterapeutti Leea Järvi kertoo."

toi oli yhtä haperoa, kuin aiemmatkin perustelut.. Mutta eihän kukaan tietenkään voi muistaa ulkoa jotain tutkimusyhteenvetoja, varsinkin jos ne tulokset pääasiassa on vaan teoreettista suhteellista ja laskennallista ja muuta yhtä kaukana käytännöstä olevaa..

mitä se kielteinen vaikutus lapsen kasvuun on? mitä se raudan puute vaikuttaa? kai jotakin jos se kerta on puutos eikä normaalitila? Olenko tuhlannut lapseltani elinvuosia tai elämänlaatua?
minä näen kaupassa litrahintoja ja arjessa vanhempien pätemiskilpailua, mutta negatiivisia vaikutuksia ei näy missään, kotona onnellisia ja terveitä lapsia, ilman tuhannen vuoden imetystä ja smoothieita, ilman kalliita syöttötuoleja ja kehittäviä upouusia merkkileluja.. Tarvittaisko tässä nyt uskoa tieteeseen tai tieteentekijöihin, "usko on luja luottamus siihen mitä ei näy ojentautuminen sen mukaan.." Mutta ehkä olen vain vastuuton kun en jaksa penkoa tutkimusartikkeleja joka aineesta, jota kosketamme täällä maailmassa..

Eikö niissä yhtään haise rahastus??

Tietty allergiat tai muut vatsankestämisoireet on erikseen, meille ei semmosia tullut..

Alkuperäinen kirjoittaja vähän ot menee nyt;23189151:

Täysmehussa on vitamiineja, hivenaineita ja flavonoideja. Vesi-sokeri-aromilitkussa ei niinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23189477:
kuopus siirtyi kylmiltään nan2:sta tavismaitoon ilman lantrauksia 9 kk iässä.

Joku luetteli täällä noita seurauksia elimistölle, niin vois luetella myös mitä seurauksia noista seurauksista käytännössä on? Siis miten ne päällepäin näkyy?

Mua vähän kyrsii tää nykyajan mukuloilla rahastus..
Mites kaurapuuro, tein alusta asti tavishiutaleista, oisko valmispuurot olleet elimistöystävällisempiä?

ja vielä mitä mieltä ootte termistä "lastenruokalaatuinen", indikoiko hyvälaatuista vai huonoa?

Niin, voishan sitä ajatella, että sä keitetyn perunan, kevyesti paistetun lihan ja kasvisten sijaan antaisit lapsillesi pelkästään mäkkäriruokaa =) Eihän se tapa. (paitsi että tappaa) Kyllä mäkin olen syönyt monta kertaa mäkkärissä ja hengissä olen, niin kyllähän sillä voi elää. Ei se vaarallista ole. Mutta ei se tervettäkään ole, syöttää pelkkää roskaruokaa lapselleen.

Tavis homogenoitu kaupan maito ei sisällä niitä vitamiineja, hivenaineita tai edes oikeassa suhteessa makroravinteita jotta lapsi kehittyisi normaalisti. Pienellä, vauvalla ja taaperolla, on maito usein suurin yksittäinen ravinnonlähde. Vaihtamalla tissimaito korvikkeeseen on jo yhden rappusen tipahtanut. Korvikkeen vaihtaminen tavismaitoon silloin, kun lapsi vielä on maidosta riippuvainen, romahduttaa hänen saamansa ravinnon laadun. Ravinnosta johtuva raudanpuuteanemia johtaa herkästi kehityshäiriöihin. Munuaisten liikakuormitus altistaa sairauksille. Aivot eivät kehity täyteen potentiaaliinsa. Liika kalsiumi suhteessa magnesium aiheuttaa elimistön kalkkeutumista, joka altistaa ties kuinka monelle sairaudelle, muun muassa sydänsairauksille.

Mutta mitäpä näistä. Kun eihän kukaan siihen kuole, että juo yhden lasin maitoa. Niin pakkohan sen on olla ihan ok.

Yhteistyössä