Tavaroiden lainaamisesta hiekkalaatikolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko teidän mielestä n. 1-3 -vuotiaiden lasten kohdalla, jos lapsi ei vielä itse ymmärrä asiaa, pyytää lupa lapselta hänen lelujensa lainaamiseksi (tai kysyä vanhemmalta, jos lapsi ei ymmärrä)?

Mietin vain kuin meidän lapsi on melko arkaa sorttia ja tässä mennä päivänä kävi niin, että puiston hiakkikselle tuli pari melko reipasta poikaa (alta 2-v.) ja molemmat ryntäsivät laatikolle päästyään meidän lapsen lelujen kimppuun. Minä odotin muutaman hetken, että lapsien äidit olisivat kommentoineet asiaat ja sanoneet, että ei saa ottaa ilman lupaa. Kun mitään ei kuulunut kommentoin, että mene vain xxx ottamaan lelut pojilta, kun eivät ymmärtäneet kysyä lupaa, ei saa ottaa ilman lupaa. Meidän arkajalka uskaltanut mennä lähelle vaan sanoi vaan, että "jättäisivät" lelut rauhaan. Sanoin sitten uudestaan, että olisi kiva, jos ensin kysyttäisiin saako leluja lainata. VIeläkään kumpikaan äideistä ei kommentoinut asia mitenkään.

Meidän lapselle tilanne on vaikea, sillä hän ns. perääntyy kun tuollaisia rasavillejä tulee paikalle. Jos lelut viedään pöydästä kuin Jokisen eväät, niin ei uskalla mennä sanomaan mitään.

Itse olen kovasti yrittänyt rohkaista lastamme menemään mukaan yhteisleikkeihin tai sanomaan, että lelu on hänen, ei saa ottaa tai saa lainata. Meidän lapsi kyllä osaa vastata, että saa lainata (kun kerta haluaa aina lainata), jos vaan kysytään lupa. Sitä ei tahdo ymmärtää, että omat lelut viedään tosta vain.

Eikö nykyään kuulu enää ns. hyviin tapoihin kysyä lupaa edes toisten tavaroiden ottamisiin? Onko kaikki ns.yhteistä?

Aika samanlaisia kokemuksia on, että lelut kiertävät kädestä toiseen. Aluksi minuakin harmitti kun lapselta vietiin tavarat ns käsistä. Jos lapsi haluaa itse niillä leikkiä, eikä vanhemmat puutu asiaa voi äiti itse pyytää lelut takaisin.

Sitten huomasin, kun lapsi kasvoi alkoi häntäkin kiinnostaa toisten lelut enemmän kuin omat. Niin se vain menee. Nyt lapsikin on oppinut, että voi 'lainata' omia toiselle ja joskus vähän koittaa toisen lapiota.

Vedit herneet nenään hiekkalaatikolla lelujen takia :D Jestas. Näin siis opetat lastasi jakamaan.. NÄÄ ON MUN!!!! Oisit menny sanomaan niiden lasten äideille että hankkikoo ite lelusa. Ennenvanhaan kaikki oli yhteistä, paitsi oma tupa :) Nykyään tapellaan jo hiekkalaatikolla leluista.. Ymmärtäisin tuon jos nämä lapset olisivat tulleet pilaamaan lapsesi leikin tai rikkoisivat lelujanne. Mitäs jos hankkisit ihan oikean elämän, missä ei tarvitse muutamasta ämpäristä tapella <3

Minä kiellän omaa 2 vuotiastani ottamasta muiden leluja jos lupaa ei ole annettu. Tai sit sanon pojalle että kysyy saako lainata. Odotan että muutkin kysyy ennen oman lapseni lelujen lainaamista.

Meidän pojalla on vaan täl hetkellä sellanen vaihe päälle että kukaan ei saisi koskea hänen leluihinsa ja jos hän sitten saa lainata jonkun toisen lelua niin alkaa "omimaan" sitä kokonaan itselleen.

Moisessa tilanteessa olisin sanonut niille pojille, että saavat jollain tavaralla leikkiä (olettaen että oli enemmän kuin yksi lapio), kunhan Matillekin jotain jää....ei se omakaan kuitenkaan varmaan kaikilla yhtäaikaa leiki...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Vedit herneet nenään hiekkalaatikolla lelujen takia :D Jestas. Näin siis opetat lastasi jakamaan.. NÄÄ ON MUN!!!! Oisit menny sanomaan niiden lasten äideille että hankkikoo ite lelusa. Ennenvanhaan kaikki oli yhteistä, paitsi oma tupa :) Nykyään tapellaan jo hiekkalaatikolla leluista.. Ymmärtäisin tuon jos nämä lapset olisivat tulleet pilaamaan lapsesi leikin tai rikkoisivat lelujanne. Mitäs jos hankkisit ihan oikean elämän, missä ei tarvitse muutamasta ämpäristä tapella <3

Meidän lapsi kyllä osaa vastata, että saa lainata (kun kerta haluaa aina lainata), jos vaan kysytään lupa. Sitä ei tahdo ymmärtää, että omat lelut viedään tosta vain.

Nimenomaan olen opettanut jakamaan, että hänenkin lelujaan saa lainata,mutta ensin kysytään LUPA. Onko se ihan oikein, että nää rasavillit tulee ja vie toisen nenän alta kaikki lelut ja nämä "aremmat" sitten kärsivät kun eivät heti osaa sanoa, että älä ota.

Vanhempien vastuuta tässä mietin, että eikö heidän tosiaankaan tarvitse kommentoida mitenkään, jos mennään ja otetaan toisen lelut, että kysyisi edes, että "Kysy, saatko lainata"? Meidän lapsi kyllä kysyy joka kerta, joko lapselta suoraan tai minun kautta (ja minä kysyn lapselta, että saako xxxx lainata sinun lapioasi)

Minusta hiekkalaatikolla kaikki saavat käyttää kaikkien leluja. Esikoiseni oli myös aika arka ihan pienenä, minusta paras ratkaisu oli mennä istumaan lapsen viereen ja jos lapsi näytti siltä että olisi halunnut leikkiä juuri sillä lelulla joka on paraikaa toisella lapsella, niin minä pyysin sitä lelua takaisin.

Olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa että lupa pitää kysyä! Täälläpäin ainakin äidit puuttuu heti jos ilman lupaa mennään ottamaan, eikö se nyt kuulu hyvien tapojen opetukseen vai pitäiskö opettaa että ota lapsi ihan mitä tavaroita vaan vaikkei sun oliskaan! Ja kyllä meidän likkakin(3v) osaa kysyä ensin ennenkuin toiselta ottaa..

Omilleni sanon aina että ilman lupaa ei toisen leluja oteta. Minusta on kanssa ihan käsittämätöntä että jos hiekkiksessa on leluja niin äidit jopa ihan ohjaa lapsen et ota tosta vaan, eikä puhettakaan et kysyisi sopiiko lainata. Toki aina saa luvan, mut kyllä se on hyvien käytöstapojen mukaista että vieraan tavaroihin ei ilman lupaa kosketa.

Alkuperäinen kirjoittaja Google:
Alta 2v kielsit leikkimästä teidän leluilla. Salli mun nauraa, moni 2v ei vielä osaa edes puhua.. Miten voi kysyä lupaa :D

niin siksi onkin ne vanhemmat siinä vieressä opettamassa tapoja? vai onko?

Tässä on varmaan pakko todeta sama vanha lause "Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu"

Meillä ainakin leikkipuistossa on sellainen "pelisääntö", että kaikki lelut ovat yhteisessä käytössä, mutta toki sitten kun lelun omistaja lähtee puistosta pois, saa ottaa omansa mukaan vaikka joku juuri silloin leikkisi hänen leluillaan. Vieraaseen puistoon jos menemme ja taaperoni haluaa leikkiä toisen leluilla, kysyn tietenkin aina lapselta tai vanhemmalta, saako lelua lainata. Koska voihan olla, että kyseisessä puistossa onkin eri toimintatavat. Siitä pidän kyllä kiinni aina, että lapseni ei kenenkään kädestä mitään vie ja samoin pidän lapseni puolia siinä, ettei kukaan häneltäkään väkisin mitään ota.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meidän lapsi kyllä osaa vastata, että saa lainata (kun kerta haluaa aina lainata), jos vaan kysytään lupa. Sitä ei tahdo ymmärtää, että omat lelut viedään tosta vain.

Nimenomaan olen opettanut jakamaan, että hänenkin lelujaan saa lainata,mutta ensin kysytään LUPA. Onko se ihan oikein, että nää rasavillit tulee ja vie toisen nenän alta kaikki lelut ja nämä "aremmat" sitten kärsivät kun eivät heti osaa sanoa, että älä ota.

Vanhempien vastuuta tässä mietin, että eikö heidän tosiaankaan tarvitse kommentoida mitenkään, jos mennään ja otetaan toisen lelut, että kysyisi edes, että "Kysy, saatko lainata"? Meidän lapsi kyllä kysyy joka kerta, joko lapselta suoraan tai minun kautta (ja minä kysyn lapselta, että saako xxxx lainata sinun lapioasi)

Jos toisten alta 2v lapset eivät osaa vaikka puhua tai kysyä. Kaikkien 2v lapset eivät ole kovin fiksuja vielä. Aika turhasta asiasta nyt napiset. Ja pienet on murheet sulla. Siinähän se lapsesi oppii että ilman suunavausta ei päällepäsmäreille pärjää. Mikä onkaan parempi opettamaan tätä kuin itse elämä. Vanhemmat aika vähän voi tehdä jos lapsi ujo/hiljainen. Kyllä se rohkeus tulee ihan elämän kokemuksella.

Alta 2v kielsit leikkimästä teidän leluilla. Salli mun nauraa, moni 2v ei vielä osaa edes puhua.. Miten voi kysyä lupaa :D

No alta 2v:n puolesta kysyykin lupaa hänen vanhempansa tai kuka nyt puistossa sen lapsen kanssa on - eikö niin? Ja opettaa samalla sille alta 2v:lle joka ei vielä ymmärrä että näin käyttäydytään ja toisen tavaroita ei saa ottaa ilman lupaa.

Olisko pieni käytöstapojen opettaminen mitään? Annatko omiesi olla niinku siat pellossa?

Meillä aika monesti saattaa pojan pallot lähteä muiden potkittavaksi nenän edestä, tai joku pikkuinen tulee ja ottaa pallon ja katsoo "hei, leikitäänkö?"

Olen nyt tätä kesää yrittänyt omistaa sille, että ollaan paljon puistoissa tuon 1-vuotiaan kanssa, opetellaan käsittelemään juuri näitä juttuja, jakamista, ja muutenkin tällaista siedätyshoitoa tulevaa varten. Pojalle siis syntymässä sisarus piakkoin, eikä ole ollut paljoa muiden lasten kanssa tekemisissä, esikoinen kun on.

Pointtina siis, että sinä olet lapsesi käytöstavat, kun noin pieni on vielä. Ja vaikka vähän muidenkin, voit itse ihan rohkeasti sanoa näille lapsille että kysykääpä lupa ensin, samalla opetat lapsellesikin että on ihan ok puhua suoraan ja puolustaa omaa tavaraansa ja leikkiään, sekä sitä jakamista. Ilkeä ei tarvitse olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

niin siksi onkin ne vanhemmat siinä vieressä opettamassa tapoja? vai onko?

Tässä on varmaan pakko todeta sama vanha lause "Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu"

Ole hyvilläsi että ei ollut, lapsesi näkee tätä todellista maailmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin leikkipuistossa on sellainen "pelisääntö", että kaikki lelut ovat yhteisessä käytössä, mutta toki sitten kun lelun omistaja lähtee puistosta pois, saa ottaa omansa mukaan vaikka joku juuri silloin leikkisi hänen leluillaan. Vieraaseen puistoon jos menemme ja taaperoni haluaa leikkiä toisen leluilla, kysyn tietenkin aina lapselta tai vanhemmalta, saako lelua lainata. Koska voihan olla, että kyseisessä puistossa onkin eri toimintatavat. Siitä pidän kyllä kiinni aina, että lapseni ei kenenkään kädestä mitään vie ja samoin pidän lapseni puolia siinä, ettei kukaan häneltäkään väkisin mitään ota.

Tää on ihan kuin mun kirjoittama.

Meillä on pihan hiekkalaatikolla kirjoittamaton sääntö, että kaikki saavat leikkiä kaikkien hiekkaleluilla, mutta kyllä kuitenkin huomioidaan mikä on oikeasti kenenkin. Lapset eivät vielä osaa puhua kuin muutamia sanoja, joten luvan kysyminen on mahdotonta, mutta yhdessä vanhempien kesken varmistamme ettei kukaan vie toiselta leikistä ja että lelut leikkien jälkeen palautetaan oikealle omistajalle.Mutta tosiaan nämä riippuvat ihan hiekkalaatikon "säännöistä". Yleisissä leikkipuitoissa kysytään lupa erikseen joka lelun kohdalla ja mieluiten leikitään niillä omilla leluilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti:

No alta 2v:n puolesta kysyykin lupaa hänen vanhempansa tai kuka nyt puistossa sen lapsen kanssa on - eikö niin? Ja opettaa samalla sille alta 2v:lle joka ei vielä ymmärrä että näin käyttäydytään ja toisen tavaroita ei saa ottaa ilman lupaa.

Jotenkin en osaa laskea sitä "toisen tavaroiden ottamiseksi", jos niillä leikitään siinä samalla hiekkalaatikolla. Täällä on ainakin sellainen kulttuuri, että lapset leikkivät yhdessä niillä leluilla, joita hiekkalaatikossa on.

Esim. jos menee puistoon useamman lapsen kanssa, ei sitä koko ajan ehdi vahtia mikä lelu sillä hiekkalaatikolla leikkivällä 1,5-vuotiaalla on, kun auttaa yhtä lasta kiipeilytelineellä ja toiselle antaa samalla vauhtia keinussa.

En kyllä ymmärrä muutamien kommentteja täällä :/ jos joku ihan vieras ihminen tulee ja ottaa vaikka sun fillarin jolla oot ajanu sinne puistoo - ihan vaan lainaa sitä ajellakseen pikkusen sillä, mut ei kysy lupaa onko se susta ok? Tai unohdat avaimen virtalukkoon niin minä saan ottaa sun auton käytöön koska halua, eikä tarvi kysyä lupaa siihen?
Vai onkohan se sittenkään sopivaa?

Mie aikanaa kävin puistossa oman nykyään jo esiteinin kanssa paljon. Yleensä kaikki sai leikkiä kaikkien leluilla, ja kotiin lähtiessä kerättiin sitten omat tamineet kyytiin. Yksi äiti oli eri maata; kun muut katsoivatkin hänen lapsen leluja, alkoi hopotus "ne on pienen Sanna-tytön leluja, niitä ei saa ottaa, ne on pienen Sanna-tytön leluja..." jne... Me muut äitit oltiin ihan että WHAAAT??? Ei nuo pienet aina varmaan muista lupia kysellä, parivuotiset, enkä sellaisesta mitään hernettä nenään vetelisi :)

Mä jäin miettimään, että miksi opetat lapsellesi että; hae takaisin kun eivät kysyneet lupaa.. Voishan sitä lapsen kanssa jutella muutenkin vaan, että olis kauniimpaa kysyä lupa, mutt kiva kun annoit kuitenkin toistenkin leikkiä..

Mielestäni toisen leluja saa lainata jopa lupaa kysymättä, jos ne lojuvat hiekkalaatikossa eikä niillä kukaan leiki. Jos on muutamia lapsia ja heillä omia leluja, silloin kysyisin joko lapselta, tai iästä riippuen vanhemmilta saako leluja lainata. Omiani lainaan automaattisesti mutta kädestä ei saa tietenkään koskaan ottaa.

Yhteistyössä