Tavaroiden lainaamisesta hiekkalaatikolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja SO?:
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Tietysti normaali ihminen sen tajuaa, mutta alle 2v.. tuskin.

ikä ei ole puolustus. vai oletko sinä alle 2v?

Ai ikä ei ole puolustus kun pitäisi itse kysyä että saanko lainata HIEKKALELUJASI?

Kun on pikkulapsi kyseessä, niin ÄITI (tai isä, kuka lapsen kanssa sitten puistossa onkin) neuvoo ja opastaa: ne eivät ole sinun lelujasi, kysytään saako niitä lainata, älä ota niitä vaan ota nämä omat lelusi, jne.

Tottakai...

ikä ei ole puolustus. vai oletko sinä alle 2v?

Ai ikä ei ole puolustus kun pitäisi itse kysyä että saanko lainata HIEKKALELUJASI?

tässä on monta kertaa sanottu, että jos ei puhu, sen kakaran puistoon tuoja kysyy luvan, tottakai. vai tuleeko sellainen yksin puistoon joka ei puhu?

tässä on monta kertaa sanottu, että jos ei puhu, sen kakaran puistoon tuoja kysyy luvan, tottakai. vai tuleeko sellainen yksin puistoon joka ei puhu?

On niitä äitejäkin, jotka eivät puhu, vaan tuijottavat mykkinä ja esittävät kuuroa :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

On niitä äitejäkin, jotka eivät puhu, vaan tuijottavat mykkinä ja esittävät kuuroa :D

Tottakai kysyy sitten huoltaja luvan jos vieras puisto ja sääntönä ei ole ollut että kaikkien leluilla saa leikkiä.. Mutta on esimerkiksi niinkin että jos lapsia sattuu olemaan usempi ei äiti aina kerkeä keskustella muiden äitien kanssa saako HIEKKALELUILLA leikkiä vai saako siitä kuoleman tuomion jos niillä leikkii ilman lupaa. Tässäkin tapauksessa äiti joka ei halunnut että heidän HIEKKALELUILLA leikitään. Olisi voinut vaihtaa puistoa sitte tai ottaa asian puheeksi näiden muiden lasten äitien kanssa jotka leluille leikkivät. Ettei tykkää että heidän leluihin kosketaan. On myös äitejä joita ei tämä kyseinen asia kuten hiekkalelut laatikolla kiinnosta. Jokainen joka tuo tavaransa yleiselle paikalle, on siitä itse vastuussa. Ei suinkaan muut.

Jokainen joka tuo tavaransa yleiselle paikalle, on siitä itse vastuussa. Ei suinkaan muut.
Mun mielestä taas jokainen, joka tuo lapsensa puistoon, on vastuussa lapsensa tekemisistä. Vaikka toin esim. lapseni rattaissa puistoon, niin se ei tarkoittanut sitä, että jonkun piltti sai niihin rattaisiin kiipeillä tai kaataa niihin hiekkaa...tai ottaa rattaiden korista leluja luvatta.

Jos lapsia on useampi, niin niiden perään täytyy silti kyetä katsomaan. Jos ei kykene, niin ei pidä suuttua jos vieras aikuinen huomauttaa lapselle, että toisten leluja ei saa ottaa kädestä, toisia ei saa töniä, pitää kysyä lupaa jos tahtoo lainata toisen leluja, yms :)

Tottakai kysyy sitten huoltaja luvan jos vieras puisto ja sääntönä ei ole ollut että kaikkien leluilla saa leikkiä.. Mutta on esimerkiksi niinkin että jos lapsia sattuu olemaan usempi ei äiti aina kerkeä keskustella muiden äitien kanssa saako HIEKKALELUILLA leikkiä vai saako siitä kuoleman tuomion jos niillä leikkii ilman lupaa. Tässäkin tapauksessa äiti joka ei halunnut että heidän HIEKKALELUILLA leikitään. Olisi voinut vaihtaa puistoa sitte tai ottaa asian puheeksi näiden muiden lasten äitien kanssa jotka leluille leikkivät. Ettei tykkää että heidän leluihin kosketaan. On myös äitejä joita ei tämä kyseinen asia kuten hiekkalelut laatikolla kiinnosta. Jokainen joka tuo tavaransa yleiselle paikalle, on siitä itse vastuussa. Ei suinkaan muut.

Eli kun laitat lapsesi rattaat puiston reunaan ne saa siitä vapaasti viedä? tai lapsesi ajavat polkupyörillään puistoon niin ovat kaikkien käytettävissä?

Luojan kiitos et asu meillä päin. Kysytään aina lupa saako toisen leluja lainata. Kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Siksi sillä alle 2-vuotiaalla on vanehmpi mukana. Kasvattamassa.

On jos kerkeää, viitsii tai haluaa puuttua noinkin mitättömään asiaan kuin hiekkalelut.

Niin, se on tietty eri asia, jos ei viitsi opettaa lapselleen tapoja ja normaaliin kanssakäymiseen kuuluvia juttuja... :whistle: (jos ylipäätään on niitä itsekään vielä oppinut).

Jokainen joka tuo tavaransa yleiselle paikalle, on siitä itse vastuussa. Ei suinkaan muut.
Mun mielestä taas jokainen, joka tuo lapsensa puistoon, on vastuussa lapsensa tekemisistä. Vaikka toin esim. lapseni rattaissa puistoon, niin se ei tarkoittanut sitä, että jonkun piltti sai niihin rattaisiin kiipeillä tai kaataa niihin hiekkaa...tai ottaa rattaiden korista leluja luvatta.

Jos lapsia on useampi, niin niiden perään täytyy silti kyetä katsomaan. Jos ei kykene, niin ei pidä suuttua jos vieras aikuinen huomauttaa lapselle, että toisten leluja ei saa ottaa kädestä, toisia ei saa töniä, pitää kysyä lupaa jos tahtoo lainata toisen leluja, yms :)

juuri näin.
Kyllä järjen valo on sammunut, jos käskee toisten vaihtaa maisemaa, kun ei tykkää että omiin tavaroihin kosketaan.

entä jos auto jääparkkipaikalle ja siihen avaimet? en tykkää että just lainataan sitä ilman lupaa. mutta kai pitäää muuttaa jonnekin omalle planeetalle jos ei tykkä että kosketaan omiin tavaroihin ilman lupaa. luvan kanssa ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja saara:

Eli kun laitat lapsesi rattaat puiston reunaan ne saa siitä vapaasti viedä? tai lapsesi ajavat polkupyörillään puistoon niin ovat kaikkien käytettävissä?

Luojan kiitos et asu meillä päin. Kysytään aina lupa saako toisen leluja lainata. Kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.

No tietysti jos aikuinen vie toisen rattaat, se on varastamista jo ihan lakienkin mukaan. Syytäppä alle 2v varastelusta. Ja niihän on käynykkin että rattaat lähtevät puistosta tai ja varsinkin pyörät. Kaikki tässä maassa lähtee mikä ei ole lukittu. Oppiipahan lapset jo varhain että jos et pidä itse tavaroistasi huolta.. ei pidä muutkaan.

AP:lle kävi varmaan selväksi, että taoasi kenties SO?:n kaltaisia käytöstavattomia mammoja, joiden mielestä toisten täytyy huolehtia myös hänen lapsensa tapakasvatuksesta.

Normaalisti ihmiset kysyvät luvan saako toisen tavaraa lainata.

Mutta saavat rikollisetkin lapsia.

heh kuulostaapa hyvinkin tutulta tämä tarina, taidettiin olla me siellä puistossa ja meidän "rasavillit" pojat ottivat tyttösi yhden lapion käteen hiekkalaatikolta johon tokaisit "et kysytkö saako sitä ottaa". no joo meijän pojat ei osaa vielä puhua, niin hyvin et olisivat osanneet lupaa kysyä ja pyydän suuresti anteeksi etten saanut minäkään suutani auki kysyäkseni lupaa lapiolle! ite kun olen jotenkin tottunut siihen et meijän leluilla saa kaikki leikkiä ja lainata ilman että tarvii lupia kysellä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
heh kuulostaapa hyvinkin tutulta tämä tarina, taidettiin olla me siellä puistossa ja meidän "rasavillit" pojat ottivat tyttösi yhden lapion käteen hiekkalaatikolta johon tokaisit "et kysytkö saako sitä ottaa". no joo meijän pojat ei osaa vielä puhua, niin hyvin et olisivat osanneet lupaa kysyä ja pyydän suuresti anteeksi etten saanut minäkään suutani auki kysyäkseni lupaa lapiolle! ite kun olen jotenkin tottunut siihen et meijän leluilla saa kaikki leikkiä ja lainata ilman että tarvii lupia kysellä.

mistä tuollaiset säännöt ovat tulleet ja milloin? että kaikki on omaa, mikä on toisten?
puistoissa ja toisten kotona lasten annetaan koskea kaikkeen, kun on muka niin pieni?

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:

mistä tuollaiset säännöt ovat tulleet ja milloin? että kaikki on omaa, mikä on toisten?
puistoissa ja toisten kotona lasten annetaan koskea kaikkeen, kun on muka niin pieni?

Ennenvanhaan oli omaa vain puoliso ja lapset.

Mä olenkin opettanut lapseni kasvamaan tässä oikeassa elämässä, missä hissuttelulla ja turhanpäiväisellä napinalla saa vain turpansa kipeäksi.

Mä kyllä luulen, että sellaiset lapset, jotka saavat suunsa tarvittaessa auki (ja joiden vanhemmat saavat suunsa tarvittaessa auki), ja osaavat käytöstavat, pärjäävät tässä maailmassa paljon paremmin kuin ne, jotka kuvittelevat olevansa maailman napoja joiden ei tarvitse muita ajatella ja lupia kysellä.

Mä olenkin opettanut lapseni kasvamaan tässä oikeassa elämässä, missä hissuttelulla ja turhanpäiväisellä napinalla saa vain turpansa kipeäksi.

Mä kyllä luulen, että sellaiset lapset, jotka saavat suunsa tarvittaessa auki (ja joiden vanhemmat saavat suunsa tarvittaessa auki), ja osaavat käytöstavat, pärjäävät tässä maailmassa paljon paremmin kuin ne, jotka kuvittelevat olevansa maailman napoja joiden ei tarvitse muita ajatella ja lupia kysellä.

Mä peesaan tota "joiden vanhemmat saavat suunsa tarvittaessa auki" Koska tietysti AINA vastuu on vanhemmilla kun kyse pienistä lapsista. Lapset oppivat suunsa avaamaan kyllä kun tarpeeksi "häviölle" jäävät.
Turhanpäivästä hössötystä tämä kuka saa leikkiä kenekin leluilla hiekkalaatikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti:
En kyllä ymmärrä muutamien kommentteja täällä :/ jos joku ihan vieras ihminen tulee ja ottaa vaikka sun fillarin jolla oot ajanu sinne puistoo - ihan vaan lainaa sitä ajellakseen pikkusen sillä, mut ei kysy lupaa onko se susta ok? Tai unohdat avaimen virtalukkoon niin minä saan ottaa sun auton käytöön koska halua, eikä tarvi kysyä lupaa siihen?
Vai onkohan se sittenkään sopivaa?

Hiekkalaatikkosäännöt eivät päde aikuisiin, aikuiset sentäs YLEENSÄ ovat sen verran fiksumpia että toisen omaisuuteen ei kosketa. Tietysti eriasia ku kyse alle 2v lapsista. Ja vain hiekkaleluista.

Joo eli kun olet lähdössä lapsesi kanssa sieltä hiekkikseltä, et saa ottaa omia leluja mukaan, kun ne toisethan haluaa leikkiä niillä. Hiekkalaatikkosäännöt kun ei päde kuin 2 v. lapsiin. Että kannattaa pysyä kotona, jos et halua jättää lapsesi leluja puiston kakaroille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko teidän mielestä n. 1-3 -vuotiaiden lasten kohdalla, jos lapsi ei vielä itse ymmärrä asiaa, pyytää lupa lapselta hänen lelujensa lainaamiseksi (tai kysyä vanhemmalta, jos lapsi ei ymmärrä)?

Mietin vain kuin meidän lapsi on melko arkaa sorttia ja tässä mennä päivänä kävi niin, että puiston hiakkikselle tuli pari melko reipasta poikaa (alta 2-v.) ja molemmat ryntäsivät laatikolle päästyään meidän lapsen lelujen kimppuun. Minä odotin muutaman hetken, että lapsien äidit olisivat kommentoineet asiaat ja sanoneet, että ei saa ottaa ilman lupaa. Kun mitään ei kuulunut kommentoin, että mene vain xxx ottamaan lelut pojilta, kun eivät ymmärtäneet kysyä lupaa, ei saa ottaa ilman lupaa. Meidän arkajalka uskaltanut mennä lähelle vaan sanoi vaan, että "jättäisivät" lelut rauhaan. Sanoin sitten uudestaan, että olisi kiva, jos ensin kysyttäisiin saako leluja lainata. VIeläkään kumpikaan äideistä ei kommentoinut asia mitenkään.

Meidän lapselle tilanne on vaikea, sillä hän ns. perääntyy kun tuollaisia rasavillejä tulee paikalle. Jos lelut viedään pöydästä kuin Jokisen eväät, niin ei uskalla mennä sanomaan mitään.

Itse olen kovasti yrittänyt rohkaista lastamme menemään mukaan yhteisleikkeihin tai sanomaan, että lelu on hänen, ei saa ottaa tai saa lainata. Meidän lapsi kyllä osaa vastata, että saa lainata (kun kerta haluaa aina lainata), jos vaan kysytään lupa. Sitä ei tahdo ymmärtää, että omat lelut viedään tosta vain.

Eikö nykyään kuulu enää ns. hyviin tapoihin kysyä lupaa edes toisten tavaroiden ottamisiin? Onko kaikki ns.yhteistä?

Nää lasten vanhemmat eivät ehkä ymmärtäneet sanomaasi kysymyksenä?
Tosin,miksi lapsesi on nysvöä.

haloo, tulkaahan niistä tuppukylistänne ihmisten ilmoille!
Kuka ihan oikeasti jaksaa vahtia ettei vaan hiekkalaatikolla kukaan muu lapsi koske muuta kuin omiin leluihinsa??
siinä vaiheessa kun alkaa vituttamaan se kun joku muu leikkii teidän 0,4e hiekkalapiolla niin lähtekää kotiin, siellä teidän omalla pikku pihallanne ei kukaan muu tule ottamaan tavaroitanne!

Ainoastaan meidän omalla hiekkalaatikolla kaikki lelut ovat vieraiden käytettävissä ilman pyyntöä. Omakotitalon pihassa ei ole ole ylimääräisiä :D
h
Minusta on huvittavaa, että julkisella paikalla leluista tulee heti kaikkien riistaa. Ei, en asu tuppukylässä. Mutta en halua lähteä etsimään leluja ympäri leikkikenttää enkä halua opettaa lastani siihen, että kaikki mitä näkyy on hänen käytettävissään.

Jos haluaa jakaa lelunsa, sehän on ihan ok. Mutta ei voi olettaa, että kaikki tekevät samoin. Kysymällä varmasti saa meidänkin leluja lainata.

Yhteistyössä