Tavaroiden lainaamisesta hiekkalaatikolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me käydään leikkipuistossa jossa käy paljon lapsia ja hiekkalelujakin on sikin sokin laatikko täys. Hyvä keino löytää omansa, on se että nimeää lelut. Mutta kyllä toistaiseksi kaikki ovat saaneet toisten leluja lainata (ainahan ne toisten lelut on parempia ku omat), mutta toki ois kohteliasta kysyä saako lainata ja antaa muidenkin reilusti lainata omiaan. Vanhempien tehtävänä on seurata että sopu laatikolla säilyy.
Sellaista en siedä (kuten tässä meidän ko.leikkipuistossa on eräällä taholla tapana), että jonkun lapsi sitten rynnii toisten lelujen kimppuun äidin vaan seuratessa vieressä sanaakaan sanomatta ja antaa tämän lapsensa toisten kädestä repiä itselleen haluamansa lelun. Onneksi meidän likka osasi hienosti pitää puolensa ja otti lelunsa sit takas tältä ko.lapselta. Ja kaiken kukkuraksi tämä lapsi kun esim.heittää hiekkaa toisten päälle, ei tämän äiti kommentoi sanallakaan lapsen tekemisiä! No, tää jo sivus vähän aihetta, mutta pakko oli purkaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Minusta on huvittavaa, että julkisella paikalla leluista tulee heti kaikkien riistaa. Ei, en asu tuppukylässä. Mutta en halua lähteä etsimään leluja ympäri leikkikenttää enkä halua opettaa lastani siihen, että kaikki mitä näkyy on hänen käytettävissään.

.

no aika pienellä yleisellä hiekkalaatikolla käyt jos pystyt pitämään omat lelusi muiden koskemattomissa ;)

Täällä kun menee puistoon niin noin kymmenen lapsen lelut laatikossa, kuinka siellä vahdit ettei vaan oma lapiosi ole naapurin kakaran käsissä?

Minusta on huvittavaa, että julkisella paikalla leluista tulee heti kaikkien riistaa. Ei, en asu tuppukylässä. Mutta en halua lähteä etsimään leluja ympäri leikkikenttää enkä halua opettaa lastani siihen, että kaikki mitä näkyy on hänen käytettävissään.

Tietenkin vanhempien pitää vahtia, ettei muiden leluja vielä hiekkalaatikolta minnekään. Mutta kuten aiemminkin sanoin, useamman lapsen kanssa on joskus ihan mahdotonta nähdä jos taaperolla onkin kädessään jonkun toisen hiekkamuotti, kun niiden isompienkin kanssa pitää välillä olla muualla kuin hiekkalaatikolla.

Kyllä se on kaikin puolin yksinkertaisempaa että yleiselle hiekkalaatikolle tuodut lelut ovat kaikkien käytettävissä, kunhan niillä leikitään nätisti ja niitä ei kuljetella minnekään. Kuin kierrellä kysymässä jokaiselta äidiltä ympäri puistoa onko teidän hiekkalelujanne hiekkalaatikossa, minkä näköisiä ovat ja saakohan niitä käyttää.

Minä ainakin pidän tärkeänä opettaa lapsille jakamista. Jos puistoon ottaa vaikkapa pallon tai nukenrattaat mukaan, niitäkin saa lainata jos eivät ole omassa leikissä.

Alkuperäinen kirjoittaja moona:

.

no aika pienellä yleisellä hiekkalaatikolla käyt jos pystyt pitämään omat lelusi muiden koskemattomissa ;)

Täällä kun menee puistoon niin noin kymmenen lapsen lelut laatikossa, kuinka siellä vahdit ettei vaan oma lapiosi ole naapurin kakaran käsissä?

Ilmeisesti teidän tuppukylässä on vain yksi hyvä leikkikenttä jossa kaikki käyvät? :whistle: Mä olen käynyt monilla kentillä ja ei niissä (silloin) koskaan ole kuin me tai korkeintaan muutama muu muksu.

Ainoa kenttä mikä tuntuu olevan aina täynnä on Pikkukakkonen ja siellä poika ei viihdy lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Minä ainakin pidän tärkeänä opettaa lapsille jakamista. Jos puistoon ottaa vaikkapa pallon tai nukenrattaat mukaan, niitäkin saa lainata jos eivät ole omassa leikissä.

Niin minäkin. Siihen kuuluu olennaisena osana että ensin kysytään ja sitten jaetaan.

Tietenkin vanhempien pitää vahtia, ettei muiden leluja vielä hiekkalaatikolta minnekään. Mutta kuten aiemminkin sanoin, useamman lapsen kanssa on joskus ihan mahdotonta nähdä jos taaperolla onkin kädessään jonkun toisen hiekkamuotti, kun niiden isompienkin kanssa pitää välillä olla muualla kuin hiekkalaatikolla.

Kyllä se on kaikin puolin yksinkertaisempaa että yleiselle hiekkalaatikolle tuodut lelut ovat kaikkien käytettävissä, kunhan niillä leikitään nätisti ja niitä ei kuljetella minnekään. Kuin kierrellä kysymässä jokaiselta äidiltä ympäri puistoa onko teidän hiekkalelujanne hiekkalaatikossa, minkä näköisiä ovat ja saakohan niitä käyttää.

Jellonaista on hyvä peesata :)

.

Näin juuri! Jos koko lelukassin sisällön läväytät hiekkalaatikolle, on ne mielestäni muidenkin käytettävissä. Jos haluat lapsesi pitävän omat lelut visusti itsellään, ota mukaan vain ne yhdet lelut. Itse olen tottunut, että vaapasti hiekkalaatikolla lojuvat lelut ovat myös muiden lasten käytettävissä kuin myös vapaasti pyörivät pallot. Yleensähän se menee niin, että kun joku toinen ottaa lapsesi pallon, lapsesi haluaa vasta sitten itse pallolla leikkiä. Vuorotellen, opetellaan jakamista.

Niin minäkin. Siihen kuuluu olennaisena osana että ensin kysytään ja sitten jaetaan.

Juuh :)

Tai että otetaan asenne, että kun otetaan leluja mukaan kun mennään leikkimään muiden lasten kanssa, ne lelut ovat kaikkien käytössä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Juuh :)

Jos lapseni ottaa hiekkalaatikolta vihreän lapion, en todellakaan lähde pyörittelemään lapiota ja kyselemään kenen se on. Jos kukaan ei sitä kaipaa, niin leikkikööt. Naapurin Olli leikkii todennäköisesti samalla hetkellä meidän lapiolla.

Meillä ei ole tapana levittää lelukassin sisältöä hiekkikselle.
Mukana on esim. yksi lapio, yksi ämpäri ja yksi muotti per lapsi. Tai yhteinen pallo molemmille. Jos lapset eivät enää hiekkiksellä leiki vaan menevät vaikkapa kiipeilemään, niin lelut korjataan kassiin.
Sieltä kassista jonkun "jakamaan opetettu" piltti niitä sitten lupaa kysymättä hakee ja levittää, tai vaihtoehtoisesti nappaa miltei kädestä jos lapsi erehtyy kesken hiekkalinnan rakentamisen laskemaan lapion viereensä kun asettelee kävyistä koristeita, tms.
Joskus on tytön fillarin istuimesta haettu luvatta nukke ja viety se hiekkaan, vaikka se ei ole omalle lapsellekaan sallittua, saati vieraalle (mekanismi hajoaa hiekassa).
Ja ratas-aikoina käytiin aika ajoin tonkimassa leluja meidän rattaista.

Ja se on ärsyttävää. Ei suinkaan se, että lapset vaihtelevat leluja ja lainaavat toistensa lapioita, tms.

En mä siitäkään tykkää, että joudutaan lasten kanssa etsimään omia leluja pitkin poikin puistoa, kun lainaajat eivät osaa palauttaa niitä.

.

Ilmeisesti teidän tuppukylässä on vain yksi hyvä leikkikenttä jossa kaikki käyvät? :whistle: Mä olen käynyt monilla kentillä ja ei niissä (silloin) koskaan ole kuin me tai korkeintaan muutama muu muksu.
.
Valitsen puiston yleensä sen mukaan missä sitä muutakin porukkaa on ettei tarvi yksin omien lasten kanssa kökkiä. Seurassa on katsos mukavampaa ja sopu sijaa antaa, myös niiden lelujen jakamisen suhteen.

Mukana on esim. yksi lapio, yksi ämpäri ja yksi muotti per lapsi. Tai yhteinen pallo molemmille. Jos lapset eivät enää hiekkiksellä leiki vaan menevät vaikkapa kiipeilemään, niin lelut korjataan kassiin.
Sieltä kassista jonkun "jakamaan opetettu" piltti niitä sitten lupaa kysymättä hakee ja levittää, tai vaihtoehtoisesti nappaa miltei kädestä jos lapsi erehtyy kesken hiekkalinnan rakentamisen laskemaan lapion viereensä kun asettelee kävyistä koristeita, tms.
Joskus on tytön fillarin istuimesta haettu luvatta nukke ja viety se hiekkaan, vaikka se ei ole omalle lapsellekaan sallittua, saati vieraalle (mekanismi hajoaa hiekassa).

Ja se on ärsyttävää. Ei suinkaan se, että lapset vaihtelevat leluja ja lainaavat toistensa lapioita, tms.

En mä siitäkään tykkää, että joudutaan lasten kanssa etsimään omia leluja pitkin poikin puistoa, kun lainaajat eivät osaa palauttaa niitä.

Haloo! On eri asia ottaa hiekkalaatikolle lojumaan jätetty lapio kuin mennä tonkimaan leluja toisten kasseista tai kärryistä!

Sieltä kassista jonkun jakamaan opetettu piltti niitä sitten lupaa kysymättä hakee ja levittää, tai vaihtoehtoisesti nappaa miltei kädestä jos lapsi erehtyy kesken hiekkalinnan rakentamisen laskemaan lapion viereensä kun asettelee kävyistä koristeita, tms.

Tuolla ei ole mitään tekemistä sellaisen jakamisen kanssa, jota minä tarkoitan. Jos leluja otetaan kassista, ne eivät ole hiekkalaatikolla kaikkien käytettävänä. Ja jos lapio on leikissä, ei sitä silloinkaan saa ottaa. Jos oma taaperoni aikoo ottaa lapion juuri kun toinen on sen hetkeksi kädestään laskenut, niin tottakai saa kieltää, ellen minä ole juuri näkemässä. Niin kuin puistossa saakin aina komentaa myös muiden lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Moona:
Valitsen puiston yleensä sen mukaan missä sitä muutakin porukkaa on ettei tarvi yksin omien lasten kanssa kökkiä. Seurassa on katsos mukavampaa ja sopu sijaa antaa, myös niiden lelujen jakamisen suhteen.

Tottakai sovussa leluja jaetaan. Mutta miten =)

Mä en viitsi lähteä etsimällä etsimään seuraa, jos kentällä ei ketään ole. Seuraa kyllä lapsella hoidossa riittää ihan kunnolla. Oppinut pitämään leluistaan hyvää huolta, muuten viedään käsistä :laugh:

Ompas kamalaa, kun mun 3vee osaa kysyä luvan ja ei ota muiden tavaroita kysymättä. Edes hiekkalaatikolla.

Meidän lasten lelut on ihan kaikkien käytössä kun puiston hiekkalaatikolle mennään. En mä oleta, että kukaan lupaa kyselee niillä leikkimiseen. Ja lapsille olen opettanut, että ne lelut joutuu jakamaan jotka hiekkalaatikolle viedään (eikä tästä mitään ongelmaa ole ollut). Ne on kuitenkin vain hiekkaleluja...

Itse pyrin kysymään luvan, mutta kyllä varmasti on jäänyt kysymättäkin. Välillä siellä on monen lapsen lelut. En millään muista jostakin lelusta onko sen omistajalta jo kysytty lupa vai onko se sellasen jolta ei vielä ole kysytty. Jos joku nyt kamalasti loukkaantuu, kun lupaa ei ole kysytty niin kannattaa vakavasti harkita viekö niitä lelujaan yleisille paikoille. Totta kai se kuuluu käytöstapoihin kysyä, mutta on tilanteita joilloin se saattaa jäädä.

Tuolla ei ole mitään tekemistä sellaisen jakamisen kanssa, jota minä tarkoitan. Jos leluja otetaan kassista, ne eivät ole hiekkalaatikolla kaikkien käytettävänä. Ja jos lapio on leikissä, ei sitä silloinkaan saa ottaa. Jos oma taaperoni aikoo ottaa lapion juuri kun toinen on sen hetkeksi kädestään laskenut, niin tottakai saa kieltää, ellen minä ole juuri näkemässä. Niin kuin puistossa saakin aina komentaa myös muiden lapsia.
Entäs sitten, kun taaperollasi on toisen lapio, ja ko. lapsi haluaa oman lapionsa takaisin kun haluaa jatkaa hiekkaleikkiään? Ne tilanteet on joskus vähän kiusallisia, kun pitää olla se julma eukko joka itkettää vierasta lasta (no, joku taapero luopuu ehkä vapaaehtoisesti lapiosta mutta ei kovinkaan moni :D ).

Uimarannalla sain riidellä jopa ihan aikuisen ihmisen kanssa siitä, että haluttiin omat hiekkalelut mukaamme kun lähdettiin kotiin. Pässi :xmas:

Jos puistossa sattuu olemaan eidän lisäksi vain pari oudompaa lasta lelujensa kanssa, silloin kysyn luvan. Jos hiekkalaatikko on jo täynnä leluja, kun oudompi sinne saapuu lelujensa kanssa, en todellakaan jaksa vahtia kenen leluilla lapseni leikkivät.

Ompas kamalaa, kun mun 3vee osaa kysyä luvan ja ei ota muiden tavaroita kysymättä. Edes hiekkalaatikolla.

Juu, alkaa tuntumaan siltä että on suorastaan suuri synti jos lapsi osaa kysyä että "saako tätä lainata?" :whistle:

Aloittajan viestin mukaan kukaan nyt ei ollut vaunuista/kassista vienyt mitään vaan siitä hiekkalaatikon reunalta
Ja tuskin kukaan tässä ketjussakaan nyt on ollut sitä mieltä että toisten tavaroita saa mennä tonkimaan juurikin vaunuista/pyörästä tms.

Kyllä mä luvan kysyisin lapseni puolesta, jos haluaa vieraan lelulla leikkiä. Eihän aikuisetkaan kysymättä ota toisten tavaroita vai? Ei niistä yleistä riistaa tule vaikka yleisellä laatikolla oltaisiin. Se on kohteliaisuutta. Toki opetan lapsilleni, että lelujaan pitää lainata, jos joku nätisti pyytää. Sen ymmärrän, jos siinä hiekkiksellä on leluja, jotka näyttää olevan "ei kenenkään", niin vaikea kysyä lupaakaan, mutta, jos selvästi näkee kenen leluista on kysymys, niin on tosiaan ihan kohteliasta pyytää lupa lainalle.

Entäs sitten, kun taaperollasi on toisen lapio, ja ko. lapsi haluaa oman lapionsa takaisin kun haluaa jatkaa hiekkaleikkiään? Ne tilanteet on joskus vähän kiusallisia, kun pitää olla se julma eukko joka itkettää vierasta lasta (no, joku taapero luopuu ehkä vapaaehtoisesti lapiosta mutta ei kovinkaan moni :D ).

Uimarannalla sain riidellä jopa ihan aikuisen ihmisen kanssa siitä, että haluttiin omat hiekkalelut mukaamme kun lähdettiin kotiin. Pässi :xmas:

No jos siellä hiekkalaatikolla on muita lapioita vapaana, niin minusta on aika kummallista alkaa perätä leikkiin juuri sitä omaa lapiota. Kyllä minun lapseni ainakin ottavat suvereenisti sitten jonkun toisen vapaan lapion eivätkä ole niin kovasti omansa perään (kun on kerran opetettu että lelut ovat yhteisessä käytössä ).

Poislähtiessa tietenkin saa omansa ottaa vaikka toisen leikistä, nätisti pyytämällä tietysti. Ja jos esim. meillä on puiston ainoat nukenrattaat ja omani haluaisi leikkiä niillä, mutta ne ovat juuri jonkun toisen käytössä, niin minä yleensä sanon lapselleni että odotetaan hetki, ne ovat juuri nyt "Maijan" leikissä. Jos "Maija" ei tunnu ollenkaan lopettavan leikkiään, niin silloin saatan käydä pyytämässä rattaita takaisin "Maijalta". Yleensä asiat saadaan sovittua nätisti, ja omakin lapsi oppii odottamaan.

No jos siellä hiekkalaatikolla on muita lapioita vapaana, niin minusta on aika kummallista alkaa perätä leikkiin juuri sitä omaa lapiota. Kyllä minun lapseni ainakin ottavat suvereenisti sitten jonkun toisen vapaan lapion eivätkä ole niin kovasti omansa perään (kun on kerran opetettu että lelut ovat yhteisessä käytössä ).

Poislähtiessa tietenkin saa omansa ottaa vaikka toisen leikistä, nätisti pyytämällä tietysti. Ja jos esim. meillä on puiston ainoat nukenrattaat ja omani haluaisi leikkiä niillä, mutta ne ovat juuri jonkun toisen käytössä, niin minä yleensä sanon lapselleni että odotetaan hetki, ne ovat juuri nyt "Maijan" leikissä. Jos "Maija" ei tunnu ollenkaan lopettavan leikkiään, niin silloin saatan käydä pyytämässä rattaita takaisin "Maijalta". Yleensä asiat saadaan sovittua nätisti, ja omakin lapsi oppii odottamaan.

Juuri näin!

Yhteistyössä