Tavaroiden lainaamisesta hiekkalaatikolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
No jos siellä hiekkalaatikolla on muita lapioita vapaana, niin minusta on aika kummallista alkaa perätä leikkiin juuri sitä omaa lapiota. Kyllä minun lapseni ainakin ottavat suvereenisti sitten jonkun toisen vapaan lapion eivätkä ole niin kovasti omansa perään (kun on kerran opetettu että lelut ovat yhteisessä käytössä ).

Täällä ei oo lapioita vapaana oikeastaan koskaan. Kotipihassa toki on, mutta siis puistossa. Ne on joko jollain käytössä, tai sitten puistoon on tullut lapsia ilman leluja jolloin lapioiden ja muidenkin hiekkalelujen kysyntä on paljon suurempi kuin tarjonta ;)

Lisäksi jotkut Bilteman hiekkalapiot on niin surkeita ettei niillä kyllä linnaa rakenneta :snotty:. Pikkutaaperolle lienee yks ja sama, mitä lapiota kädessään kantaa, mutta hieman isommalla palaa käämit jos välineet ovat surkeat :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Täällä ei oo lapioita vapaana oikeastaan koskaan. Kotipihassa toki on, mutta siis puistossa. Ne on joko jollain käytössä, tai sitten puistoon on tullut lapsia ilman leluja jolloin lapioiden ja muidenkin hiekkalelujen kysyntä on paljon suurempi kuin tarjonta ;)

Tuohon myönnän kyllä että jos olemme joskus eksyneet puistoon ilman leluja, niin silloin kysyn lupaa saako muiden leluja lainata. Koska meillä ei silloin ole vastavuoroisesti tarjota muiden leikkiin omiamme.

itse olen opettanut omat lapseni jakamaan lelujaan. Leluilla saa leikkiä jos ne ei ole toisen kädessä (kädestä ei saa ottaa). valitettavasti kaikki ei asennoidu niin, vaan koetaan että puistoon voidaan tulla pussillinen omia leluja mukana, levitetään ne sitten hiekkikselle ja vartioidaan ettei kukaan vaan koske MUN leluun, paskat siitä edes leikinkö sillä vai en...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Tuolla ei ole mitään tekemistä sellaisen jakamisen kanssa, jota minä tarkoitan. Jos leluja otetaan kassista, ne eivät ole hiekkalaatikolla kaikkien käytettävänä. Ja jos lapio on leikissä, ei sitä silloinkaan saa ottaa. Jos oma taaperoni aikoo ottaa lapion juuri kun toinen on sen hetkeksi kädestään laskenut, niin tottakai saa kieltää, ellen minä ole juuri näkemässä. Niin kuin puistossa saakin aina komentaa myös muiden lapsia.
Entäs sitten, kun taaperollasi on toisen lapio, ja ko. lapsi haluaa oman lapionsa takaisin kun haluaa jatkaa hiekkaleikkiään? Ne tilanteet on joskus vähän kiusallisia, kun pitää olla se julma eukko joka itkettää vierasta lasta (no, joku taapero luopuu ehkä vapaaehtoisesti lapiosta mutta ei kovinkaan moni :D ).

Uimarannalla sain riidellä jopa ihan aikuisen ihmisen kanssa siitä, että haluttiin omat hiekkalelut mukaamme kun lähdettiin kotiin. Pässi :xmas:

Annat siis muille luvan leikkiä leluilla niin kauan, kun omasi ne haluaa takaisin. Entä, jos kaveri ehtii juuri leikkinsä aloittaa ja lapsesi tulee kinuamaan lelujaan?

Jos tämä siirrettäisiin aikuisten maailmaan, niin työpaikalla joku siis voisi tulla mun pisteelle ja napata sakset tai nitojan ja viedä ne omalle työpisteelleen. Ihan ilman lupaa kysymättä, vaikka mä istuisin vieressä. Pitäisin kyllä todella tökerönä toimintana. Lupa pitää kysyä, vaikka sitten tullessa yleinen kysymys, että saako teidän leluja lainata. Ja jos lapset ei osaa puhua tai eivät vielä osaa kysyä, niin huoltaja kysyy. Miten muuten lapset oppisi elämän pelisääntöjä. Ihmettelisin kyllä, jos joku kieltäisi lainaamisen, mutta silti lupa pitää aina kysyä.

Periaatteessa joo:
a) voidaan jakaa, eli leikkä toistenkin leluilla mutta olisi FIKSUA pyytää lupa (joka lapsi tai jos on liian pieni niin äiti) tosin jos tosiaan on 20 lastaa laatikolla ja 100 tavaraa, niin ei se aina onnistu. Kohtuudenrajoissa kuitenkin

MUTTA:

on TODELLA ärsyttävää, jos tosiaan lelut kulkeutuu sitä mukaan minne sattuu...näin meille on usein käynyt että esim. uimahallissa tai rannalla on lempivene tms. mukana, sitten se lähtee jonkun mukaan (aina on nimet leluissa, jotta itsekin tunnistaisin mikä on oma) ja sitten sitä etsitään kissojen ja koirien kanssa ja lopulta joku lapsi tulee vanhempansa kanssa (esim. tässä tapauksessa miesten saunasta) lelu kädessä... kun sitä mennään hakemaan niin ei kommentoida mitenkään tätä "lainaamista"

Alkuperäinen kirjoittaja Yläpuiston mamma =D:
Annat siis muille luvan leikkiä leluilla niin kauan, kun omasi ne haluaa takaisin. Entä, jos kaveri ehtii juuri leikkinsä aloittaa ja lapsesi tulee kinuamaan lelujaan?

Kaveri leikkii sitten omilla leluillaan, jos muuta kunnon lapiota (tms) ei ole saatavilla.
Se riski siinä on, kun toisten leluilla leikkii, että niistä pitää joskus luopua kesken kaiken :)
Sellaista, että oma lelu alkaa kiinnostaa just sillä hetkellä kun joku toinen sitä lainaa, ei meillä ole vuosiin ollutkaan (taaperoiässä vaan).

Alkuperäinen kirjoittaja tsubaki:
Jos tämä siirrettäisiin aikuisten maailmaan, niin työpaikalla joku siis voisi tulla mun pisteelle ja napata sakset tai nitojan ja viedä ne omalle työpisteelleen. Ihan ilman lupaa kysymättä, vaikka mä istuisin vieressä. Pitäisin kyllä todella tökerönä toimintana. Lupa pitää kysyä, vaikka sitten tullessa yleinen kysymys, että saako teidän leluja lainata. Ja jos lapset ei osaa puhua tai eivät vielä osaa kysyä, niin huoltaja kysyy. Miten muuten lapset oppisi elämän pelisääntöjä. Ihmettelisin kyllä, jos joku kieltäisi lainaamisen, mutta silti lupa pitää aina kysyä.

Lapsien työpiste on yhteinen hiekkalaatikko. Jos jostain syystä joutuisin jakamaan työpisteeni työkaverini kanssa, kyllä hän saisi lainata saksiani ilman erityistä lupaa, kun niitä tarvitsee. En toki tarkoita, että lupaa kysymättä kuljettaisi omalle pöydälleen. Ei minunkaan lapseni vie teidän lelujanne omalle hiekkalaatikolleen.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
itse olen opettanut omat lapseni jakamaan lelujaan. Leluilla saa leikkiä jos ne ei ole toisen kädessä (kädestä ei saa ottaa). valitettavasti kaikki ei asennoidu niin, vaan koetaan että puistoon voidaan tulla pussillinen omia leluja mukana, levitetään ne sitten hiekkikselle ja vartioidaan ettei kukaan vaan koske MUN leluun, paskat siitä edes leikinkö sillä vai en...

Mä olen ihan samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
heh kuulostaapa hyvinkin tutulta tämä tarina, taidettiin olla me siellä puistossa ja meidän "rasavillit" pojat ottivat tyttösi yhden lapion käteen hiekkalaatikolta johon tokaisit "et kysytkö saako sitä ottaa". no joo meijän pojat ei osaa vielä puhua, niin hyvin et olisivat osanneet lupaa kysyä ja pyydän suuresti anteeksi etten saanut minäkään suutani auki kysyäkseni lupaa lapiolle! ite kun olen jotenkin tottunut siihen et meijän leluilla saa kaikki leikkiä ja lainata ilman että tarvii lupia kysellä.

Pointtina oli se, että tyttöni lelut olivat siinä nurkassa, missä hän oli leikkimässä ja leikki oli ns. kesken, keskeytyi siksi aikaa kun jäi katsomaan saapumistanne (tarkkailevaa sorttia kun on). Tyttöni ei sillä hetkellä leluilla leikkinyt, mutta seisoi niiden vieressä ja mielestäni olisi ollut ihan ok, että sinä olisit lastesi puolesta kysynyt luvan saako leluilla leikkiä. Olisit vain nähnyt sen ilmeen tytölläni, kun lelut lähtivät suoraan siitä nenän edeästä ja kärrykin melkein siinä samassa (tosi se aivan toisen lapsen toimesta) ilman lupia sen enempää kysyelemättä.

Tässä ei ollut nyt pointtina se, että jos hiekkiksella on se 10 lasta ja 100 lelua, että jokaista lelua varten tarvitsisi erikseen kysyä lupa leikkiä varten, vaan siitä, että leluja ei vietäisi suoraan toisen nenän edestä tai kädestä tms. ilman lupaa. Toki meidänkin neidin leluja saa lainata ja toivon niitä yhteisleikkejä, mutta en tällä tavalla. Ja jos meidän neiti haluaa leikkiä toisten leluilla olen kyllä kysynyt luvan, että saako leikkiä sinun(lapselta)/teidän (vanhemmilta) leluilla. Joskus kun on tullut melko pitkiä katseita, jos onkin otettu ilman lupaa.

Lapsiakin kun on erilaisia ja kaikki eivät osaa vielä riittävästi puolustaa itseään. Tosin osaa se meidän neitikin toisiaan sanoa, että älä ota, jos ei halua lainata. Lapioastakin on tainnut joskus joku saada käsilleen, mutta sitten on siitä kyllä huomautettu, että ei saa läpsiä.

Otitko ap huomioon että mahdollisesti tämä äiti ei ehkä huomannut pyytää lupaa?
Joskus sitä vaan on niin väsynyt ettei ehkä huomio heti kaikkeen mitä lapsi sattuu puistossa käsiinsä ottamaan.
ja jos varsin töksäyttävään tapaan olet sanonut ettei lupaa kysytä, ja tätäkään kysymystä et ilmeisesti ollut suoraan äidille/lapselle sanonut vaan jonnekkin muualle.
ja naurettavinta tässä on että tulet siitä yleiselle keskustelupalstalle purnaamaan ja tämän sattui näkemään se toinen äiti.

Yksi pointti on, että toisten tavaroiden käyttämiseen pitää pyytää lupa. Ihan hassua sanoa, että sitä ei tarvitse opettaa lapselle, koska kovapäisemmät ja röyhkeämmät pärjäävät paremmin elämässä. paremmin pärjäävät ne, jotka oppivat käytöstavat ja toisten kunnioittamisen!

Mutta itse lelujen käyttämisen lisäksi musta tässä on se pointti, että lapset ovat erilaisia ja toisia pitäisi ylipäätään kunnioittaa. Siis että myös hiljaisemmat, aremmat ja ujommat saavat pitää leikkinsä ilman että rohkeammat ja suoraviivaisemmat lapset jyräävät arempien leikit.

SIIS: 1) kunnioitetaan toisten tavaroita ja 2) kunnioitetaan toisia ihmisiä.

Tietenkään pikkulapset ei näitä itse osaa, mutta just leikeissähän nämä asiat on tarkoitus oppia elämää varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Yläpuiston mamma =D:
Alkuperäinen kirjoittaja tsubaki:

Lapsien työpiste on yhteinen hiekkalaatikko. Jos jostain syystä joutuisin jakamaan työpisteeni työkaverini kanssa, kyllä hän saisi lainata saksiani ilman erityistä lupaa, kun niitä tarvitsee. En toki tarkoita, että lupaa kysymättä kuljettaisi omalle pöydälleen. Ei minunkaan lapseni vie teidän lelujanne omalle hiekkalaatikolleen.

Mikä ihmeen YHTEINEN TYÖPISTE???? Jos se on teidän kotipihan hiekkis niin toki se on noin, mut jos on yleinen puisto johon minä tulen lapseni ja minun ostamieni lelujen kanssa niin toki voin olettaa että ilman minun tai lapseni lupaa kysymättä niitä minun omistamiani leluja ei oteta.
Kaikki mikä on minun ei ole automaattisesti myös sinun vain siksi koska ne sattuu olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Otitko ap huomioon että mahdollisesti tämä äiti ei ehkä huomannut pyytää lupaa?
Joskus sitä vaan on niin väsynyt ettei ehkä huomio heti kaikkeen mitä lapsi sattuu puistossa käsiinsä ottamaan.
ja jos varsin töksäyttävään tapaan olet sanonut ettei lupaa kysytä, ja tätäkään kysymystä et ilmeisesti ollut suoraan äidille/lapselle sanonut vaan jonnekkin muualle.
ja naurettavinta tässä on että tulet siitä yleiselle keskustelupalstalle purnaamaan ja tämän sattui näkemään se toinen äiti.

:headwall: :headwall: tai jospa täällä kotomaassa on muutama muukin äiti-ihminen jolla ei ole käytöstapoja ollenkaan eikä osaa siis niitä opettaa lapselleen myöskään.

joopa joo. onhan se kauheeta. mä ainakin aina puistossa katon ettei lapsi vie toisten leluja, edes koske niihin, koska tiiän että se on joillekkin kauhee paikka. Monesti sitten lähetään sen takia kauheen huudon kera johonkin muualle jos toisen lelut houkuttaa liika. niin murhaavia katseita kyllä saa jos lapsi on päässyt koskeen toisen leluihin eikä ite ole sitä salamana huomannut. kaksvuotiaat kun ei osaa pyytää lupaa mutta menee aikas äkkiä sinne toisten leluille ettei aina meinaa perässä pysyä. Mutta voimia ap:lle

Yhteistyössä