tavaroiden lainailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Visitor"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Visitor"

Vieras
Hei. kysynpä täältä mitä mieltä olette... minulla on hyvä ystävä, jolla on tapana lainata meidän perheeltä tavaroita joita olemme hankkineet, ja joita heillä ei ole mutta tarvitsevat kuitenkin aika ajoin.... yksi sellainen on auton peräkärry (hänen miehensä sanonutkin etteivät osta omaa, kun voi lainata muilta), toinen on lasten matkasänky, joskus lasten juhlavaatteita, ja äskettäin ostin uudet Pony-rattaat lapselleni ja ystäväni kysyi näitä lainaan kesälomareissullensa koska olisivat näppärämmän kokoiset kuin heidän yhdistelmärattaansa... en haluaisi uusia rattaita antaa lainaan, ja toisaalta tarvitaanhan me niitä itsekin, ei nyt kokoajan mutta sen takia ne ostin että kätevä pitää mukana autossa ja ottaa käyttöön kun tarvis.

Onko teillä vastaavia tilanteita ja miten toimitte? mietin olenko tiukkapipo kun välillä pistää ärsyttämään tämä tavaroiden lainailu vaikka onkin kyse hyvästä ystävästäni? kyllä, olen tarkka tavaroistani, mutta lainaan toki tarpeeseen... silti tämä tapa ihmetyttää, ehkä siksi kun itselläni ei ole tapana lainailla jatkuvasti jotain toiselta, vaan ostan oman jos tarve on jatkuva...ja toisaalta tässä ei ole sellaista vastavuoroisuutta jolloin lainailu olisi molemminpuolista. Vähän purin tänne mieltäni. Kommentoikaa asiallisesti. Kiitos :)

Et ole yhtään tiukkapipo, jos kieltäydyt. Varsinkaan jonkun kesälomamatkalle en antaisi lapsen rattaita. Eikö ystäväsi ymmärrä, että olet ostanut rattaat siksi, että tarvitset niitä itse? Heidän asenteensa kuulostaa muutenkin ihme siipeilyltä.
Minkälainen tulotaso perheessä on? Peräkärryn lainaaminen on ihan ok, jos ovat kertakaikkiaan köyhiä mutta jatkuva lainaustoimistona toimiminen on rasittavaa.

Lainailu on fiksua ja ekologista mutta jotta se toimis niin lainatut tavarat palautetaan heti ja entisessä tai paremmassa kunnossa (esim juhlavaatteet pestyinä ja silitettyinä).

Naurettavaa että jokaisen perheen pitäisi omistaa jokainen tavara kun hyvin voi joskus lainatakin. Harvoin lainaan kun ei ole tullut tarvetta, tai sellaista jolta olis voinut sitä lainata lähimailla.

Hyvänä ystävänä varmasti kieltäydyt lainaamasta etkä kyde vuosikausia tollasta jos kerran olet niin tarkka omista tavaroistasi.

Lainaan kyllä itse mielelläni, mutta odotan tavarat moitteettomina takaisin ja kyllä menee sukset ristiin jos tavarat tulee huonokuntosina tai puolen vuoden päästä takas.

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
tottakai minulla on vastuu kieltäytyä ja niin teenkin jos on tarvis.... en esim. antanut matkarattaita lainaan heidän ulkomaanmatkalleen, koska niille on tarvetta itselläkin ja tiesin ettei ne ehkä ehjänä takaisin tule. Ystäväni ymmärsi tämän, mutta silti ihmettelen että hän nyt edes viitsii kysyä uusia rattaita lainaan. Sekin nyt tosin jo sovittu että menevät omillaan. Heidän tulotasonsa on suht sama kuin meilläkin eli voivat ostaa omansa jos haluavat. Mutta tässä meidän ajattelutapa eroaakin. Ymmärrän toki ettei kaikkia tarvi olla kaikilla, mutta jos tarvetta on, tietyt asiat voi hankkia itsellekin :) esim. tuo matkasänky on ollut heillä enemmän käytössä kuin meillä. Sanoinkin jo hänelle että voisin myydä sen teille!

No et ole tiukkapipo mielestäni. Lainailu on todella fiksua mutta sen pitäis toimia molempiin suuntiin jotta kaikille jää siitä hyvä mieli!
Meillä on toiminut tähän asti melko hyvin lainailu (koskee pääasiassa kylläkin työkaluja ym. laitteita). Nyt kun on talo rakenteilla ni mies on herekmmin ostanut työkaluja ja mm. mönkijän lisälaitteineen, aavistus on että lainaajia pian riittää jonoksi asti..

Mun mielestä lainaajan olis fiksua myös ajatella et tavaran omistaja on siitä aikanaan maksanut ehkä isonkin summan. Esim. matkasängyn viikon-kahden lainasta voisi tarjota pariakymppiä "kiitoksena", sitten olis taas seuraavan kerran mukavampi pyytää lainaksi :) Tietty jos toisella on matkarattaat ja toisella matkasänky ni sittenhän kulut menee ikään kuin puoliksi lainaillen, enkä sitte tarjoisi noita eurosia -ikävämpi juttu vaan jos on reissua samaan aikaana ;)

Meillä eräs sukulainen harrasti tätä lainailua, annoimmekin aluksi ihan mielellään lainaan mm. lastentarvikkeita joita emme sillä hetkellä tarvinneet. Mutta sitten alkoi olla tyyliin näitä soittoja meidän muksu tarvitsee pyörää, annetteko lainaan muutamaksi vuodeksi ja kypärä kans. Tai talveksi pitäisi saada kengät ja haalari, vaikka meilläkin ne vaatteet kiertävät kuitenkin muksuja on enemmän kuin se yksi. Eli en ihan mielellään lainaa haalaria ja hyväkuntoisia talvikenkiä, joiden olisi tarkoitus mennä vielä seuraavalla muksulla ja siinä välissä kierrättää se sukulaislapsella. Jos vaihtoehto olisi varastossa odottamassa hyvä kuntoisena seuraavaa käyttäjää. Ja todeta sitten että mennäänpä haalarikaupoille sitten kun takaisin saadaan, kun on pesty ihan ohkaiseksi pienimmästäkin tahrasta ja pakkaskengät käytetty syksystä kevääseen ainoina kenkinä ettei pakkasella enää lämmitä. Ihan kiva jos tarpeettomana nurkissa lojuisivat, mutta heilläkin oli tiedossa että muutaman vuoden sisällä tarvetta on meilläkin taas näille, ja siksi myös yritän hyvää huolta pitää tavaroistamme. Nämä lainat tuppaavat kestävän vaikka miten kyselisi tavaroiden perään. On oikeasti turhauttavaa kun tarvitsee jotain ja huomaa että ainiin se olikin sillä lainassa eikä olekkaan takaisin tullut. Heilläkin on mies sanonut, että käytettyä ei osteta lainataan tai saadaan. Ja heillä kun ei todellakaan tunnu rahasta olevan kiinni mikään, niin ei ihan innosta lainata kun ei aina voi olla varma missä kunnossa takaisin tulee. Eli tuohon pyörälainaan vastasin, ettei nyt kyllä pysty lainaamaan mutta kerroin paikan mistä voivat ostaa käytettyjä hyviä pyöriä sitten ihan omaksi kun heilläkin tarvetta jatkossa tulisi olemaan kun toinenkin kasvaa pyöräilyikään. Samoin olen tehnyt muille tavaroille esimerkiksi vaatteista sanonut että siellä tuntuukin olevan ale nyt että ostamaan vain, olemme tarvikkeet itsellemme hankkineet ja lainaan jos se sopii mutta jos ajattelenkin tarvitsevani itse en lainaa. Jossain vain kulkee se raja, mikä on järkevää. Mielestäni esimerkiksi rattaita ei ole mitään järkeä lainata, jos siitä tulee harmia sille jolta lainataan. Ei ole oikeasti hirveä vaiva hankkia tarvikkeita, joita kokee jatkuvasti tarvitsevansa. Heillä ainakin oli myös tätä että lapsille ostetaan kaikki mahdolliset lelut ja vempaimet välittämättä hinnasta ja meitä pidetään piheinä ja köyhinä kun meille ei hankita, mutta sitten kun kyse vaikka lastentarvikkeista ja vaatteista kerjätään muilta ja odotetaan isovanhemmilta avustusta jos uusia hankitaan.

Mä en lainaa mitään ikinä koskaan kenellekään!!!! Suuri osa aikanaan lainaamistani tavaroista on jäänyt sille tielleen tai palautunut rikkinäisenä tai huonossa kunnossa, tai palautunut monien pyyntöjen (ja vuosien) jälkeen :(

Ei ole mun mielestäni ekologista, jos mä lainaan - ja joudun sitten ostamaan itselleni uuden :(

[QUOTE="Visitor";26545081]tottakai minulla on vastuu kieltäytyä ja niin teenkin jos on tarvis.... en esim. antanut matkarattaita lainaan heidän ulkomaanmatkalleen, koska niille on tarvetta itselläkin ja tiesin ettei ne ehkä ehjänä takaisin tule. Ystäväni ymmärsi tämän, mutta silti ihmettelen että hän nyt edes viitsii kysyä uusia rattaita lainaan. Sekin nyt tosin jo sovittu että menevät omillaan. Heidän tulotasonsa on suht sama kuin meilläkin eli voivat ostaa omansa jos haluavat. Mutta tässä meidän ajattelutapa eroaakin. Ymmärrän toki ettei kaikkia tarvi olla kaikilla, mutta jos tarvetta on, tietyt asiat voi hankkia itsellekin :) esim. tuo matkasänky on ollut heillä enemmän käytössä kuin meillä. Sanoinkin jo hänelle että voisin myydä sen teille![/QUOTE]

Ymmärrän tuon että jos joku tavara on heillä enempi käytössä kuin teillä niin johan se on hölmöä että te maksatte, he kuluttavat. Uusien rattaiden pyytäminen lainaan ulkomaanreissulle on myöskin moukkamaista kun sen tietää millaista rytyytystä reissulla saavat osakseen. En itsekään raskisi välttämättä ottaa omia uusia hyviä rattaita esi. lentokoneeseen.

Sen sijaan muuten tavaroiden lainailu ja kierrättäminen on mitä kannatettavinta. Sen vain tulisi olla vastavuoroista. Kun ensi kerralla teiltä uupuu jotain mitä heillä on, pyydäpä reippaasti lainaan, antavat varmaan mielellään.

[QUOTE="vieras";26545188]Mä en lainaa mitään ikinä koskaan kenellekään!!!! Suuri osa aikanaan lainaamistani tavaroista on jäänyt sille tielleen tai palautunut rikkinäisenä tai huonossa kunnossa, tai palautunut monien pyyntöjen (ja vuosien) jälkeen :(

Ei ole mun mielestäni ekologista, jos mä lainaan - ja joudun sitten ostamaan itselleni uuden :([/QUOTE]

Samaa olen myös ajatellut, varsinkin jos lainaamisen jälkeen on tarkoitus kierrättää omassa perheessä vaikka lastentarvikkeita. Eli hankitaan ajatuksella ettei tarvitse enää uudestaan hankkia, ja pidetään myös sen mukaisesti siistinä ja ehjänä. Toki vahingossa voi rikkoa itsekkin, mutta se on asia erikseen kuin huomata että on selvästi käytetty ja säilytetty huolimattomasti. Eli saattavat olla muutaman vuoden käyttämättömänä ja voisi ihan lainatakkin, mutta eipä ole kovinkaan kiva sitten pyytää takaisin monesti ja todeta että kunto aivan eri kuin omilta jäljiltä.

Yhteistyössä