TAYS ja vauvat sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jo jännittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jo jännittää

Vieras
Hei! Mikä on Taysin käytäntö sektion jälkeen - saako äiti vauvan jo leikkaussalissa "itselleen"? Entäpä viedäänkö äiti heräämöön ja vauva menee sitten isän kanssa jonnekin odottelemaan pariksi tuntia vai onko perhe yhdessä jossain, missä? Entäpä osastolla, itse ainakin viimeksi niin kipeä etten olisi voinut vauvaa heti hoitaa, kuinka toimitaan esim. yöllä? Viimeksi omani olivat VTO:lla, joten eivät olisi olleetkaan heti vieressä. Kiitos :)

Mua kiinostaa sama aihe, kun on tulossa riskisynnytys ja sektoon mahdolisuus on suuri- Olen jostain aiemmin lukenut että jos leikataan puudutuksessa, niin sitten isä pääsisi heräämöön jo vauvan kans ja siellä vois vaikka imettää jne. Mut nukutuksen jälkeen ei varamaan onnistu? Omaa kokemusta sektiosta ei vielä ole, toivottavasti ei tulekaan.

Mulle sanottiin että puudutussektioon (suunniteltuun tai kiireelliseen) isä pääsee mukaan mut nukutus(=hätä )sektioon ei. Siis TAYSissa. JA joka tapauksessa isä pääse heti vauvan mukaan.

Mulla ei oo kokemusta TAYSista, mutta tungen silti tähän ketjuun :ashamed: Synnytin naistenklinikalla ja synnytyksestä suoraan jouduin leikkaussaliin parsittavaksi. Homma tehtiin puudutuksessa ja sen jälkeen menin heräämöön. Sinne en saanut kyllä vauvaa mukaan, ei saanut tulla! Olin sitäpaitsi ainoa potilas siellä sillä hetkellä.. No onneks mun ei ihan täyttä aikaa tarvinnut siellä olla, vaan pääsin jo melkein tunnin jälkeen pois sieltä. Varmaan vaikutti se että itkin sen koko ajan siellä (mä en muistanut enää minkä näköinen mun vauva oli :laugh: )

TAYSissa vauvan näkee pikaisesti leikkaussalissa, ja isä odottaa vauvan kanssa heräämössä kun äitiä kursitaan. Heräämössä saa sitten kokeilla ensi-imetystäkin :)

Tämä siis jos ei vauvan voinnissa ole jotain erityistä.

Taysassa puudutuksessa leikataan aina paitsi jos on hätäsektio. Isä pääsee saliin mukaan ja isä menee vauvan kanssa sitten odottelemaan siksi aikaa kun äiti ommellaan kasaan. Miehen veljenvaimo ainakin pääsi salista sitten suoraan isän ja vauvan luokse synnärin puolelle (synnytyssalien puolelle siis) jossa koko porukalla odottelivat puudutuksen häviämistä.

Vauvalaa taysassa ei oo, mutta hoitajat auttaa vauvan hoitamisessa osastolla niin kauan kuin äiti itse pystyy ottamaan ohjat käsiinsä. :)

Sen tiedänkin, että spinaalipuudutuksessa tehdään ja isä pääsee mukaan leikkaukseen. Mutta kaikki sen jälkeen kiinnostaa kun nyt vauvan ei oleteta joutuvan VTO:lle vaan on tulossa ihan osastolle kanssani. viimeksi vaan toipuminen oli hidasta ja tuskaista, joten kiinnostaa, että lykätäänkö vauva heti minulle jos en kykene hoitamaan.

Ja tuo mitä tapahtuu heti leikkauksen jälkeen. Mitä ihmettä tuo isukki tekee vauvan kanssa ja missä ovat? Viimeksi kyllä nukuin leikkauksen jälkeen heräämössä, mutta ohjeessa, minkä Taysista sain kerrotaan, että en menisikään heräämöön vaan leikkauksesta synnytyssaliin perhe yhdessä. Mutta en nyt ole varma, täytynee soittaa ja tarkistaa asia huomenna.

Isä menee katsomaan vauvan pesua ja punnitusta kun äitiä aletaan ommella, sitten isä ja vauva siirtyvät tarkkailuhuoneeseen odottelemaan kunnes äiti tuodaan. Tai ainakin minut on viety aina tarkkailuhuoneeseen, mutta ehkä vievät sitten synnytyssaliin jos nuo huoneet ovat täynnä. Isä saa kokea ensihetket vauvan kanssa, ihan mukava asia isälle :)

Kyllä hoitajat auttavat vauvan hoitamisessa, saattavat ottaa siihen kansliaankin hoidettavaksi jos et itse jaksa. Minä olen kyllä ollut niin hyvävointinen, että olen toisen ja kolmannen hoidellut itse sektion jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Sen tiedänkin, että spinaalipuudutuksessa tehdään ja isä pääsee mukaan leikkaukseen. Mutta kaikki sen jälkeen kiinnostaa kun nyt vauvan ei oleteta joutuvan VTO:lle vaan on tulossa ihan osastolle kanssani. viimeksi vaan toipuminen oli hidasta ja tuskaista, joten kiinnostaa, että lykätäänkö vauva heti minulle jos en kykene hoitamaan.

Ja tuo mitä tapahtuu heti leikkauksen jälkeen. Mitä ihmettä tuo isukki tekee vauvan kanssa ja missä ovat? Viimeksi kyllä nukuin leikkauksen jälkeen heräämössä, mutta ohjeessa, minkä Taysista sain kerrotaan, että en menisikään heräämöön vaan leikkauksesta synnytyssaliin perhe yhdessä. Mutta en nyt ole varma, täytynee soittaa ja tarkistaa asia huomenna.

Noin ainakin miehen veljen perheellä oli, että koko perheen voimin menivät synnytyssaliin sen jälkeen kun äiti oli kursittu kasaan. Isä ja vauva siellä odottelivat jo sen ompelun ajan. Sektiosali kun on ihan siinä synnytyssalien vieressä. Ja hoitajat auttoivat osastolla niin pitkään kunnes äiti oli siinä kunnossa että itse pystyi hoitamaan. Itse oon taysassa ollut muutaman (öö... muistaakseni kuusi) sektiota katsomassa ja sitten on tää miehen veljenvaimon kokemus viime keväältä. Kovasti oli tyytyväinen. :)