TAYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikertalainen.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikertalainen.

Vieras
Hei!

Millaisia kokemuksia teillä on TAYSissa synnyttämisestä?
Millainen palvelu ja millaisia käytäntöjä synnytykseen liittyen siellä on?
Saako vauvan heti synnytyksen jälkeen oman pedin viereen?
Saako isä pestä vauvan? Saako synnytyssalissa ihastella rauhassa vauvaa?
Kokemuksia kaipailee,
ensikertalainen

Höh, eka viesti katosi...
Meidän esikoinen syntyi TAYSissa viime vuonna ja mulla ei ole kyllä mitään huonoa sanottavaa TAYSista. En muista olisiko isä saanut pestä vauvaa, hän kuvasi, kun kätilö pesi. Saimme olla ihan rauhassa synnytyssalissa ja nauttia vauvastamme ja tarjotusta aamupalasta. Vauva sai olla siellä missä itse halusin. Oman sänkyni vieressä tai hoitajien luona, jos tarvitsin unirauhaa.

Olen kuullut pahempiakin kokemuksia, mutta aika paljon on varmaan omastakin asenteesta kiinni. Noin isossa sairaalassa ei voi olettaa saavansa täyttä rauhaa ja täydellistä palvelua. Itse olin kyllä palveluun tyytyväinen, melkein se täydellistä mielestäni oli :)

Herranjestas, vaaditaanko nykyään synnytyssalissakin palvelua. Ei muuta kun yksityissynnäri pystyyn =)

Eikös se ole pääasia että kaikki pysyy hengissä ja hommat hoidetaan. En mä ainakaan odota mitään spesiaali "palvelua" missää TAYS:in synnärillä.
Eriasia olisi sitten yksityissairaala missä minä maksan siitä että paapotaan oikein kunnolla.

Sohvi78, kylläpä oli ärhäkkä vastaus. Olemmehan me heille maksavia asiakkaita joten miksi olisi väärin toivoa palvelua ja ystävällistä kohtelua. kyllä se kummasti vaikuttaa ihmiseen miten häntä kohdellaan, oli se sitten siwan kassalla tai synnytys salissa. Palveluammatissahan ne tuolla sairaalassa ovat, vai mitä muuta se on kuin palvelemista jos sulle tuodaan ruoat eteen, annetaan kivunlievitystä ettei sattuisi, tarkkaillaan ettei mitään menisi pieleeen. Ap ei mielestäni mitään kultatarjottimia ja silkkipyjamia toivonut vaan kysyi miten synnytys salissa toimitaan.

Jos mahdolista mene mieluummin Vammalan aluesairaalaan synnyttämään, siellä hoitajilla enemmän aikaa kuinTAYSissa, ja jotenkin inhimillisempää kun on pienempi yksikkö.

Yksityiset synnytyspaikat olisivatkin tervetullut lisä, koska sairaudenhoidosta ei ole kyse niin miksi pitäisi mennä sairaalaan, ja juuri sen takia synnytänkin kevätvauvani kätilön kanssa kotona.

Synnytin Taysissa 2005, ja ensi kesänä menossa uudestaan. Olin saanut aika negatiivisia kommentteja etukäteen, ja valmennuksestakin jäi jotenkin ikävä kuva. Mutta ihan hyvin kaikki meni. Synnytyksessä ollut kätilö oli mukava ja osaava. Mitään apuja tai kivunlievityksiä ei tyrkytetty, mutta pyytäessä sain kyllä avun nopeasti.

Synnyttäneiden osastollakin oli ihan ok, mutta kotiin kyllä kaipasin koko ajan. Apua sai pian kelloa soittamalla, ja hoitajat kyllä kävivät välillä kurkkaamassa ja neuvomassa, mutta vähän liikaa tunnuttiin vannovan vierihoidon nimeen. Itse olisin halunnut nukkua yhden yön rauhassa, mutta vauva laitettiin väkisin viereeni. Asia voisi tietysti olla toisin, jos saisi suunsa auki ja sanoisi suoraan, ettei nyt vain jaksa... Ensi kerralla olen itsekkäämpi.

Ainoa miinus tulee ankeasta synnytysvastaanotosta, jossa minäkin jouduin istumaan useita tunteja lähes oman onneni nojassa yöpaidassa, kovissa supistuksissa isien ja muiden äitien keskellä. Ei mitään yksityisyyttä eikä lepoa. Välillä käydään tutkimushuoneessa, jossa ohut verho erottaa tutkimussänkyjä, kopaistavana ja mittailtavana. Vastaanotossa on vain kaksi hoitajaa, joten välillä on vissiin aika kiireistä. Minun synnytykseni eteni hitaanlaisesti, ja jostain syystä minua ei haluttu päästää synnytyssaliin. Mutta kun saliin pääsi, synnytys muuttui mukavammaksi. Eli kannattaa tässäkin tilanteessa ehkä vaatia, ettei väkisin istuteta käytävällä. Ja jos on nopeampi synnytys, ei siellä ehdikään oleilemaan. Itse tosin päätin, että ensi kerralla lähden sairaalaan vasta kun vauvan pää on näkyvissä. :)

Joo, mut älä hätäile. Ihan hyvä paikka Tays on. Jos sattuu ikävämpää henkilökuntaa kohdalle, pitää vaan pyytää ja vaatia äänekkäästi.

Niin vielä... Isä ei saanut pestä vauvaa, mutta ei kyllä tajuttu edes haluta. Vauvan saa heti viereen, vielä verisenä paidan alle n. tunniksi. Suht rauhassa saatiin olla synnytyssalissa ja syödä välipalaa. Tietysti jos on kovin ahdasta synnytysosastolla, niin voi olla toisin, mut itsekin olin melko kiireisenä aikana, eikä meitä kamalasti hoputettu.

Yhteistyössä