Täysimettäneet! Milloin eka kerran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Momm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Momm"

Vieras
olette olleet ihan toisessa tilassa kuin vauva? Esim. kaupassa, naapurissa, taloyhtiön saunassa tai muussa mistä et sillä sekunnilla pääse vauvan luo?

Kaveri ripitti että olen liian kiinni lapsessa, nyt 7kk ikää ja kulkee mukana sinne minne itsekin menen (on yhä tosi tiukasti rinnassa kiinni vaikka maisteleekin kiinteitä enemmän ja vähemmän) ja menoni sovitan siten että vauva voi tulla mukaan.
Teen hallaa lapselle kun ei ole muiden hoidettavana kuin minun ja isänsä. Ei kai hän ole oikeassa?

Kävin ekan kerran kaupassa ilman vauvaa kun oli neljän päivän ikäinen. Tosin kauppaan käveli n. 5 minuuttia.
Illan olin ekan kerran pois kun vauva oli 4kk ja silloin oli jo kokeiltu että myös korvike maistuu. Oli isovanhempien kanssa tämän ajan ja hyvin meni.
En ole kyllä asiasta oikein mitään mieltä. Joillekin sopii ottaa vauva joka paikkaan ja joillekin on tärkeää ettei ole pelkästään äiti 24/7.
Mutta ei mun mielestä ole lapselle paha jos 7kk:n iässä on vain vanhempiensa kanssa, todellakaan.

En tiedä. Itse olen täysimettänyt, mutta eihän 7 kk ikäistä enää täysimetetä eli hän voi saada jo kiinteitäkin... En muista milloin olen lähtenyt, mutta jumpassa kävin jo kun lapsi oli 2 kk ja kaikki kolme on saaneet pelkästään tissiä 5-6 kk ikään asti. Kyllä ne pärjää pari tuntia ilman tissiä, jos jossain haluaa käydä. Mutta jos et jostain muusta syystä halua olla erossa, niin sehän on sun juttu.

[QUOTE="Momm";25183547]
Teen hallaa lapselle kun ei ole muiden hoidettavana kuin minun ja isänsä. Ei kai hän ole oikeassa?[/QUOTE]

Ei noin pienen tarvitse muiden hoidossa olla, jos ette halua. Ei siitä kyllä haittaakaan ole, että hetken on.

Kysymykseesi: ensimmäisen kerran olin saunassa varmaan n. 1kk lapsen syntymästä ilman häntä (oli toki isänsä kanssa kotona). N. puolen tunnin kävelylenkkejä tein joskus iltaisin ilman häntä samoihin aikoihin.

Ensimmäisen kerran olin pari-kolme tuntia poissa hänen luotaan, kun hän oli 4 ja puoli kk. Pidempiä poissaoloja (koko illan tai 4 tuntia päivällä) on tullut vasta nyt kun syö kiinteitäkin jo ihan oikeasti, 10kk iässä.

Ihan vastasyntyneestä asti...kyllä vauva pärjäsi, vaikka saikin ekat 6½ kk vain rintamaitoa.

En usko, että kukaan tekee hallaa lapselle olemalla koko ajan lapsensa saatavilla, kun toinen on vielä ihan pieni, 7 kk vasta. Mutta minä olisin tehnyt hallaa itselleni, jos olisin ollut kirjaimellisesti vauvassa kiinni aina. Ja ehkä myös esikoiselleni, joka ansaitsi ja tarvitsi myös kahdenkeskeistä aikaa äidin kanssa.

Mä katon omat menoni edelleen lapsen mukaan. Tyttö on 1v1kk. Joskus harvoin vien esim. isovanhemmille hoitoon jos on joku virasto tai muu meno. Kun lapsen joutuu kuitenkin pukemaan ja laittamaan autoon, on mun mielestä ihan sama kippaanko sen matkalla mummille vai otan mukaan, minne sitten menenkin.

Olen käynyt kaupassa, lenkillä, sairaalassa tutkimuksissa, isomman lapsen kanssa ulkoilemassa jne vauvan ollessa parin viikon ikäinen niin että ollut isän kanssa sen aikaa. Isovanhemmilla olleet ekoja kertoja noin puolivuotiaana. Jokatapauksessa niin että syöttövälin eli 2-3h olen ollut poissa.
Minusta ihan todella tärkeää vauvan ja isän suhteelle että saavat kahdenkeskistä aikaa. Kyllä se vauva oppii ettei isältä sitä tissiä saa ja pärjäävät aivan hyvin. Ja samalla vauva oppii luottamaan siihen että äiti tulee kyllä takaisin vaikka olisi hetken poissa.

mut olin kampaajalla ja häissä kun vauva oli 2 kk. tuon ikäisenä nukkui vielä paljon eli pari tuntia oli suht helppo olla kerrallaan poissa. häät oli lähellä joten kävin välillä imettämässä ja välillä joi pullosta.

Oliskohan ollu viikko-pari synnytyksen jälkeen, ku pyörähdin kaupungilla joululahjaostoksilla.. Lypsin jääkaappiin maitoa ja vauva sai sit sitä, kun tuli nälkä...

Ja en usko, että lapselle on haittaa siitä, jos noin pienenä on tiiviisti äidin ja isän kanssa...

Kävin kaupassa seuraavana päivänä sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Olin kuulevinani vauvan itkua, omani siis....räjähdin itkuun kun pääsin kotiin ja näin vauvan nukkuvan tyytyväisenä isänsä rinnalla. Ne ihanat hormonit :D

Heti sairaalasta palattua, mutta aina vain heti syötettyäni ja pikaisesti eli ei mitään monen tunnin sessioita. 7 kuisten kanssa taas on voinut jo vähän pidempääkin, kun heillä on ollut jo selkeä rytmi. Päikkäreiden tai yöunien aikaan, on voinut olla pois useammankin tunnin niidenkin kohdalla, jotka eivät pulloa huolineet.

Meidän kohta 10 kk syö edelleen pääsääntöisesti tissimaitoa, kun ei vaan kerta kaikkiaan huoli kiinteitä. Eli edelleen suunnittelen menoni sen mukaan, kuinka ukkeli nukkuu ja syö. Mutta kyllä mä jo ihan alusta lähtien olen käynyt lenkillä, kaupassa, jumpassa, kampaajalla ym. ilman vauvaa. Vauva on sit yleensä nukkunut silloin, kun pullokaan ei kelpaa. Isän kanssa on ollut yleensä, mutta muutaman kerran mummun tai mummon hoivissa ja silloinkin on nukkunut suurimman osan aikaa.

Olen ihan lasten ensimmäisistä päivistä lähtien käynyt lyhyet pyrähdykset esim. ruokakaupassa. Olen tosin ajoittanut ne aina niin, että suurimmat tissittelyt ovat juuri olleet ja lapsi on yleisesti ottaen nukkunut sen lyhyen poissaoloni ajan.

Tais olla kolmen päivän ikäinen, kun kävin yksin kaupassa. Mökillä rantasaunassa kävin melkein joka päivä kesällä siitä lähtien kun vauva oli 2 viikkoa. Taisi se jopa olla mun äitillä tunnin hoidossa ja kävin lähikirppiksellä. Kyllähän sen luota nyt tunnin pystyy olee pois.

Olen varmaan tosi huono äiti-ihminen, mutta tunnin pari olen useampaankin otteeseen ollut lapsestani erossa, äidin maitoa on ollut pakkasessa koko ajan, joten isä tai lapsen mummi on voinut antaa maitoa pullosta jos nälkä on tullut. Mulle on henkireikä käydä salilla muutaman kerran viikossa.

Vauva käy usein rinnalla, asutaan sen verran korvessa että reilussa tunnissa ehtisin käydä kääntymässä kaupan ovella. Pumpulle herun huonosti ja korviketta en halua antaa.
En ole käynyt yksinäni missään, lenkit onnistuu vaunujakin työntäen ja kahvia voi juoda lapsen läsnäollessa. Jumpissa ja salilla en käynyt ennen lastakaan, kotonamme on omat harrastetilat, nautin erityisesti käsitöistä jotka voin keskeyttää jos tarvitaan maitohuikkaa :)

Kaverisi on väärässä. Vauva nimenomaan tarvitsee ekan vuoden (ja mielellään koko lapsuuden) ainakin yhden turvallisen aikuisen johon voi kiintyä. Jos vain oma mielenterveytesi kestää :) niin ota ihmeessä vauva mukaan joka paikkaan. Toiset äidit haluavat viettää koko lyhyen vauva-ajan vauvansa kanssa ja toiset taas tarvitsevat enemmän omaa aikaa. Pääasia on että äiti voi hyvin, koska silloin vauvakin voi hyvin kun äiti jaksaa häntä hyvin hoitaa, joten älä välitä kaverisi puheista (varmaan häntä itseään harmittaa kun ei ottanut omaa vauvaansa mukaan ja kokee huonoa omatuntoa kun sinulle avautuu noin) ja jatka vaan vauvastasi nauttimista! Se vauva-aika on kuitenkin tosi lyhyt :)

No en mä enää muista. :D Mutta mun ei kyllä tarvinnu "sovittaa" menoja mitenkään, menin miten menin ja vauva kulki liinassa tai roikotin kädellä. Siis esim naapurissa saatoin piipahtaa ilman vauvaakin, mutta silloin mies huuteli ovelta, jos vauva itki maitoa. Yleensä nuo molemmat (3v4kk ja 1v11kk kulkevat mukana) missä sitten ollaankin, lenkilläkin käydään niin, että mies lykkää muksuja vaunuissa juostessaan (saan kivasti tasoitusta). :)

Minkälaista pulloa olette käyttäneet jos on ollut tarvetta käyttää? Olen menossa ensi viikolla pariksi-kolmeksi tunniksi pikkujoulujuhliin, joten vauvalle joutuu luultavasti pullosta antamaan lypsättyä maitoa..olen koettanut miettiä pääni puhki, että mikä pullo olisi hyvä jotta haittaisi imetystä mahd. vähän?! Meillä siis on ollut imeminen vähän hakusessa (vauva 6 vkoa) ja nyt on n. kahden viikon sisällä ruvennut sujumaan.. Olisiko hyviä ehdotuksia? :) Vai pitäisikö vain hörpyttää sitä maitoa vauvalle?

Kaupassa kävin sairaalasta tullessa, vauva odotti isänsä kanssa autossa. Lisäksi tässä melkein parin viikon aikana olen käynyt useamman kerran kaupassa ja koiran kanssa pisimmillään tunnin lenkin.
Tosin joka kerta vauva on vasta syönyt ja nukkunut koko ajan kun olen ollut pois

[QUOTE="Leyah";25184217]Minkälaista pulloa olette käyttäneet jos on ollut tarvetta käyttää? Olen menossa ensi viikolla pariksi-kolmeksi tunniksi pikkujoulujuhliin, joten vauvalle joutuu luultavasti pullosta antamaan lypsättyä maitoa..olen koettanut miettiä pääni puhki, että mikä pullo olisi hyvä jotta haittaisi imetystä mahd. vähän?! Meillä siis on ollut imeminen vähän hakusessa (vauva 6 vkoa) ja nyt on n. kahden viikon sisällä ruvennut sujumaan.. Olisiko hyviä ehdotuksia? :) Vai pitäisikö vain hörpyttää sitä maitoa vauvalle?[/QUOTE]

Meillä avent pullo on ollu hyvä. Max kerran viikossa saa pumpattua maitoa pullosta.
imetystä ei oo häirinny.

Ekan kohdalla varmaankin parin viikon ikäisen jätin isänsä kanssa, jotta kävin lähikaupassa (noin vartti). Tokan kanssa ulkoilin pihalla esikoisen kanssa melkein heti sen aikaa, kun vauva nukkui isänsä seurassa. Ja jumppaan (reilu tunti) menin säännöllisesti kerran viikossa, kun vauva oli 4 viikkoa.

Kukin tyylillään, mutta eihän vauva koko aikaa syö. Välillä ne nukkuu ja seurustelee.