Täysimettävät/täysimettäneet äidit...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissitaksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissitaksu

Vieras
Oletteko te pystyneet käymään "yhtään missään" imetysvaiheessa? Ja en siis todellakaan halaja/tarkoita baarireissuja tms mutta olisi kiva käydä joskus edes kaupassa nopeaa tai kampaajalla. Meillä kun tyttö syö hereillä ollessaan jopa puolen tunnin välein ja koskaan ei voi varmaksi tietää milloin herää unilta. Meillä ei tyttö huoli pulloa ei millään vaikka maitoa olisi pulloonkin asti.

Olin kampaajalla, mutta vauva oli mukana. Nukkui kylläkin sen ajan. Kaupassa ehdin käymään iltaisin, jos en ollut pitkään poissa. Mutta pääsääntöisesti aikataulutin omat menoni päiväuniajalle.

Just ja just kävin jossain pikaisesti. Meillä kans kuopus ei millään alkanut pullolle eikä tutille. Sitten viiden kuukauden iässä ykspäivä sille maistu tutti ja kokeilin sitten pullolla antaa maitoa. Muksu vetäs pullon tyhjäksi ennätys ajassa. Silloin sain vähän vapautta.

No kyllä sitä nyt sen verran on päässyt, että esim. shoppailemassa on saanut käydä.
Baareihin ei todellakaan mitään kovaa tarvetta ole päästä. :whistle:

mä kävin kerran kampaajalla, vauva nukkui silloin melkein koko ajan. Kaupassa taisin käydä pari kertaa. Meillä oli kyllä vauvalla säännöllinen ruokarytmi jo tosi pienenä. Muuten kyllä vauva seurasi mukana pitkään, meilläkään ei pullo käynyt millään enkä sitä sitten hirveästi viitsiny tyrkyttääkkään. Mua ei haitannut, tämä oli meille sopiva tapa. Ymmärrän kuitenkin niitäkin, jotka ovat eri mieltä :)

Meillä muuten päiväunirytmi taas oli ihan sekaisin pitkään, joten päikkäreiden ajaksi ei voinut koskaan suunnitella mitään.

Vauva on ollu melko paljon mukana tossa vaiheessa, mut toki kaupassa ja muutenki puhelimen soiton päässä oon käyny. Oikeesti se menee niin äkkiä toi tissillä roikkumis ikä, nyt kun katselee näin taaksepäin :)

Kyllä pääsee kauppaan, lekuriin, parturiin jne. ilman vauvaa, varsinkin kun ikää on useampi kuukausi. Sitä ennen menoni olen suunnitellut pikkuisen mukaan. Tietty suht lyhyitä käyntejä varsinkin alkuun, kun ei pulloa huolinut meilläkään. Mutta jopa keikkatyötä voi tehdä, noin yksi vuotiaan kanssa, tisu kelpaa sit töiden jälkeen :) Ja silloin osaa jo nokkamukistakin ottaa. Imetysaika on lyhyt aika elämästä, menoja ehtii lisätä myöhemmin, jos on tarvis. Eli suosittelen lämpimästi täysimetystä!!

Mulla on olu muksut mukana kaupasa ja kampaajalla ja kavereiden kanssa kaupungilla ja syömässä ja... Tosin mä en ole kylä mikään kovin periaatteellisesti täysimettäny, vanhimmat muksut on jo niin vanhoja, ettei se ollu muotia silloin ja mulle se ei ole ollu mikään itsetuntokysymys tai periaatekysymys, keskimmäinen sai 5 päivän ikäisenä korviketta, kun mä olin autokoulussa ja sen jälkeen inssiajossa, vaikka vauva oli isin kanssa mukana ja tuskin olis nälkään kuollu sen tunin aikana, jonka olin poissa. Iskä vaan oli antanu kun poika oli ollu levoton.

Kotona on pysytty suht. tiiviisti jo pin 5kk. Poika ei huoli tuttipulloa ollenkaan ja syömisen rytmi tiheä joten omat menot on olemattomat. Max 2h olen jossain käynyt, yleensä tunnin pyrähdyksiä kaupassa tai salilla. Kampaajalle olis ehdottomasti päästävä mutta tässä kuontalossa menisi väh. 3h jotta tulis ok! SIIS: tuttu tilanne, odotellaan ihmettä että poika huolisi tuttipullon jossain vaiheessa...Kaikki sanoo että tämä imetysaika on lyhyt hetki elämästä, mutta kyllä se 7-8kk alkaa olla jo enemmän kuin lyhyt hetki. Välillä pinnaa kiristi enemmänkin, nyt olen tilanteeseen suht. sopeutunut...

Anteeksi pyydän jo etukäteen, jos jotain tämä mun seuraava kommentti ärsyttää, mutta sanon sen kuitenkin. Jos lapsi syö puolen tunnin välein, niin kannattaisikö yrittää lisämaitoa tms joko hörpyttämällä tai sitten esim. isi antaa pullosta? Usein meinaan pullo alkaa lapselle kelvata, kun äitiä ei ole näkyvissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi pyydän jo etukäteen, jos jotain tämä mun seuraava kommentti ärsyttää, mutta sanon sen kuitenkin. Jos lapsi syö puolen tunnin välein, niin kannattaisikö yrittää lisämaitoa tms joko hörpyttämällä tai sitten esim. isi antaa pullosta? Usein meinaan pullo alkaa lapselle kelvata, kun äitiä ei ole näkyvissä.

Samaa mieltä...
Minä en olisi suostunut täysimettämään, jos se olisi tarkoittanut jatkuvaa imettämistä.
Ja meidänkin pojalle kelpasi lypsetty maito pullosta silloin, kun sälli oli isoäidin kanssa. Ennen sitä ja sen jälkeen ei kelvannut, koska minä olin paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Samaa mieltä...
Minä en olisi suostunut täysimettämään, jos se olisi tarkoittanut jatkuvaa imettämistä.
Ja meidänkin pojalle kelpasi lypsetty maito pullosta silloin, kun sälli oli isoäidin kanssa. Ennen sitä ja sen jälkeen ei kelvannut, koska minä olin paikalla.

Mutta alkaahan imetysvälit pidentyä, kun alkaa kiinteitä soseita, puuroa jne. lisätä vauvan ruokavalioon. Eli en ole itse kokenut imetystä liian sitovana. Helppoa on näin kesällä ; maitoa aina saatavilla oikean lämpöisenä, ei pullojen pesua jne... Mutta kukin tietty tavallaan, ettei tää mene tappeluksi hyvä ketju.

Tungen tähän väliin... isä, mummo ja ukki on yrittäneet tuttipulloa tarjota muttei huoli edelleenkään, ei korviketta eikä lypsettyä. Huvittavaa sinänsä ettei ime tuttipulloa kun esim. kankaanreikaleita ja omia sormia imee ihan hullun raivolla joskus.
Imetysväliä olen pähkäillyt itsekin. Alussa neuvolassa neuvottiin tarjoamaan tissiä ensiavuksi joka vaivaan, ja jälkeenpäin ajateltuna olis voinut toimia toisin. Joka vinkaisu ei tosiaankaan ole nälkävinkaisu.

Samaa mieltä...

Mutta alkaahan imetysvälit pidentyä, kun alkaa kiinteitä soseita, puuroa jne. lisätä vauvan ruokavalioon. Eli en ole itse kokenut imetystä liian sitovana. Helppoa on näin kesällä ; maitoa aina saatavilla oikean lämpöisenä, ei pullojen pesua jne... Mutta kukin tietty tavallaan, ettei tää mene tappeluksi hyvä ketju.

En mäkään kokenut täysimetystä sitovana - mutta mun 6½ kk täysimetettyni ei syönytkään PUOLEN TUNNIN välein.

Olen, vaikka se sitten palstan käsityksen mukaan romuttaakin täysimetyksen. Mutta siis Esikoinen oli pelkällä rintamaidolla 4,5kk ja kuopus 6kk. Esikoinen sai ensimmäisen 1,5kk ajan osan maidosta pullosta, joka siis mahdollisti lyhyet erot. Tuon jälkeen oli pelkällä tissillä ja silloin en aijoittain juuri lähikauppaa kauemmas voinut ilamn vauvaa mennä. Tosin helppona vauvana kulki sujuvasti mukana jokapaikassa. =)

Kuopus sitten totutettiin pulloon heti alta 2kk iästä asti, kun ei ksokaan tiennyt milloin joutuisin jättämään hänet pidemmäksikin aikaa isän hoiviin. Tuolloin pystyin hyvin olemaan useammankin tunnin erossa vauvasta pumpatun maidon turvin.

Samaa mieltä...

Ja mä sanon vielä oman kommenttini :) . Jos imetysvälit on alun alkujaankin puolen tunnin välein, niin se tuntuu kyllä aivan liian usein olevalta, jos siis ihan normaali vauva.

En päässyt mihinkään ensimmäisiin kuukausiin.. Nyt helpottaa kun vauva 11kk eikä enää saa rintaa. Tosin siis vasta nyt olen voinut alkaa käydä jossain itsekseni, sillä tähän asti on halunnut ainakin iltamaidon. OIkeastaan homma helpottui kyllä heti kun iltamaito enää riitti.

Samaa mieltä...

En mäkään kokenut täysimetystä sitovana - mutta mun 6½ kk täysimetettyni ei syönytkään PUOLEN TUNNIN välein.

Mun 2 kk söi, eikä johtunu maidon vähyydestä...
Mutta saikin sit velliä, kun selkeästi itekkin kärsi epäkylläisestä olostaan, kun ei saanu koskaan nukkua. Ekana veti 5 tunnin tirsat, kun sai velliä.

Yhteistyössä