TÄYSIMETYKSEN VANKINA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alli

Vieras
Poikani on nyt 2,5kk ja täysimetyksellä lukunottamatta ihan ensimmäisiä elinviikkojaan. Täysimetykseen pyrin ja pääsinkin, mutta millä hinnalla: nyt poika ei enää huoli pullosta vastiketta tai äidinmaitoakaan. Tämäkö on tarkoitus, sitoa äiti kotiin "nyrkin ja hellan väliin" hehkuttamalla täysimetyksen ihanuutta ja kaikkivoipaisuutta? Mitä hyötyä kenellekkään on mökkihöperöstä äidistä joka ei voi lähteä kotoaan kahta tuntia pidemmäksi aikaa koska lapsi ei suostu syömään kuin rintaa vaikka kunka olisi kiljuva nälkä?
Vihainen olen, lähinnä itselleni että lankesin tähän ansaan. Nyt vinkkejä kiitos: miten saisi pullon taas kelpaamaan? En ole imetystä kokonaan lopettamassa mutta liian sitovaa tämä on eikä kukaan varoittanut...

Ei oikein hörppyytyskään onnistu, rinnuksille valuu juotavat vain. Ja tissithän kulkee mukana mutta yllätys yllätys: tämä äiti haluaisi olla lapsestaan josku erossa vaikka yhden syöttövälin. Liekkö jotenkin erikoinen piirre.

mää en oo saanut poikaa syömään vieläkään mistään muusta kuin tissistä, hän on nyt 8kk. olishan se kiva jos joisi pumpattua äidinmaitoa vaikka pullosta. niin ei olisi niin kiirus aina kotiin. mutta ei se mua niin kauheasti haittaakaan.

Mun mielestä taas on perin helppoa lähteä vauvan kanssa ties minne, kun on eväät messissä. Ei tarvitse pullojen kanssa pelata eikä aina keittelemässä niitä. Mutta ongelmaasi: juttele rauhallisella äänellä kun yrität antaa pulloa, laula vaikka samalla. Meillä molemmat poijjaat on kieltäytyneet pullosta ja vieroksuivat todella korvikkeita. hankalaa se on, tiedän...

meillä ei esikoiselle kelvannut pullo sen jälkeen kun teki pullostopin 2kk iässä. vinkiksi sain että jos lisämaitoa tarttee niin hörpyyttämällä tai sitten ostaa pienen lääkeruiskun (siis niitä missä ei ole neulaa, saa yleensä ilmaiseksi apteekista kun kysyy) ja sillä pruittaa maitoa vauvan suuhun.

No jos yhtään lohduttaa niin ajattele et tää on nyt tätä aikaa eikä kauan kestä. Itse oon henk.koht. ajatellu et imetys on pulloruokintaa helpompaa, voi liikkua vapaasti kun on aina mukana valmis, sopivan lämpöinen ja hygieenisesti pakattu maito :D Neljä pulloa hyvlkivää lasta oon imetelly ja ymmärrän kyllä turhautumisesi tuttua on. Mutta kokeile erilaisia pullotutteja, marketissa näytti olevan joku uusi malli joka mainoksen mukaan muistuttaa muodoltaan rinnanpäätä, auttaisko se? Tai pientä voi kokeilla hörpyttää mukin reunasta jos ei muu auta. Mulle tosin ei oo ollu apua mistää noista, vaan tissitakiaisille on kelvannu vaan aito tavara :D

Meidän poika lopetti pullosta juomisen 6 viikon iässä, vaikka oli siihen saakka kerran päivässä pullosta saanut äidinmaitoa. muutaman kuukauden olin sitten melko lailla pojassa kiinni, mutta kiinteiden aloitukset toivat helpotuksen 5 kk iässä, niin pääsee välillä vähän pidemmäksikin aikaa omille menoilleen. Äkkiä ne vauvat kasvaa. Kannattaa nauttia pikkuvauva-ajasta vaikka se sitovaa onkin.

Eihän se ole vauvana kuin vuoden. Kyllä vuoden istuu sitten vaikka 'kodin vankina'kin.
Jestas mitä mammoja taas liikkeellä.
Kyllä on itsekkyys huipussaan. :( :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Alli:
Ei oikein hörppyytyskään onnistu, rinnuksille valuu juotavat vain. Ja tissithän kulkee mukana mutta yllätys yllätys: tämä äiti haluaisi olla lapsestaan josku erossa vaikka yhden syöttövälin. Liekkö jotenkin erikoinen piirre.

Yhden syöttövälinhän voit ollakin hänestä erossa. Syötät lähtiessä ja sitten taas kun tulet kotiin. B)

Kokeile erilaista pullotuttia. Eri valmistajilla on erilaisia tutteja. Esim prismassa on isot valikoimat. Tai jostain lastentarvikeliikkeestä. Etsi sellainen tutti, joka muistuttaa muodoltaan eniten oman rintasi päätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alli:

se on ihan ymmärrettävää :hug: kyllähän se täysimetys sitoo hyvin pitkälti, vaikka mulla ei olekaan täysimetyksestä kokemusta kun molemmat on tarvinneet lisämaitoa. esikoinen tosiaan lopetti pullosta juomisen 2kk iässä ja sitä ennen aina tappeli pulloa vastaan.
kuopus taas ottaa kyllä maitoa pullostakin, mutta mieluummin rinnasta. ja mä aion olla niin hurja että jätän miehen molempien lasten kanssa viikon päästä yksikseen pariksi tuntia että käyn ottamassa tatskan ja varmaan vähän kaupungilla.

ja mä olen yksinkertaisesti niin laiska että oon ollut tyytyväinen ettei tartte raahata tarvikkeita ympäriinsä tai keitellä pulloja.

Kokeile hörpytys, lusikalla, ruisku...

tai siis isä tai muu hoitaja pitäis antaa, äiti ei saa olla paikalla ;)

ja aloittaa ennen kuin vauva on ihan hermostunut "nälissään", niin voi toimia...

kyllä se siitä, nyt voi olla "ei muuta kuin aito tavaraa" kausi meneillään, muutamkan päivän päästä taas voi hyväksyä pullon....
voi myös riippua pullosta... minkälainen tutti yms. on...

Alkuperäinen kirjoittaja Meiks:
Mun mielestä taas on perin helppoa lähteä vauvan kanssa ties minne, kun on eväät messissä. Ei tarvitse pullojen kanssa pelata eikä aina keittelemässä niitä. Mutta ongelmaasi: juttele rauhallisella äänellä kun yrität antaa pulloa, laula vaikka samalla. Meillä molemmat poijjaat on kieltäytyneet pullosta ja vieroksuivat todella korvikkeita. hankalaa se on, tiedän...

Vikaa luetunymmärtämisessä? Ap haluaisi joskus ihan ikiomaa aikaa myös. Lienee ihan kohtuullinen toive?

Niin siis vauvasi on 2,5kk ja haluat hänestä jo eroon pidemmäksi aikaa kuin 2 tunniksi? Oletko ajatellut, että imetysaika ja vauvaikä on hyvin lyhyt aika sinun elämässäsi, mutta vauvalle se on merkittävä elämänvaihe. Ei ole tarkoitettukaan, että imeväisikäinen on äidistään erossa. Kyllä sä kerkeät vielä mennä yksinkin, nyt on aika omistautua vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Meiks:

Vikaa luetunymmärtämisessä? Ap haluaisi joskus ihan ikiomaa aikaa myös. Lienee ihan kohtuullinen toive?

Väittikö kirjoittaja muuta? Sanoi vaan aluksi oman mielipiteensä.

Meillä ei auttanut erilaiset tutit, ei siis mikään, pullo ei kelvannut ja piste. Nokkamukiin opetin kun ajattelin että pitää olla varana joku jos tissit tyrehtyy. Soseet myös helpotti ja miten ihanaa olikaan päästä kesäteatteriin kun soseilla pärjättiin se aika kun tissi oli kateissa.

Alkuperäinen kirjoittaja VOI ELÄMÄN KÄSI:
Eihän se ole vauvana kuin vuoden. Kyllä vuoden istuu sitten vaikka 'kodin vankina'kin.

Ei se mitään itsekästä ole, jos haluaa joskus omaa aikaa, päinvastoin! Ei se tuttipullo myrkkyä ole!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihana:
Lapsi hoitoon ja tuttipullo mukaan, kyllä se siitä alkaa imeen kun nälkä yllättää. Meillä loppu lakkoilut kuin seinään.

Ja lapselle EI tullut traumoja :xmas: :xmas: :xmas: :xmas:

Tätä keinoa en suosittele kokeilemaan. Vauva ei välttämättä ala syömään pullosta vaikka olisi kuinka nälissään.

Meidän tyttö sai pari ekaa päivää sairaalassa ollessaan vastiketta imetyksen lisäksi.Kotona alkoi sitten maito todellakin virrata,täysimetys yötä päivää.Pulloa ei huolinut eikä tuttia.Sai vain "raivarit"kun yölläkin yritin pulloa/tuttia suuhun.Nyt tyttö on 1v6kk,ja ollaan onnistuttu vähentämään imetystä että ottaa vain illalla ja yölläkin(!)Todella rankkaa on ollut vaikka olen imettänyt jokaisessa mahdollisessa paikassa.Olen hoitovapaalla oleva yh,ja tämän imetyksen takia ei hoitajiakaan ole tytölle ollut tarjolla.Sukulaiset sanovat että sitten kun imetys loppuu.Joten olen ollut puolitoista vuotta täysin "kiinni"tytössä.Joskus olisi kiva viettää edes pari tuntia omaa aikaa :) Poikani aikoinaan imi pullostakin ja lopetti jo 2kk vanhana rinnansyönnin.Ei kertakaikkiaan huolinut tissiä suuhun.
Minä ainakaan en moiti yhtään äitejä,jotka syöttävät myös pullosta.Kukin tehköön tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja VOI ELÄMÄN KÄSI:

Ei se mitään itsekästä ole, jos haluaa joskus omaa aikaa, päinvastoin! Ei se tuttipullo myrkkyä ole!!!!!!!

ja sitä omaa aikaa ei ehdi saada sen puolen vuoden imetysiän jälkeen? Mä oon varmaan jotenkin päästäni vialla, kun mulle ei oo tehny yhtään tiukkaa "olla sidottu" lapsiini imetysajan. Aina oon voinut mennä, mihin haluan, siinähän nuo lapset on kulkenu mukana.

Yhteistyössä