Täysimetys yli 6kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omppu

Vieras
Mielenkiinnosta kysyn et onko kukaan täysimettänyt yli 6kk?

Meillä vauvalle tulee ensi viikolla 6kk täyteen ja vissiin tarttis soseita aloitella. Tuli mieleen et voisko vielä vaan imettää? Onko jotain haitaa jos yli 6kk saa "pelkkää" rintamaitoa? Jos kasvaa hyvin (niin kuin meillä ainakin toistaiseksi).

En oo mikää yli imetysmyönteinen "hörhö", vaan ihan tavismamma joka miettii et jos hetken pääsis vielä helpommalla, kun kotoota löytyy toinen osittainsyötettävä taapero. :)

Alkuperäinen kirjoittaja omppu:
Mielenkiinnosta kysyn et onko kukaan täysimettänyt yli 6kk?

Meillä vauvalle tulee ensi viikolla 6kk täyteen ja vissiin tarttis soseita aloitella. Tuli mieleen et voisko vielä vaan imettää? Onko jotain haitaa jos yli 6kk saa "pelkkää" rintamaitoa? Jos kasvaa hyvin (niin kuin meillä ainakin toistaiseksi).

En oo mikää yli imetysmyönteinen "hörhö", vaan ihan tavismamma joka miettii et jos hetken pääsis vielä helpommalla, kun kotoota löytyy toinen osittainsyötettävä taapero. :)

siis joo: tarkoitan että meidän taapero ei vielä syö ruokaansa täysin itse. Kyse ei ollut imetyksestä... :whistle:

Lapsella on kiinteiden syömään oppimisen herkkyyskausi 4-6 kuukauden iässä. Eli ainakin jos täysimetät pitempään, lapsen on yhä vaikeampi usein oppia syömään kiinteitä ruokia. En tarkoita tällä sitä, että 4 kk oppisi helpommin kuin 6 kk, mutta sen jälkeen voi jo olla vaikeaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On haittaa, vauvan rautavarastot tarvii täydennystä ja suu tekemistä muutakin kuin maidonjuontia, että puhe lähtee kehittymään.

Juu tämäkin. Suun motoriikan kannalta kiinteät ovat tärkeä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja äitii:
Lapsella on kiinteiden syömään oppimisen herkkyyskausi 4-6 kuukauden iässä. Eli ainakin jos täysimetät pitempään, lapsen on yhä vaikeampi usein oppia syömään kiinteitä ruokia. En tarkoita tällä sitä, että 4 kk oppisi helpommin kuin 6 kk, mutta sen jälkeen voi jo olla vaikeaa..

Juu, muistelinkin jotain tän kaltaista.

En nyt vanno todeksi, mutta muistaakseni tuohon suositeltuun ikään aloittaa kiinteät liittyy lapsen raudan saannin turvaaminen??
Korjatkaa muut jos olen ihan hakoteillä...mutta henkilökohtaisesti alottelisin tutustuttamisen tuossa 6kk...eihän se vielä tarkoita isoja annoksia, pieniä maistiaisia vaikka silloin kun isompi sisarus syö =)

Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
En nyt vanno todeksi, mutta muistaakseni tuohon suositeltuun ikään aloittaa kiinteät liittyy lapsen raudan saannin turvaaminen??
Korjatkaa muut jos olen ihan hakoteillä...mutta henkilökohtaisesti alottelisin tutustuttamisen tuossa 6kk...eihän se vielä tarkoita isoja annoksia, pieniä maistiaisia vaikka silloin kun isompi sisarus syö =)

Raudan saanti toki on turvattava.

Kyllä mä luulen et kun vauvalle alkaa ruokaa lappaamaan, sitä todellakin saa lapata. Näin kävin ainakin esikoisen kanssa - iso poika hänkin. :D

Suun motoriikka kaipaa 6kk iässä jo muutakin liikettä kuin imemisen, riski sairastua allergioihin kasvaa, vauva ei saa riittävää määrää rautaa äidinmaidosta..
Nykyäänhän suositellaan kiinteiden alotusta ennemmin liika aikasin kuin liika myöhään, en siis tarkoita ennen 4kk ikää vaan, ettei venytetä sitä aloittamista yli 6kk iän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:

Raudan saanti toki on turvattava.

Kyllä mä luulen et kun vauvalle alkaa ruokaa lappaamaan, sitä todellakin saa lapata. Näin kävin ainakin esikoisen kanssa - iso poika hänkin. :D

Se on hyvä, jos ruoka maistuu.

:D

Alkuperäinen kirjoittaja hete:
en ole täysimettänyt noin pitkään. ihailen ja ehkä hieman kummastelenkin vain sinun sisua.

Enpä ollut suunnitellut täysimettäväni näin pitkään. Näin nyt vaan kävi, kun on niin helppoa, maito maistuu ja poika kasvaa (5kk: 70cm & 8,5kg). Päätin että aloitan soseilun sitten kun yöt menevät hulinaksi, mutta vielä niin ei ole käynyt. Taitaa olla mun maito ravitsevaa sorttia. :)

Imetin keskimmäistä 7kk ja hänelle ei ole muuten allergioita. Ja se tutkimushan oli niin, että YLI 8kk täysimetys SAATTAA lisätä allergiaRISKIÄ. Eli ei yli 6kk täysimetys.

Eräs puolituttu täysimetti 8kk lääkärin suosituksesta. Allergioita yms. taustalla niin siitä syystä.

Kuopusta täysimetin 6kk ja aloin vähitellen antaa sormiruokaa.

Meille sanottiin, että ihan omassa tahdissa saadaan aloitella kiinteitä kun olin imettänyt sinne 6kk. Eli alettiin juuri maistelemaan eri makuja. Nyt kun tyttö on 7kk alkaa kiinteet jo maistua ja juhlat saan kun jotain pöperöä menee jopa 1dl. Aika hankalaa on tosin ollut kun sen ekat ½ vuotta on vaan saanut rintaa,ei oikein lusikka kelvannut suuhun mitenkään päin saati sitten kun se lusikka maistui joltain :D

Mitä tulee tuohon raudansaantiin niin ei 6kk täysimetetyille lyödä ekana lihapullaa käteen vaan vähitellen niitä kiinteitä. Mulle on neuvolassa sanottu että siinä 7,5kk-8kk paikkeilla vois sitten ottaa vähitellen ne lihat mukaan siihen ruokailuun.