Täysin mennyt usko siihen, että vois saada töitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MassingaleRD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MassingaleRD

Vieras
Siis oikeesti... Mä oon 45-vuotias nainen ja alan uskomaan, että mahdollisuudet saada edes omaa alaa läheltä liippaavaa työtä, on lähes 0 prosenttia. Asiakaspalvelukoordinaattorina (B-toB) tms. sitä on 20 vuoden työkokemus, mutta vaikka sopivia hommia pk-seudulta löytyy, niin aina on se 100-200 hakijaa. Edes haastatteluun en ole päässyt. Mun ura ei oo värikäs, enkä mäkään ole värikäs, mutta tasaisen hyvä suorittaja. Mutta ei tämmöset nouse noissa massahauissa esiin. Mitenköhän edes rekrytoinnista vastaavat oikeesti kaivavat ne 5-6 haastateltavaa...

Työkkäristä ei ole tarjottu mitään, vuoden oon ollut työttömänä. No okei, itseasiassa oli joku huonekalufirman myyjän työhönosoitus. Hain paikkaa, mutta ei (puolittain onneksi, en olisi sopinut) natsannut. Ei sillä, olisin mä sinnekkin mennyt, mutta jotenkin oli aika "houkutteleva" tarjous: huonekalumyyjä, joka osallistuu myös varastotöihin. Tunteja viikossa 0-20. Että semmosta... Eli että pitäis tehdä enempi töitä ja sitten osalle tarjotaan 0-20...

Jotenkin vaan huvittaa nää tiukentuvat työllistämistoimet. Mitä se auttaa kun ei työhön haluavakaan saa töitä. Oon hakenut myös muita duuneja, mutta ei nekään natsaa.

Joo, voishan sitä jopa opiskella jotain vielä, mutta en kertakaikkiaan keksi mitään josta saisi duunin. Sairaanhoitajan ja muun hoitajan hommat ei kyllä kiinnosta ja ei kyllä kiinnostais opiskellakkaan 3-4 vuotta semmosiin hommiin. AMK-tutkinto mulla ittellä onkin (tradenomi). No vuoden päästä ansiosidonnainen loppuu, niin kai sitä sitten pitää lähteä siivoilemaan. Kenties sitä duunia saa sitten. Ainakin jos valehtelee taustansa alakanttiin.

Olin joskus rekryhommissa ja se tosiaan oli sitä, että hakemuksia saapui sellaiset 200 joihinkin hommiin. No ei mitään, siellä oli semmoset ohjelmat, johon syötettiin hakukriteerejä. Joitakin sanoja mitä piti hakemuksesta/CV:Stä löytyä. Mahdollisesti muitakin attribuutteja. Yksi oli ikä. No ite laitoin noita juttuja hakuun. Ensin sanahakuun. Määrä tippui yleensä jonnekkin 50. Sitten ruvettiin laittamaan ikärajoja, yleensä ekana heitin 25-39. Sitten oli enää 30 jäljellä. Tosta vielä viilattiin johonkin 25-33, niin oli 20 jäljellä. Noita sitten vilkastiin ja sieltä "arvottiin" sitten.

Jos ei ollut kuvaa, niin heti pois. Mieluiten haastatteluihin vähintään 1 mies (tai väh. yksi nainen) riippuen työstä. Siinä se...

Ja totta se on, että 40+ tapaukset putoaa tontyyppisistä hommista lähes aina. Johtotason tehtävissä on sitten eri.

Työmarkkinat ovat tänä päivänä mitä ovat, minkäs sille tekee. Mistään ikärasismista tai muusta ei ole kyse, hakijoita on vaan niin älyttömästi, että sieltä joudutaan raakkaamaan millä sattuu perusteilla porukkaa pienempään osaan. Viittäsataa hakijaa ei kuitenkaan ole varaa haastatella.

Mua ei otettu edes työhaastatteluun siivoojan paikkaa hakiessani :D hahahahaha.

Mulla on hyvä työkokemus perässä (ei siivoamiseen kumminkaan, parempia hommia, paljonkin parempia), ikää 32, eikä aikaisemmin ole ollut mitään ongelmia päästä työhaastatteluun varsinkaan omalle alalle tai mihinkään mikä sivuaa omaa alaa.

Ainoa asia mikä muuttui, oli että tein 2 lasta. Nyt mulla on 2 pientä kotona tällä hetkellä.

Ja tosiaan tein ulkomailla työtä, jonka irtisanoin kuvitellessani, että lapsilla olisi parempi täällä. Se oli kyllä virhe. Ei täällä työttömän lapsilla ole mukavaa. Täytynee harkita, että hakis takas etelään. Saisin oletettavasti työni takaisin.

Itse sain elämäni ekan vakiduunin viime kesänä. 40-vuotiaana. Ja täytyy sanoa, että ennen olen kyllä saanut nähdä ja kokea kaikenlaista. Useissa työpaikoissa olen ollut erittäin hyvä työntekijä ja tuntuu siltä, että on ihan tarkoituksella pelattu pois. Sitten on palkattu vakiduuniin joku "sopivampi".

Eniten ärsyttää semmoiset ihmiset, jotka ovat jonkun duunin joskus "hyvinä" aikoina saaneet ja luulevat olevansa sen jotenkin "ansainneet". Todella surkeita työntekijöitä on todella paljon ja sitten hyviä määräaikaisia syrjitään. Ja jos määräaikaisista joku palkataa, se ei todellakaan välttämätttä ole paras. Usein ei edes sinne päin...

Millon ihmiset tajuavat, että tradenomi = työtön.
Okei, no ap:lle ei ehkä 20 vuot sitten ollut ongelmaa saada töitä, mutta nykynuoret silti lukevat tätä maailman turhinta ammattia.
Ei kun pitää haluta tradenomiksi vaikka väkisin kun muuhun ei pysty.
Lue insinööriksi vaikka amkissa, jos yliopisto ei nappaa.

Masentavalta kuulostaa tulevaisuus. Olen jäämässä työttömäksi, Ikää 45 v ja työkokemusta omalta alalta yli 20 vuotta. Turha näköjään odotella kutsuja edes työhaastatteluun. Entiset työtoveritkin ovat jo pari vuotta etsineet alan hommia ja tehneet väliaikaisia hanttihommia siinä sivussa Ei hyvältä vaikuta.

Vituttaa hallitukset jatkuvat kepit ja kiristykset. En todellakaan ole vapaaehtoisesti jäämässä työttömäksi.

Yhteistyössä