TAYSin osastot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
H-hetki lähestyy, ja ajattelin kysellä kokemuksianne TAYSista yleensä ja eri synnytysosastoista. Muistaakseni siellä sai toivoa jos haluaa tietylle osastolle. Miten teillä on sujuneet asiat/millä osastolla/ruusuja tai risuja? Viime päivinä on aamulehdessä ollut runsaasti kritiikkiä, onko teillä vastaavia negatiivisia kokemuksia?

Itse synnytyin reilu 2 viikkoa sitten TAYS:Ssa ja olin osastolla 3a. En kyllä ymmärrä Aamulehdessä ollutta kritiikkiä, itse sain asiantuntevaa ohjausta ja hoitoa. Synnytyksen hoitanut kätilö oli todella mukava. Osastolla myös pidettiin hyvää huolta, imetysohjausta olisin ainoastaan kaivannut enemmän. Ainoastaan kohdalleni osuneesta yöhoitajasta minulla ei ole hyvää sanottavaa :)
Kannattaa siis mennä avoimin mielin, näissäkin kun kaikilla on omat mielipiteensä.

Mä synnytyin Taysissä vuosi sitten enkä myöskään ymmärtänyt Aamulehdessä olleita kirjoituksia. En muista osastoa, mutta olin ihan tyytyväinen hoitoon. Epiduralista kysyttiin heti haluaako sitä. Synnytyksen edetessä myös kyselivät koko ajan tuntuuko kipuja, kestääkö vielä vai annetaanko jo lisää puudutetta.

En mä hirveesti keskittynyt seuraamaan millaisia ihmisiä ne olivat ja vuorotkin vaihtuivat, joten tuntui että koko ajan lappasi uusia henkilöitä. Mutta ei se mitään haitannut, niinhän se menee.

Ei kukaan ainakaan ikävästi käyttäytynyt. Apua sai kun pyysi etenkin kun olin sektion jäljiltä tosi tokkurassa pari seuraavaa päivää. Imetyksen ohjausta ei erityisesti ollut mutten sitä kaivannutkaan kun maito nousi hyvin ja imetys sujui.

Vauvanhoito käytiin yhdessä läpi ja sekin oli ihan hyvää ja ystävällistä ohjausta. Kaiken kaikkiaan tunnelma oli hyvä.

Tsemppiä matkaan vaan! Musta on hyvä mennä avoimin mielin ja kunnioittaa henkilökunnan tekemää työtä. Silloin varmaan ""yhteistyökin"" sujuu kaikista kivoiten.

Samoin kuin edellisilläkin mulla oli oikein hyvä vauvanhakureissu kesällä TAYSissa! Olin myös 3a:lla ja tosi tyytyväinen olin. Hoitajat oli mukavia ja huolehti meistä hyvin. Samaten olin tyytyväinen myös synnytysvastaanottoon ja synnytyssalissa mua auttaneisiin kätilöihin ja lääkäriin.

Noista 3a:n kolmen hengen huoneista ja yhteissuihkusta näkee usein valituksia, mutta ainakin sen viikon aikana, minkä mä vietin vauvan kanssa ko. osastolla taisi kerran tai kaksi olla joku suihkuhuoneessa mun kans samaan aikaan, et rauhas sai suihkutella. Ja huoneista sen verran, että eipä ollut tylsää ja yksinäistä, ku oli huonekavereita paikalla. Mulla sattui niin kivasti vielä, että oli oikein mukava huonekaveri ja aika menikin sairaalassa mukavasti siitä syystä.

Että ei valittamista! Samaten mun mies ihmettelee noita kirjoituksia Aamulehdessä, koska hän koki myös kohtelun oikein asialliseksi TAYSissa. Ja se on jo aika hyvin, että isän mielestä on niin, koska isäthän ne yleensä ensimmäisenä unohtuvat siinä synnytystilanteessa.

Mutta enhän mä tiedä mikä sellaisen mielen tekee, et on huonoa kohtelua saanut. Itse en saanut ja tyytyväinen olin!

Itse synnytin TAYS:ssa joulukuussa ja oli kyllä positiivinen kokemus. Kätilö oli aivan huipputyyppi ja homma pelasi synnytyshuoneessa muutenkin tosi mainiosti. Olin viikon osastolla 2a, joka on kyllä siisti ja sievä remontin jäljiltä. Omahoitaja-systeemi todella hyvä, eli jokaisella vuorolla 1 hoitaja hoitaa sinua aina. Muuten kaikesta sai ohjausta tehokkaasti jne, ainoastaan imetys ei sujunut ihan toivomallani tavalla. Mutta varmasti olisin saanut tehokkaampaakin opetusta, jos olisin älynnyt sitä pyytää.

Avoimin mielin kun lähtee sairaalaan, ilman mitään ennakko-odotuksia, niin ei varmasti tule pettymyksiä. Tietty hoitohenkilökunnassakin niitä yksilöitä keiden kanssa ei kemiat pelaa, mutta niinhän se on elämässä muutenkin. Ei kaikkien kanssa voi eikä tarvitsekaan kaveerata.

Helpotti kovasti kuulla teidän kokemuksia, kiitos niistä. Ja vahvisti mun ennakkoon kuulemaa, siis olen ihan positiivista kuullut aiemminkin. Kyllä noita superkriittisiä ihmisiä mahtuu aina mukaan, mutta usein saa kyllä sellaista kohtelua miten itse käyttäytyy. Menen siis avoimin ja positiivisin mielin!