Täytekakku-ongelmaa...Avuton äiti kyselee apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton äippä

Vieras
En ole koskaan tehnyt itse täytekakkupohjaa...
Nyt olisi hiukan isommat synttärit tulossa viikonloppuna, enkä enää ilkeäisi kysellä pohjalle tekijää..Sukulaiset ovat tehneet aiemmin,noloa mutta totta :(

Onko jollakulla ´supervarmaa´ ohjetta? Luultavasti mulla ei ole edes vuokaa,joku irtopohjavuokahan sen täytyy olla?
Tarkoitus oli tehdä 2 kakkua kun isommat bileet tulossa.

Kuulin että monet leipomot eivät tee pelkkiä pohjia vaan koko kakun--hintaa tulee enemmän ja toisaalta noloakin kun kuitenkin joku kysyy että kuka kakun on tehnyt.
Kermakakku(vaalea pohja) ja suklaakakkuohjeita?
Vai tekisikö yhden ison kakun?

Jos olet oikein epävarma osta kaupasta valmis kakkupohja. Ne on ihan hyviä ja käteviä, menee pahimpaan hätään. En muista merkkiä, mutta laatikko sellaisen kelta-ruskea. Löytyy torttupohjaa sekä kakkupohjaa.

Osta kaupasta unelmakääretorttuja ja tee niistä kakkupohja. Halpaa ja hyvää, esim. neljä unelmatorttua alle 10e väliin esim. aprikoosihilloa eli leikkaat ne kääretortut paloiksi, laitat ekan kerroksen tarjoilulautaselle, hilloa reilusti päälle ja sitten ladot toisen kerroksen päälle. Kuorrutteeksi laita neljä desiä kuohukermaa kattilaan ja pilko sinne tummaa suklaata 400g ja sitten sekoitat niitä levyllä kunnes on sopivaa, jäähdytätä hetken ja kuorrutat kakun sillä. Ei tarvitse erillisiä kostuttamisia, kukaan ei huomaa että olet tehny kääretortuista kaikki ihmettelee miten hyvää ja maukasta olet saanu aikaan jos et kerran ennen ole osannu :)

Supervarmaa on ostaa kaupan valmis pohja. :D

Mutta... mä olen aina tehnyt niin että kolmeen samankokoiseen lasiin mittaan yhtä paljon munia, sokeria ja jauhoja. Jauhoista saa 1/3 olla perunajauhoja ja sitten n. 1 tl leivinjauhetta riippuen kakun koosta. Ensin vispaat huoneenlämpöiset munat ja sokerin vaahdoksi, sitten jauhot varovasti käännellen sekaan. Paistat voidellussa+jauhotetussa vuoassa 175 astetta n. puoli tuntia, kunnes irtoaa reunoista.

Tätä ohjetta olen käyttänyt koko pienen ikäni,äiskä opetti:)

http://www.kinuskikissa.fi/vinkkeja/

Ihan paras.Lisäksi tosin laitan vaniljasokrua,se on mun henkilökohtanen pakkomielle:D

Vatkaa 5munaa ja 2,5dl hienosokeria kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää 3dl vehnäjauhoja, joihin olet sekoittanut 2tl leivinjauhetta. Nopeasti sekaisin ja voideltuun, korppujauhotettuun vuokaan. Paista 175asteessa alatasolla, n.20minsaa.

Itse teen pohjan edellisenä päivänä valmiiksi hieman kuivahtamaan. Sitten leikkaan kolmeen osaan. Kostutan maidolla, väliin hilloa ja kermavaahtoa, tämä vielä kerran ja sit "kansi" päälle ja kostutus. Jääkaappiin yön yli. Ennen tarjoilua kermavaahtoa pintaan ja koristeita, suklaaraastetta, karkkeja tai vaikka kakkukynttilät vain.

Jos haluat ison kakun eikä irtopohjavuokaa ole, voi pohjan tehdä uunipellissäkin. Täältä löytyy toimiva ohje: http://siskotkokkaa.blogspot.com/ 2010/02/ pitokakkujen-pohja-kaytannon-kokemuksia.html

Ja voithan vaikka kokeilla tehdä jo ennen viikonloppua jos on aikaa ja sitten pakastaa kun onnistuu :)

Ja tolla kääretorttu"huijauksella" saat tosi helposti vaikka kuinka isonkin kakun tehtyä ladot vaan useamman kerroksen j hilloa aina väliin. Sitä on helppoa leikatakin reunoilta terävällä puukolla ihan minkä muotoseksi vaan kun olet latonut sopivasti kerroksia, neliö, kolmio, pyöreä, sydämenmuotoinen... lopetin pohjien leipomisen jo vuosia sitten kun kekkasin tän ns. charlottan ohjeesta muunnellun kakun.

Valmiit kakkupohjat säilyy ikuisuuden, joten niissä on tosi paljon lisäaineita. Saavat suun kutisemaan, tällainen varoituksen sana täältä.

Osaat varmasti, tee vaikka yksi koekakku ennen h-hetkeä. Tässä tulikin jo kivan ja maukkaan kuuloisia ohjeita.

idarivalmiita pohjia ei ole olemassakaan kun puhutaan leipomisesta on aina mahdollista tuottaa paska kakkupohja ja sittenhän se vituttaa, itelle ei ole käyny vuosiin mutta on käyny kyllä sillon tällön vika sitte hosumisessa ties missä mutta usko huvikseen

Kiitos kaikille.

Itse en tykkää yhtään noista valmispohjista,ja jostainhan se on aloitettava eli yritetään kyllä :)
Kiitos vielä hyvistä vinkeistä,kaikki otin talteen! Jos ei pohja onnistukaan,teen tuon kääretorttuhuijauksen :)

Yhteistyössä