Täyttyykö TYÖSSÄOLOEHTO 8 vuoden kotiäityiden jälkeen!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmemaan Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmemaan Liisa

Vieras
Kotihoidontuki loppuu syksyllä, ei ole työpaikkaa mihin palata noin vain. Kelan ja työkkärin sivuilta ei suoraan selvinnyt kuin se, että työmarkkinatukea ei tule puolison tulojen vuoksi. Mutta olenkohan edes oikeutettu peruspäivärahaan, kun työhistoria on seuraavanlainen:

Ensimmäiselle ä-lomalle jäin yrittäjänä, nykyään olen enää äänetön yhtiömies Ky:ssä. Ennen yrittäjänä oloa olin komisen vuotta töissä, siis vuosina 1997 - 2000. Ammatti siis on, itseasiassa kaksikin, mutta näinä aikoina työllistyminen ei ole mikään itsestäänselvyys....

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa, miten kävi?

Pitää olla viimeisen puolentoistavuoden aikana ollut vähintään 10 kk ansiotyössä joten eipä nuo taida sinulta täyttyä. Itselläni esim. ei täyttynyt kun olin kyllä ollut töissä vuoden, mutta minulle maksettiin vain päivärahaa jota ei katsottu palkaksi ollenkaan.

Itselläni sama edessä syksyllä 7 vuoden kotona olon jälkeen. kävin suoraan kelassa ja sanoivat että tulisi 5kk karenssi (jolloin ei saa penniäkään) ja sitten tarkisti miehen tulot ja saisin kokonaiset 0? päivä. Tässä höyry päässä töitä etsimään. Mutta mitä töitä saa kun koulutukseltani olen näyttelijä ja töitä en ole tehny 7 vuoteen. Pääsisikö edes kaupan kassalle, mutta kun joka paikassa lomautetaan...

Mitenkäs se menikään... 2 vuotta on ensinnäkin se aika, jonka aikana tuo 10 vuotta pitäisi tulla täyteen. Mutta ainakin äitiysloma pidentää tuota 2 vuoden aikaa, mutta pidentääkö hoitovapaa? Olettaisin, ettei ap:lla työssäoloehto täyty.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Pitää olla viimeisen puolentoistavuoden aikana ollut vähintään 10 kk ansiotyössä joten eipä nuo taida sinulta täyttyä. Itselläni esim. ei täyttynyt kun olin kyllä ollut töissä vuoden, mutta minulle maksettiin vain päivärahaa jota ei katsottu palkaksi ollenkaan.

No epä kiva, jos perhevapaat katkaisee ton ehdon täyttymisen... Mutta itsepähän olen itseni tähän suohon tyrkännyt, hoitamalla lapseni kotona... Jos ei töitä saa, niin kannattaa vissiin keksiä joku opiskelupaikka siitä sentään maksetaan edes jotain ;)

Työssäoloehto

Työssäoloehto täyttyy, kun olet ollut 28 lähinnä edellisen kuukauden aikana vähintään 43 viikkoa sellaisessa vakuutuksenalaisessa palkkatyössä, jossa työaika kunakin viikkona on ollut vähintään 18 tuntia (ns. alkuehto). Kokoaikatyössä palkkasi on täytynyt olla työehtosopimuksen mukainen. Jos alalla ei ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkan on oltava vähintään 1 019euroa (961 euroa vuonna 2008) kuukaudessa. Työssäoloehtoon voidaan lukea puolet niiden kalenteriviikkojen lukumäärästä, joina tehdyn työn palkkauskustannuksiin työnantaja on saanut korkeinta korotettua palkkatukea tai samalta ajalta työmarkkinatukea ja julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa tarkoitettua työllistämistukea. Työssäoloehtoon ei lueta työtä, jota henkilö on tehnyt osasairauspäivärahaa saadessaan.

Viikoittainen 18 tunnin työaikaedellytys on pääsääntö, johon on poikkeuksia, kun kyseessä on opetusalalla työskentelevien, kotityöntekijöiden, urheilijoiden sekä taiteilijoiden tai muiden vastaavien työaikajärjestelyiltään epätavallisilla työaloilla työskentelevien työssäoloehdon täyttyminen. Näistä poikkeuksista on erikseen säädetty valtioneuvoston asetuksella (1330/2002).

28 kuukauden tarkastelujaksoa voidaan pidentää hyväksyttävästä syystä enintään seitsemän vuotta. Hyväksyttäviä syitä pidennykseen ovat mm. päätoiminen opiskelu, sairas- tai äitiysloma ja asevelvollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Mitenkäs se menikään... 2 vuotta on ensinnäkin se aika, jonka aikana tuo 10 vuotta pitäisi tulla täyteen. Mutta ainakin äitiysloma pidentää tuota 2 vuoden aikaa, mutta pidentääkö hoitovapaa? Olettaisin, ettei ap:lla työssäoloehto täyty.

Pidentää hoitovapaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja googlesta poimittua:
Työssäoloehto

28 kuukauden tarkastelujaksoa voidaan pidentää hyväksyttävästä syystä enintään seitsemän vuotta. Hyväksyttäviä syitä pidennykseen ovat mm. päätoiminen opiskelu, sairas- tai äitiysloma ja asevelvollisuus.

Taitaa sitten vuodella ylittyä tuokin aika... niin mun tuuria taas...

Mut kiitos kaikille vastauksista!

Yhteistyössä