Te imettäjät joilla tulee maitoa yli oman tarpeen, kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolis

Vieras
Miten te sen teette? Mitä erityisesti syötte ja mitä ette? Mistä tää johtuu?

Syön itse terveellisesti ja juon paljon, tarjoam rintaa mutta kun ei. Kun mulla sitä vain ei koskaan ole tullut niin paljoa. Hyvä jos pystyn omalle tarjoamaan tarpeeksi, aina joutunut korvikkeeseen turvaamaan osittain.

Minulla vasta yksi imetys takana ja sain vähän niinkuin vahingossa nostettua maidontuotannon yli vauvan tarpeen kun pumppasin hulluna pari ensimmäistä viikkoa, kun vauva ei vielä saanut rinnasta otetta ja piti antaa äidinmaidot pullosta. Ja minulla oli kamala huoli siitä, että maito ei riita, joten pumppasin vähän turhankin tiheästi. Sitten kun sain vauvan rinnalle opetettua, pitikin pumpata välillä siksi, että rinnat pakkautui kivikoviksi, jos tuli yöllä vähän pidempi tauko tai vauva söi vaan toisesta tissistä. En yrittänyt imetyksen alkuaikoina laihduttaa, eli söin ihan reilusti, mutta en mitään erityistä.

Pakkasesta maidot meni roskiin, koska tuon rinnalle opittuaan vauva ei enää pulloa huolinutkaan. Jos vaan mahdollista ja vauvan vielä saan, aion seuraavalla kerralla luovuttaa rintamaitoa. Siitä kun on usein pulaa sairaaloissa ja saahan siitä vähän verotonta lisätuloakin sitten.

Mulla ollut ongelma jokaisen kolmen kohdalla maitoa SUIHKUAVAT tissit.
Lapset hermostuivat kun maitoa suihkusi ykli terpeiden. Kamalaa...

Mieluummin olisin halunnut imettää miettien, että riittääköhän maito, kuin että maitoa on vauvan kasvoilla, omalla paidalla ja parhaillaan jopa seinillä!

Yleisissä pailoissa imettäminen olio tuskaa kun aina piti miettiä jos alkaa tulee suihkuna... =(

Luulenpas, että kyse on ihan perimästä tms. Sama juttu on ollut äidilläni. Esikoisen kanssa olin ihan pulassa, kun vähän pumppasin maitoa talteen ja poika imi paljon, niin lopulta maitoa tuli niin, että öisin valui patja märäksi. Vauva ei huolinut rintaa silloin kun maitoa suihkusi (vaikka imetin vain yhdestä rinnasta kerralla) ja käänsi pään pois. Imetys meni niin, että imaisi pari kertaa ja sitten mä valutin maitoa astiaan 5-10 minuuttia ja sitten alkoi imetys. Kun pojan ollessa reilun vuoden ikäinen lopetin imetyksen, nousi kamala kuume siitä maidon noususta.

Tytön kanssa olinkin sitten tosi varovainen. En pumpannut maitoa yhtään. En pakastanut yhtään ylimääräistä. Lypsin käsin maitoa jääkaappiin silloin, kun olin jonnekin lähdössä. Silti välillä maito pakkautui ikävästi ja sitten piti hautoa ja suihkutella tms. Mutta toisaalta ei mulle mitenkään herkästi rintatulehduksia tullut. Tyttö pulautteli paljon ja runsas maidontulo oli ehkä yksi syy siihen. Pojalla oli myös kovia vatsavaivoja.

Suihkuaminen on asia erikseen. Jollain äidillä voi maito suihkuta, ja silti sitä on turhan niukasti. Suihkuaminenhan liittyy herumisen voimakkuuteen, ei maitomäärään niinkään. Yleensä helpottuu ajan kanssa tai ainakin isompi vauva pystyy maitosuihkua paremmin hallitsemaan.

Mulla alkoi heti herumaan hyvin ja maitoa tuli alusta asti tosi paljon. Lakanat ja paidat oli jatkuvasti märkänä. Sitten kotiutumisen jälkeen aloin vielä pumppailemaan tosi ahkerasti kun pieni ei jaksanut kaikkea tarvitsemaansa imeä rinnasta vaan tarvitsi "lisämaitoa" päälle. Pumppaamista jatkoin vaikka pulloruokinta loppuikin ja ei tullut juuri tiheän imemisen kausia kun nostelin aina itse niitä maitomääriä pumpulla :D Tosin kun ei enää pulloruokintaa tarvittu kuin jos isä jäi yksin lapsen kanssa niin pakkanen oli sitten täynnä maitoa. (Niistä päästiin eroon kun pakkasen ovi jäi kerran auki ja kaikki meni pilalle).

Ja perinnöllisyydestä en menis vannomaan, äiti ja kaksoissisko ei kumpikaan ole imettänyt kovin kauaa ja maitoa ei oo tullut yhtä reippaasti kuin mulla. Ja kyllähän se mullakin kerran meinas tyrehtyä kun tuli pari päivää että imetyksiä ja pumppauksia oli tosi vähän mutta sain nostettua sen maitomäärän uudestaan. Pumppauksia jatkoin ainakin muutaman ensikuukauden mutta sen jälkeen en ole jaksanut ja maidon määrä on muuttunut maltilliseksi, tulee juuri sen verran mitä tarvitaan.

Toisen kohdalla olen suunnitellut luovuttavani maitoa, jos vaan kaikki menee toiveiden mukaan.

Kannattaako aloittaa jo kiinteet vai antaa lisämaitoo? Kummatki vaihtoehdothan vähentää maidon tuloa. Vai iltavelliä? Millä määrällä voin aloittaa ja kuinka nopeesti lisään annosta?

Maidontuotannon kannalta tärkeimmät tekijät ovat äidin riittävä ravitsemus (ei ole ongelma Suomessa, täällä tuskin kukaan on ainakaan tahattomasti nälkäänäkevä), kontakti vauvan kanssa (paljon sylittelyä ja vuorovaikutusta) sekä yöimetys ja/tai lypsäminen ensi kuukausina.

Se, kuinka paljon heruu pullolle tai kuinka pinkeältä rinta tuntuu, ei kerro maidon määrästä mitään. Vauvalla voi mennä puolikin tuntia rinnan imemiseen tyhjäksi, ja se ''takamaito'' eli ne viimeiset tipat ennen tissin tyhjenemistä ovat kaikista ravintorikkaimpia. Kun rinta tyhjenee, ja vauva on yhä nälkäinen, annetaan toista rintaa. Jos sen tyhjäksi imemisessä menee puoli tuntia, on toiseen rintaan jo muodostunut lisää maitoa, ja imetystä voi taas jatkaa toisesta rinnasta. Kannattaa pitää imettäessä hollilla itselleen juotavaa ja syötävää, monia alkaa janottaa imettäminen.