Te joiden bmi 30 tai yli TÄNNE HETI PAIKALLA NYT! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli mun bmi on 31-32 luokkaa. En todellakaan ajatellut, että tärppäisi heti, mutta se plussa tuli heti ensimmäisellä yrityksellä. Tarkoitus oli pikkuhiljaa alkaa pudotella painoa pois, mutta olen tosi onnellinen, että plussasin heti.

Haluaisinkin tietää, onko teillä ollut raskausdiabetestä ja miten muuten raskausaika on mennyt? Onko painoonne suhtauduttu asiallisesti? Onko massumakkarat vaikeuttaneet esim. ultraamista? Minkä kokoisen vauvan saitte? Miten paljon paino nousi raskaudessa?
Olen kuullut, että monet ylipainoiset ovat jopa laihtuneet raskauden aikana.
Mä olen nyt joka päivä yrittänyt 45min vähintään harrastaa jotain liikuntaa. Silloin kun ehdin niin yli tunninkin. Yritän kontrolloida syömisiäni paremmin.
Onko teillä mitään vinkkejä ylipäätään yhtään mihinkään, mikä liittyy ylipainoisen odotukseen?

Kiitos;)

-Emmi-

Raskausdiabetes ruokavaliohoidolla molemmissa raskauksissa, painoon ei ole kiinnitetty ylimääräistä huomiota, ultrassa ei ilmennyt ongelmia.
Toinen oli 2165g kun syntyi ja toinen 3200g.
Ensimmäisessä raskaudessa paino nousi 18kg turvotuksesta johtuen, toisessa about 10kg. Aina on paino palannut lähtökuoppiinsa viimeistään 2kk lapsen syntymästä.

AP tarkoitti luultavimmin, että hänen bmi on 31-32 ja hänellä plussasi ekalla yrityksellä. RASKAUSTESTI PLUSSASI! PLUSSATA=OLLA RASKAANA. Mäkin käytin/ja käytän sanaa, että "plussasin", kun tulin raskaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä ei plussaa....;24210542:
Häh? Nyt en ihan käsittänyt. Mitäs helkutin plussaa on olla LÄSKI ja BMI yli 32???

Ooksä nyt vähän tyhmä? ;)

En ole ylipainoinen, mutta yhdellä kaverillani bmi on 35 luokkaa. Hänellä ei ole ollut rd:tä ja muutenkin mennyt raskaudet hyvin. Ei ole ainakaan koskaan puhunut epäasiallisesta kohtelusta. Toinen lapsi on kummityttöni ja painoi 4420g ja nyt 6-vuotiaana tosi hoikka ja siro. Nuorempi tyttö oli alle neljän kilon, mutta en muista painoa.
Onnea plussasta ja zemiä!

Mulla oli esikoista odottaessani painoa, varmaan bmi saman verran kun sulla nyt.
Mitään ongelmia ei ollut raskauden aikana, terve lapsi syntyi 3220g ja 50cm.
Painoon ei kiinnitetty erityistä huomiota, sitä tuli yhteensä 10kiloa. Ultraamiseen ei vaikuttanut.

Onnea vain AP:lle odotukseen! :)

Mun bmi oli ekassa raskaudessa abaut 30 ja raskaus meni niin hyvin kuin voi vain mennä. Mulla oli tosi hyvä olo koko ajan ja vielä 41 viikolla tein ihan reippaita lenkkejä yms. Poika syntyi normaalisti 42+5 ja painoi 4260g ja 51cm. Nyt 5-vuotias ja hoikka ja terve lapsi. Elintasokumpu ei haitannut ultria tms.
Toka raskaus meni myös tosi hyvin. Verenpaineet ja sokerit koko ajan ok. Ei mitään ongelmia ja asiallista kohtelua joka paikassa. Tyttö syntyi 39+5 ja painoi 3300g ja oli 50cm pitkä. Nyt terve yksivuotias taapero.

Mulla ekassa raskaudessa paino nousi lähtöpainosta 13kg ja pari viikkoa synnytyksestä oli enään +2kg. Tokassa raskaudessa synnäriltä kotiutuessani paino oli tippunut kolmisen kiloa.

Mulla oli bmi 37 kun tulin raskaaksi. Ei ollut raskausdiabetestä,ei mitään. Koko odotusajan voin looistavasti ja paino nousi vain 8kg. Neuvolassa olivat ihan asiallisia. Kerran sanoivat painosta ja sekin liittyi juurikin tuohon rd-altistukseen, kun siihen joutuu kaikki bmi >25
Poika syntyi laskettuna päivänään, painoa 3500g.
Ihan meni nappiin koko homma :)

Mulla oli molempien raskauksien alussa bmi 32 luokkaa. Kummassakaan raskaudessa en lihonut. Ne kilot mitä raskauden aikana tuli, lähti aika nopsaa pois. Mulla ei ylipaino vaikuttanut oikeen mihinkään. Ylimääräiseen sokerirastuskokeeseen jouduin, arvot ok. Liikuin joka päivä ja söin terveellisesti. Tytöt olivat syntyessään kumpikin 50cm ja esikoinen 3580g ja kuopus 3700g.

Mulla oli BMI jotain päälle 80 luokkaa, kun tulin raskaaksi ja kaikki meni oikein hyvin, tosin hyvin tiheässä seurannassa olin äitipolilla ja ultrakin tehtiin viikon välein. Painoni ei noussut raskauden aikana lainkaan ja vauva painoi 3900g syntyessään viikolla 38.

Mulla on kaikki lapset olleen tosi pieniä syntyessään, vaikka kukaan ei ole ennen rv 39:ää syntynyt.
48-50cm ja 2880g, 2990g ja tasan 3000g. Mun bmi oli 38 ja varoiteltiin RD:stä. Liikuin paljon koko ajan. Alkuraskaudessa uin kolmeakin kilometriä kerralla, pyöräilin raskausajan töihin (8km/suunta) hiihdin paljon yms. Kaikki lapset ovat myös olleet aina siroja ja hoikkia. Mä oon edelleen punkero :) Raskaus ei mua lihottanut.

[QUOTE="Maiju";24210616]Mulla oli BMI jotain päälle 80 luokkaa, kun tulin raskaaksi ja kaikki meni oikein hyvin, tosin hyvin tiheässä seurannassa olin äitipolilla ja ultrakin tehtiin viikon välein. Painoni ei noussut raskauden aikana lainkaan ja vauva painoi 3900g syntyessään viikolla 38.[/QUOTE]

BMI päälle 80?? :O
oikeestiko?

Mulla on "vaan" jotain 41 tms. raskatta en enää edes mieti, yks lapsi riittää mulle :)

Muista LIIKUNTA! Se on tosi tärkeää. Mun bmi on jotain 38. Mulle on hoettu aina, että vältän RD:n jos liikun paljon ja katon vähän mitä syön. Kaksi ekaa raskautta noudatin tätä ja ei rd:tä. Kolmannessa en noudattanut ja tuli RD. Lapset silti kaikki olleet ihan normaalikokoisia syntyessään ja ovat nytkin. Ultaukset mennyt hyvin ja joka paikassa ollut suhtautuminen asiallista.

[QUOTE="vieras";24210655]BMI päälle 80?? :O
oikeestiko?

Mulla on "vaan" jotain 41 tms. raskatta en enää edes mieti, yks lapsi riittää mulle :)[/QUOTE]

Kyllä vaan. Ja yksi lapsi minullekin riittää :)

Sinä jonka bmi yli 80, herkuttelitko raskausaikana? Onko sulla tyttö vai poika? (iha muute vaan kysyn). LIikuitko raskausaikana? Miten estit RD:N?`?

Pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti ja jätin turhat herkut kokonaan pois sekä jätin myös kaikki limukat ja kahvit pois kokonaan. Söin paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Ja toisinaan myös herkuttelin, mutta kohtuudella. Olin pahoinvoiva lähes koko raskauden joten kovin paljon mikään ei edes maistunut. Painoni ei noussut yhtään. En juurikaan liikkunut sillä se on noilla kiloilla hyvin hankalaa. Lapseni on poika.

Mulla oli bmi 37 tai jotain, kun aloin odottaa kaksosia. En edes saanut suuremmin skarpattua ruuan tai liikunnan suhteen (mitä nyt alko jäi tietty pois), mutta raskausdiabetesta ei tullut. Paino nousi noin 20 kg eli olin ihan hervottoman kokoinen lopussa, mutta 2 vkoa synnytyksen jälkeen nuo 20 kg olivat hävinneet.

Ongelmat: Noin 3 vkoa ennen laskettua aikaa verenpaine nousi liian korkeaksi ja jouduin lääkitykselle. Lisäksi sektiossa anestesialekuri ei ollut saada epiduraalia laitettua ja teki hyvin selväksi, että vika on mun läskeissäni (siinä kohdin olisin kaivannut hieman rohkaisevampaa kohtelua). Muuten kukaan ei sanonut painosta ilkeästi ja tapasin matkan varrella aikamoisen liudan kätilöitä ja lekureita, koska monikkoraskautta seurattiin tarkasti.

Nauti siis raskaudesta!

Mulla on neljä lasta. Raskauksien alussa bmi ollut 32-35. Raskausaikana olen liikkunut enemmän ja syönyt terveellisesti. Yhdessäkään raskaudessa en ole lihonut varsinaisesti. Joko paino vähemmän kuin raskauden alussa tai pari kiloa plussalla. Ei diabetestä missäkään raskaudessa. Kaikki mennyt hyvin ja tosi ihanaa henkilökuntaa ollut neuvolassa, sairaaloissa. Lapset olleet ihan normaalikokoisia syntyeessään.

Hei,

kannattaa huolehtia jo raskaus-/imetysaikana hyvin kunnosta ja terveudestä. Lapselle oikeiden elintapojhen siirtäminen motivoi kybällä itsekin muuttamaan elintapojaan oikeaan suuntaan! :)
Itse olin raskauden alussa BMI 32 ja painoa 87kg. Raskauden ajan voin hyvin, kävin 3x sokerirasituksessa, eikä koskaan mitn huonoja arvoja! Ruokavalio muuttui jo raskauden aikana salaa paremmaksi, kun karkkia ei oikein enää tehnyt mieli ja ruokaa "piti" syödä (OLI NÄLKÄ!) parin-kolmen tunnin välein - nämä kuitenkin pienehköjä annoksia.
Paino putosi läpi koko raskauden, hiljalleen. Siis niin, että loppuraskauden viimeisellä neuvolakäynnillä painoin 500g vähemmän kuin ensimmäisellä käynnillä. Eli tavallaan laihduin, lapsi sai kaiken tarvitsemansa. RASKAUDEN AIKANA EI SAA LAIHDUTTAA, MUTTA ELINTAPOJEN MUUTOKSELLA VOI LAIHTUA! :)
Synnäriltä palasin kotiin 10kg hoikempana. Ei paha!
Imetys ei vienyt kiloja oikeastaan lainkaan, mutta nämä kilot ovat pysyneet. Nyt lapsi jo 2v ja varsinainen laihdutus edessä normimittoihin. TERVEELLISESTI!

ELI koita tavoitella perusruokien syöntiä säännöllisesti ja sopivasti liikuntaa, niin paino ei ole ongelma. Saatat jopa laihtua!

Ihanaa odotusta!

Yhteistyössä