Te joiden bmi 30 tai yli TÄNNE HETI PAIKALLA NYT! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli raskausdiabetes, vaikka olen alle kolmekymppinen, hoikka sporttinen ja ei sukurasitetta. Vauva painoi tasan 4000g. Eli RD, voi tulla hoikillekkin. Liiku paljon, niin voit hyvässä lykyssä välttää sen!

Esikoisen odotuksen alkaessa BMI 36 eikä tullut raskausdiabetesta. Kaikki meni hyvin ja terve tyttö syntyi. Kuopusta odottaessani BMI oli 47 (!) eikä myöskään ollut raskausdiabetesta. Myös tässä raskaudessa kaikki sujui hyvin ja terve poika syntyi. Kuopuksen synnytyksen aikana paino oli 1kg enemmän kuin ekassa neuvolassa....

BMI oli just siinä 30 tai vähän alle.
Ei raskausdiabetesta tai muuta painosta johtuvaa ongelmaa. Ultraamisessa ei vaikeuksia.
Paino laski eka viikoilla 2 kg, sitte nousi n. 10kg joista suurin osa viimesillä viikoilla (turvotusta). Kaikki jäi synnärille, ja sitte putos viikossa vielä 4kg lisää. Raskausaikana söin ihan liikaa suklaata ja muuta herkkua, silti näköjään laihduin...
Painosta ei tullu minkäänlaista negatiivista kommenttia.
Vauva oli 4030g ja 51,5cm, syntyi rv 40+3.

Vaikka en tähän ketjuun kuulukkaan, niin pakko vain tulla vastaamaan, että voi se raskausajan diabetes tulla, vaikka ei olisi ylipainoa. Mulle tuli, bmi oli ennen raskautta 24. Eikä ollu mitään muutakaan riskitekijää. Vauvaki oli syntyessään sektiolla sit miltei 5 kiloinen. Myös verenpaineet oli mulla koholla.

Raskausdiabetes ruokavaliohoidolla molemmissa raskauksissa, painoon ei ole kiinnitetty ylimääräistä huomiota, ultrassa ei ilmennyt ongelmia.
Toinen oli 2165g kun syntyi ja toinen 3200g.
Ensimmäisessä raskaudessa paino nousi 18kg turvotuksesta johtuen, toisessa about 10kg. Aina on paino palannut lähtökuoppiinsa viimeistään 2kk lapsen syntymästä.

Lähtökuoppiinsa'! Sulla nyt olisi varaa sitä painoasi pudottaa, vai onko nykyinen mukamas sopiva paino, nuori ihminen.

[QUOTE="Satu";24210730]Hei,

kannattaa huolehtia jo raskaus-/imetysaikana hyvin kunnosta ja terveudestä. Lapselle oikeiden elintapojhen siirtäminen motivoi kybällä itsekin muuttamaan elintapojaan oikeaan suuntaan! :)
Itse olin raskauden alussa BMI 32 ja painoa 87kg. Raskauden ajan voin hyvin, kävin 3x sokerirasituksessa, eikä koskaan mitn huonoja arvoja! Ruokavalio muuttui jo raskauden aikana salaa paremmaksi, kun karkkia ei oikein enää tehnyt mieli ja ruokaa "piti" syödä (OLI NÄLKÄ!) parin-kolmen tunnin välein - nämä kuitenkin pienehköjä annoksia.
Paino putosi läpi koko raskauden, hiljalleen. Siis niin, että loppuraskauden viimeisellä neuvolakäynnillä painoin 500g vähemmän kuin ensimmäisellä käynnillä. Eli tavallaan laihduin, lapsi sai kaiken tarvitsemansa. RASKAUDEN AIKANA EI SAA LAIHDUTTAA, MUTTA ELINTAPOJEN MUUTOKSELLA VOI LAIHTUA! :)
Synnäriltä palasin kotiin 10kg hoikempana. Ei paha!
Imetys ei vienyt kiloja oikeastaan lainkaan, mutta nämä kilot ovat pysyneet. Nyt lapsi jo 2v ja varsinainen laihdutus edessä normimittoihin. TERVEELLISESTI!

ELI koita tavoitella perusruokien syöntiä säännöllisesti ja sopivasti liikuntaa, niin paino ei ole ongelma. Saatat jopa laihtua!

Ihanaa odotusta![/QUOTE]

Eikö niitä parempia elintapoja, liikuntaa olisi voinut jatkaa raskauden jälkeenkin ja laihtua lisää?

- Bmi jokaisen raskauden alussa 34-35
- Viisi lasta
- Aina ollut suhtautuminen todella asiallista
- Ei ongelmia ultraamisessa
- Ei raskaudiabetestä
- Ei mitään ongelmia raskausaikana, ellei normaali pahoinvointia lasketa
- Terveitä lapsia, kaikki syntyneet alateitse
- Lasten syntymäpaino ollut 3200g+3800g ja pituus 49cm-52cm
- Nykyäänkin terveitä ja normaalipainoisia

Mulla bmi liki 40! Terve tyttö syntyi viikolla 39 ja painoi 3600g ja pituutta oli 50,5cm.
Mulla meni koko raskausaika ihan loistavasti. Pahoinvointia oli aluksi, mutta muuten olin elämäni kunnossa :) Neuvolassa yms suhtauduttiin muhun asiallisesti. Paino oli raskauden lopussa +1kg lähtöpainosta. Raskaus "laihdutti" mua sen verran, että nyt 3vuotta synnytyksestä olen edelleen ne -8kg.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24211065:
Lähtökuoppiinsa'! Sulla nyt olisi varaa sitä painoasi pudottaa, vai onko nykyinen mukamas sopiva paino, nuori ihminen.

Mistä sä tiedät mitä mä painolleni teen? :P Mä en tähtää painossa mihinkään tiettyyn lukuun, peili määrittää sen koska olen tyytyväinen.
Treenikin keskittyy enemmän lihaksiin, siinä samalla sitten kroppa muokkautuu mieleiseksi ja paino tippuu tai on tippumatta.

Raskausdiabetes ruokavaliohoidolla molemmissa raskauksissa, painoon ei ole kiinnitetty ylimääräistä huomiota, ultrassa ei ilmennyt ongelmia.
Toinen oli 2165g kun syntyi ja toinen 3200g.
Ensimmäisessä raskaudessa paino nousi 18kg turvotuksesta johtuen, toisessa about 10kg. Aina on paino palannut lähtökuoppiinsa viimeistään 2kk lapsen syntymästä.

Molemmissa raskausdiabetes ja silti pidät ittes porsaana?? Diabetes kolkuttaa ovella ellei ole jo. Ja annas kun arvaa. Raskauden jälkeen et ole käynyt sokerirasituksissa kun se ei ole kivaa ja kun ei oireita ole, ihq!

Mulla oli lähtopaino 112,loppuraskaudessa painoin 106kg eli miinuksilla mentiin.Mulla oli ihan järkyttävä pahoinvointi ekat kolme kuukautta ja sitten kun ruoka alkoi maistumaan ei maistunut juuri kun tuoreet vihannekset,hedelmät ja maitotuotteet.
Sokerirasituksessa kävin mutta sokeri arvot rajajoilla eli mitään ongelmia ei sen suhteen ollut.
Ongelmia ei myöskään ultrauksissa ym.Lapsi syntyi yliaikaisena käynnistyksellä,joka päätyi lopulta hätäsektioon.Lapsi 3550g ja 51cm

Molempien raskauksien alkaessa bmi oli 32. Kummassakaan raskaudessa ei tullut raskausdiabetesta. Mulla on aina ollut taipumusta vähän liiankin matalaan verensokeriin :( Kohtelu oli asiallista, pari kertaa ekan raskauden aikana th huomautti painon noususta. Ensimmäisessä raskaudessa paino nousi 15 kg ja toisessa 20 kg. Molemmilla kerroilla raskauskilot lähtivät pois parissa kuukaudessa. Kerran rakenneultrassa lääkäri huomautti "vatsanpeitteiden" vähän heikentävän näkyvyyttä. Oli kyllä aika asiallisesti sanottu ;) Kysyin sitten itse, että tarkoitat läskejä vai ;)

esikoisen kohdalla bmi 32. Kävin jumpissa ja kuntosalilla monta kertaa viikossa ja steppitunneillakin muistaakseni rv 32 asti. Salikortin laitoin holdiin 2vk ennen la ja sit vielä jumppailin kotosalla lopun asti. Eli ts. voin erinomaisesti fyysisesti ja rd:tä ei ollut. Kaks kertaa kävin mittauttamassa.

Nyt toka raskaus ja lähtöpaino nelisen kiloa enemmän kun viimeks (raskauskilot eivät lähteneet sitten millään ennenkun vasta imetyksen jälkeen nutriletilla) ja voin tosi huonosti. Astma pahentunut enkä jaksa edes portaita ylös. olen tässä välissä reenannutkin mutta näin voi olla erilaiset raskaudet. Rd-testiin en joudu tällä kertaa kun esikoinen oli niin pienikokoinen ja laiha.

[QUOTE="vieras";24212202]Mulla oli lähtopaino 112,loppuraskaudessa painoin 106kg eli miinuksilla mentiin.Mulla oli ihan järkyttävä pahoinvointi ekat kolme kuukautta ja sitten kun ruoka alkoi maistumaan ei maistunut juuri kun tuoreet vihannekset,hedelmät ja maitotuotteet.
Sokerirasituksessa kävin mutta sokeri arvot rajajoilla eli mitään ongelmia ei sen suhteen ollut.
Ongelmia ei myöskään ultrauksissa ym.Lapsi syntyi yliaikaisena käynnistyksellä,joka päätyi lopulta hätäsektioon.Lapsi 3550g ja 51cm[/QUOTE]

Ja lisään viel että imetyksen aikana lähti reilu 9kg.
Tyttö nyt 6vuotias ja mulla nykypaino 70kg,raskaus ja se lapsen saaminen innoitti aloittamaan terveemmän elämän.Nyt olen sopivassa painossa.

Jännä, että täällä kaikki ylipainoiset on saaneet täysin terveitä lapsia ja raskaus ja synnytys on mennyt loistavasti. Kuitenkin ylipainoisen raskaus on riskiraskaus, joten toisinkin voisi olla...

Alkuperäinen kirjoittaja könddd;24212559:
Jännä, että täällä kaikki ylipainoiset on saaneet täysin terveitä lapsia ja raskaus ja synnytys on mennyt loistavasti. Kuitenkin ylipainoisen raskaus on riskiraskaus, joten toisinkin voisi olla...

Olen ylipainoisena saanut 6 lasta,joista yksi on ollut keskonen. Sen synnytyksen käynnisti etuajassa mitä ilmeisimmin streptokokki eikä ylipaino....Synnytyksistä kaksi yliajalle mennyttä oli hankalampia vauvan isomman koon vuoksi(41+5viikoilla), mutta raskausdiabetesta niissäkään ei löytynyt.

[QUOTE="vieras";24212156]Molemmissa raskausdiabetes ja silti pidät ittes porsaana?? Diabetes kolkuttaa ovella ellei ole jo. Ja annas kun arvaa. Raskauden jälkeen et ole käynyt sokerirasituksissa kun se ei ole kivaa ja kun ei oireita ole, ihq![/QUOTE]

Sen verran vois tarkentaa, että toises raskaudes arvot olivat MELKEIN koholla, sitä ehkäistiin ruokavaliolla sairaalas ettei iske päälle ja mittailin arvoja päivittäin.

Ja oon käynyt jälkeenpäin rasitukses, ei ole diabetesta. Mun arvois ei ole mitn vikaa :)

Ja vaik oiskin, luuletko, että paino on se joka siihen vaikuttaa? Se on ruokavalio/elämäntavat josta terveys muutenkin suureks osaks riippuu. Ja jo ennen kuin kuvittelet tietäväs mitä mä syön, niin kerron, että metsään menee veikkaukses ;)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja könddd;24212559:

Mitäs jännää siinä on? Mun synnytykset ei menneet loistavasti koska päätyivät molemmat sektioihin, mut siihen ylipaino ei vaikuttanut joten siitä on turha tässä mainita.
Ja lapsissa ei ollut muuta vikaa kuin, että toinen oli pienipainoinen ja syntyi vähän liian aikaisin.

[QUOTE="höh";24211179]Eikö niitä parempia elintapoja, liikuntaa olisi voinut jatkaa raskauden jälkeenkin ja laihtua lisää?[/QUOTE]

Vastataan nyt tälle, vaik en yleensä jaksa... :/
En sanonutkaan, etten olisi jatkanut parempia elintapoja.
Elintavat ovat pysyneet parempina kuin ennen raskautta. Paino vain ei nyt ole pudonnut samaa tahtia kuin raskauden aikana. Se on aika yksilökohtaista... Raskaus kuitenkin kulutti HUOMATTAVASTI enemmän kiloja kuin nykyinen elämä! :)
Ilman raskautta ja imetystä on vain helpompi sitten siirtyä laihduttavampaan ruokavalioon, kun ei tarvitse ajatella lapsen ravinnon saantia. Ja yleensä painon pudotessa käy niin, että mitä vähemmän ylipainoa, sitä enemmän sen pudottamisen eteen saa tehdä työtä.. Niin se vaan menee.

Yhteistyössä