Te, joiden lapset eivät syö salaattia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiu"

Vieras
Oletteko tarjonneet sitä päivittäin? Minkä ikäisestä alkaen? Syötittekö soseiden ohella tuoreraasteita? Syötkö itse salaattia?

Minun on vaikea ymmärtää lapsia, jotka eivät muka tuoretta syö. Siis mitään tuoretta, eihän aikuisetkaan tietysti ihan kaikista mauista pidä, mutta edes jotain? Meillä on jokaiselle annettu 6kk iästä alkaen tuoretta porkkanaa, kurkkua, paprikaa, tomaattia, salaattia, kukkakaalia ymv. raasteena tai paloina. Esim. kurkusta saa tosi hienoa kun pienimmällä raastimella raastaa. Lounassoseella ja päivällissoseella on aina ollut myös salaatti, esim. juuri kurkkuraaste tai vaikka paprikasuikaleita, joita on mielellään natustettu. Myös hedelmiä olen antanut myös tuoreena soseiden ohella. Omena, vesimeloni, banaani, päärynä, persikka esim. ovat laskeneet ihan jopa ennen ensimmäisiä hampaita, kun saa omassa kädessä natustaa. Puuron päälle olen raastanut tuoreesta.

Väitän että tämä tuoreen syöminen on ihan tottumiskysymys. Vauva tottuu selaiseen makumaailmaan, mikä hänen perheessään on. Toki henkilökohtaisia mieltymyksiä on, mutta varmasti löytyy tuoreistakin jokaiselle jotakin, kun pienestä asti monipuolisesti antaa maistella ja tutustua erilaisiin rakenteisiin, makuihin ja tuoksuihin.

Pakko vähän viilata pillkkua... Ei, lapseni ei syö salaattia, mutta sen sijaan syö kyllä kurkkua, porkkanaa, kukkakaalia ja tomaattia, jos tuoreista vihanneksista puhutaan.

No meidän lapset ei syö salaattia. Syövät toki kurkkua, paprikaa, porkkanaa, muita kasviksia, hedelmiä, marjoja jne, mutta salaattia, siis salaatinlehtiä/jäävuorisalaattia/lehtisalaattia eivät vaan syö. Eivät tykkää, kun se ei maistu juuri millekään. Itse kyllä syön salaattia päivittäin.

[QUOTE="mie";23490652]Pakko vähän viilata pillkkua... Ei, lapseni ei syö salaattia, mutta sen sijaan syö kyllä kurkkua, porkkanaa, kukkakaalia ja tomaattia, jos tuoreista vihanneksista puhutaan.[/QUOTE]

Ai jaha, täällä oli toinenkin kielipoliisi paikalla. Hyvä me ;D

[QUOTE="vieras";23490668]söi söi.. ja pienenä hyvin söikin.. nyt 16 vuotiaana on todennut että "vittu hän mikään rusakka ole" .. eikä syö salaattia[/QUOTE]

mitähän sillä' oli tarkoittanut?

Minulla on kouluikäiset kaksoset, sama ruokavalio ollut. Toinen rakastaa hedelmiä ja kasviksia toinen ei tykkää yhtään ellei sitten ole kypsennetty ja esim. kastikkeessa.
Itse en pidä hedelmistä yhtään, en vaan välitä vaikka olen yrittänyt. Vihanneksia, juureksia, marjoja kasviksia jne. rakastan.

Meillä kumpikin lapsi on saanut vauvasta asti tuoreena kasviksia raasteina tai palasina: kukkakaalia, porkkanaa, paprikaa, kurkkua, kesäkurpitsaa, tomaattia ym. Esikoinen, nyt 4-vuotias, ei tästä huolimatta tykkää juuri mistään kasviksista tuoreena taikka keitettynä. Ainoastaan kurkkua (vain kuorittuna) ja tomaattia menee hiukan, mutta muita vain maistaa pienen murusen kun kerran pakko on. Kasviksia hän syö siis vain jos ne on piilotettu ruokaan niin mössönä niin ettei hän niitä huomaa. 2-vuotias kuopus puolestaan tykkää kovasti lähes kaikista kasviksista, eli lapset ovat täysin erilaiset tässä suhteessa, vaikka lähtökohdat ovat olleet aivan samat. Molemmat ovat vauvana syöneet hyvin kaikkea, mutta sitä mukaa kun ikää on tullut lisää, on esikoisen nirsoilu lisääntynyt.

Väitän siis, että tämä tuoreen syöminen ei ole tottumiskysymys.

[QUOTE="Jenis";23490673]Ai jaha, täällä oli toinenkin kielipoliisi paikalla. Hyvä me ;D[/QUOTE]

Niin, no suomenkielessä kyllä salaatti tarkoittaa myös yleistyksenä erilaisia kasvisseoksia. Esim. tonnikalasalaatti, kanasalaatti, tuoresalaatti. Tässä yhteydessä tarkoitin nyt ihan yleisesti tuoretta ja erilaisia salaatteja, vaikkapa porkkanaraastetta.

Noh, esikoinen 3v on nyt alkanut tykkäämään SALAATISTA, siis salaatin lehdistä. Nuorempi 1,5v taasen ei sitä suuhunsa pistä, ei pidä siitä.
Aikaisemmin esikoinenkaan ei syönyt salaattin lehtiä, pilkottuna, suikaleena tai kokonaisenakaan.

Sitä vastoin kyllä molemmat ovat saaneet maistaa tähän mennessä kaikkia meidän kaupan hevi osaston tuotteita, kyllä ihan kaikkia ja osaa jo ennen kuin olisi suositeltukkaan antamaan ;)

Itse RAKASTAN salaattia, eli niitä lehtiä :D
JA sitten meillä syödään vihanneksista koottua salaattia vain muutamat kerrat kuussa, mutta vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä vaihdellen pitkin viikkoa, tuoreena tai pakasteesta, riippuen vähän vuodenajasta.

[QUOTE="a p";23490703]Niin, no suomenkielessä kyllä salaatti tarkoittaa myös yleistyksenä erilaisia kasvisseoksia. Esim. tonnikalasalaatti, kanasalaatti, tuoresalaatti. Tässä yhteydessä tarkoitin nyt ihan yleisesti tuoretta ja erilaisia salaatteja, vaikkapa porkkanaraastetta.[/QUOTE]

Itse ainakin vihaan salaatteja. Vieläkin muistan sen tarhan ainaisen salaatin, joka oli kitkerää porkkanaraastetta, punakaalia ja happamia puolukoita.
Sitä piti syödä väkisin, ja jos sen lapioi lattialle niin siitä sai kovan rangaistuksen.
Ikinä söisi salaattia enää nykypäivänä etenkin kun nyt ei ole pakko

meillä syödään n.3 kert viikosa salatteeja ja poika tykkää kovasti.
Aina on tarjolla myös porkkanoita ja muita "rehuja".
Kun lapsen isä sitten aina ronkkii lautaseltaan rehut pois samanlain kuin kuulemma oma isänsäkin oli tehny hänen ollessaan pieni
on poika kokeillut samaa mutta olen saanut ne syömään kun olen näyttänyt mallia että syön itsekin.
eli lapset ottaa monesti esikuvastaan mallia josta kehittyy sitten iäksi asti tapa.

[QUOTE="a p";23490703]Niin, no suomenkielessä kyllä salaatti tarkoittaa myös yleistyksenä erilaisia kasvisseoksia. Esim. tonnikalasalaatti, kanasalaatti, tuoresalaatti. Tässä yhteydessä tarkoitin nyt ihan yleisesti tuoretta ja erilaisia salaatteja, vaikkapa porkkanaraastetta.[/QUOTE]

Jos käytät salaatti-sanaa yksikössä, niin kyllä siinä aika lailla vihersalaatti mieleen tulee itse kullekin. "Te, joiden lapset eivät syö salaattia"...ihan eri fiilis asiasta olisi tullut, jos otsikko olisi ollut "Te, joiden lapset eivät syö salaatteja".

Jos käytät salaatti-sanaa yksikössä, niin kyllä siinä aika lailla vihersalaatti mieleen tulee itse kullekin. "Te, joiden lapset eivät syö salaattia"...ihan eri fiilis asiasta olisi tullut, jos otsikko olisi ollut "Te, joiden lapset eivät syö salaatteja".

Samaa mieltä - ja porkkanaraaste itsessään ei kyllä ole mikään salaatti, vaan raaste. Salaatti vaatii enemmän kuin yhden raaka-aineen ollakseen salaatti, tai sitten se on pelkkä salaatinlehti :D

Mä olen sellainen kummallisuus joka syö salaatin salaattina. En koskaan ruuan kylkijäisenä. Tosin mun päivän toinen ateria on aina salaatti (toki siinä voi olla kanaa tai kalaa tms.). En tiedä miks näin...mut en vaan tykkää sotka sitä lämpöisen ruuan yhteyteen.

Lapset ei varsinaista salaattia syö, mutta kurkkua, tomaattia, paprikaa ym sellaista erikseen. Lisäks kesäisin syödään paljon marjoa tuoreena (talvella pakkasesta) välipalana ym.

Mä en ymmärrä miks se salaatti on pakko tuupata juuri ruuan yhteyteen, kun niitä tuoreita kasviksia voi muutenkin syödä? Paljon nopeampikin niin laittaa kuin alkaa väsätä salaattia- ja mikään ei ole kamalampaa kuin ylijäännyt salaatti joka on ollut päivän jääkaapissa. Vettyneet salaatinlehdet ja kipristyneet kurkun palaset.

AP, onko ne pakko sekottaa "salaatiksi" jotta on terveellisiä? Jos vaikka popsiikin aamulla porkanan ja palan kurkkua. Päiväruualla leivän päällä on tomaattisiivuja ja jälkkäris marjoja...Välipalaksi jotain hedelmää tai paria...Iltaruualla taas leivän päällä kurkkua ja iltapala puuro tuoreilla marjoilla.

Ei salaattia...

Samaten meillä syödään salaatit ja tuoreet vihannekset ENNEN ruokaa, siis esimerkiksi välipalana. Lämpimän ruoan kanssa tarjotaan sitten kypsennettyjä rehuja :)
Lapsenakaan en voinut ymmärtää, miten kukaan voi syödä salaatteja, jotka ovat osin lämmenneet ja niihin on mahdollisesti sekoittunut kastiketta, perunaa ja vaikkapa ketsuppia...eniten puistatuksia sai aikaan koulukaverini tapa sekoittaa salaatti ruoan sekaan, jaiks :D

Meillä on eskarilainen joka ei ole ikinä syönyt kasviksia tai hedelmiä. Ei raakana eikä kypsänä. Silloin menee jos saa piilotettua johonkin ruokaan et ei näy seasta.
Mutta oli jo vauvana ettei syönyt hedelmäsoseita eikä puuroja. Puuroja oppi syömään vähän vajaa 6 vuotiaana. Aina ajoittain maistelee ja nyt eskarissa maistelee sen minkä on pakko.
4 isompaa sisarusta kyllä syö kaikkea.

Meillä kanssa ei eskari - ikäinen pidä salaatin lehdistä yhtään. Syö kyllä silloin tällöin kurkkua, omenaa, banaania, päärynää, kiiviä ja marjoja kiisselissä. Tosin myönnän että en ole kovin ahkera kasvisten ja hedelmien kuorija, joten niitä syödään sitten silloin tällöin. Mutta kiisseliä yritän tehdä useankin kerran viikossa tai sitten marja- tai hedelmärahkaa.

Tältä palstalta luin sen hyvän vinkin, että kannattaa ruokaa laittaessa pistää pöytään pilkottuja juureksia ja muuta tuoretta. Nälissään lapset syövät sittten niitä ruokaa odotellessaan.

Meillä on kolmivuotiaalla kausia, jolloin tykätään esim. kiivistä hulluna, mutta kuukauden päästä siihen ei kosketakaan. Typerintä varmaan olisi ajatella, että jaahas, meidän poika ei tykkää siitä ja jättää kokonaan tarjoamatta. Jotkut vanhemmat kuulostaa jotenkin ylpeiltä luetellessaan lastensa ruokarajoitteita, kun ei meidän jerejessicalle kelpaa oikein mikään.

Meillä 1-vuotias on alerginen porkkanalle, aprikoosille, kukkakaalille, omenalle, päärynälle, paprikalle ja tomaatille (sekä maidolle ja kananmunalle). Tee siinä sitten salaattia!

Muutenkaan ei vielä suostu syömään kuin soseita, tosin eipä hänellä ole vielä hampaitakaan kuin kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Kurkkua, banaania ja perunaa on hieman maistellut sormin ja marjoja ja persikkaa syö soseina. Sormiruokaa hän käyttää kyllä suussa, mikä on meille suuri edistysaskel, mutta pullauttaa sormipalat suusta samantien ulos ruokalappuun.

Allergialääkärin mielestä tytöstä tulee todennäköisesti myös koivun siitepölylle allerginen jossain vaiheessa. Toukokuun alussa mennään vilja-altistukseen joten kohta alkaa pari viikkoinen ilman muita viljoja kuin kaura. Sitten pääsemme onneksi ravitsemusterapeutille, jotta voidaan yhdessä miettiä mitä meillä voidaan ylipäätään syödä...

Meillä kumpaankin lapseen uppoaa raa'at kypsentämättömät vihannekset ja hedelmät (poislukien vihreä salaatti jota kumpikaan ei oikeastaan syö). Varsinkin paprika on tällähetkellä kovassa huudossa ja sitä syötäisi niin paljon kun annettaisi ja jaksaisi kaupasta kotiin raahata!

Mutta sen sijaan kuopus ei oikein syö kasviksia kypsennettyinä, lautaselle jää poikkeuksetta kaikki porkkanat, paprikat, sipulit jne jotka kulkee pannun tai uunin kautta.

eikä kyllä ole siitä kiinni etteikö oltaisi hänellekin tarjottu kypsennettyjä vihanneksia. Eipähän vaan kai sitten tykkää mausta tai koostumuksesta?

[QUOTE="Jenis";23490659]No meidän lapset ei syö salaattia. Syövät toki kurkkua, paprikaa, porkkanaa, muita kasviksia, hedelmiä, marjoja jne, mutta salaattia, siis salaatinlehtiä/jäävuorisalaattia/lehtisalaattia eivät vaan syö. Eivät tykkää, kun se ei maistu juuri millekään. Itse kyllä syön salaattia päivittäin.[/QUOTE]

iso peesi tälle!!!

ja jos pilkkua viilataan niin vaikka meillä kohta 5-veelle on tarjottu sipulia sisältävää ruokaa päivittäin tähän saakka niin hän ei edelleenkään sitä suostu syömään jos vain mahdollista välttää eli ei kaikki ole ihan noinyksioikoista kuin väitit ap että olisi tarjoamisesta/tottumisesta kiinni...

mulla ihmetytttää nuo että nykyään joka lapsi on melkein allerginen jollekkin aineelle. :D onneksi meijän pennnut ei oo koskaa allergisoituneet mistään. kiitos luoja.

Yhteistyössä