Te, joilla lapset perhepäivähoidossa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
niin millaisessa asunnossa hoitaja toimii?

Käytiin tänään tutustumassa hoitajaan (ja kotiin) ja ihmettelin, että miten ihmeessä mahtuvat siellä kämpässä olemaan. Tädin asunto oli rivitalokaksio, jossa pieni keittiö ja olohuone ja yksi tosi pieni makkari! Lapset leikkivät olkkarissa, mutta eipä sitä leikkitilaa ruhtinaallisesti ollut. Täti kyllä vaikutti mukavalta, mutta jotenki en "kehdannut" kysyä mitään asunnon koosta. Voisin tietysti olla hyväksymättä paikkaa, mutta tiedän, että vaihtoehtoja ei ole! Päiväkodit ovat täynnä ja sinne menee isommat. Meidän lapsi vasta 1,5-vuotias.

Kertokaa millaisissa asunnoissa teidän lasten hoitajat asuu vai vauhkoilenko minä itse vain suotta...

Mun lapsen pph asuu sellasessa -50 luvun pienessä rintamamiestalossa.. alakerta on melko pieni, keittiö, makuuhuone, olohuone ja eteinen ja makuuhuoneessa lapset leikkivät.. yläkerrassa on kaksi makuuhuonetta, jossa lapset nukkuvat päiväunet, mutta muuten ei oo lasten käytössä.. mut ihan ok musta

Kunnan pp-hoidon ohjaaja on varmasti tarkastanut pph:n kodin ja todennut sen työhön sopivaksi. Muuten ei pph:ksi edes voi ryhtyä. "Tupatarkastuksessa" käydään läpi turvallisuusasiat, missä lapset nukkuvat ja leikkivät, missä säilytetään lääkkeitä ja pesuaineita jne.

Meillä on poika 3 v 4 kk pp-hoitajalla. Heillä on alakerrassa 3 huonetta.
Onkos teidän oma asuntonne joku luksuslinna.
me ainakin ollaan oltu tyytyväisiä hoitajaan. Pitääkö sitä tilaa olla paljon.
Eikö se hoito ole tärkein.

Vanhassa talossa asuvat, alakerrassa olohuone, tupakeittiö ja pesuhuone/vessa ja iso aula + eteinen, ylhäällä 2-3 huonetta (eivät lasten käytössä)
Lapset leikkivät keittiössä jossa on myös levitettävä sohva päiväunia varten (pienille on matkasängyt lisäksi), aulassa on lasten vaatteille naulakot ja pukeutumistilaa - kun ovet jättää auki niin esim pyyhkimässä oleva pph näkee myös keittiöön.
Talossa on myös lasitettu terassi jossa käyvät välillä "ulkoilemassa" esim kovalla sateella ovat siinä leikkimässä ja odottamassa hakijoita, muuten piha on tehty lapsille (toki useampi vuosi sitten)

Esikoinen oli aikoinaan hoidossa pph:lla, joka asui kaksiossa pahamaineisessa paikassa. Taloyhtiössä vilisi juoppoja ja huumeiden käyttäjiä. Käytävällä saattoi olla joskus yrjöt ja juopot mekastivat ikkunan takana. Lasten leikkitila oli makuuhuoneessa, jossa oli myös hoitotädin sänky. Olohuonetta käyttivät vain television katseluun.

Ei mikään paras mahdollinen paikka ja onneksi täti siirrettiinkin päiväkotiin töihin. Tosin muista syistä kuin asunnosta johtuen.

Meidän tytön pph asuu kerrostaloneliössä, mutta vaikka tilaa nyt on noinkin "ruhtinaallisesti" niin tokihan lasten käytössä on vain se yksi leikkihuone ja makuuhuoneessa nukutaan päikkärit. Eihän ne lapset varmaan missä pph:lla saa pisin asuntoa juosta, että sikäli en olisi asunnon koosta kovin huolissani :)

meidän lapsen pph:lla rivitalokolmio. Leikkivät olkkarin "nurkassa", piirtävät ja askartelevat keittiössä ja nukkuvat makkarissa. Ei tilat ruhtinaalliset ole, mutta ei kai kellään normaalilla ihmisellä kotonaan mitään jumppasalia ole käytössäkään. Meidän pph ulkoilee niin paljon, että ei haittaa vaikka sisällä ei tilaa olekaan: siellähän pääasiassa leikitään, syödään ja nukutaan.

Meillä on 56 neliöö, ja mahdutaan kyllä ihan hyvin.(Olen siis itse pph.) Ihan kivasti on kyllä leikkitilaa lapsille. On täällä 1 hoitaja jolla on vaan 47 neliöö asunnossa, siinä kyllä alkaa jo olla tila vähän kortilla.

Jos on iso asunto, niin harvalla on kuitenkaan sen enempää sitä leikkitilaa lapsille. Yleensä on sitten rajattuna, joku tietty leikkihuone, ja muihin huoneisiin ei välttämättä edes saa mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Kunnan pp-hoidon ohjaaja on varmasti tarkastanut pph:n kodin ja todennut sen työhön sopivaksi. Muuten ei pph:ksi edes voi ryhtyä. "Tupatarkastuksessa" käydään läpi turvallisuusasiat, missä lapset nukkuvat ja leikkivät, missä säilytetään lääkkeitä ja pesuaineita jne.

Höpö höpö, itse olin pph vuosia sitten ja "tupatarkastus" oli sitä että päivähoidon johtaja tuli eteiseen, kävi keittiössä (totesi että ihana ruuan haju-mulla kun oli ruoka uunissa parhaillaan), vilkaisi olkkarin ovelta huoneeseen ja ihasteli joulukuusta(oli joulun alla tarkastus) ja sanoi että täällähän oikein kaunista ja heippa.

Ei minkäänmoista asunnon läpikäyntiä, saati muita seikkoja.

Meillä pph:lla on iso okt, iso piha ja muutenkin täydelliset puitteet lastenhoidolle, kiikut, hiekkikset, leikkimökki, kaikki mitä vaan toivoa voi, ja on muutenkin ihmisenä maailman ihanin hoitotäti!

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Höpö höpö, itse olin pph vuosia sitten ja "tupatarkastus" oli sitä että päivähoidon johtaja tuli eteiseen, kävi keittiössä (totesi että ihana ruuan haju-mulla kun oli ruoka uunissa parhaillaan), vilkaisi olkkarin ovelta huoneeseen ja ihasteli joulukuusta(oli joulun alla tarkastus) ja sanoi että täällähän oikein kaunista ja heippa.

Ei minkäänmoista asunnon läpikäyntiä, saati muita seikkoja.

Itse aloittanut pph:na kohta 15 v sitten ja "tupatarkastus" oli samaa luokkaa, mutta ihan parin viime vuoden aikana tästä on tullut aika paljon tarkempaa. Tosin varmaan sen ohjaajan intokin asioiden hoitamiseen vaihteleen.

Minulla on lasten käytössä n. 100 m2, mutta käytännössä lapset käyttävät (ihan omasta tahdostaan)lähinnä n. 12m2 leikkihuonetta. Joskus saa oikein sanoa, että voi niitä lelulaatikoita siirtää kauemmaksikin kuin siihen hyllyn viereen :)
Hoidossa ollaan myös aika paljon ulkona, joten ei sitä sisätilaa niin kauheasti tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja lotta79:
en tiedä pph:sta, mutta tuli vaan mieleen että onko tarhassakaan kovin paljon enempi tilaa per lapsi...

Epäilen, että pk:ssa lapsilla monesti vähemmän tilaa leikkeihin, koska lapsia paljon ja tilat ovat pienet. Jumppasalit yms. harvoin käytössä.

Yhteistyössä