Te joilla lastenhoitaja palkattuna kotiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
Voisiko joku ihana joka käytännössä on käynyt nämä asiat läpi auttaa muutamassa vaikeassa asiassa?

Ensinnäkin miten kunta hyväksyy hoitajan? Mitä pitää tehdä?

Jos kotitalouden maksama palkka on alle 1500€ /vuosi ei ennakkoperintäveroja ja sotu-maksuja tarvitse maksaa. Hoitomaksu muodostuu yksityisen hoidon tuesta, kuntalisästä ja perheen osuudesta. Mutta lasketaanko kaikki nämä perheen maksamaksi palkaksi?

Kiitos,mutta toi ei vastaa suoraan kumpaankaan.
Mä oon etsinyt ja etsinyt enkä löydä tietoa tohon jälkimmäiseen enkä myöskään tietoa että miten toi kunnan hyväksyntä saadaan. Täytetään siis toi paperi mut mitä muuta? Mihin se viedään? Vai postitetaan? Tuleeko joku tarkistamaan kodin?

Alkuperäinen kirjoittaja pääsee paljon helpommalla;25581793:
mä palkkasin pimeenä hyvän lastenhoitajan, joka oli työtön. kuka sitä tarkastaa?

Niin pääsee helpommalla ja toimii samalla laittomasti. Vaikka sitä ei kukaan tarkastaisikaan.

Ite unohdin ihan kokonaan et mul on mitään työnantajan velvollisuuksia kun palkkasin lapsille hoitajan, nyt pitäis nopeasti selvittää nämä velvollisuudet, joita en tullut ajatelleeksi. mut jos haluaa yksityisen hoidon tuen kelalta niin sieltä menee suoraan ilmoitus verotoimistoon, jotta lähettävät isot verot parin vuoden päästä jos ei hoida työnantajamaksuja.

Vielä tohon hyväksymiseen... itse olin parikymppisenä lastenhoitajana perheessä pari vuotta. Ihan kokopäiväisenä työnä. Missään en käyny itteeni hyväksyttämässä eikä talossa kukaan mun hommia käyny tarkastamassa. Onko tuo joku uusi käytäntö? (Perhe tosin oli samalta kylältä ja tunsimme ulkonäöltä, jonkinlainen luotto siis puolin ja toisin)

väittäisin kyllä että nuo kaikki summat yhteensä on se hoitajan palkka. se yksitysien hoidon tuki+kuntalisähän on teille tarkoitettua tukea jonka saatte käyttää lapsen hoidon järjestämiseen yksityispuolella. eli se mitä maksetaan hoitajalle on kaikki palkkaa.

mä en ymmärrä tuota kommentti että pimeenä palkkaamalla pääsee helpommalla? eihän siihen saa sitten kuin kotihoidon tuen ja loput joutuu maksaa omasta pussista? tietty jos kotihoidontuki on kuntalisän ansiosta hyvä ja hoitaja nostaa työttömyyskorvausta niin palkan ei ehkä tarvi olla suuri. eri asia sitten haluisiko luottaa moiselle huijarille lapsiaan?

ylipäänsä ihmettelen löytää hyvän hoitajan lapsilleen?

Vielä tohon hyväksymiseen... itse olin parikymppisenä lastenhoitajana perheessä pari vuotta. Ihan kokopäiväisenä työnä. Missään en käyny itteeni hyväksyttämässä eikä talossa kukaan mun hommia käyny tarkastamassa. Onko tuo joku uusi käytäntö? (Perhe tosin oli samalta kylältä ja tunsimme ulkonäöltä, jonkinlainen luotto siis puolin ja toisin)

jotta voi saada sitä yksityisen hoidon tukea+kuntalisää niin kunnan täytyy hyväksyä hoitaja. tietysti jos nostat vaan mahdollisen kotihoidon tuen niin kuka tahansa voi lasta hoitaa.

[QUOTE="annika";25582865]jotta voi saada sitä yksityisen hoidon tukea+kuntalisää niin kunnan täytyy hyväksyä hoitaja. tietysti jos nostat vaan mahdollisen kotihoidon tuen niin kuka tahansa voi lasta hoitaa.[/QUOTE]
ok

Kyllä nuo kaikki ovat hoitajan palkka eli koko summa. Näistä kaikista teidän pitää maksaa sivukulut. Tämä selviää myös Kelan sivuilta. Meillä on ollut palkattu hoitaja.

[QUOTE="vieras";25583381]Kyllä nuo kaikki ovat hoitajan palkka eli koko summa. Näistä kaikista teidän pitää maksaa sivukulut. Tämä selviää myös Kelan sivuilta. Meillä on ollut palkattu hoitaja.[/QUOTE]

Itse asiassa ton kuntalisän osalta tieto EI löydy Kelan sivuilta. Eli kun kysymykseni koski sitä lasketaanko verotuksessa nämä kaikki perheen maksamiksi tuloiksi.

Mutta kiitos vastanneille, verottajan sivuilta syventävistä ohjeista löysin kattavan vastauksen vihdoinkin! :)

Yhteistyössä