Te, joilla masennuslääkitys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tekikö lääkäri teistä lastensuojeluilmoituksen? Jäin miettimään tuota toista ketjua, jossa ap:sta oli tehty lastensuojeluilmoitus, koska oli masentunut(oli tosin myös vammainen lapsi perheessä ja mies paljon poissa) Minusta tuntuu hurjalta, että tuon takia tehdään automaattisesti ilmoitus, jos on siis masennusta. En tiedä kuitenkaan käytäntöä, joten valaiskaa viisaammat. Minulla ei ole masennusta, mutta aihe alkoi kiinnostamaan, että todellako tuollaisesta tehdään aina ilmoitus.

Ei ole tehty lastensuojeluilmoitusta masennuslääkityksen takia eikä muunkaan. Lääkäri kyllä suositteli perheneuvolaa, mutta mitään automaatiokäytäntöä ls-ilmoituksesta ei tod. ollut. Jos lääkäri noin olisi mulle sanonut, mitä tuossa toisessa ketjussa tuli ilmi, niin olisi kyllä siihen lääkäriin luotto mennyt heti kättelyssä!

No ei. ja minulla kuitenkin oli vakava masennus, pakkoireita ja ahdistusta ja melkein listin itseni. ei siltikään mitään ilmoitusta. se nyt olisikin ollut se viimenen naula arkkuuni...

Alkuperäinen kirjoittaja juu ei:
Ei ole tehty lastensuojeluilmoitusta masennuslääkityksen takia eikä muunkaan. Lääkäri kyllä suositteli perheneuvolaa, mutta mitään automaatiokäytäntöä ls-ilmoituksesta ei tod. ollut. Jos lääkäri noin olisi mulle sanonut, mitä tuossa toisessa ketjussa tuli ilmi, niin olisi kyllä siihen lääkäriin luotto mennyt heti kättelyssä!

Tätä minäkin ajattelin, että tuollainen käytäntö(automaattinen ilmoitus) laskee varmasti vanhempien kynnystä hakea apua! Jolloin niitä ongelmia varmasti tulee. Eri asia, jos vanhempi nimenomaan hakee itse apua lastensuojelusta tai on todella vaikea masennus(ei pysty huolehtimaan lapsistaan eikä itsestään ja taloudessa ei ole toista vanhempaa auttamassa)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja juu ei:

Tätä minäkin ajattelin, että tuollainen käytäntö(automaattinen ilmoitus) laskee varmasti vanhempien kynnystä hakea apua! Jolloin niitä ongelmia varmasti tulee. Eri asia, jos vanhempi nimenomaan hakee itse apua lastensuojelusta tai on todella vaikea masennus(ei pysty huolehtimaan lapsistaan eikä itsestään ja taloudessa ei ole toista vanhempaa auttamassa)

Siis NOSTAA kynnystä hakea apua

Alkuperäinen kirjoittaja j:
No ei. ja minulla kuitenkin oli vakava masennus, pakkoireita ja ahdistusta ja melkein listin itseni. ei siltikään mitään ilmoitusta. se nyt olisikin ollut se viimenen naula arkkuuni...

sama täällä, ei puhettakaan mistään ilmoituksista, perhetyöntekijän kyllä sain.

saa kodinhoitajan käytännössä vain lapsiperheet, jotka ovat lastensuojelun asiakkaita, silloin on tehtävä lastensuojeluilmoitus, vaikka sitten itse...

Sitä mä just pelkään kans, että jos tuollaisesta aletaan lastensuojeluilmoituksia tekemään, niin eihän kohta kukaan masennuksesta kärsivä uskalla mennä lääkäriin hakemaan itselleen sitä apua jota tarvitsee kipeästi! Kynnys hakea apua siis kasvaa ja sitten ollaankin jo heikoilla :( Lääkäriin pitäisi voida luottaa ja pystyä hänelle kertomaan huolensa ilman lisäpelkoja lasten menettämisistä tai yleensäkään mistään lastensuojeluilmoituksista. Asia erikseen jos oikeasti huomataan jotain huolestuttavaa.

Olen kyllä sitä mieltä, että jos vakava masennus, niin tilanteen varmistaminen on kotona tarpeen, ellei kotiolot ja tuki kotona tule muuten selväksi. Pelkkä masennuslääkitys ei sen sijaan tarkoita vielä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kyllä sitä mieltä, että jos vakava masennus, niin tilanteen varmistaminen on kotona tarpeen, ellei kotiolot ja tuki kotona tule muuten selväksi. Pelkkä masennuslääkitys ei sen sijaan tarkoita vielä mitään.

No niinhän minäkin kirjoitin 19.27 että jos todella vakava masennus, niin asia on eri. Mutta jos lievä masennus ja siihen lääkitys ei mielestäni ole aihe lastensuojeluilmoitukselle.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Miksi olisi tehty? En minä niin typerä sentään ollut, että olisin neuvolan tädille masennuslääkityksestäni kertonut.

Toisessa ketjussa jostakin äidistä oli tk:n lääkäri tehnyt sen ilmoituksen, ei neuvola.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No niinhän minäkin kirjoitin 19.27 että jos todella vakava masennus, niin asia on eri. Mutta jos lievä masennus ja siihen lääkitys ei mielestäni ole aihe lastensuojeluilmoitukselle.
Enpä usko, että lievästä masennuksesta mitään ilmoitellaan. Kokonaisuus kuitenkin ratkaisee. Jos perheessä on vammainen lapsi, niin perhe voi olla oikeutettu erilaisiin tukipalveluihin. Näistä kunnat eivät juurikaan kerro eivätkä ihmiset itse ymmärrä hakea niitä tai eivät saa, vaikka hakisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Miksi olisi tehty? En minä niin typerä sentään ollut, että olisin neuvolan tädille masennuslääkityksestäni kertonut.

Minä taas olen hyvin tyytyväinen että puhuin asiasta neuvolassa ja sinne on avoimet välit. Vakavasta masennuksesta lähdettiin eikä todellakaan ole lastensuojeluilmoitusta tehty.

Yhteistyössä