Te joilla ollut toistuvia hiivatulehduksia raskaana ollessanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap.

Vieras
Kuinka monta kuuria olette joutuneet käyttämään? Mitä kuureja kokeilitte? Lähtikö vaiva lopulta jollakin keinolla? Onko vauvalle tullut jotain vaivoja käyttämistänne hiivalääkkeistä?

Mä olen jo monta Canesten-kuuria ja Gyno-Dactarin-kuuria käyttänyt ja myös kokeilin suun kautta otettavaa Fluconazolia ja nyt mietin että vieläkö uskallan käyttää lisää Canestenia. Lääkärillä ei kuulemma ole enää mitään "tarjottavaa". Lääkäri on sitä mieltä, että Canesten on turvallinen lääke, mutta itseä mietityttää jos siitä kuitenkin on vauvalle jotain haittaa. Ja siis nää kaikki lääkkeet on kokeiltu vasta raskauden puolivälin jälkeen, kun vaiva vasta silloin ilmeni.

Mulla oli kolme kuuria putkeen. Sitten sairaanhoitaja (jolla varmaan ollut sama vaiva aikanaan) neuvoi, että jätä sokeri pois, kokonaan! Hiiva vaan villiintyy sokerista. Jätin pois sitten yhden luonnonmukasen hoidon kirjan neuvojen mukaan myös hiivan, juuston ja sienet. Olikohan muuta. Kolme viikkoo olin "puhtaalla" paastolla, sen jälkeen aloin pikkuhiljaa palaan normaaliruokailuun, tosin sokeri jäi vähälle koko loppuraskauden ajan. Niin ja lisäksi hoitaja suositteli käyttämään happamia maitotuotteita, mutta niidenkin kanssa kannattaa olla tarkkana, koska osassa on paljon sokeria.

Mulla oli hiivatulehdus puolivälin jälkeen varmaan joka kuukausi. Joillekin on apua maitohappobakteereista suoraan alapäähän, niinkuin joku jo mainitsi. Mulla ei auttanut muu, kun käyttää canestenia tiheään. Tulehdukset aiheutti siis mulla ennenaikaisia suppareita ihan kiitettävästi. Näin jälkeenpäin mietittynä öljystä olis saattanu olla apua siis alapäähän. Kun ilmeisesti kuivista paikoista tuo johtu tuo herkkyys saada tulehduksia..

Hiivanäyte otettu ja hiivaksi todettu. Ja noi on siis ihan reseptivapaita lääkkeitä kaikki, mutta lääkäri niitä mulle kyllä suositellut.

Kokeiltu myös lactal, ei apua. Sen jälkeen kuukausi femifloria, ei apua.

Eli täysin mahdoton tilanne varmaan saada kokonaan parannettua ennen synnyntystä (näin olen lääkärin rivien välistä lukenut), jäljellä olisi vielä reilu kuukausi, sitten onkin jo laskettu aika. Nyt lähinnä haluaisinkin kokemuksia siitä, että onko lapsi ollut ihan terve, vaikka olisi joutunut hiivalääkityken uusimaan moneen kertaan.

Sokerin lisäksi myös valkoinen vilja pois tai minimiin, saattaisi auttaa. Onhan hiivan estoon joku ruokavaliodieetti, jossa mausteetkin on minimissä. Netistä varmaan löytyy ne kielletyt ruoka-aineet. Mulle on joskus annettu ehkäisyneuvolasta vinkki, että korkillinen etikkaa litraan vettä ja sillä alapesu. Ei kai tuosta raskaana ollessakaan haittaa ole... Onhan mieskin hoidettu?

Joo, no nuo ruokavaliojutut onkin jo ihan tuttuja. Ja normaalisti nykyään syönkin ihan tosi vähän sokeria, vaaleita viljoja ja hiivaa. Lähes kaikkea muutakin olen jo kokeillut. Kuitenkin on niin vaikea esim. kylässä kieltäytyä tarjottavista, kun syytähän en kahvipöydässä kaikille tietenkään paljasta :D Nytkin taas juhannuksena oltiin ystävien mökillä ja siellä oli jos minkä näköistä herkkua tarjolla, ja siitähän tää vaiva taas paheni. Eikä taas helpota vaikka palasin normaaliin ruokavaliooni. Ainoastaan joku lääkekuuri taas hetkeksi auttais.

Mutta kun en enää tiedä uskallanko hakea uutta kuuria. Vajaan 3kk aikana on siis muistaakseni mennyt jo 2 Gyno-Dactarin-kuuria, 4 Canesten-kuuria ja sitten se Fluconazol. Ja niiden kanssa sitten välillä Lactalia ja välillä Femifloria.

Mulla oli viikosta 20 eteenpäin vissii viikolle 30 jollen ihan väärin muista. Lopulta lääkäri laitto lähetteen gynelle jossa selvisi että ei ollu hiivaa sitten kuitenkaan. Oli koko värkki ihan hädässä kaikkien tököttien takia joita olin sinne sörkkiny (siis gynodaktarinit ja canestenit)... sitten sain neuvoksi että suun kautta niitä emättimen maitohappobakuja , eli femifloreja ja sitten ceridalin rasvaisinta rasvaa (sitä reippaasti useasti päivässä alapäähän). Viikon itkin ja 3 krt soitin gynelle ku kutisi ja kirveli ja sattui niin, mutta sitten alkoi helpottaa.
Tsemppiä sulle, hiiva on kyllä suoraan sanoen vittumaisinta mitä löytyy..

Onko Gynolact -kuuria kokeiltu? Siis emättimeen maitohappobakteereita. Siinä on jotenkin enemmän erilaisia bakteerikantoja kuin muissa. En kyl tiedä sopiiko raskaana, ehkä terkka tietäis. Kerro toki muillekin sit jos soittelet neuvolaan :)

Yhteistyössä