Te, joilla on lapsia useammalle kuin yhdelle miehelle; MIKSI se lasten sukunimi pitää vaihtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minttu

Vieras
Todella outoa, että kun mennään uuden kanssa naimisiin, lapset saa automaattisesti sen uuden miehen nimen, joka ei ole edes lasten isä!
Mitä lasten isät moisesta ajattelee, vai suostuvatko ilomielin?Minä loukkaantuisin isänä verisesti, jos yhteinen lapsi yhtäkkiä muutetaankin jonkun vieraan äijän nimiin!

Eikö sitä voi onnellisesti olla uuden kanssa naimisissa, mutta pitää ne lapset sen sukunimisinä, kun heidät on kastettukin.Vai onko se joku kosto edelliselle miehelle, lasten isälle, että kun ero tulee, otetaan lapsilta miehen nimikin pois?
LAPSELLISTA!!!

Miksi ylipäänsä sukunimi pitää vaihtaa naimisiin mennessä? Meillä lapsi on mun nimellä, ovessa lukee siis kaksi nimeä, mutta eipä se ketään haittaa, paitsi ehkä talonmiestä (joka joutuu niitä pikkukirjaimia siihen postiluukkuun nypräämään =)

No meillä kyseessä oli ainakin ihan meidän (siis minun ja nykyisen mieheni) toive siitä, että koko perhe on samalla nimellä - tosin 2 vanhimman lapsen, joiden nimi siis vaihdettiin, isä on kuollut ja lapsilla ei ole mitään mielikuvaa biologisesta isästään.
Lapset itse kokivat outona sen, että olivat erinimisiä kun "isänsä" ja äitinsä.

Eli se on vaan jotenkin "kätevämpää", kun ollaan kaikki "Salmisia"", kuin että on herra ja lapset "Salminen", joko Rouva "Salminen" tai "Jokinen" (ex-miehen mukaan), lapset "Jokinen" tai vaikka tyttönimensä käyttöön ottanut Rouva "Nieminen".

Ei se ole asioita millään lailla hankaloittanut vaikka perheessä onkin kahta eri sukunimeä. Mun sukunimi muutettiin isäpuoleni nimeksi lapsena (vastoin omaa tahtoani), vaikken ole enkä halua olla hänen sukunsa kanssa missään tekemisissä. Nyt aikuisena voisin sitten muuttaa nimeni joksikin muuksi, mutta arvaan että siitä voisi tunteet kirvota mummolassa... vaikea tilanne, kun en ehdoin tahdoin haluaisi ketään loukatakaan.

mun vanhemmil lapsil oli isänsä sukunimi, mut sit erotes halusivat mun, vaihdoin ite tyttösukunimen takas. sit menin jälleen naimisiin, mut lapset ovat edelleen mun tyttösukunimel. mä en olisin edes halunu niille tän uuden miehen sukunimeä! ennkä ymmärrä niitä jotka ottavat!!! eli meil on joskus ollu 3 sukunimeä ovessa...

Vaikka ma menisin naimisiin, niin likan sukunimi pysyisi samana eli siis isansa kanssa samana. Meilla on yhteishuoltajuus joten en ma edes saisi sita vaihdettua ilman exan lupaa ja exa ei todellakaan antaisi tuollaiseen lupaa. Eika mulla edes olisi mitaan halua vaihtaa sita nimea.

Mulla siis kuitenkin yksi lapsi, mutta lisaa tulee ehka joskus.

Minun ensimmäinen lapseni on mieheni sukunimellä, sillä lapseni ei ole biologista isäänsä nähnytkään eikä tule näkemäänkään. Mieheni ollut lapselle ainoa oikea ja paras isä lapsen syntymästä lähtien. Sittemmin saimme kaksi yhteistä lasta, tosin typerää sanoa noin, sillä myös esikko on meidän yhteinen ;) =) Ja kaikki siis olemme samalla sukunimellä.

Noh olen mieki kuullu tuosta, että tehään noin, ja selitys on sitten se, että on helpompi ku kaikilla on sama sukunimi, mut mitäpä olette siitä mieltä, että:
Isä menee uusiin naimisiin ja saa uusia lapsia vaihtaa sukunimensä uuden vaimon sukunimeksi.Edellisen liiton lapset jäävät äitilleen ja sukunimi isän?

Alkuperäinen kirjoittaja mulleri:
Noh olen mieki kuullu tuosta, että tehään noin, ja selitys on sitten se, että on helpompi ku kaikilla on sama sukunimi, mut mitäpä olette siitä mieltä, että: Isä menee uusiin naimisiin ja saa uusia lapsia vaihtaa sukunimensä uuden vaimon sukunimeksi.Edellisen liiton lapset jäävät äitilleen ja sukunimi isän?

No ei mulla ainakaan mitaan ongelmia ole vaikka meilla on likan kanssa eri sukunimet. Hassua, etta tuollainen koetaan ongelmaksi. Taitaa olla pienet murheet.

Exan entisen vaimon ensimmainen lapsi oli ennen nimen antamista aitinsa ex-miehen sukunimella. Siis kun avoliitossahan lapsi on aluksi aidin nimella ja tassa tapauksessa naisella oli siis avioliitosta jaanyt nimi. Niin ja tuon samaisen lapsen toinen tai kolmas nimi on sama kuin exan toinen nimi :xmas:

Yhteistyössä