Te joilla on ollut "häikkää" paksusuolessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaahteranlehti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaahteranlehti

Vieras
Eli... minulla on kipuja ylävatsan tienoilla. Ja kaksi lääkäriä (juttelun perusteell) on sitä mieltä, että jotain häikkää paksusuolessa on. Tutkimuksiin olen menossa.
Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä joilla on paksusuoli oireillu jotenkin. Saatiinko selville kivun syy ja miten se hoidettiin.
Jos teillä on ollut syöpä, niin onko saatu selville millon syöpä on "alkanut" ja kuinka se on oireillut? Onko ollut kivun lisäksi jotain muita oireita?

Kokemuksia kiitos! Minä täällä panikoin jo valmiiksi!!! :'( :hug:

mulla oli häikkää paksusuolessa ja peräsuolessa, 37 kasvainta ja yli sata polyyppia. oireina mulla oli vain ripuli ja välillä veren vuotoa, mutta ei mitään kipuja. Kävin tähystyksessä ja kahden viikon päästä siitä hätä leikkaukseen.Nyt olen elännyt 3 viikkoa avanteen kanssa eli kumpainenkin suoli poistettiin kokonaan. Syövän asteelle eivät kasvaimet olleet vielä kerinneet, olivat hyvälaatuisia.<br><br>

mulla todettiin ärtyvän paksusuolen oireyhtymä. Tähyvtyksissä ja ultrassa ei löytynyt muuta selittävää, ei syöpää, polyytteja, divertikkeleitä, ei tulehduksellisia suolitosairauksia.

kärsin todella kovasta ylä ja oikeanpuoleisen vatsankivuista, ilmavaivoista, rajusta ripulista ruuasta riippuen. Välillä auttaa diapam ja välillä pikku tippa vernet brancaa, siis oikeesti. Litalgin joskus.... Ainut lääke joka auttoi heti ja hyvin poistui markkinoilta.

Kovasti voi vaivaa olla tällaisesta toiminnallisestakin suolistovaivasta... Pelolla aina olen kun tunnen että vatsakipu alkaa, joskus on ruokaan sidonnainen ja joskus ei. Minulla on myös refluksi sairaus todettu, en halunnut kirurgiseen hoitoo, vaan hoitelen sitä lähinnä ruokavaliolla ja lääkkeillä. Kuitu on moniin suolistovaivoihin hyvä apu ja vesi ja liikunta, ruokavalio sopivaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2006 klo 13:03 Tiitiäisen äiti kirjoitti:
mulla oli häikkää paksusuolessa ja peräsuolessa, 37 kasvainta ja yli sata polyyppia. oireina mulla oli vain ripuli ja välillä veren vuotoa, mutta ei mitään kipuja. Kävin tähystyksessä ja kahden viikon päästä siitä hätä leikkaukseen.Nyt olen elännyt 3 viikkoa avanteen kanssa eli kumpainenkin suoli poistettiin kokonaan. Syövän asteelle eivät kasvaimet olleet vielä kerinneet, olivat hyvälaatuisia.

Tämä on varmaan sinulle tosi tyhmä kysymys... mutta tämä aihe on minulle ihan vieras... Eli kun sinulla on poistettu suoli, niin miten ulosteet tulevat pois? :ashamed:
Mikä on avante?

:ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Mulla ulosteet tulevat navan vierestä ulos eli ohutsuolen pää on ommeltu vatsaa kiinni ja siihen laitetaan sellanen pussi mihin ulostee menevät. Aargh vaikee selittää
Täältä pitäis löytyy kuvia
http://www.hollister.com/finland/files/pdfs/ileostooma_2os.pdf
ei mitään kivaa kateltavaa kylläkään<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2006 klo 13:40 kipua vuosia kärsiny kirjoitti:
mulla todettiin ärtyvän paksusuolen oireyhtymä. Tähyvtyksissä ja ultrassa ei löytynyt muuta selittävää, ei syöpää, polyytteja, divertikkeleitä, ei tulehduksellisia suolitosairauksia.

kärsin todella kovasta ylä ja oikeanpuoleisen vatsankivuista, ilmavaivoista, rajusta ripulista ruuasta riippuen. Välillä auttaa diapam ja välillä pikku tippa vernet brancaa, siis oikeesti. Litalgin joskus.... Ainut lääke joka auttoi heti ja hyvin poistui markkinoilta.

Kovasti voi vaivaa olla tällaisesta toiminnallisestakin suolistovaivasta... Pelolla aina olen kun tunnen että vatsakipu alkaa, joskus on ruokaan sidonnainen ja joskus ei. Minulla on myös refluksi sairaus todettu, en halunnut kirurgiseen hoitoo, vaan hoitelen sitä lähinnä ruokavaliolla ja lääkkeillä. Kuitu on moniin suolistovaivoihin hyvä apu ja vesi ja liikunta, ruokavalio sopivaksi.

Litalginiä hain juuri tänään apteekistä, ei ainakaan meillä päin poistunut markkinoilta.

"Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä joilla on paksusuoli oireillu jotenkin. Saatiinko selville kivun syy ja miten se hoidettiin."

Minulla alkoi vatsaoireilut yläasteen alussa. Silloin todettiin erittäin paha laktoosi-intoleranssi laktoosirasituksella. Lakkasin käyttämästä maitotuotteita, mutta silti vatsaa vaivasi ja vaivat vaan vuosien kuluessa pahenivat pahenemistaan. Lukiossa laihduin lyhyessä ajassa 10 kg vatsavaivojen vuoksi, vaikka söin normaalisti. Olin hirveästi poissa koulusta, koska en yksinkertaisesti voinut istua tunneilla. Vatsaa särki niin, että välillä oli vaikea hengittää, kun ylämaha turposi ja vatsa oli pinkeänä kuin olisi viidennellä kuulla raskaana. Välillä vatsa oli täysin ripulilla, sitten taas oli monta päivää ummetusta. Saattoi olla niinkin, että aamulla oli pahaa ummetusta, mutta kun vatsan sai kerran toimimaan, se olikin loppupäivän ripulilla.. Ilmavaivat alkoivat hallita elämää niin, ettei mihinkään voinut mennä stressaamatta, alkaako paukuttaa.. Koulussa piti istua mahdollisimman lähellä luokan ovensuuta, että pääsi äkkiä vessaan. Bussissa kulkeminen oli tuskaa, kun auton tärinä sai paukuttelemaan.. Ja tietysti piti bussilla kulkea joka päivä.

Tästä alkoi tulemaan todellinen kärsimys. Elämä kulki vain vatsan ympärillä. Äidilläni oli todettu niinikään laktoosi-intoleranssi, ärtynyt paksusuoli ja mahakatarri, myöhemmin myös leikki-ikäisellä pikkuveljellä todettiin mahakatarri (ei helikobakteerin aiheuttama). Kaikilla meillä oli samanlaiset vatsavaivat. Ilmavaivoja, ripulia/ummetusta, ylävatsan turvotusta, johon liittyy se hengittämistä vaikeuttava vatsakipu (vatsa yksinkertaisesti on niin kipeä, että sisäähengittäminen on tuskaa, mutta selällään makaaminen helpottaa kipua, kun suolisto saa tilaa). Lopulta lukioikäisenä pääsin vatsatutkimuksiin, kun alettiin epäillä Chronin tautia painonlaskun vuoksi. Tehtiin tähystykset yläkautta ja alakautta, tehtiin röntgenkuvaukset varjoaineella, otettiin keliakiakokeet jne., mutta lopputulos oli sama kuin äidillä, ärtynyt paksusuoli. Hoitona säännöllinen vatsantoiminta, kuitupitoinen ruokavalio ja vältettävä stressiä.

Vuosia tämä vaivasi ja hallitsi minun elämääni. Opinnot lukion jälkeenkin olivat vaikeita, koska aina ensin ajattelin vatsaani. Vessan pitää aina olla lähellä ja jos ei ole, vatsa kipeytyy. Kyläänkään ei aina ole ollut kiva mennä, kun siellä ei kehtaa istua vessassa moneen otteeseen ja siitä on taas kierre valmis.. Raskausaikoina ja lasten kanssa kotona ollessa vatsani on aina voinut paremmin kuin opiskellessa, joten stressi vaikuttaa tosi paljon. Vasta parina viime vuotena olen alkanut elämään vatsani kanssa sovussa.

Alla on joitakin minun elämänohjeitani, jolla vatsa pysyy nykyään sen verran kunnossa, ettei se hallitse enää elämääni, vaikka olenkin päivät liikenteessä ja stressiä pukkaa:

-herään aamulla riittävän aikaisin, jotta ehdin istua vessassa vaikka puoli tuntia, jos on tarvis tai käymään siellä vaikka kuusi kertaa, jos on sellainen päivä. Aamun on oltava kiireetön ja rauhallinen, aamupalaa ei syödä hotkimalla ja wc:ssä on saatava asioida täysin rauhassa. Tämän vuoksi herään aamuisin n. 1½ tuntia muuta perhettä aiemmin. Aamu on minun aikaani. Tämä pätee myös muihin lähtötilanteisiin. On saatava valmistautua rauhassa.

-syön pääasiassa ruisleipää, jotta saan paljon kuituja. Näin en tarvitse mitään Vi-Siblin -pusseja, joita niitäkin joskus käytin. Vaaleassakin leivässä suosin esim. grahampaahtoleipää tai grahamsämpylöitä.

-syön paljon vihanneksia, salaatteja, keitettyjä juureksia ja tuoreita hedelmiä. Niistäkin saa kuituja ja vatsa pysyy pehmeänä. Syön paljon myös valkosipulia, joka auttaa niinikään varmaan mihin tahansa vatsavaivaan. On huomattava, että osa vihanneksista aiheuttaa vatsavaivoja, kuten kaalit ja sipuli, mutta kun ruokavalio on muuten kunnossa ja vatsa toimii, tstä ei mulla ainakaan aiheudu enää sen suurempia ongelmia. Aiemmin, kun tuli syötyä paljon valkoista leipää jne., ei voinut kuvitellakaan syövänsä kaaleja tai herneitä, koska niistä aiheutui päivien vatsanväänteet.

-juon runsaasti nestettä eri muodoissaan.

-menen vessaan heti kun tuntuu, että on hätä. Pidätellä ei saa. Hätä voikin muuttua hetkessä ummetukseksi ja siitä seuraa hillittömät vatsakivut iltaa kohden.

-kun ylävatsakipu yllättää kaikesta huolimatta ja vatsa turpoaa, menen makuulle ja hieron vatsaani kevyesti (vauvahierontaa :)) suolen kulkusuuntaan päin. Mekoilen niin kauan, että enin vatsakipu hellittää.

Sinulle Stressimahainen- Kiitos tekstistäsi!!! =) =) =)
Minä odotan nyt pääsyä tähystykseen, etä selviäisi vaivani syy. Ehkä tämä tästä... Pelottaa vain kauheasta... :/ :ashamed: =)

Vaahteranlehti, tsemppiä sinulle ja tiedän miltä tuntuu, kun odottaa eikä tiedä mitä on tulossa.
Itse, kun menin tähystykseen niin pelotti todella paljon ja, kun olin siellä tähystystä ei voitu suorittaa loppuun , koska se putki ei mahtunut suolistossa kulkemaan ei ihme kaikkien kasvaimien ja polyyppien takia jotka siellä rehottivat.
Tähystyksen hoitanut mies kertoi mitä siellä oli, mutta sitten, kun menin seuraavana päivänä kirurgin luokse ja hän selitti mitä on tuleman, sitten vasta tuli kunnolla p,askat housuun pelosta, koska en voinnut ajatelle miten vakavasta asiasta oli kyse.
Toivottavasti sinun tulevaisuutesi on kirkkaampi kuin minun. :heart:
:hug: :hug: :hug:

Sinulla Tiitiäisen äiti. Odotan kutsua tähytykseen... Olen nyt sitä mieltä, että kyseessä ei voisi olla paksusuoleen liittyvät ongelmat, koska minulla ei ole lainkaan ripulia. Helikobakteerin kannalle olen itse kääntymässä...
No toivottavasti se selviää mahdollisimman pian... :'( :/ =)
Kerron sitten täälläkin. =)

joo Litalgin on välillä auttanut ja välillä ei kyseinen lääke jota mionä en ole saanut sitten pariin vuoteen on nimeltään Prepulsid. Muuttui erityislupavamisteeksi, koska ´niin moni oli saanut siitä sydänoireita.

Tiitiäisen äiti: Kysyisin vielä sinulta siitä pussista mihin menee uloste... eli pidetäänkö sitä koko ajan? Onko se sinulla haitannut normaalia elämää, esim onko ollut kivulias?
Ja tällänen nolo kysymys... :ashamed: tunnetko kun pussiin menee ulostetta? vai tuleeko se vaan sinne? Miten sinun mahdollista ummetusta hoidetaan... :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2006 klo 15:42 Vaahteranlehti kirjoitti:
Tiitiäisen äiti: Kysyisin vielä sinulta siitä pussista mihin menee uloste... eli pidetäänkö sitä koko ajan? Onko se sinulla haitannut normaalia elämää, esim onko ollut kivulias?
Ja tällänen nolo kysymys... :ashamed: tunnetko kun pussiin menee ulostetta? vai tuleeko se vaan sinne? Miten sinun mahdollista ummetusta hoidetaan... :ashamed: :ashamed: :ashamed: :ashamed:
älä häpeile ollenkaan noilla kysymyksillä, itsekkin häpeilin kyllä alussa, sillä itsellänikään ei ollut alussa minkäälaista tietoo mistä on kyse.
Minä joudun pitämään pussia yötä päivää, ellen nyt sitten tulevana torstaina saa lisä tietoo ja uutta dieettiä jos sitten vaikka pääsisin pussista eroon edes hetkeksi.
Kivut olivat vain alussa, eli luulisin, että samanlaisen kivut ovat kuin sektion jälkeen, mahassani on 5 leikkauskohtaa (yksi niistä on avanne), pisin on häpykummulta napaan ja siinä riitti tikkejä yli kaksikymmentä (¨näin monta leikkaushaavaa ei ole normaali yleensä se leikkaus tehdään tähystyksellä ja silloin aukoja on vain kaksi.
Alussa kaksi ekaa viikkoa tunsin kun uloste lähti tulemaan viimeisen suolen mutkan kautta kohti pussia ja se tuotti pienoista kipua, Mutta onneksi sairaalassa ja ensiviikot kotonakin sain kunnon kipulääkitystä.
NS. normaali elämää se kyllä haittaa (en tarkoita kipuja vaan tuota pussia), mutta kaikki sanovat, että siihen tottuu (saa nyt sitten nähdä). Väliillä pussi on niin täynnä ilmaa tai tavaraa, että se pullottaa ja se haitaa henk.kohtaisesti. Vaatestusta piti vaihtaa eli ei napapaitoja sun muita missä maha näkyy, mutta tähänkin olen saamassa helpotuksen eli yksi kohtalotoveri on kehittänyt ns. suojapussin minne tämä virallinen pussi sujautetaan ja heti kun saan mallin rupean niitä tekemään sävy sävyyn vaatetukseni kanssa.
ulostuksen ja pierujen pidätys ei toimi, ainakin alussa pidin paljonkin meteliä, mutta se on korjautunut ruokavalion kanssa.
Uimaan en ole uskaltautunut vielä menee, tosin en edes omista koko uimapukua(vain bikineitä), Pelkään katseita mitä ihmiset luovat, kun jotain epämääräistä pullottaa napani vieressä. Voihan tuo olla että nuo haittavaikutukset ovat enimmäkseni päässäni, koska en ole vielä sopuetunut tähän avanteeseen.
Suolenpätkä mikä on napani vieressä on kivuton, eli siihen voi koskettaan ihan huoletta.
Enään en tunne niin hyvin kuin alussa kun olostetta menee pusiin ja koska minulta leikattiin perä-ja paksusuoli niin sitä olustetta tulee kokoliki kaiken aikaan. Ummetuksesta ei ole vielä tietoa, koska ulosteeni on pelkkää velliä. Paksusuolessa vedet ja suola imeytyvät kehoon ja koska minulla sitä ei ole niin kaikki uloste on vetistä. sen takia joudun juomaan ja käyttämään suolaa enemmän kuin ennen leikkausta. Vajeen huomaan huonolla ololla eli heikottaa ja oksettaa.
Toivottavasti sait selvyyden tästä sekamelskasta ja jos jotain tulee meileen niin kysele vaan olen valmis vastaamaan, noloimpiinkin kysymyksiin

Mistä ne sun pierut tulee?? :ashamed: (sori... :laugh: ,jotenkin hauskan tyhmä kysymys...)
Onko sun peräaukolle enää mitään tehtävää... siis kun kaikki ulosteet tulee mahan kautta?

Joo nää mun ihanaiset pieut tulee tosta mun nykyisestä p. reiästä eli tosta navan vierestä.
Tuolla vanhalla reiällä takapuolella ei ole enään mitään tehtävää. On se siellä vielä olemassa,tuntuu supistaessa lihaksia, mutta eipä sillä mitään virkaa enään ole ellei sitten joku keksi konstia miten aukon ja ohutsuolen voisi yhdistää. pakarani ovat ommeltu yhteen joten bebani on kuin nuken pylly. sen takia en voi ajaa polkupyörällä enkä ratsastaa hevosella vähään aikaan

Minkä ikäinen sä olet tiitiäisen äiti? Ootko käyny juttelemassa kenenkään kanssa, esim psykologin, kun tää sun tapahtuma on kuitenkin niin iso muutos joka vaatii sopeutumista.

Takapuoleni ommeltiin yhteen, koska peräsuolta ei ollut tarpeeksi, että olisi voitu sulkea aukko sisältä käsin.

Tänä vuonna täytän 36v.

En ole nähnyt vielä tarpeelliseksi tuolla psykologin juttusilla käyntiä, koska odotan vielä parannusta tai ainakin toista arviointia ja perheeni on antannut minulle todella paljon voimia, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos sitä vaikka masentuisi. Virallista apua on kyllä ehdotettu, mutta vielä olen ns. järjissäni

Kopion tämän tekstistäsi; "En ole nähnyt vielä tarpeelliseksi tuolla psykologin juttusilla käyntiä, koska odotan vielä parannusta tai ainakin toista arviointia"

Mitä parannusta tai arviointia?

Tarkoitin sillä sitä, että odottelen avokkini veljen soittoa, kun hänellä on asiakkaana yksi kirurgi ja ehkä, ehkä hän voisi korjata sisukaluni niin , että pääsisin takaisin ns. normaaliin elämään.
Tai sitten psykiatrin tarpeessa jos asialleni ei olekkaan mitään tulevaisuutta eli avanne on ja pysyy.
Toisin sanoen toivossa elän, että avanteesta pääsisin eroon ja se on iso asia joka pitää minut pinnalla. Mutta on tuo perheeni rakkaus iso apu, koska he kaikki rakastavat minua niinkuin ennenkin, pussin kanssa tai ilman.

Eli siis ymmärsinkö oikein... Tehtäisiinkö sinulle uusi suoli, että ulosteet ym tulisivat taas peräaukosta? Mistä se tehtäisiin?

:hug: Sanoit itse osuvasti; perheesi rakastaa sinua pussin kanssa tai ilman. =)

Tarkoitin , että ehkä (luultavammin ei) jos sellainen mahdollisuus on niin ohutsuoleni yhdistettäisiin peräaukkooni, mutta, kun leikkauksen jälkeen peräsuolta ei jäännyt jäljelle kuin sentti ja yhdistämiseen tarvittaisiin noin 4 senttii.
Isäni yritti ehdottaa kirurgille, että jos hänen suolestaan pätkäistään palanen minulle, että operaatio onnistuisi, mutta kirurgin vastaus oli ettei käy.
Joten jos olisin realistinen niin tunnustaisin kantavani avannetta loppu elämäni, mutta sitä en halua vielä myöntää itselleni juuri siinä pelossa, että henkinen puoleni järkkyisi ja pahasti. no mene ja tiedä, tulevaisuutta on huono ennustaa

No ainahan toivoa on ja siihen kannattaa uskoa... Mutta ei se pussi ja avanne (?) tee sinusta sen huonompaa ihmistä kun kukaan muukaan.
:hug: :hug: :hug: =) =) =) :saint: :saint: :saint:

Voi sua!!! :hug: :hug: :hug: :'( Toivottavasti saa jotain tietoa ja helpotusta. =)
Sulla kun oli niitä poly-jotain, niin onko se periytyvää?
Tuuthan tänne ilmoittelemaan, jos jotain muutoksia tulee. =)

Yhteistyössä