Te, joilla pienet tulot eikä pysty ostamaan lahjoja lapsille jouluna..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
..niinn miten pienet tulot teillä sitten on? Ja mitä menoja kuussa? Me olemme myös pienituloisia, minä opiskelen ja mies töissä. Lapsia kaksi. Tulomme ovat 2200-2400 e kuussa ja siitä menee vuokraan 800e. Silti jää hyvin rahaa ostaa lahjoja.

Ei meillä rahaa olekaan. Mummo on lähetellyt pitkin vuotta lapselle kirjeessä kortteja ja rahaa ja myös antanut säästöpossujaan miehelleni pois lähtiessä, että laittaa lapsen tilille. Nyt, kun joulu tulee, otamme siltä lapsen tililtä ja huom.: meillä on omaisuutta, jonka lapsi perii, joten emme vie häneltä mitään.

Me ollaan molemmat opiskelijoita. Tulot on opintotuki (yht. n. 500 e, kun lasketaan molempien), asumistuki (vuokrasta jää maksettavaksi vähän alle 300 e), lapsilisä 100 e, ja opistolaina (joka on 1100 koko lukuvuoden aikana!). Ja kuvitelkaa siltikin meillä on varaa ostaa lapsellemme lahjoja! Onhan onneksi veronpalautukset ;)

Minäkin vähän ihmettelen ettei ole rahaa lahjoihin. Me saamme miehen kanssa molemmat opintotukea. Silti olen ostanut lahjoja lapsille. Kahtena edellisenä vuonna lahjat, vaatteet ym. on ostettu opintolainalla. Nyt minulla on vielä kesätyösäästöjä, joilla joulu kustannetaan. Joululomalle on tiedossa muutama työkeikkakin, joten ylimääräistä rahaa tulee. Niukasti ollaan aina muuten eletty, mutta jouluna ei rahaa olla säästelty.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Minäkin vähän ihmettelen ettei ole rahaa lahjoihin. Me saamme miehen kanssa molemmat opintotukea. Silti olen ostanut lahjoja lapsille. Kahtena edellisenä vuonna lahjat, vaatteet ym. on ostettu opintolainalla. Nyt minulla on vielä kesätyösäästöjä, joilla joulu kustannetaan. Joululomalle on tiedossa muutama työkeikkakin, joten ylimääräistä rahaa tulee. Niukasti ollaan aina muuten eletty, mutta jouluna ei rahaa olla säästelty.

mäkään en sinällään ymmärrä koska elän niillä minimi tuloilla (saisin soskusta jonku euron, mut en hae) ja mul ei kovin osamaksuja mut niitki on ni oikein hyvin pärjään. poltankin eli siis siinäki menee rahaa, mut silti jouluna on lahjoja loistavasti.. on totta mä alotan ostelun lokakuus, et jakautuu ostot...

kyllä meillä lahjoja ostetaan vaikka tulot on lapsilisineen 2385?/kk ja kuusi lapsinen perhe ollaan. tuosta otetaan 1100?/kk asuntolainen lyhennykseen eli jää 1285?/kk muihin laskuihin ja ruokaan. ruokaan menee noin 700-800?/kk kun olen oikein ahkera ja leivon paljon enkä juurikaan osta eineksiä.
on käynyt kyllä mielessä käydä kokeilemassa saataisko toimeentulotukea. mitä muuten olette mieltä, saataiskohan me?
mutta lahjoista; kaikille ostetaan pari lahjaa. viisaana ;) olen ostanut pitkin vuotta alekoreista jo jotain. kummilapsille neulon ja ompelen.
isovanhemmat ja lasten kummit muistaa lapsia myös =)

Hmm. Meillä tulot kuussa n. 2500, joista omakotitalonlainaan menee 1300?/kk. Mies töissä ja minä kotona, lapsia neljä. Eli ei jää yhtään käyttörahaa, maksettava kun on niin puhelinlaskut, sähköt ja vedet, ruokakin on aika kallista(meillä ei ruuasta säästetä, toki halvin ostetaan). Mutta onneksi on nuo veronpalautukset joilla lapsemme sitten lahjomme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän tulot on 1500? ja meitä on viisi. Tiukkaa tekee. Siis lahjojen suhteen. Silti niitä hankitaan kirpputorilta, alennuksista ja joitain tehdään itse.

Siis oletko yh ja neljä lasta vai miten tulonne voi olla noin pienet?

Jos on pienituloinen niin ei joulu silti varmaan yllätyksenä tule? Mä ainakin tuolloin säästäisin rahaa tammikuusta asti ja hyödyntäisin alennusmyyntejä jne. Ei niin että joulukuun alussa ruvetaan vasta miettimään mistä saadaan rahat joululahjoihin ja ruokiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tota:
Jos on pienituloinen niin ei joulu silti varmaan yllätyksenä tule? Mä ainakin tuolloin säästäisin rahaa tammikuusta asti ja hyödyntäisin alennusmyyntejä jne. Ei niin että joulukuun alussa ruvetaan vasta miettimään mistä saadaan rahat joululahjoihin ja ruokiin.

Ja tosissaan ei niitten lahjojen tarvi järjettömän hintaisia olla, kyllä pienempikin rittää ja jos vaikka puoleen hintaan löytää niin ihan kiva. Pääasia että lapsille olisi jotain mieleistä paketissa ja hyvää ruokaa sekä mukavaa yhteistä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no kuule:
Mä saan 466 euroa, lapsilisän ja elatustuen. Ihan oikeesti, ei tarvi pröystäillä niillä tuloilla ja lahjoilla. Ihan tarpeeksi paha mieli jo.

juu en oikeen usko,tohon soskun rahat päälle vielä..nii tai et kerro sitte ollenkaan mitä maksat noista rahoista?

Yhteistyössä