Te, jotka ette anna vauvalle/lapsille herkkuja (+ ei ruumiillista kuritusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen Keittiksen kans samoilla linjoilla.

Silloin kun mä olin pentu ja vietin koko kesäloman mummoni luona. Oli mummolla aina jätskiä pakkasessa ja pullaa/kuivakakkua sai päiväkahvin kanssa. Jätskiä sai syödä ruoan jälkeen.

Ja mä olen antanut luvan äidilleni tarjota pennuille jätskiä/keksejä ruoan jälkeen kun he ovat siellä kyläilemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
ei siitä mitään traumoja saa, että mummo huolehtii että ensin syödään ruoka ja aina kotiin lähtiessä laatikosta kaivetaan vähän namia mukaan :) ihan yhtä hyvät muistot voi jäädä sellaisestakin.
Ei varmasti traumoja jääkäään ja lapset voi jättää ihan kokonaankin herkuitta ilman mitään traumoja. Mutta meidän suvussa nyt mummolareissut on aina olleet tuollaisia eikä lapsille ole jäänyt traumoja siitäkään. Itse asiassa mun lapseni kaipaavat hyvin vähän karkkia yms ja itse en ole karkkia ostanut vuosikausiin. Ehkä ne mummolareissut tekivätkin oikeastaan vain hyvää, koska makeankiintiö tuli täytettyä aina kuukausiksi eteenpäin. Enivei, mun kodissani ei muut ala määräämään. Jos ei systeemit sovi miniälle tai vävylle, niin ei ole mikään poakko tulla meille. Ihminen kun saa ihan itse päättää, kenen luona haluaa kyläillä ja kenen ei. Tottakai huomioin lapsen mahdolliset ruokavaliot yms, mutta muuten...mummolassa on mummolan säännöt.

Aikoinaan oma äitini sanoi, että jos hän antaa mummolassa lasten p.askantaa ruokapöydälle, niin sitten ne saa sen tehdä. No eihän se tietenkään antanut, mutta viesti oli hyvin selvä: mummolassa on mummolan säännöt.

Noh, mummola-asiasta vaikea mennä sanomaan, kun ei ole mulla mummoa ollut.. Tai siis mun elinaikana. Mutta kyllä meillä herkkuja syödään kohtuudella (joskaan pullia ei koskaan, koska äiti ei leivo... :ashamed: ), eikä tuo esikko ole kylässä vinkunut herkkuja, vaan tyytyy siihen, mitä tarjolla on. Toisissa paikoissa tarjotaan voileipiä ja toisessa täytskäriä (jonka poika kyllä jättää syömättä kun ei tykkää kermavaahdosta.. )

Hyvä kettiönoita, hyvä! :flower: Sitä paitsi eihän se nyt sitä tarkoita etteikö siellä mummolassa niiden herkkujen ohella olisi ihan kunnon sapuskaakin.

Kukin toki tyylillään, mutta minusta että kyllä saa sokeri- tai pullanatsia käännytettyä. :laugh: Mun kanta on että kohtuus arkeana ja pikkusen ylimääräistä "pyhinä". ;)

Oma äitini on kuollut joten meidän ipanalla on vaan yksi mummo, joka hänkin asuu 600 kilsan päässä. Ja sitten kun joskus tytön kasvaessa hän mummolaan menee käymään niin mulla ei ole mitään sitä vastaan jos mummu tahtoo tytölle herkkuja antaa. Joku tuossa sanoi että erikositilaisuuksissa kuten synttäreillä tms voi syödä herkkuja, kyllä se varmasti monille se mummolassa käyntikin on sellainen erikoistilaisuus että kyllä silloin passaa vähän herkkujakin syödä, kävi siellä sitten kerran viikossa tai kuukaudessa tai vuodessa. Ja harva muksu nyt ihan pohjattomasti jaksaa niitä herkkuja vetää napaansa? Paitsi ehkä sellaiset jotka eivät ole makean makuun aiemmin päässee ja kokevat että nyt täytyy ottaa kaikki irti kun kotona ei kuitenkaan saa? No mene ja tiedä..

On niitä vakavampiakin asioita joita murehtia kuin muutamat pullan käntyt.. aina en jaksa ymmärtää kuinka pirun vakavasti ihmiset jaksaa asiat ottaa. Kaamea stressi jos vaikka ja mistä asioista ja jos ei ole sillä hetkellä ongelmia niin keksitään niitä.. Ja tämä siis yleisellä tasolla, ei koskien vain tätä ketjua. Toki mä kyllä ymmärrän että vanhemmille on tärkeää saada pitää kiinni niistä omista kasvatussysteemeistään jne. Vanhemmathan sitä kuitenkin on vastuussa siitä lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan, että kyllä mä nyt sikäli ymmärrän että miksi tällainen asia voi mietityttää ja harmittaakkin.

Mä jäin kuitenkin tässä miettimään että kuinka Emilynin sukulaiset edes uskaltaisivat tehdä mitään tuollaista? Meinaan vaan että Emilynin tietäen en mä ainakaan uskaltaisi tehdä tai sanoa tai tarjota hänelle ja hänen muksuilleen mitään. Kusi sukassa varmaan istuisin, jos samaan huoneeseen joutuisin enkä tietäisi miten päin olla, kun on tuo Emilyn sen verran tiukka täti ja omaa etenkin lapsiin liittyvissä asiaissa todella tiukat omat mielipiteet. Vai etkö sitten ole IRL niin kova ja jyrkkä tuomaan omia mielipiteitäsi esille ja tuputtamaan niitä muille? Pädetkö ainoastaan täällä netissä ja olet hissukissun mielipiteistäsi oikeassa elämässä? Mun on meinaan vaikea uskoa että tuttavasi uskaltaisivat tosiaan tehdä mitään tuollaista jos heillä olisi näkemystä siitä kuinka perusteellisia ja ehdottomia näkökantoja sinulla asiosta on? Jos mulla olisi sunlaisesi tuttava niin mä varmasti kysyisin jokaisesta asiasta ennen kuin mitään menisin tekemään tai lapsillesi antamaan, kyllä sä sen verran selkäpiitä karmiva tyyppi olet suorine mielipiteinesi.. ;)

Yhteistyössä