Te, jotka ette anna vauvalle/lapsille herkkuja (+ ei ruumiillista kuritusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs pahaa siinä pullassa on?

siinä on vehnäjauhoja, maitoa, kasvisrasvaa (eihän sitää voihin tarvitse leipoa), sokeria ja kananmunaa. Aivan terveellinen välipala.

No ei todellakaan ole terveelline välipala, äly hoi! Valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria. Ei ihmekään että on niin paljon ylipainoisia lapsia jos ravintotietämys on tätä luokkaa.

No hui kamala. Jos kerran kk syö valipalaksi pullan ja maitoa, niin siitähän sitten tulee ylipainoiseksi.

Ihmiset ei osaa enää ajatella järjellä näitä ruoka asioita.

Ihan tervettä järkeä täältä kyllä löytyy. Mun mielestä ei ole terveellistä täyttää pullalla mahaa. Ja kappas nyt sitten kirjoitit että kerran kuussahan sitä syödään vaan..

Olenk jossain väittänyt että sitä pitää syödä useammin?

ärsyttävää saivartelua. Sanoit että pulla on hyvä välipala. Ainakin meillä syödään välipaloja joka päivä. Et tosiaan maininnut kuinka usein pullaa teillä syödään.

Mitäs pahaa siinä pullassa on?

siinä on vehnäjauhoja, maitoa, kasvisrasvaa (eihän sitää voihin tarvitse leipoa), sokeria ja kananmunaa. Aivan terveellinen välipala.

No ei todellakaan ole terveelline välipala, äly hoi! Valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria. Ei ihmekään että on niin paljon ylipainoisia lapsia jos ravintotietämys on tätä luokkaa.

No hui kamala. Jos kerran kk syö valipalaksi pullan ja maitoa, niin siitähän sitten tulee ylipainoiseksi.

Ihmiset ei osaa enää ajatella järjellä näitä ruoka asioita.

Ihan tervettä järkeä täältä kyllä löytyy. Mun mielestä ei ole terveellistä täyttää pullalla mahaa. Ja kappas nyt sitten kirjoitit että kerran kuussahan sitä syödään vaan..

Olenk jossain väittänyt että sitä pitää syödä useammin?

ärsyttävää saivartelua. Sanoit että pulla on hyvä välipala. Ainakin meillä syödään välipaloja joka päivä. Et tosiaan maininnut kuinka usein pullaa teillä syödään.

No teilläkö syödään sitten jokainen päivä sama välipala...??

Sairasta riitelyä jostain pullasta silloin tällöin. Varsinainen natsiäiti jos ei ikikuunapäivänä hemmottele lastaan edes tavallisella pullalla! Tällaisille lapsille paukahtaa syömishäiriö helposti joskus myöhemmin kun ottavat kiinni menetettyjä vuosia ja mättävät kaikkea mahdollista hyvää, joka ennen on ollut kiellettyä (ei toki välttämättä näin käy, mutta edesauttaa kyllä).

Kuritusasiasta ei ole onneksi tarvinnut edes keskustella, kukaan ei ole vielä ehdottanut tukistamista tms. kasvatuskeinoksi.

Herkkujen antamisen suhteen taas on ongelmia. Meillä syödään herkkuja kohtuudella, mutta äitini ei kohtuutta ymmärrä. Olemme käyneet hänen luonaan noin kerran viikossa, ja aina siellä on koko_ajan_ jotain mässytettävää lapsille. Olen yrittänyt selittää etten halua lasten saavan kerralla koko viikon edestä makeaa, koska kotonakin olisi kiva jotain tarjota vaikka kahvipöydässä vieraiden kanssa tai välipalana. Ja hampaillekin koko päivän (no, iltapäivän ja illan) kestävä happohyökkäys kerran viikossa on liikaa. Mutta ei mene perille. Hetken kysyi minulta lupaa saako antaa vaikka jätskiä, mutta senkin teki lasten kuullen! Eli minä olen sitten se pahis kun eivät saa. Viimeisimpänä herkkuna (ei makeana tosin) on kinkkuleikkeet, joita en halua antaa nitriitin takia kuin joskus. Lapset kyllä söisivät niitä vaikka kuinka, ja mummihan antaa, vaikka olen kieltänyt (enempää kuin yhden) ja perustellutkin asiallisesti miksi.

Olen joskus suutuspäissäni sanonut ettemme voi käydä niin usein jos minun näkemystäni ei kunnioiteta. Nyt syksymmällä taitaa tämä toteutuakin kun kolmonen syntyy, sanon etten jaksa kolmen kanssa lähteä joka viikko käymään. Kun ei puhe mene perille niin on pakko tehdä jotain. En halua että a) lapseni oppivat että minä olen tiukkapipo ja herkkuja pitää syödä minulta salassa (joskus mummi on kieltänyt lapsia kertomasta äidille ettei äiti huuda!) b) lasten hampaat menevät pilalle c) oppivat syömään makeaa oikean ruuan sijaan.

En siis ole sitä mieltä ettei mummi saa mitään antaa, mutta tarjoaisi vaikka ensin kunnon ruoan ja sen jälkeen jotain pientä jälkkäriksi. Eikä niin että herkkutarjoilu alkaa heti kun astumme ovesta sisään ja jatkuu siihen asti kun lähdemme illalla kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:
Toi kurituspuoli: en antaisi lasteni puoleksi sekunniksikaan ihmiselle, jos pienikin mahdollisuus, että kurittaa millään tavalla. :/

nimenomaan. meillä kotona herkutellaan joskus mutta välipalana on silti hedelmä tai jugurtti, ei pulla ainakaan usein. mummilassa ja nonnalassa tyttö syö ihan tavallistakin ruokaa enemmän kuin kotona.

mutta siinä oon pääni pitänyt että ensin syödään kunnolla ruokaa, sitten mietitään sitä herkkupuolta.

ja mun mielestä ois aika pelottavaa jos tarttis ees miettiä puhumista vaikkapa isovanhempien kanssa lapsen kurituksesta. kun mua ei ole pienenä fyysisesti kuritettu eikä ole miestäkään. tuskin ne siis alkaa lapsenlapsillekaan tukkapöllyä tai luunappia antamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Minkälaisia tilanteita on tullut eteen, kun lapsi on hoidossa? Kunnioittaako sukulaiset sitä, että lasta ei tupata täyteen herkkuja kun ei niitä ähkynä syö kotonakaan?

Pitää ilmeisesti kovasti muistuttaa ja hokea siitä, joittenkin kohdalla vähän pelkään jopa että eivät uskoisi joten lasta ei voi sitten viedä hoitoon jos tarkoituksena on pitää tätä syöttöpossuna. Saa nähdä, miten reagoivat kun tilanne tulee eteen.

Ja tukistamisasioitakin mietin, että miten ihmiset suhtautuu koska koen välttämätöntä tarvetta muistuttaa, että ongelmat ratkaistaan muulla tavoin. Tulen varmasti sanomaan asiasta, koska en halua että käy vahingossa niin että joku täti tai isomummo päättääkin näpäyttää luunappia tai tempaista tukasta..
Hyvä miettiä näitä etukäteen, sillä meillä mummo (miehen äiti) oli tukistanut 2-vuotiasta. Olin tosi surullinen, koska en hyväksy ruumiillista kuritusta. Miehen lapsuudenkodissa ja miehen sisaruksilla nää konstit on käytössä. Vaikea sitten jälkikäteen selvitellä näitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lionheart:
Hetken kysyi minulta lupaa saako antaa vaikka jätskiä, mutta senkin teki lasten kuullen! Eli minä olen sitten se pahis kun eivät saa.

Minua rasittaa sama juttu. Olen molemmille isovanhemmmille asiasta sanonut, eli saavat kyllä antaa lapsille hyvää syötävää, mutta ei niitä ole joka kerta pakko tupata täyteen munkkia, suklaata ja muuta sellaista. No sitten kun lapsi minu kuullen pyytää jotain herkkua, niin isoäiti vastaa valitellen että "kyllähän minä, mutta ei tuo äiti taida antaa lupaa...". Aivankuin ei noilla isovanhemmilla olisi tervettä järjeä ollenkaan, kun aina äitistä tehdään se pahis.

Mulla on 2.5v maitoallerginen tyttö. Se se vasta on selittelyä, että mitä EI SAA syödä allergian vuoksi. Siksipä otankin kylään tai mummolaan mukaan omat eväät välipaloista lähtien, jotta ei tarvi sydän kylmänä miettiä että mitä se mummo nyt hälle syöttääkään. EI mene maidoton dieetti joidenkin kaaliin ollenkaan.
Ja vinkki: Pirkka vehnäpulla on maidoton ja munaton, joten kyllä meidänkin tytär pullaa syö, vaikkakin ei joka viikko.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtuudella:
Sairasta riitelyä jostain pullasta silloin tällöin. Varsinainen natsiäiti jos ei ikikuunapäivänä hemmottele lastaan edes tavallisella pullalla! Tällaisille lapsille paukahtaa syömishäiriö helposti joskus myöhemmin kun ottavat kiinni menetettyjä vuosia ja mättävät kaikkea mahdollista hyvää, joka ennen on ollut kiellettyä (ei toki välttämättä näin käy, mutta edesauttaa kyllä).

Nimenomaan! Kohtuus kaikessa! Pulla silloin tällöin maistuu varmasti ihan jokaiselle. Annetaan niille pienimmillekin joskus jotain hyvää! Eivät he siitä pilalle mene, tai heidän hampaansa.

Minkälaisia tilanteita on tullut eteen, kun lapsi on hoidossa? Kunnioittaako sukulaiset sitä, että lasta ei tupata täyteen herkkuja kun ei niitä ähkynä syö kotonakaan?

Pitää ilmeisesti kovasti muistuttaa ja hokea siitä, joittenkin kohdalla vähän pelkään jopa että eivät uskoisi joten lasta ei voi sitten viedä hoitoon jos tarkoituksena on pitää tätä syöttöpossuna. Saa nähdä, miten reagoivat kun tilanne tulee eteen.

Ja tukistamisasioitakin mietin, että miten ihmiset suhtautuu koska koen välttämätöntä tarvetta muistuttaa, että ongelmat ratkaistaan muulla tavoin. Tulen varmasti sanomaan asiasta, koska en halua että käy vahingossa niin että joku täti tai isomummo päättääkin näpäyttää luunappia tai tempaista tukasta..
Hyvä miettiä näitä etukäteen, sillä meillä mummo (miehen äiti) oli tukistanut 2-vuotiasta. Olin tosi surullinen, koska en hyväksy ruumiillista kuritusta. Miehen lapsuudenkodissa ja miehen sisaruksilla nää konstit on käytössä. Vaikea sitten jälkikäteen selvitellä näitä.

Minusta pieni tukkapölly ei haittaa, jos on kunnon aihe. Tosin en hyväksy tukistamista muiden kuin omien vanhempien toimesta.

Tapasin kerran äidin joka julisti: "meillä lapset eivät syö herkkuja. Ei karkkia, pullaa, keksejä tms."

Kuinka kävi?

Erääänä iltana kun lapset olivat jo 4 ja 2 vuotiaita. Vei tämä äiti lapsiaan syömään jäätelöä iltapalaksi.

Joten koskaan ei kannata vannoa mitään (ainakaan muille), koska periaatteet voi muuttua. ;)

Tapasin kerran äidin joka julisti: "meillä lapset eivät syö herkkuja. Ei karkkia, pullaa, keksejä tms."

Kuinka kävi?

Erääänä iltana kun lapset olivat jo 4 ja 2 vuotiaita. Vei tämä äiti lapsiaan syömään jäätelöä iltapalaksi.

Joten koskaan ei kannata vannoa mitään (ainakaan muille), koska periaatteet voi muuttua. ;)

No näinpä! :D Koskaan ei kannata sanoo, ei koskaan. Minkään asian tiimoilta.

Minusta olisi mielenkiintoista tietää vanhempien perusteet täydelliselle nollalinjalle herkkujen suhteen? Mitä sillä voitetaan? Mitä haittaa on siitä, että lapsi saa esim kesäisin silloin tällöin jäätelöä tai synttäreillä kakkua? Miksi joillakin on sen ehdoton ei pullalle yms. herkuille. Vai onko pulla oikeasti herkkuherkkua?

En näe mitään ristiriitaa herkkujen ja ruumiillisen kurituksen välillä. Pikemminkin päinvastoin. Mun lapsiani ei tukista kukaan, ei me vanhemmat eivätkä naapurin tädit. Mutta herkuttelu on mukavaa ja hemmottelen itsekin itseäni välillä herkuilla, miksen siis soisi samaa nautintoa lapsillenikin?

Voihan pulla :laugh:

Karkit, suklaat yms eivät ole mitään ravintoa, joista on hyötyä elimistölle. En mä väittänyt, etteikö meillä joskus herkkuja voitaisi syödä, kuten synttäreillä tms. Mutta ei tulis mieleen, että pullaa syötäisiin välipalaksi. Joku mainitsi päiväkodista, niin joo, kyllä minun mielestäni oli ihan älytöntä että lapsille tarjottiin välipalaa kahden aikaan jacky-makupalaa ja limpparia, niillä pitäisi jaksaa hillua ulkona mahdollisesti vielä se pari tuntia että vanhemmat tulee hakemaan? Ei mullakaan nälkä millään suklaalla lähde. Herkut ei ole välipaloja, mutta voivat olla jälkiruokia jos joskus haluaa herkutella. Pointti olikin se, että kun lapsi olisi tällasen syöttäjä-mummon luona kylässä, niin ei olis kiva jos mummo tarjoaa kasapäin ensin jotain maustekakkua, sitten jäätelöä, vähän keksejä ja karkkia siihen päälle ja tietty sitä pahaa pullaakin :D Eikö muilla ole tällasia syöttäjämummuja?? :xmas:

Noh, ehkä kun lapset on kumminkin siinä vaiheessa jo sen verran isoja että osaavat puhua eivätkä ole kotona oppineet mässäilyyn, niin eivät edes halua mässäillä muualla.

En itsekään syö jäätelöä iltapalaksi tai pullaa välipalaksi. Leipää, hedelmiä tms.

Ja syömishäiriöistä puheen ollen, mulla on kyllä takana bulimia nuoruudesta enkä usko että siihen auttoi 1) ruoan pakkosyöttö 2) herkkujen rajaton syöminen

Voihan pulla :laugh:

Karkit, suklaat yms eivät ole mitään ravintoa, joista on hyötyä elimistölle. En mä väittänyt, etteikö meillä joskus herkkuja voitaisi syödä, kuten synttäreillä tms. Mutta ei tulis mieleen, että pullaa syötäisiin välipalaksi. Joku mainitsi päiväkodista, niin joo, kyllä minun mielestäni oli ihan älytöntä että lapsille tarjottiin välipalaa kahden aikaan jacky-makupalaa ja limpparia, niillä pitäisi jaksaa hillua ulkona mahdollisesti vielä se pari tuntia että vanhemmat tulee hakemaan? Ei mullakaan nälkä millään suklaalla lähde. Herkut ei ole välipaloja, mutta voivat olla jälkiruokia jos joskus haluaa herkutella. Pointti olikin se, että kun lapsi olisi tällasen syöttäjä-mummon luona kylässä, niin ei olis kiva jos mummo tarjoaa kasapäin ensin jotain maustekakkua, sitten jäätelöä, vähän keksejä ja karkkia siihen päälle ja tietty sitä pahaa pullaakin :D Eikö muilla ole tällasia syöttäjämummuja?? :xmas:

Noh, ehkä kun lapset on kumminkin siinä vaiheessa jo sen verran isoja että osaavat puhua eivätkä ole kotona oppineet mässäilyyn, niin eivät edes halua mässäillä muualla.

En itsekään syö jäätelöä iltapalaksi tai pullaa välipalaksi. Leipää, hedelmiä tms.

Ja syömishäiriöistä puheen ollen, mulla on kyllä takana bulimia nuoruudesta enkä usko että siihen auttoi 1) ruoan pakkosyöttö 2) herkkujen rajaton syöminen

Suklaa on todistetusti terveellistä. Kohtuullisesti käytettynä, kuten punaviinikin. Mutta ymmärrän, mitä ajat takaa. En silti pidä pahana, vaikka joku syöttäjämummo tuuppaisi tenavani täyteen makeaa....eikähön siitä tule niin paha olo, ettei lapsi ainakaan heti hinkua makeaa mahan täydeltä. Ja musta tulee aikanaan syöttäjämummo...jos lapsenlapsia saan, niin mummolassa on mummolan säännöt ja jos mä haluan antaa lapsenlapsilleni karkkia, niin mähän annan. Jos ei se miniälle tai vävylle sovi, niin ei ole mikään pakko tuoda niitä lapsia mummolaan. Muutenkin mummolassa tulee olemaan huomattavasti rennompi meininki kuin kotona B)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
jos lapsenlapsia saan, niin mummolassa on mummolan säännöt ja jos mä haluan antaa lapsenlapsilleni karkkia, niin mähän annan. Jos ei se miniälle tai vävylle sovi, niin ei ole mikään pakko tuoda niitä lapsia mummolaan. Muutenkin mummolassa tulee olemaan huomattavasti rennompi meininki kuin kotona B)

pidin sua fiksuna, mut... :/ no, ehkäpä he ei sitten tosiaan vieraile kovin usein... saahan sitä jotain hyvää silloin tällöin syödä, mut toihan on ihan typerää..! jollain "omalla luvalla" hyvistä tavoista ja tottumuksista viis, kunhan vaan (tuleva) mummo saa syöttää puhki...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
pidin sua fiksuna, mut... :/ no, ehkäpä he ei sitten tosiaan vieraile kovin usein... saahan sitä jotain hyvää silloin tällöin syödä, mut toihan on ihan typerää..! jollain "omalla luvalla" hyvistä tavoista ja tottumuksista viis, kunhan vaan (tuleva) mummo saa syöttää puhki...
Sitten varmasti erehdyit :) Kun mä olin kakara, mummolassa sai aina herkkuja ja meno oli rennompaa kuin kotona. Kun mun lapseni olivat pieniä, mummolassa sai aina herkkuja ja meno oli rennompaa kuin kotona. Ja saman aion jatkaa suvussa eteenpäin. Jos se ei miniälle tai vävylle sovi, niin eihän mikään laki pakota käymään mummolassa.

jos lapsenlapsia saan, niin mummolassa on mummolan säännöt ja jos mä haluan antaa lapsenlapsilleni karkkia, niin mähän annan. Jos ei se miniälle tai vävylle sovi, niin ei ole mikään pakko tuoda niitä lapsia mummolaan. Muutenkin mummolassa tulee olemaan huomattavasti rennompi meininki kuin kotona B)

Niih, mä en koe meidänkään koti ilmapiiriä millään tavoin kireäksi, vaikka en ole jo syöttänyt tytölle jäätelöä (tätini olisi antanut :xmas: )

Mitenkähän ne lapset oikein alkaa kaivata ja kinuta herkkuja, kun eivät niitten makuun kotona pääse, niin yhtäkkiä varmaan alkavat kylässä huutaa että antakaa kakkua, keksiä, karkkeja jätskiiiiiii B)

Sitten varmasti erehdyit :) Kun mä olin kakara, mummolassa sai aina herkkuja ja meno oli rennompaa kuin kotona. Kun mun lapseni olivat pieniä, mummolassa sai aina herkkuja ja meno oli rennompaa kuin kotona. Ja saman aion jatkaa suvussa eteenpäin. Jos se ei miniälle tai vävylle sovi, niin eihän mikään laki pakota käymään mummolassa.

ei siitä mitään traumoja saa, että mummo huolehtii että ensin syödään ruoka ja aina kotiin lähtiessä laatikosta kaivetaan vähän namia mukaan :) ihan yhtä hyvät muistot voi jäädä sellaisestakin.

Yhteistyössä