Te, jotka ette syö puolta kiloa kasviksia päivässä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
.. mitä te syötte? Ihan mielenkiinnosta kyselen =)

Tein äsken lisukesalaatin, johon raastoin kaalia ja porkkanaa. Pilkoin mukaan yhden tomaatin ja pätkän purjosipulia. Tuosta salaatista minä ja junnu saadaan kumpikin 300 g kasviksia. Mua kiinnostaisi tietää, mitä sellaiset ihmiset syövät, jotka eivät syö puolta kiloa kasviksia päivässä.

Vaikka en kyttääkään kanssaihmisten ostoskärryjä, niin mä epäilen että kovin monessa perheessä ei tohon päästä. Esim nelihenkisessä taloudessa pitäisi kulua 14 kiloa pupunruokaa viikossa minimissään. Siinä on ihan kantamista.

Mun aamupalani on yleensä viili ja banaani. Lounaalla voisin syödä esim. kalakeittoa ja ruisleipää, päällä juustoa, ja päivällisellä perunamuusia ja broilerinfilepihvejä sekä jonkin verran keitettyjä kasviksia. Iltapalaksi vaikkapa sämpylä tuorekurkulla, juustolla/kinkulla ja salaatinlehdellä. Tuo voisi olla aivan hyvin jonkin päivän ruokalistani. Ruokavalioni sisältää siis kasviksiakin, mutta ei noita puolta kiloa tule millään.

Kyse ei ole hinnasta, sillä kaali, porkkana ja muu pupunruoka on aika halpaa. Eilenkin kilo kaalia maksoi Cittarissa alle euron. Toi kantaminen voi toki olla ongelma :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mun aamupalani on yleensä viili ja banaani. Lounaalla voisin syödä esim. kalakeittoa ja ruisleipää, päällä juustoa, ja päivällisellä perunamuusia ja broilerinfilepihvejä sekä jonkin verran keitettyjä kasviksia. Iltapalaksi vaikkapa sämpylä tuorekurkulla, juustolla/kinkulla ja salaatinlehdellä. Tuo voisi olla aivan hyvin jonkin päivän ruokalistani. Ruokavalioni sisältää siis kasviksiakin, mutta ei noita puolta kiloa tule millään.
Eli sä et töissä ota salaattia juuri ollenkaan? Miksi et? Mä mätän työpaikkaruokalassakin ensin puolet lautasesta täyteen rehuja ja sitten lopulle puolikkaalle ahdan lihat/kalat/riisit/perunat/pastat.

Mä aloin joskus aikoinani kasvissyöjäksi sen takia, että oppisin syömään enemmän kasviksia. Pitäis varmaan tehdä sama uudestaa.,.. Niin, mun kasvissyöntikausi kesti silloin vähän alle vuoden. Sitten piti ottaa taas liha mukaan.

No ei ehkä puolta kiloa päivässä tule syötyä, vaikka salaattia paljon syödäänkin. Ja hedelmiä. Muuten syödään leipää, puuroa, lihaa, perunoita, pastaa, riisiä tms. Niin ja vanhempi lapsi syö jugurttia aika paljon.

Juu meilläkin tulee osa päivän pupun ruuasta töissä/päikyssä. Mä syön yleensä ruokaisan ison salaatin, siinä tulee jo grammoja mukavasti. Kaupasta kannan hedelmiä, marjoja on yleensä pakastimessa (taitaa olla jämät enään nyt jäljellä) ja viikonloppuna teen salaattia tai ostan valmista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Eli sä et töissä ota salaattia juuri ollenkaan? Miksi et? Mä mätän työpaikkaruokalassakin ensin puolet lautasesta täyteen rehuja ja sitten lopulle puolikkaalle ahdan lihat/kalat/riisit/perunat/pastat.

Jos syön työpaikan ravintolassa lounaan, niin siinä puolen kilon vaatimus saattaa täyttyä hyvinkin, varsinkin salaattipuffetissa =) Mutta jos otan kotoa eväät, niin kyllä se silloin on pelkkä keitto ja voileipä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
kuulostaa hyvältä tuo salaattisi,mutta olenkohan väärässä,jos väitän että tuo keittiönoita hieman hehkuttelee omilla ansioillaan,juttujensa perusteella...

Ja miten tämä kommenttisi liittyi siihen syötkö sinä kasviksia puolta kiloa päivässä??

kuulostaa hyvältä tuo salaattisi,mutta olenkohan väärässä,jos väitän että tuo keittiönoita hieman hehkuttelee omilla ansioillaan,juttujensa perusteella...
Käsitä miten käsität, mutta mä ihan oikeasti mietin, miten voisin yleensäkin tehdä ruuan ilman, että se 500 g kasviksia päivässä täyttyisi. Tai sitten pitäisi olla aika rikas (= syö vain lihaa ja "kaviaaria" )

Jäin miettimään syönkö edes puolta kiloa ruokaa yhteensä per päivä. Aamulla ruisleivänpalanen juustolla, keskipäivällä jogurtti tai hedelmä, illallinen joka koostuu lihasta/kalasta ja kasviksista. Illalla ennen nukkumaanmenoa jotain pientä, jogurttia tai hedelmiä, joskus innostun lämmittämään coctailpiirakoita.

Lisäksi tuoremehua, teetä ja kahvia.

tääl maalla on se hankaluus, et ku on 30km lähimpään kauppaan ja haet 2krt viikossa ison satsin maitoa + muut elintarvikkeet, ni tahtoo jäähä kasvikset vähemmälle.. ihan jo sen takia, et tuosta kylä kaupasta ei taho löytyä tuoretta ja valikoima on minimi..ei sitä kaali porkkana ananas salattiakaan kovin montaa kertaa viikossa viitti syödä...
meidän lautaselta sit löytyy pottua + lihaa + porkkanaa.. ja marjoja syödään mukavasti

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Käsitä miten käsität, mutta mä ihan oikeasti mietin, miten voisin yleensäkin tehdä ruuan ilman, että se 500 g kasviksia päivässä täyttyisi. Tai sitten pitäisi olla aika rikas (= syö vain lihaa ja "kaviaaria" )

se riippuu siitä mitä niihin kasviksiin lasketaan.. keitetyt perunat?porkkanat..
jauheliha + kala + kinkkusuikaleet eivät ole kallista ruokaa

Ruokavalioni on päässyt repsahtamaan, kun ei ole pahemmin nälkä nykyään. Aamulla syön palan tai kaksi leipää margariinin kanssa. Lounaaksi marja- tai hedelmärahkaa ja taas vähän leipää, jos maistuu. Päivällisellä sitten tulee niitä kasviksia. Joskus otan kouluun porkkanaa evääksi, mutta yleensä vedän kahvin voimalla illan. Sitten iltapalaksi syön taas sitä rahkaa.

alko tulla tuo puoli kiloa päivässä täyteen (ja ylikin) vasta sen jälkeen, kun jätin pois perunan, riisit, makaronit, pastat, sokerin ja valkoiset jauhot. 100% ruisleipää tulee välillä syötyä ja joskus harvemmin täysjyväriisiä/-pastaa.

Käytännössä teen esimerkiksi valkosipuliperunoiden sijasta valkosipulilanttuja; muusin teen erilaisista kasviksista, toisinaan kyllä pelkästä kukkakaalistakin. Erilaisia uunikasviksia ja höyrytettyjä kasviksia meillä syödään tosi paljon, useimmiten teemme lisäkkeeksi vielä yhtä/kahta raakasalaattia.

Koulussa ja työharjoittelupaikoissa tulee aina otettua reilusti salaattia, lämmintä kasvislisäkettä otan hyvin harvoin. Muuten sitten ihan tavallista ruokaa ja hyi olkoot joskus eineksiä tai koko päivä menee leivällä. :whistle: :ashamed:

Yhteistyössä