Te jotka olette olleet lapsivesipunktiossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
voisitteko kertoa mulle kokemuksista? Siis siitä itse toimenpiteestä... tekikö kipeetä? Kuinka kauan kesti?

Täällä kovasti neulakammoinen jolla on varattu aika toimenpiteeseen...

Itse toimenpiteeseen meni ultraamisineen noin 5 minuuttia.
Pelkäsin itsekin kovasti tuota, mutta homma oli nopeasti ohi eikä ainakaan minua juurikaan sattunut. Hetken kirpaisi, tuntui painetta ja siinä se.

Vähän nippaisee, kun menee ihon läpi. Riippuu paljon lapsen asennosta ja liikkuvuudesta, kauanko menee. Meidän kengurun kanssa oli hieman ongelmia, kun poukkoili paikasta toiseen ja odottelivat, että saisivat tyhjän tilan, mihin pistää. Inhottavin osuus on varmaan vatsan desinfiointi, kun kylmää nestettä valuu pitkin vatsaa selänkin puolelle.

Äläkä säikähdä, kun ottavat ruiskun esille, siinä on paksu suojus/ohjausputki neulan päällä, se itse neula on kuulema hyvin ohut. En katsellut sitä siinä vaiheessa enää tarkemmin.

Etukäteen hieman huoletti, mutta ei tuntunut omalla kohdallani juuri miltään. Pieni pisto kun sisään mentiin. Meillä myös piti odotella ja etsiskellä oikeata kohtaa kun pikkunen tahtoi juuri neulan alle itseään työntää, mutta tämäkin tuntui vain kivuttomana "työntelynä" vatsan alueella. Ei lainkaan paha, pelko pois! :)

Helpottaa tosi paljon kun kuulen näitä positiivisia tarinoita tästä lapsivesipuntkiosta. Mä yritän järkeillä tätä asiaa ja psyykata itteni siihen että pakkohan se on mennä kun haluan tietää, mutta tätä neulapelkoa en pysty järkeilemään vaikka kuinka käännän ja väännän. Mä olen niin neulakammoinen että olen pyörtynyt labraan ja arghhh... aivan kamalaa... Loppuispa nämä pelot...

Olen itse ollut punktiossa kaksi kertaa. Toimenpide ei satu. Voit kertoa lääkärille, että olet neulakammoinen, ja hän voinee olla esittelemättä neulaa sinulle (katsot vaikka koko ajan ultraruutua).
Eka kertani meni ilman ongelmia, toisen jälkeen meinasin pyörtyä toimenpiteestä jo lähdettyäni (jännitys purkautui varmaankin) joten ota joku ehdottomasti mukaasi.

Mulla piti pistää muistaakseni kolmesti, kun ensimmäisillä kerroilla ei onnistunut. Inhottava toimenpide, mutta olen kipuherkkä näissä asioissa. Pakko kun on se kestää, niin kestäähän sen.

Itse olen ollut 4 kertaa lapsivesipunktiossa ja 3 kertaa istukkanäytteellä.

Lapsivesipunktio on minun mielestäni aika helppo toimenpide. Tosiaan nopeasti ohi. Pistos ei juurikaan tuntunut kipuna, vaan tosiaan pienenä paineena. Muistaakseni on mahdollista saada pieni rauhoittava lääkitys ennen toimenpidettä.

Istukkanäyte oli vähän inhottavampi, kun neulaa piti "vatkata" istukassa monta kertaa, että saivat tarpeeksi näytettä.

Minä pelkäsin tosi paljon ja sanoin sen siellä ääneen. Pidin silmät kiinni ja sanoin että en halua nähdä neulaa. Mun puseron helma käännettiin vähän ylöspäin niin että laitoin kädet sinne 'pussiin'. En tiiä tekevätkö noin kaikille mut kieltämättä se oli ihan rauhoittavaa vaikka en varmaan olis käynytkään heilumaan siinä. Lääkäri sanoi, että tuntuu inhottavalta, mikä sekin rauhoitti koska ei se sit niin ihan kamalalta tuntunutkaan. Navassa tuntui painetta ja luulinkin et neula pistettiin siihen viereen mut oikeesti tehtiinkin paljon alempaa. Jälkeenpäin otin päivän rauhallisesti koska pistoskohta oli sisältä arka ja tuntui vielä painetta, enkä halunnut riskeerata turhaan. Eli en nostellut enkä rehkinyt mitään. Tsemppiä.

Yhteistyössä