Te, jotka olette pitäneet unikoulun; kuinka kauan meni että lapsi alkoi nukkua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Otetaanpa vastineeksi tällainen ketju, niin voisi ehkä joku umpiväsynyt äiti havahtua, että keinoja siihen yökukkuiluun on.

Meillä esikoiselle pidettiin unikoulu kun oli 7kk ikäinen, söi täydet ateriat (kiinteät oli aloitettu jo 4,5kk) ja yöllä alkoi yhtäkkiä tihentää syömistään ja söi jo 3 kertaa yössä. Kolme yötä siihen meni, neljäntenä nukkui jo yön putkeen ja siitä lähtien on niin tehnyt (tietty hampaiden tulo, flunssat jne on valvottaneet joskus sen jälkeenkin, mutta normaalisti nukkuu koko yön putkeen kun ei vaivoja oo).

Toiselle pidettiin unikoulu kun oli 7,5kk, söi täydet ateriat, yöllä enää kerran mutta ajoittui puolille öin, niin mua väsytti ihan tajuttomasti. Oppi yhdessä yössä ja sen jälkeen nukkunut katkeamatta aamuun.

Mies pitänyt molemmat unikoulut, tassutellen on menty eikä vauvan ole koskaan tarvinnut yksin huutaa. Toinen lapsi ei edes kunnolla huutanut, enemmän sellaista kitinää, esikoinen taas huuteli enemmän.

Meillä vauva alkaa huutamaan niinkuin teurastettaisiin elävältä jos ei pääse syliin ja tissille pinnasängystä, niin ei mulla vaan sydän kestäisi pitämään tuota unikoulua. Tosin vauva onkin vasta 4kk, että eipä tässä edes mitään kiirettä olisi. Oon ajatellu et jos vielä vuodenvaihteen jälkeen (on silloin 6kk) heräilee syömään niin sit voisin jonkinlaista lempeämpää unikoulua miettiä.

[QUOTE="Mie";29159008]Meillä vauva alkaa huutamaan niinkuin teurastettaisiin elävältä jos ei pääse syliin ja tissille pinnasängystä, niin ei mulla vaan sydän kestäisi pitämään tuota unikoulua. Tosin vauva onkin vasta 4kk, että eipä tässä edes mitään kiirettä olisi. Oon ajatellu et jos vielä vuodenvaihteen jälkeen (on silloin 6kk) heräilee syömään niin sit voisin jonkinlaista lempeämpää unikoulua miettiä.[/QUOTE]

No eihän unikoulua saa edes pitää alle 6kk ikäiselle! Jatka tissttelyä vaan kunnes vauva kasvaa :)

Meillä ei kyllä mitkään unikoulut juurikaan auttanut vaikka kuinka yritin. Lopulta piti vielä taistella että ei híitaisi joka kerta kun peitto tippui päältä :) Nykyään pakkaan peiton patjan alle mutta silti kun kiemurtelee saattaa peitto joskus olla kadoksissa.
Oikeasti täysiä öitä olen alkanut nukkua kun lapsi oli 3½vuotias. Aivan järkyttävää X/

Nyt on vaivana se että yökastelee välillä niin runsaasti että kastelee vaipasta huolimatta koko sängyn. Illalla käytän WC:ssa 22-23 aikaan mutta silti käy joskus vahinko.

No mutta kyllä se siitä ajan myötä...

[QUOTE="vieras";29159070]Meillä ei kyllä mitkään unikoulut juurikaan auttanut vaikka kuinka yritin. Lopulta piti vielä taistella että ei híitaisi joka kerta kun peitto tippui päältä :) Nykyään pakkaan peiton patjan alle mutta silti kun kiemurtelee saattaa peitto joskus olla kadoksissa.
Oikeasti täysiä öitä olen alkanut nukkua kun lapsi oli 3½vuotias. Aivan järkyttävää X/

Nyt on vaivana se että yökastelee välillä niin runsaasti että kastelee vaipasta huolimatta koko sängyn. Illalla käytän WC:ssa 22-23 aikaan mutta silti käy joskus vahinko.

No mutta kyllä se siitä ajan myötä...[/QUOTE]

Yökasteluhan loppuu vasta sitten, kun lapsi on siihen kypsä, siihen ei valitettavasti auta oikein mikään. Meillä on kohta 3v ollut yökuiva jo 2,5v ikäisestä. Iltaisin ei enää lipitellä vettä, iltapuuron yhteydessä juo maitoa ja hampaidenpesun jälkeen saa ottaa siemaisun, mutta mitään lasillisia ei enää silloin.

Kannattaa kokeilla juomisen määrän rajoitusta ennen nukkumaanmenoa, jos vaippakaan ei pidä kuivana sänkyä.

Kome lasta on "koulutettu" perinteisellä huudatusunikoululla n. 8-10kk iässä, noin kolmessa yössä ovat oppineet nukkumaan läpi yön. Neljäs on käynyt tassuttelu unikoulun sa,an ikäisenä, alkoi nukkua yönsä tuossa reilu 3v....voitte arvata kumman unikoulun kannattaja olen....
( tasapainoisia lapsia noista huudatetuistakin on tullut ;))

Me pidettiin unikoulu kun lapsi oli 1v2kk. Yösyötöt vähenivät tasaisesti vuoden ikään asti, mutta sitten tyttö alkoi heräämään jopa 4 kertaa yössä. Kahtena iltana itkeskeli 5-10 minuuttia ennen nukkumaanmenoa ja heräili yöllä kitisemään, nukahti kuitenkin uudestaan parissa minuutissa. Pinnasänky on meidän sängyn vieressä ja silittelin yöllä tytön takaisin uneen. Sen jälkeen on nukkunut hyvin, välillä herää aamuyöstä, jolloin nostan hänet viereen ja sitten jatkamme unia.

Yhteistyössä