Te jotka pystytte pitämään kodin siistinä, miten teillä lapset leikkii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kupsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kupsis

Vieras
Ihan uteliaisuudesta kyselen täältä mylläkän keskeltä... Haluaisin itsekin, että koti olisi siisti ja kaikki järjestyksessä, mut se vaan tuntuu ihan mahdottomalta toteuttaa käytännössä.

Mulla on 7kk vauva ja 2 isompaa lasta (toinen kotona, toinen ekaluokkalainen) ja teen jonkinverran kotona myös töitä. Mulla ei ole aikaa/halua "leikittää" lapsia sillain, että yhdessä esim. askarreltaisiin ohjatusti joku juttu ja sitten siivottaisiin jäljet. Joskus tietty kyllä luen lapsille, ulkoillaan ym yhdessä.

Lapset keksii leikkejä itse, ja ne on sit tällasia majanrakennuksia ym. että kannetaan peittoja ja tyynyjä ja muita räsyjä ympäri kämppää... Askartelevat kaikenlaista ja silppua on aina... Viimeksi tekivät veskipaperirullan hylsyistä ja pahvista autoratoja. Muutenkin legot ym. on aina jokapuolella... toisaalta niillä leikitään joka päivä, enkä haluu sitäkään tehdä, että kaikki kivat rakennelmat pitäis hajottaa joka ilta. Ja toi askartelu on kyllä heille mukavaa ja luovaa puuhaa. Mutta mä en jaksais sitä sotkua...

Mistä tulee ne kiltit pikkutytöt jotka nätisti järjestelee nukketaloa tai piirtelee rauhallisesti puuhavihkoon. Onko niitä? Meillä nukkekodin kalusteet löytyy aina jostain lattialta tai sekalaisista laatikoista... ei ikinä sieltä minne ne kuuluu, VAIKKA koetan opettaa järjestelemistä ja kaikelle on oma paikka ja olen usein siivouksessa itse mukana.

Jos lapset rakentaa majan, ne siivoaa jälkensä itse pois leikin loputtua.

Jos he askartelevat, he siivoavat pois tarvikkeet ja roskat kun askartelut on ohi.

Jos leluja tms tuodaan pois lastenhuoneesta, niin lapset vie ne myös takaisin.

Tätä rataa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kupsis:
Ihan uteliaisuudesta kyselen täältä mylläkän keskeltä... Haluaisin itsekin, että koti olisi siisti ja kaikki järjestyksessä, mut se vaan tuntuu ihan mahdottomalta toteuttaa käytännössä.

Mulla on 7kk vauva ja 2 isompaa lasta (toinen kotona, toinen ekaluokkalainen) ja teen jonkinverran kotona myös töitä. Mulla ei ole aikaa/halua "leikittää" lapsia sillain, että yhdessä esim. askarreltaisiin ohjatusti joku juttu ja sitten siivottaisiin jäljet. Joskus tietty kyllä luen lapsille, ulkoillaan ym yhdessä.

Lapset keksii leikkejä itse, ja ne on sit tällasia majanrakennuksia ym. että kannetaan peittoja ja tyynyjä ja muita räsyjä ympäri kämppää... Askartelevat kaikenlaista ja silppua on aina... Viimeksi tekivät veskipaperirullan hylsyistä ja pahvista autoratoja. Muutenkin legot ym. on aina jokapuolella... toisaalta niillä leikitään joka päivä, enkä haluu sitäkään tehdä, että kaikki kivat rakennelmat pitäis hajottaa joka ilta. Ja toi askartelu on kyllä heille mukavaa ja luovaa puuhaa. Mutta mä en jaksais sitä sotkua...

Mistä tulee ne kiltit pikkutytöt jotka nätisti järjestelee nukketaloa tai piirtelee rauhallisesti puuhavihkoon. Onko niitä? Meillä nukkekodin kalusteet löytyy aina jostain lattialta tai sekalaisista laatikoista... ei ikinä sieltä minne ne kuuluu, VAIKKA koetan opettaa järjestelemistä ja kaikelle on oma paikka ja olen usein siivouksessa itse mukana.

älä tee lapsia jos et jaksa kerta.
hanki siivooja tai lopeta marmatus kun kerta lapsia olet tehnyt.
hohhoijaa..taidat olla kyllästynyt elämääsi vai?

Täällä tehdään kuten kowalski sanoi.

Tosta lasten leikittämisestä: Eipä mun tuttavapiirissä ole yhtään äitiä joka oikeastaan koskaan hirveästi lastensa kanssa leikkisi. sitä paitsi miksi pitäisi, itsenäiset leikit ne nimenomaan lasta kehittää ja parantaa sosiaalisia taitoja kun ei ole lasten seassa aikuiset hämmentämässä.

no ensinnäkin meil ei olis roskaa tarjolla,eli ei löytyis kun max yksi veskipaperirulla,jolla vois leikkiä,siis tyhjä.
peitot meillä pysyy sängyssä.
paperinsilppuamiset tapahtuu keittiössä,jossa tilaa askarrella.lopuksi kun saksimiset loppuu,roskat kerätään.

meillä saa muuten vapaasti leikkiä,leluja on välillä ties missä.mutta ne kerätään,jos leluvuoret on esim.keittiössä,niin leikkien jälkeen.
leikkikamarissa saa olla kaaos.mutta siivotaan myös siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Jos lapset rakentaa majan, ne siivoaa jälkensä itse pois leikin loputtua.

Jos he askartelevat, he siivoavat pois tarvikkeet ja roskat kun askartelut on ohi.

Jos leluja tms tuodaan pois lastenhuoneesta, niin lapset vie ne myös takaisin.

Tätä rataa.

Just näin! Ja edellinen leikki siivotaan pois ennen kuin aloitetaan seuraava.

Alkuperäinen kirjoittaja huhuhu:

älä tee lapsia jos et jaksa kerta.
hanki siivooja tai lopeta marmatus kun kerta lapsia olet tehnyt.
hohhoijaa..taidat olla kyllästynyt elämääsi vai?

Mä en sanonut, etten jaksaisi lapsiani. On mukavaa, että he keksivät itsekin ideoita leikkeihin, mutta toivoisin myös, että koti pysyis siistimpänä. Ja en, en leiki lasteni kanssa. Voidaan kyllä pelata lautapelejä, ulkoilla, käydä uimassa, lukea jne. mutta leiki mä en.

Mä en sanonut, etten jaksaisi lapsiani. On mukavaa, että he keksivät itsekin ideoita leikkeihin, mutta toivoisin myös, että koti pysyis siistimpänä. Ja en, en leiki lasteni kanssa. Voidaan kyllä pelata lautapelejä, ulkoilla, käydä uimassa, lukea jne. mutta leiki mä en.

Samanlainen äiti täällä...luen kirjaa lapsille, pelaan lautapelejä, potkin palloa ulkona, vien puistoon, yms mutta en mä istu lattialla pikkuauto tai poni kourassa, enkä edes askartele (ostan kyllä paperit, kartongit, liimat, kynät yms joten lapset saa askarrella).

Onnistuisiko teillä se, että lapset kerää itse esim. majajuttunsa takaisin paikoilleen ennen iltapuuhia, ja askarteluroskat roskiin askartelujen loputtua?

meillä on aina kyllä siistiä, eikä se siisteyden pito ole mielestäni kovin vaikeaa. Meillä on selkeät paikat tavaroitlle, legot omassa korissaan ja autot omissaan. Yksi leikki kerrallaan ja sit siivotaan ja viedään paikoilleen ja otetaan uusi leikki esille kun edellinen on siistitty. Ei siihen siistimiseen mene kuin yks hujaus. Mutta mulla siis yksi 3 v poika ja vauva joka ei paljoa sotke. Mutta poika on pienestä asti oppinut että leikit siivotaan mutta eihän se aina toteudu ja autan kyllä aina. Meillä askarrellaan keittiön pöydän ääressä joten on luonnollista että askartelutarvikkeet viedään pois sit kun on valmista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Samanlainen äiti täällä...luen kirjaa lapsille, pelaan lautapelejä, potkin palloa ulkona, vien puistoon, yms mutta en mä istu lattialla pikkuauto tai poni kourassa, enkä edes askartele (ostan kyllä paperit, kartongit, liimat, kynät yms joten lapset saa askarrella).

Onnistuisiko teillä se, että lapset kerää itse esim. majajuttunsa takaisin paikoilleen ennen iltapuuhia, ja askarteluroskat roskiin askartelujen loputtua?

Joo, tuohon olen pyrkinyt, että lapset siivoaisivat jälkensä aina lopuks. Ja toisinaan se on toiminutkin. Pitäis vaan itse olla jämptinä joka ikinen päivä että niin todella tapahtuu...

Tähän askarteluun liittyen... Yksi osa ongelmaa on se, että näitä "hienoja" askarteluita ja väkerryksiä tulee ajan kanssa tosi paljon, enkä mä niitä ihan suoralta kädeltä laita roskiin vaikka mun silmissä monet niistä roskia onkin... Ne on kuitenkin lapsen taideteoksia. Miten paljon te annatte lasten säilyttää esim. koulutöitä tai muita askarteluja? Ja missä ne säilytetään?
Kyllä mä sit aina heitän surutta osaa roskiinkin, kun joskus saan siivota yksin. Hienoimmille yritän löytää sopivan paikan, ja laittaa vanhimpia pois sitä mukaa. :)

meillä siivotaan päiväunien jälkeen eli imurointi, pölyt, pyykit tms. eli aamupäivä on 100% lapsille, meillä lelut pysyy huoneessa eli siellä leikitään joskus olkkariin mutta heti leikin päätyttyä takasin omaan huoneeseen.

leluilla on omat paikkansa ja yhden leikin päätyttyä siivotaan jäljet (max 3 eri leikkiä saa olla samaan aikaan).

Meillä on rutiinit ja tärkeintä on yhdessä olo niin siivotessa kun leikkiessä.
Motto että yllätysvieraat saa aina tulla sisälle ja kaikilla on oma rauha leikkiä yhdessä tai erikseen.

Mä yritän just opettaa parivuotiaalle, että yksi leikki kerrallaan ja edellinen korjattava pois ennenkuin alkaa uutta. Vaikeaa on, itsekään en ole mikään maailman järjestelmällisin ihminen ja usein leikki vaihtuu lennossa joksikin toiseksi kun saa jonkun mahtavan idean. Mutta pikku hiljaa, en halua rajoittaa lapsen luovuutta ja stressata turhasta siisteydestä. Ehtii sitä suoristella matonhapsuja ja asetella aaltomaljakoita sittenkin kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa... :D
Askarteluja on vielä aika vähän, mutta hienoimpia minäkin säästelen. Kerhotyöt olen säästänyt kaikki.

Tähän askarteluun liittyen... Yksi osa ongelmaa on se, että näitä "hienoja" askarteluita ja väkerryksiä tulee ajan kanssa tosi paljon, enkä mä niitä ihan suoralta kädeltä laita roskiin vaikka mun silmissä monet niistä roskia onkin... Ne on kuitenkin lapsen taideteoksia. Miten paljon te annatte lasten säilyttää esim. koulutöitä tai muita askarteluja? Ja missä ne säilytetään?
Kyllä mä sit aina heitän surutta osaa roskiinkin, kun joskus saan siivota yksin. Hienoimmille yritän löytää sopivan paikan, ja laittaa vanhimpia pois sitä mukaa. :)

Noi tarha/kerho/kouluaskartelut on ihan vihonviimisiä. Toisaalta sitä haluais lapselle osoittaa, että arvostaa niitä ja opettaa arvostamaan omaa työtä, mutta toisaalta niitä tulee niin nopeesti niin paljon ja monet on niin...

En ole kokeillut, mutta tällasta konstia olen kuullut: otetaan työstä digikuva ja säilytetään sitä kovalevyllä. Mukavan litteeksi menis?

Alkuperäinen kirjoittaja 23wee mom:
Motto että yllätysvieraat saa aina tulla sisälle

Kyllä meilläkin saa yllätysvieraa aina tulla sisälle vaikka kämppä olis mullinmallin! :) ei kai kukaan oleta, että lapsiperheessä aina olis kaikki tiptop - en minä ainakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin?:

Noi tarha/kerho/kouluaskartelut on ihan vihonviimisiä. Toisaalta sitä haluais lapselle osoittaa, että arvostaa niitä ja opettaa arvostamaan omaa työtä, mutta toisaalta niitä tulee niin nopeesti niin paljon ja monet on niin...

En ole kokeillut, mutta tällasta konstia olen kuullut: otetaan työstä digikuva ja säilytetään sitä kovalevyllä. Mukavan litteeksi menis?

Hei, toi kuvaaminen on hyvä idea! Miksi en itse ole aiemmin ajatellut. :)

Ihailen koteja ossa on aina siitiä. Itse olen kuitenkin valinnut toimintatavaksi sen, että riittää, että on "nurkat puhtaat". En yksinkertaisesti jaksa vahtia lapsia, kun mies kuitenkin levittää AINA kaikki tavaransa sikinsokin. Niinpä meillä on kyllä puhdasta, mutta tavarat ovat melko lailla sikin sokin, mikäli yllätysvieraita tulee.:)

Yhteistyössä