Te jotka teette itse vauvan soseet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ennariina

Aktiivinen jäsen
04.01.2007
2 571
0
36
....ja pakastatte niitä, niin miten saatte soseet säilymään sellaisena sileänä mössönä? Minulla ainoastaan bataatti säilyy sellaisena sopivana syömäkelpoisena sileänä soseena, mutta muut kasvissoseet menee ihan verisiksi ja rakeiseksi. Sitten vauva vain kakostelee ja valuttaa sen veden suupielistä ja kasvissose jää kitalakeen kiinni. Tykkäisin itse soseita tehdä, mutta nyt olen vain tuota bataattia keitellyt ja soseutellut pakkaseen, muut olen antanut purkista. Neuvoja otan vastaan! Tiedän, että pelkkä peruna menee rakeiseksi pakkasessa, sitä en ole pakastanut yksikseen vaan ihan ripaus pottusosetta olllut porkkana-kukkapaali-bataattimössön seurana.

kyllä sen pitäis lämmittäesää mennä takas sileäksi mössöksi..ainakin mun pakastukset oli kaikki ihan syömäkelpoisia ja pakastin ihan huoletta perunaakin..
mä lämmitin vesihauteessa kun ei ole mikroa.
toinen vaihtoehto on tehdä "laimentamatonta" sosetta pakkaseen ja sit lisätä tulikuuma vesi siinä lämmitysvaiheessa niin se samalla lämpenee nopeemminkin..
ja sekoittaa vaan kunnolla.

Eivät ne soseet sileinä säily. Jos lapsi saa muuten korviketta, yksi konsti on lisätä syömislämpöiseen ruokaan sen verran nan-maitojauhetta kun arvelee ruuassa olevan nestettä. Tai laittaa tilkan ruokaöljyä makua parantamaan.

Aikoinaan tein niin, että valmistin ruokaa pariksi päiväksi. Soseutin ruoka-aineet. Keitinliemestä ja maissitärkkelyksestä keitin kiisselin, jonka lisäsin ruokaan. Tässä on aika askarteleminen, mutta kun en muuten saanut kotiruokaa kelpaamaan. Jos katsot valmisruokien tuoteselostetta, huomaat, että ne saostettu jotenkin. Vihannesta ja lihaa ei purkissa ole montaakaan prosenttia.

Peruna meni itselläni pakastaessa ihan kamalaksi, mutta huomasin, että auttaa, kun sen kuumentaa ennen syömistä KUUMAKSI, ja antaa sitten jäähtyä syömislämpöiseksi. Vie tosin aikaa, ja vauva saattaa hermostua. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Noppis:
Peruna meni itselläni pakastaessa ihan kamalaksi, mutta huomasin, että auttaa, kun sen kuumentaa ennen syömistä KUUMAKSI, ja antaa sitten jäähtyä syömislämpöiseksi. Vie tosin aikaa, ja vauva saattaa hermostua. :D

siis tuota mäkin tein et ne ruuat niinku lämmitettiin ihan kunnolla ja kaikki oli ihan mallisoseita.. ei kokkareita jne..
pitää vaan yrittää laittaa ne ennakkoon lämpeemään ja jäähtymään..

Juu, kunnon kuumentaminen auttaa! Meidän vauvan lempisose peruna-omena-porsaanliha oli aluksi kökkäreistä kun otin pakkasesta lämpenemään, kunnes keksin kuumentaa sen mikrossa tosi kuumaksi ja sitten syömään kun on syömislämpöistä eikä oo tarvinu lisätä mitään maitoja enää joukkoon. Minä oon tehny soseet suht löysäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja Noppis:

siis tuota mäkin tein et ne ruuat niinku lämmitettiin ihan kunnolla ja kaikki oli ihan mallisoseita.. ei kokkareita jne..
pitää vaan yrittää laittaa ne ennakkoon lämpeemään ja jäähtymään..

Kokeillaanpa tätäkin lämmityskeinoa. Kiva olisi saada nuo omatkin soseet kelpaamaan.

Enpä koskaan huomannut ongelmaksi. Vaikka tokihan ne kotitekoiset soseet on huomattavasti rakeisempia kuin kaupan.

Vauva kyllä tottuu rakeisuuteen ajan kanssa. Meillä syötiin sekä kotitekoista että kaupan ja kumpikin maistui.

Yhteistyössä