Te jotka teette vauvalle soseet itse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhaNainen

Vieras
Antakaa mulle neuvoja miten aloittaa. Meidän Vauva syö suurimmaks osaksi purkkisoseita, mutta ne alkaa tulemaan hirveän kalliiks kun niitä menee päivässä niin monta nykyään. Tuleeko soseiden tekeminen halvemmaks kuin kaupan soseet? Miten niitä säilytetään, pakkasessa? Ja jos niin, niin kuinka ne sulatetaan, vesihauteessa? Onko teidän mielestä ollut kovin suuri vaiva tehdä soseet itse? Entä pitääkö niitä soseita jatkaa esim. vedellä vai riittääkö jos vaikka soseutan pelkkää porkkanaa ja perunaa? Entä tarvitseeko niihin lisätä jotain ravintoaineita tms?

Mä pakastin niissä ihan pienissä minigrip pusseissa. Ja pakastin kaiken omiin pusseihinsa. Porkkanan, parsan, kukkakaalin, lihan ym. ym.

Niistä oli sitten helppo sulattaa erilaisia kokonaisuuksia.

yks hyväksi havaittu konsti oli pakastaa nuo soseet silikoonisiin muffinssivuokiin! ku ovat jäässä, irrottelet vaan isomaan pussiin ja otat kerrallaan yhden tai kaks tarpeen ja kulutuksen mukaan. lämmitin mikrossa tai esim kastikkeet suoraan perunan tms kanssa kattilassa.

halvemmaksi tulee ja meillä ainakin maistuu paljon paremmin kuin kaupan soseet. sauvasekoittimella vaan muusiksi.

Tein ihan liha-kasvissoseita ja pakastin aluksi jääpala muoteissa ja myöhemmin pakastusrasioissa kertaanoksina. Joskus laitoin soseeseen jatkeeksi riisihitaleita niin ettei tarvinnut olla lisäksi perunaa.

Huonona äitinä sulatin mikrossa.

niin ja lisäys vielä, että vähän vanhemmalle muksulle tein sitten jo kokonaisia aterioita kala/kana/lihakeittoa ison kattilalisen, soseutin ja pakastin noissa muffinssivuoissa.

[QUOTE="vieras";22923950]yks hyväksi havaittu konsti oli pakastaa nuo soseet silikoonisiin muffinssivuokiin! ku ovat jäässä, irrottelet vaan isomaan pussiin ja otat kerrallaan yhden tai kaks tarpeen ja kulutuksen mukaan. lämmitin mikrossa tai esim kastikkeet suoraan perunan tms kanssa kattilassa.

halvemmaksi tulee ja meillä ainakin maistuu paljon paremmin kuin kaupan soseet. sauvasekoittimella vaan muusiksi.[/QUOTE]

Tai silikonisiin jääpalamuotteihin :) Kun ovat jäätyneet, niin sosepalat voi napsautella Minigrip-pusseihin ja sitten ottaa sopiva määrä ja haluamansa sekoitus sulamaan. Sulatin ihan mikrossa lautasella.

Pakastin pienissä pakastusrasioissa yksi aine kerrallaan. Oli sitten helppo tehdä erilaisia yhdistelmiä. Äidinmaidolla löysensin sulatettua sosetta. Mikrossa sulatin, se on ihan turvallista, eikä tee kenestäkään huonoa äitiä, kuten joku tässä väitti/luuli.

Itse tein lapselle soseita aikapaljon itse kun hän oli 9-11kk.
Helppoahan se on, harmittaa etten aloittanut/tehnyt aikasemmin, nyt hän alkaa jo syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa.
Musta oli ihanaa se etten tiskipöytä ollu iltaisin täynnä huuhdeltuja ruokapurkkeja kun ruoka oli otettu pakkasesta suoraan lautaselle :) Ja se ettei kaapista ollut lapsen ruokahylly jatkuvasti tyhjillään, eli ei tarvitse kantaa lasipurkkeja kaupasta ;) Samalla lapsi oppii myös erilaiseenruokaan kun purkit.

Minä tein soseista aika paksuja, pakasti muffinssi pellillä ja jäädyttyään irrotin ja laitoin isoon pussiin. Mikrossa sulattaessa laitoin joukkoon maitoa jotta ei ole niin tönkköä. Huomasin myös et monet soseet täytyy lämmittää tulikuumiksi jotta oikeia koostumus "palautuu".

En lisännyt mitään ravinteita, koitin katsoa että ruoka olisi normaali monipuolista.
Lapsi sai siis samaan aikaan valmisruokia sekä itsetehtyjä. Tein esim. liha- ja kanasosetta ja kalan sai purkista. Toisella kertaa taas kasvista ja kalaa, liha ja kana purkista.. Näin pyrin tarjoamaan laselle kotiruokaa, ja pitämään silti ruokavalion monipuolisena. Ja helpottamaan itseäni myös :)

Sillon kun tyttö vain maisteli ja totutteli soseiden syöntiin, tein soseet itse mutta nykyään ostan kaupasta jo koska koen soseiden teon työläänä ja paljon aikaa vievänä hommana. Mutta silloin kun tein nii keitin esim. bataattia ja porkkanaa määrän x ja soseutin sauvasekottimella. En laimentanut soseutusvaiheessa millään koska lantrasin äidinmaidolla juuri ennen antamista. Siis sillee ihan vähän vain jottei ole liian paksua. Sellaisella pursottimella laitoin soseet jääpalapusseihin jossa oli aina käteviä maistiaisia valmiina.
Nykyään soseita menee jo niin paljon että jos itse tekisi soseet, pitäisi niitä tehdä todella paljonn kerralla tai sitten niin usei ettei mulla tahdo kiinnostus riittää joten olen ostanut valmissoseita.

Jäässä olevat soseet minä oon sulattanu mikrossa. Ja kyllähän se varmasti tulisi halvemmaksi jos vaa jaksaa itse kuoria perunat bataatit omenat päärynät persikat porkkanat yms... ja pilkkoa ne ja keittää niitä ja soseuttaa ne ja pakastaa ja siivota jälet ja sitten vielä sulattaa ne uusiks:)
Ei vaa oikeesti jos vaa tuntuu että haluat kokeilla nii ei muuta ko kokeilet. Siinä sitä samalla oppii ja saa selville onko se sun juttus:)

Mä soseutin myös sauvasekoittajalla ja pakastin minigrip-pusseissa ja pilttipurkeissa. Nostelin purkkeja sulatukseen jääkaappiin. Aamulla kun otti pakastimesta, illalla oli jo purkki sulanut, koska määrät ovat niin pieniä. Aika nopeasti jätin lihan soseuttamatta. Paistoin vain jauhelihaa/broilerin jauhelihaa ja laitoin rasiassa pakastimeen. Siitä sai helposti sekoitettua lusikallisen ruokaan. Keitettyä riisiä lisäsin myös aika nopeasti sellaisenaan ruokiin. Meillä tosin lapsi söi hyvin rakeistakin ruokaa. Ja aika nopeasti siirryttiin normaali ruokaan eli otin lapselle ruokaa sivuun ennen maustamista. Perunan, vihannekset yms. soseutin vaan haarukalla ja kalaa tai jauhelihaa tms. mukaan.

Haarukalla soseutin samaa ruokaa, mitä muut söi.
Perunoiden päälle vauvale porkkanan pala kiehumaan ja sitten peruna ja porkkana rintamaidon kanssa haarukalla soseeksi. Ei tarvinu säilyttää mitenkään, kun samalla tuli aina kun muidenkin ruoka.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;22924114:
Sillon kun tyttö vain maisteli ja totutteli soseiden syöntiin, tein soseet itse mutta nykyään ostan kaupasta jo koska koen soseiden teon työläänä ja paljon aikaa vievänä hommana. Mutta silloin kun tein nii keitin esim. bataattia ja porkkanaa määrän x ja soseutin sauvasekottimella. En laimentanut soseutusvaiheessa millään koska lantrasin äidinmaidolla juuri ennen antamista. Siis sillee ihan vähän vain jottei ole liian paksua. Sellaisella pursottimella laitoin soseet jääpalapusseihin jossa oli aina käteviä maistiaisia valmiina.
Nykyään soseita menee jo niin paljon että jos itse tekisi soseet, pitäisi niitä tehdä todella paljonn kerralla tai sitten niin usei ettei mulla tahdo kiinnostus riittää joten olen ostanut valmissoseita.

Jäässä olevat soseet minä oon sulattanu mikrossa. Ja kyllähän se varmasti tulisi halvemmaksi jos vaa jaksaa itse kuoria perunat bataatit omenat päärynät persikat porkkanat yms... ja pilkkoa ne ja keittää niitä ja soseuttaa ne ja pakastaa ja siivota jälet ja sitten vielä sulattaa ne uusiks:)
Ei vaa oikeesti jos vaa tuntuu että haluat kokeilla nii ei muuta ko kokeilet. Siinä sitä samalla oppii ja saa selville onko se sun juttus:)

On kyllä totta että sitten kun alkaa mennä isopurkillinen kerralla ni jos tekee itse kaikki soseet ni saa kyllä vääntää urakalla ja useassa kattilassa. Ja vielä montaa sorttia :)

Mun mielestä oli ihan miellyttävää kun tein itse ja annoin valmista.

Hedelmä ja marjasoseet on saanut valmiina. Välillä hedelmäsosetta jatkettu banaanilla/omppuraasteella/jugurtilla.

Alkuun kun maisteltiin, niin mä tein joka soseen erikseen ja laitoin jääpalamuotteihin.

Sitten aloin tekemään kattilallisen esim. peruna-porkkana-bataattia ja pakastin sitä pilltipurkkeihin tms. Otin illalla jääkaappiin sulamaan. Tai sitten tein levyjä laakeisiin muovirasioihin, joista sitten laitoin jäisenä muovipussiin ja toitoin sopivan kokoisen palan.

Meillä jäi sosevaihe niin lyhyeksi, että en kokenut mitenkään rasitteeksi. Alkoi nopeasti syömään paloina ja sain usein meidän ruuasta otettua ennen maustamista ekaksi vauvalle.

Sauvasekoittimella tein alkuun, mutta aika pian alkoi kelvata rakeisempi ja survoin vain hieman sellaisella perunasurvimella pieneksi. Jätin seoksen sekaan hieman keitinlientä. Jos oli liian tönkköä, niin lypsin hieman maitoa sekaan tai laitoin vettä ennen tarjoilua.

Olen keittänyt suurimman osan itse, yleensä vain reissussa ja kerhossa syö purkkiruokia. Aluksi keitin isot määrät esim. parsa- ja kukkakaalia, kesäkurpitsaa, bataattia jne. Soseutin sauvasekoittimella ja pakastin osan pilttipurkkeihin, osan jääpalarasioihin ja siitä sitten isoon pakastusrasiaan.

Nyt poika on 10 kk ja päivittäin keitän hänelle ruuan. Aamupäivällä keittelen juureksia (pottua, porkkanaa, bataattia jne.) ja välillä riisiä ja makaronia sekaan, sellaisen satsin mistä riittää lounaalle ja päivälliselle. Pakkasesta otan kuutiona pakastettua keitettyä kanaa, possua tai kalaa, joskus keitän munia ja tarjoan sitä lihan sijaan. Päivälliselle sitten sulatan jotain muuta lihaa, kuin lounaalle.

Joskus olen nytkin keittänyt ison satsin valmiiksi pakkaseen esim. kanapataa tai jauhelihapataa, siinä äitiyspakkauksen kirjasessa oli ohjeita.Nämä olen pakastanut 3 dl:n pakastusrasiaan, niin saa koko aterian. Jos muistan, otan sen sulamaan edellisenä päivänä jääkaappiin tai sitten sulatan mikrossa.

Lainasin myös kirjastosta syksyllä kirjan, muistaakseni Kotiruokaa vauvalle oli nimeltään. En ole kokenut itse tekemistä hankalana, päinvastoin. Mua rasittaa ne tyhjät lasipurkit kotona, sitä pussia kun ei tahdo millään muistaa ottaa mukaan kun kulkee ekopisteelle. Ja tulee paljon halvemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;22924114:

On kyllä totta että sitten kun alkaa mennä isopurkillinen kerralla ni jos tekee itse kaikki soseet ni saa kyllä vääntää urakalla ja useassa kattilassa. Ja vielä montaa sorttia :)

Mun mielestä oli ihan miellyttävää kun tein itse ja annoin valmista.

Hedelmä ja marjasoseet on saanut valmiina. Välillä hedelmäsosetta jatkettu banaanilla/omppuraasteella/jugurtilla.

Hedelmäsoseet valmiina, ihan sen takia kun ne on edullisia niistä saa niin hyvin C-vitamiinia. Lisäksi sitten kyllä maistelupaloja oikeita hedelmiä ja banaania muussasin haarukalla.

Itse en jaksa mitään pakastusrumbaa, vaan tein aina pikkukattilallisen yhdenlaista liha-kasvissosetta ja sitä syötiin 2 päivää, sitten taas uusi kattilallinen jotain muuta sosetta. Sauvasekoittimella tein. Mun mielestä se rakenne tahtoo mennä omituiseksi pakastimessa, itse tykkään näin.

Vieläkin teen "itse soseet" kun vauva on jo 1 v, mutta edelleenkään ei tahdo kestää palasia (oksentaa helposti), niin soseutan sitten aina sauvasekoittimella ruuan, oli se sitten makaronilaatikkoa tai kalakeittoa. :)

Minä teen monesti samoista raaka-aineista kun itse syömme. Otan ennen suolaamista esim keitosta osan vauvalle tai jos teen makaroonilaatikkoa, niin teen samalla pienessä vuoassa vauvalle oman veteen, jonka sitten soseutin.
Aluksi tein niin, että ostin kaupan lihatiskiltä yhden pihvin, pienin sen ja laitoin uuvivuokaan (kannelliseen) ja sekaan porkkanaa, sipulia yms mausteita. Siellä kypsyi itsekseen uunissa pari tuntia ja sen jälkeen soseutin ja pakastin. Samalla pakastin sen liemen kastikkeeksi. Perunan keittelin aina uuden, en pakastanut, mutta esim. riisiä pakastin soseena. Samalla tavalla tein kanasta ja lohesta jne

Ei tämä mun mielestä ole ollenkaan työlästä. Samalla tavalla pitää kuoria perunat, porkkanat, pieniä salaattitarpeet, valmistaa kastike joka päivä muullekin perheelle. Siinähän se menee samalla. Toki jos asenne on, että perunoiden ja porkkanoiden kuoriminen on hirveän työlästä ja kun se ruokaa pitää vielä mikrossa sulattaakin, niin kai se sitten alkaa tuntua työläältä.

Samalla tavalla se tulee hedelmäsosekin, kuorii omenan ja käyttää sen sekoittimessa. Samoin banaanilla ja marjoilla saa tosi hyviä soseita, meillä syö niitä muutkin. Banaani ja mustikka, banaani ja puolukka, banaani ja herukka jne. Tilkka vettä vain sekaan ja halutessaan esim herukoihin teelusikka pari sokeria.

Tein esikoiselle tosi paljon itse soseita, katsotaan nyt miten käy tämän toisen kanssa :)

Ihan pienelle joka vielä maisteli pakasti soseet levyinä minigrip pussiin, siitä sai helposti napsautettua pienen palasen jonka sulatin mikrossa tai ihan vaan lautasella, kun sosetta tosiaan oli vain muutama teelusikallinen niin eipä se kauaa ottanut että oli sulanut.

Isommalle joka söi siis enemmän pakastin pilttipurkkeihin annoksia tai pakastusrasiaan. Samalla kun laitoin itselleni ja miehelle ruokaa keitin erillisessä kattilassa samoista aineksista vauvalle muutaman annoksen.

Hedelmiä raastoin hienoksi ja pakastin jääpalamuotissa. Niitä oli kätevä heittää kuuman puuron joukkoon, jäähtyi puuro ja hedelmä siis suli sinne nopeasti :) en siis keittänyt hedelmiä, että vitamiinit säilyi. Kun raastaa hienoimmalla terällä tulee omenasta yms ihan sosetta.

Ruoat soseutin joko sauvasekoittimella, yleiskoneella tai sellaisella käsinveivattavalla minuuttimikolla.

Itse olen tehnyt jokaiselle lapsellemme soseet. En koe niiden tekemistä vaivalloisena, eihän siinä mene kuin pari tuntia kuin joku satsi on pakastamista vaille valmis. Toki valmissoseitakin joskus ostan ihan vaihtelun vuoksi, mutta ne tosiaan käyvät aika kalliiksi pitemmän päälle. Hedelmät syödään meillä yleensä tuoreeltaan (omenastakin saa sosetta raastimella raastamalla), mutta valmismarjasoseita laitan puuron joukkoon makua antamaan.

Itse pakastan soseet pilttipurkeissa ja yleensä otan edellisiltana jääkaappiin sulamaan seuraavan päivän soseet. Mikrolla sitten lämmitän syöntikuntoon lautaselle siirrettynä.

Erilaiset lihat ja kalan olen pakastanut jääpalamuoteissa ja siirtänyt sitten pussiin, josta ne on kätevä ottaa soseen joukkoon.

Soseutusvaiheessa olen aina lisännyt keitinvettä, jotta sose on sopivan löysää. Lämmitysvaiheessakin voi lisätä vaikka maitoa tai vettä joukkoon, jos sose on liian paksua.

Ei soseisiin yleensä tarvitse mitään laittaa joukkoon, mutta voi laittaa lämmittäessä esim. ruokaöljyä tai voita, mikäli lapsen paino ei nouse tarpeeksi.

Minä olen tehnyt lähes kaikki kasvis- ja lihasoseet itse. Teen noin kerran viikossa kattilallisen, vähän reseptejä vaihdellen. Lihan laitan mukaan. Soseutan ja pakastan pilttipurkkeihin. Pakkasesta sitten mikron kautta pöytään. Aikaa ruokasatsin tekemiseen ja pakastamiseen menee noin 1/2h. Yleensä minulla on 2-3 erilaista sosetta pakastimessa eli niitä syödään vähän vaihdellen eri päivinä.

Olen kokenut helpommaksi tehdä ihan valmiita ruokia eikä niin, että kaikki ainesosat olisi erikseen jossain jääpalamuoteissa tms. Sitäpaitsi saisi niitä jääpalamuotteja olla aika paljon, kun ruokaa kuitenkin menee jo melkein se iso purkillinen. Ainoastaan kalaa pakastan pieninä paloina ja se sotketaan sitten muun perheen perunoiden tms kanssa silloin kun on sellaista sopivaa syötävää.

Hedelmäsoseet ostan purkissa. Muutaman kerran viikossa syödään myös tuoreita hedelmiä sormiruokana.

Kiitos kaikille vastauksista, tää auttoi tosi paljon. Kyllä mä nyt alan tekemään ainakin osan soseista itse, sauvasekoitin ja silikonisia muffinssivuokia meiltä jo löytyykin. :)

Uusimmat

Yhteistyössä