te jotka teette itse vauvalle soseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
antakaa vinkkejä miten perunalihasoseista saa tehtyä hyvän makusia.
Mitä lihaa käytätte, jauhelihaa vai suikaleita?
Mitä kasviksia laitatte sekaan, entäs mausteita?
Pakastatteko soseita jne.

possunjauhelihaa, perunaa, maissia,porkkanaa ja persiljaa.

suikaleita, kukkakaalia,porkkanaa,perunaa, herneitä.

katon aina kaupassa välillä niitä purkkeja mitä niissä on käytetty.
teen isomman satsin kerralla ja pakastan. :)

käytätkö tuoreita vai pakastettuja kasviksia?
Laitatko öljyä joukkoon? Huomasin, että piltin sekaan ainakin oli pantu.
Arvelin säästää pitkän pennin, jos teen itse.

Ennen tein näin: kattilaan kiehumaan kuorittuja perunoita, kasviksia ja lihanpaloja tai jauhelihaa. Vettä mahdollisimman vähän. Kun ovat kypsiä, perunat hienoksi perunanuijalla/sosemyllyllä ja liha hienoksi tehosekoittimella tai veitsellä. Sitten sekoitetaan ja lisätään keitinlientä sopivasti. Vähän ruokaöljyäkin. En ole pakastanut vaan tehnyt kerralla 2-3 pv:n satsin jääkaappiin.

Teen possun ulkofileestä (vai onko se paistia, hinta kuitenkin tarjouksessa 7-8/kg). Ja "tuoreita" kasviksia; kotimaisia porkkanoita, kukkakaalia, bataattia, kesäkurpitsaa.. teen ison satsin ja pakastan, riittää muutamaksi päiväksi. Hyvää tulee, niin hyvää että kaupan mössöt ei kelpaa.. kokeile sitä öljyä, itse en ole laittanut mutta jos ei maistu niin se voi auttaa?

Mä olen käyttänyt naudan, possun ja broilerin jauhelihaa, naudan ja possun kuutioita, broileria. Olen tehnyt kaksosille 2-3 päivän soseet, enkä ole pakastanut koskaan, voi kyllä pakastaa, jos itsew haluaa. Teen soseet tuoreista kasviksista: perunaa, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, parsakaalia, sitä mitä kaapissa sattuu olemaan. mä en ole laittanut öljyä joukkoon, vaikka neuvolassa suosittelivat vauvojen hitaan painonnousun takia.

Minä suosin ihan yhtä makua kerrallaan keittäessä.
Keitin mm. porkkana-kukkakaali-parsa pakastevihanneksia kattilassa. Sauvasekoittajalla survoin ja pakastin kuutioiksi.

Keitin myös maustamattomia suikalelihoja mm. broileria, kalkkunaa, nautaa sekä possua ja survoin ja pakastin nekin kuutioiksi. Vauvan ateria koostui näistä kuutioista.

Niin ahkera jaksoin kuitenkin olla, että joka päivä keitin vauvalle pienen perunan, jonka kanssa tarjosin lihakuution ja kasviskuution.
Välillä tarjosin keitetyn perunan kanssa lihapilttiä.

Minun lapseni on todella harvoin saanut ruuaksi pelkkää pilttiä. Halusin että hän alusta asti oppii tutulle kotiruuan maulle.
mausteita en ruokiin koskaan lisännyt. Tavalliseen kotiruokaan siirryttiin 10kk iästä pikkuhiljaa maistellen.

Vinkki: mikä tahansa ruoka upposi meillä, jos seassa oli vähän bataattia. Kestää pakastamisen, on makeaa ja helppoa.

Vauvan iän myötä muussasin keitetyt kasvikset haarukalla ja jätin sekaan vähän sattumiakin. Lihat pakastin erikseen, vaihtelin sitten kanaa, possua, nautaa. Kalaa otin syrjään aina kun tein muuten kalaruokaa.

Yhteistyössä