Te keillä ollut korvakierrelapsi

Tallamuspurkuna

Aktiivinen jäsen
10.04.2008
6 762
0
36
niin minkä ikäisenä tulehdukset on alkaneet? Onko sillä periaatteessa mitään merkitystä kierteen kannalta, eli voiko kierre alkaa yhtä hyvin kolme vuotiaana kuin puoli vuotiaana?
Entä kuuluuko teidän lasten korvatulehdukseen muita oireita kuin korvakipu, kuten nuhaa? Useinhan korvatulehduslapsilla on kova nuhakin?

Minua hirvittää että kierre alkaa nyt meillä, minulla on ollut pienenä ja tärykalvo puhkastu, samoten miehelläni :/

Mulla on 3 lapsella ollut.Pojilla alkoi 2 vuotiaina ja tyttö oli tasan 1kk ikäinen kun eka tuli.Saipa sitten ekat putket korviin jo 5kk ikäisenä.Senkin jälkeen 2 kertaa putkitettu+kitarisat poistettu.Myös pojat putkitettu kahteen kertaan ja kitarisat leikattu kerran. Pahimmillaan kaikilla kolmella oli korvatulehdus yhtäaikaa.Joka ikinen nuha toi tulehduksen.Ahtaat käytävät menivät nuhan turvotuksesta tukkoon.KAikkiolivat kotihoidossa eskariin saakka.Eskarit alkoivat sitten kaikilla uudella kierteellä :(

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Mulla on 3 lapsella ollut.pojilla alkoi 2 vuotiaina ja tytttö oli tasan 1kk ikäinen kun eka tuli.Saipa sitten ekat putket korviin jo 5kk ikäisenä.Myös Senkin jälkeen 2 kertaa putkitettu.Pahimmillaan kaikilla kolmella oli korvatulehdus yhtäaikaa.Joka ikinen nuha toi tulehduksen.Ahtaat käytävät menivät nuhan turvotuksesta tukkoon.KAikkiolivat kotihoidossa eskariin saakka.Eskarit alkoivat sitten kaikilla uudella kierteellä :(

Huih. Kolmella tulehdus samaan aikaan, voin vain kuvitella kuinka rikkonaiset yöt teillä on vietetty :hug: :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Niin ja kuinka usein tulehduksia oli? Tuliko heti toinen kuurin perään? Vai jokaisesta pienimmästäkin nuhasta tulehtui myös korvat?

Tulehdus oikeastaan koko ajan päällä, ei koskaan parantunut kunnolla, ennen putkitusta. Putkituksen jälkeenkin tuli joitakin tulehduksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Niin ja kuinka usein tulehduksia oli? Tuliko heti toinen kuurin perään? Vai jokaisesta pienimmästäkin nuhasta tulehtui myös korvat?

Tulehdus oikeastaan koko ajan päällä, ei koskaan parantunut kunnolla, ennen putkitusta. Putkituksen jälkeenkin tuli joitakin tulehduksia.

Onko tuo putkitus vähän sama kuin tärykalvojen puhkaisu sillon joskus aikanaan oli? :ashamed: Siis tarkoitan että ajaako se saman asian?

Meillä on 4kappaletta tuommosia lapsia. Lapset oli 3kk, 4kk, 9kk ja vajaa 11kk kun tulehdukset alkoi ja samaa jatkuu edelleen vielä tänä päivänäkin kun lapset on pian 2v, 3v, 5v täyttävä ja 6vuotias. Kaikki putkitettu, osa 2, osa 3kertaa, kitarisat on otettu 2vanhimmalta, nielurisat esikoiselta. Joskus tulee varoittamatta ilman nuhaa tulehdus, yleensä flussan yhteydessä, meillä helppo huomata kun kaikilla putket. Tärykalvoja ei enää nykyään puhkasta kun äärimmäises hädäs, meillä neloselta puhkastiin 6kk iässä kun oli 3kk kärsiny samasta tulehduksesta. Meillä perintönä tämä, minä oon ollu korvakierrelapsi joka putkitettu 11krt.

Onko tuo putkitus vähän sama kuin tärykalvojen puhkaisu sillon joskus aikanaan oli? :ashamed: Siis tarkoitan että ajaako se saman asian?

Joo, mutta se tehdään nukutuksessa ja tärykalvolle laitetaan tuubit, jotka pitää korvan ilmastoituna, niin että tulehdusriski alenee ja jos tulehdus tuleekin, ei pitäisi olla kipuja kun mätä tulee tuubin kautta pihalle, eikä aiheuta painetta tärykalvolle.

esikoisella alkoi vuoden iässä, keskimmäisellä 3kk iässä, nuorimmalla 3 viikon iässä
Esikoinen putkitettiin kerran, se auttoi. Keskimmäinen 2 kertaa, ekan kerran jälkeen alko keuhkoputken tulehdukset ja ahtaumat jne sai astmainfektion, jatkui korvakierre putkitettiin 2vuoden iässä otettiin kitarisa samalla pois ja nyt ollut 1,5 v terveenä.
Kuopus sai flunssan 10pv ikäisenä(sai kyllä äidinmaitoa silloin) joutui sairaalaan kun ei kyennyt syömään limaisuuden takia, oli kuivunut ja oli korvatulehdukset. Nyt viimeisen kuukauden aikana ollut 3 tulehdusta, ensi viikolla putkitus aika

Ei sitä voi sanoa samaksi asiaksi. Tärykalvon kun puhkaisee, se menee umpeen lähipäivinä, putkituksessa tärykalvoon asetetaan pienenpieni putki, joko silikonia tai muuta materiaalia (meillä ollut ns. kultaputketkin) ja tämä putki edesauttaa sitä että korva ilmastoituu ja tulehdukset on helpompi huomata koska märkä valuu pois, MIKÄLI putket pysyy auki.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Meillä on 4kappaletta tuommosia lapsia. Lapset oli 3kk, 4kk, 9kk ja vajaa 11kk kun tulehdukset alkoi ja samaa jatkuu edelleen vielä tänä päivänäkin kun lapset on pian 2v, 3v, 5v täyttävä ja 6vuotias. Kaikki putkitettu, osa 2, osa 3kertaa, kitarisat on otettu 2vanhimmalta, nielurisat esikoiselta. Joskus tulee varoittamatta ilman nuhaa tulehdus, yleensä flussan yhteydessä, meillä helppo huomata kun kaikilla putket. Tärykalvoja ei enää nykyään puhkasta kun äärimmäises hädäs, meillä neloselta puhkastiin 6kk iässä kun oli 3kk kärsiny samasta tulehduksesta. Meillä perintönä tämä, minä oon ollu korvakierrelapsi joka putkitettu 11krt.

Voi kökkö, toivotaan ettei meilläkin olisi nyt tulossa perintönä. Minulla tosin jatkuvat tulehdukset loppui siihen tärykalvojen puhkaisuun. Yksi on ollut sen jälkeen ja sekin vasta kouluiässä. Miehelläni puhkaistu tärykalvot myös mutta sitä en tiedä että kuinka se auttoi sitten siihen jatkuvaan tulehduskierteeseen hänellä. Hänellä tulehtuu korvat välillä vieläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Voi kökkö, toivotaan ettei meilläkin olisi nyt tulossa perintönä. Minulla tosin jatkuvat tulehdukset loppui siihen tärykalvojen puhkaisuun. Yksi on ollut sen jälkeen ja sekin vasta kouluiässä. Miehelläni puhkaistu tärykalvot myös mutta sitä en tiedä että kuinka se auttoi sitten siihen jatkuvaan tulehduskierteeseen hänellä. Hänellä tulehtuu korvat välillä vieläkin.

Noh, mä en siitä sinällään ole enää millänsäkkää, meillä se on lapsilla yksi ominaisuus. En vois kuvitellakaa et jos 5s tulis että hän olis korvavaivaton lapsi. Meillä ollu lisänä kuulonalenemaa että isommat putkitetaan senkin takia etteivät kuule enää kun putket lähtee pois. Rakenne korvassa semmonen.

Kiva kun täällä maalailen jo piruja seinille ja kyselen tästä vaikka lapsella vasta eka tulehdus :whistle: Mutta kun siis tuli yllättäen ja molempiin korviin niin sitä miettii jo kaiken näköistä. Esikoisella oli tulehdus joskus pari vuotiaana mutta sitä ei edes huomattu kun söi lääkekuurin samaan aikaan pissatulehdukseen. Lääkärissä käytiin kuumeen takia myöhemmin niin huomasi että korvassa paraneva tulehdus.
Nyt viime talvena oli korvatulehdus mutta sekään ei edes kipuillut hänellä vaan kuumeen ja nuhan takia lääkärissä käytiin.

Yhteistyössä