Te kellä on miehen kanssa omat rahat kummallakin, miten toimii käytännössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no meillä näin;25061259:
meillä on omat rahat ja ihan hyvin toimii.talo,auto ja huonekalut ollaan maksettu puoliksi.viime kuussa ostettiin uudet sohvat ja mies on minulle velkaa vielä 24,30e.tällä hetkellä en saa ajaa autolla,koska siinä on miehen bensat.seuraavaksi minä aion tankata.mutta täytyy tehdä niin,että mies ajaa auton bensa-asemalle ja tulen pyörällä perässä,sitten tankkaan ja mies saa pyöräillä kotiin,koska sitten autossa on minun bensat.mies saa lainata autoa silloin kun siinä on minun bensat,mutta hänen täytyy maksaa minulle kilometrikorvaukset.ruoat yleensä maksetaan puoliksi.mutta tällä hetkellä olen miehelleni 3,56e velkaa juustosta.enkä saa syödä omaa puolikastani juustosta ennenkuin olen maksanut miehelle.huomasin että mieheni oli kähveltänyt mun purkkapussista purkkaa 3kpl ja sovittiin,että olen miehelle velkaa vain 3,24e.jos olen ostanut tyttärelleni vaikkapa housut,niin mieheni ei saa pukea niitä housuja tytölle,vaan hänen täytyy pukea sellaiset housut,jotka on itse ostanut.samoin myös silloin jos minä puen lapsemme.jos mies on maksanut vesilaskumme,niin en saa käydä suihkussa,enkä vessassa ennenkuin olen maksanut mieheni tilille oman osuuteni vesilaskusta.joskus tosin käyn salaa pissalla,mutta en käytä paperia,enkä vedä pönttöä ettei mies vain huomaa.mieheni ei saa koskea mun ostamiin tavaroihin.sellaista meillä :)

:D Huippua!

Me ollaan molemmat töissä ja saadaan suurinpiirtein samaa palkkaa. Meillä on aina ollut omat tilit ja omat rahat, paitsi lainanhoitotili on yhteinen. Hyvin on homma toiminut meillä aina. Yhteiset menot maksetaan puoliksi ja kumpikin maksaa omat laskunsa (esim. kännykkälasku jne.). Pääsääntöisesti mies hoitaa auton (ostaa dieselit, maksaa huollot), kun taas mä maksan ruoan ja muut päivittäistavarat. Muut kulut, kuten lapseen liittyvät hankinnat, maksetaan miten milloinkin.

Fiksuinta olisi opettaa mies järkevään rahankäyttöön, mikä voi kyllä olla mahdoton tehtävä. Esimerkiksi lainoista kannattaa sopia, että velaksi ei osteta mitään asuntoa lukuunottamatta ellei ole ehdoton pakko. Rahat käytetään vasta sitten, kun ne on saatu käteen. Monillahan se menee valitettavasti niin, että tulevaisuudessa tulevat rahat on ehditty tuhlata jo useampaan kertaan ennenkuin ne on oikeasti saatu ja ansaittu. Jospa siis jaksaisit vielä yrittää, vaikka miehesi ei taida olla asiassa kovin kehityskelpoinen.

Oman mieheni kanssa olen onnistunut hyvin. Silloin kun tavattiin, niin miehelläni ei ollut minkäänlaisia rahankäyttötaitoja. Tulot olivat erittäin hyvät, mutta menoissa ei ollut mitään tolkkua. Mies ei osannut kaupossa katsoa hintoja lainkaan, vaan saattoi ostaa esim. tosi kalliita hedelmiä useita kiloja. Pankkitili méni helposti miinukselle, koska minkäänlaista rahankäytön kontrollia ei ollut: ostettiin jos jotain mielenkiintoista tuli vastaan, kuitenkaan mitään järkeviä hankintoja ei tehty. Mies asui tuolloin vielä kotonaan, joten asumiskulujakaan hänellä ei ollut. Silti rahat eivät riittäneet, vaikka palkka oli varmasti reilusti yli silloisen keskipalkan. Nykyisin mieheni on tarkka rahankäyttäjä. Joskus ihan rasittaa, kun hän alkaa valittamaan joidenkin pakollisten hankintojen hinnoista.

Alkuperäinen kirjoittaja no meillä näin;25061259:
meillä on omat rahat ja ihan hyvin toimii.talo,auto ja huonekalut ollaan maksettu puoliksi.viime kuussa ostettiin uudet sohvat ja mies on minulle velkaa vielä 24,30e.tällä hetkellä en saa ajaa autolla,koska siinä on miehen bensat.seuraavaksi minä aion tankata.mutta täytyy tehdä niin,että mies ajaa auton bensa-asemalle ja tulen pyörällä perässä,sitten tankkaan ja mies saa pyöräillä kotiin,koska sitten autossa on minun bensat.mies saa lainata autoa silloin kun siinä on minun bensat,mutta hänen täytyy maksaa minulle kilometrikorvaukset.ruoat yleensä maksetaan puoliksi.mutta tällä hetkellä olen miehelleni 3,56e velkaa juustosta.enkä saa syödä omaa puolikastani juustosta ennenkuin olen maksanut miehelle.huomasin että mieheni oli kähveltänyt mun purkkapussista purkkaa 3kpl ja sovittiin,että olen miehelle velkaa vain 3,24e.jos olen ostanut tyttärelleni vaikkapa housut,niin mieheni ei saa pukea niitä housuja tytölle,vaan hänen täytyy pukea sellaiset housut,jotka on itse ostanut.samoin myös silloin jos minä puen lapsemme.jos mies on maksanut vesilaskumme,niin en saa käydä suihkussa,enkä vessassa ennenkuin olen maksanut mieheni tilille oman osuuteni vesilaskusta.joskus tosin käyn salaa pissalla,mutta en käytä paperia,enkä vedä pönttöä ettei mies vain huomaa.mieheni ei saa koskea mun ostamiin tavaroihin.sellaista meillä :)
:laugh::laugh:

Mutta, oikeesti onhan tuo nyt ihan järjetöntä että perheellä on eri rahat. Sehän on perhe! Kaiken pitäisi olla yhteistä.

Mies antaa tietyn summan mulle kk yhteiseen taloudenpitoon ja vastaavasti laitan itse sitten oman osani yhteiseen talouskassaan. Molemmat ostelee omilla rahoillaan asuntoon tarpeelliseksi katsomiaan tavaroita. mm. Itse ostin vauvalle vaunut ja pinnasängyn, mies meille sängyn ja keittiönpöydän. Auto on miehen ja mies vastaa sen kuluista, toki annan myös itse siihen bensarahaa tai tankkaan, jos tarvitsen sitä em. ikea reissuun tms. Minä taasen maksan sähkölaskut. Meillä oli ns. yhteinen talous, mutta miehen epävarman rahankäytön takia vaadin, että antaa MINULLE käteen tietyn summan kuussa ja se summa on sitten kanssa tultava. Toki mm. nyt kun mieheltä loppui työt konkurssin takia ja tulot tippuivat + palkka konkurrssintakia viivästynyt, niin ei ole tarvinut antaa mitään, kun ei myöskään ole mitään mistä antaa :)

Uusimmat

Yhteistyössä