Te, kenellä on ollut migreeni??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla alkaa aina sahalaidat vilkkua silmäkulmissa ensin, alue laajenee ja lopulta on vaikeaa nähdä sivuille lainkaan. Lopulta alkaa päänsärky, joka on pahimmillaan kestänyt viikon.

noo... oireethan voi olla aika moninaiset. Mun äitini näkee naamasta jos migreeni on tulossa, itse en sitä siinä pisteessä huomaa kun pää ei vielä satu. Näin on ollut siis jo ihan pienenä, enää toki äiti ei ole vahtimassa milloin mun migreenini alkaa. Tuossa vaiheessa voi tulla myös kasvoissa ihon puutumista, sellaista epätodellisuuden tunnetta, näköhäirioitä ym. Mutta aika harovin noita auraoireita tulee, tai sitten en niitä huomaa. Sitten se yleensä alkaa pienellä, mutta migreenille tyypillisellä päänsäryllä. Silloin kun ottaa 1200,g ibuprofeiinia, niin auttaa. Pian päänsärky pahenee ihan järkyttäväksi. Täsmälääkkeenä Imigran joko auttaa tai sitten ei. Voi kestää muutaman tunnin tai sitten monta päivää. Silloin jos kestää monta päivää, on välillä laantumisjaksoja, sitten taas pahenee.

päänsärky mikä alkaa vasemmasta silmästä, kiertää koko pään ja loppuu oikeeseen silmään, näkö menee ja ennen sitä kirkkaat valot ja kovat äänet sattuu päähän tosi paljo, huimaa. yleensä menee kunnon unilla ohi, ei oo pahemmi särkylääkkeet auttanu ja lääkäristä ne ei suostu migreeni lääkettä antamaan.

järkyttävä päänsärky, alkaa mulla joko pikkuhiljaa ja sitten yhtäkkiä voimistuu tosi kovaksi tai sitten sahalaidoilla, joista n. tunnin päästä kaamea päänsärky.. Lisäksi pahoinvointia ja raajojen puutumista..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
järkyttävä päänsärky, alkaa mulla joko pikkuhiljaa ja sitten yhtäkkiä voimistuu tosi kovaksi tai sitten sahalaidoilla, joista n. tunnin päästä kaamea päänsärky.. Lisäksi pahoinvointia ja raajojen puutumista..

lisäys: mulla auttaa lääke ihan ok. Ihan siis perussärkylääkkeet joko yks burana tai kaks panadolia.. Mutta viiveellä ne auttaa, n 2h päästä. Onneksi mulla tepsii vielä tavan särkylääkkeet!

Alkaa lievenä kolotuksena niskassa ja toisen silmän päällä. Kauhea hapen puute, haukottaa ja väsyttää. Huono olo ja jomotus, ei mikään kauhee särky. Oksennan jos meen makuulle.

Päänsärky on vaihdellen eri puolilla, millon missäkinpäin päätä. Muita oireita on pahoinvointi, näköhäiriöt, valoarkuus, tasapainohäiriöt, ongelmat puheentuottamisesssa (sanat tuntuu olevan sekasin ja kadoksissa, puhun ihan mitä sattuu ).
Täsmälääkkeenä on Imigran injektio - se auttaa yleensä jos pääsee lepäämään. Joskus voi auttaa ihan normi lääkkeet, yleensä parasetamol-pohjaiset, jos ehtii ajoissa ottaa ja saa lepäillä rauhassa, pimeässä.

Ja tavallinen särkylääke tehoaa jos ottaa heti. Ja mielellän sekä "burana" että "panadol" samalla kertaa. Tämän ohjeen sai tyttöni noin 10 vuotiaana että kumpaakin samaan aikaan ja on hyvä ohje.

Mulla kanssa alkaa auraoireilla, jotka kestää n. 20-30 minuuttia. Sahalaitaa toisessa silmässä niin, ettei näe kunnolla. Siitä hetken suvantovaihe ja sitten iskee se päänsärky. Mulla ei migreenilääkkeet ole auttaneet ja olen myös ottanut 2x600 buranaa taittamaan pahinta särkyä. Joka ei onneksi ole ihan kamala, en oksenna tms. Pahin päänsärky menee ohi noin 4-6 tunnissa yleensä. Sen jälkeen jää pieni jomotus, väsy, vilu ja henkisesti herkkä mieli.

Estolääkitystä olen syönyt 2-3 vuotta ja tauti pysyi aisoissa. Tuli kohtaus vain noin kerran kuukaudessa. Nyt on pari kuukautta mennyt huonommin. Kohtauksia tulee melkein kerran viikkoon ja pahimmassa viikossa kaksikin. Myös esioireet alkavat eri tavalla. Näkö menee jo ennen kuin tulee sahalaitaa. Eilen illalla viimeksi olin miltei tunnin puolisokea ja sitten iski migreeni. Edellinen kohtaus oli 4 päivää aiemmin. Lisäksi tuntuu kuin migreeni olisi lievänä päällä vielä seuraavana päivänäkin.

Onko muilla migreenin muoto muuttunut? Pitääkö tässä huolestua? Estolääkitys nyt ei ainakaan tunnu enää toimivan :(

alkaa oikeelta puolelta päästä, koskee silmään ja oksettaa. sit iskee karmea särky. jota kestää 2-12h. joskus kestää useamman päivän, eikä lopu ennen kun käyn terveyskeskuksessa tai sairaalassa saamassa särkylääkettä suoraan suoneen.

mulla migreeniin estolääkitys, joka vähentäny kohtaukset minimiin. nyt enää noin kerran kuussa vain kohtaus. ilman lääkkeitä 4-5 kertaa viikossa.

Minulla niinsanottu aurallinen migreeni menee näin:

Ensin näkökyky menee "toispuoleiseksi", eli en esimerkiksi näe peilistä toista silmääni. Sitten alkaa näkyä väpättävää sahalaitaa sillä sokealla puolella (samantapainen, kun jää jos katsot valoon ja laitat sitten silmät kiinni)

Tästä kaikesta kuluu noin 20 min ja sit alkaa HEL**TINmoinen toispuoleinen (taitaa olla sama puoli aina kun tuo sokea) päänsärky. Siis aivan eri kaliiberia kuin pahinkaan krapulajysäri. Huono olo on muutenkin, mutta en ole koskaan oksentanut kuitenkaan.

Ei auta tavalliset särkylääkkeet. Migreenilääkkeistä tuli mulle huono olo, joten ainoa vaihtoehto on jääpussi tai pakastimessa ollut kaurapussi kipupuolella ja unta palloon.

Puoli vuorokautta yleensä kestää koko tapahtuma.

Ennakko-oireina pahanolo, oksettaa, hajut, valot ja äänet ottaa silmiin ja korviin, vaikea puhua, tulee sellainen jomotuskohta toiselle ohimolle.
Aiemmin jo saattanut olla jotain oireita kuten vähän niin kuin sekunda olo, on sellainen jotenkin tietynlainen, tunnistan sen itse, kauhea haukotteleminen, jotain erityisiä makean mielitekoja..
Lääkkeenä täsmälääke imigran, pitkävaikutteinen täsmälääke, pahoinvointilääke, vahva tavis särkylääke.. Yleensä tuo imigran auttaa kohtaukseen, mutta joskus jää tonne niskaan päälle ja silloin tarvitsen tuota pitkävaikutteista. Tavis särkylääkeet ei auta. Minulla todettu aivorunkoperäinen migreeni, ja ilm aloitetaan estolääkitys.

Yleensä hartioista nousee kova jomotuskipu ja aina vaan vasen puoli. Näen hopeisia palloja ja puhe alkaa songertaa, vasen poski puutuu.
Lääkitys on kohillaan, mutta aina ne ei oo mukana ( :headwall: )
Sirdalud, clotam, miranax ja sitten tollasta himokallista nenäsuihketta, täsmälääke.

Kurkumalla lähtee, jos ehtii ottamaan heti kun näköhäiriö on tulollaan. Mut tulee pansuolasta ja aromisuolasta ja hydrolysaateista, sekä kaikista glutamaateista ja luomusokerin glutamiinihaposta. Ei tarvi ottaa sitäkään, kun tietää varoa noita aineita:-)

Mulla auraton eli esioireeton migreeni. Liittyy pahoinvointia joka voi yltyä niin pahaksi että suun kautta otettava lääke ei auta. Mulla lääkärin ohjeena heti säryn alettua ottaa 400mg ibuprofeenia, 1000mg paracetamolia ja sitte suihkeena Imigran nenään. Toi viimeinen on pelastava enkeli sillon jos mahassa ei enää mikään pysy...

sahalaitoja , sitten lähtee näkö kokonaan. toinenpuoli kropasta puutuu yleensä vasen, lähimuisti menee, muistin menetykset( esim tiedän mikä porkkana on mutta en muista että se on porkkana, en muista missä osotteessa asun, en muista mikä se on josson 4 puörää ja sen saa avaimella käyntiin :D) puhe sopertaa, ihan lopuksi tulee päänsärky kun muut oireet on jo häipymässä, tähän ei auta kun kunnon unet ja päänsärkyyn auttaa burana, muita lääkkeitä ei olla ees pohdittu kun oon mikreeninpuhkeemisen jälkeen ollut melkein kokoaika raskaana xD raskauden alkuvaiheessa kohtaukset olivat todella pahoja, loppuraskaus mennyt kummassakin raskaudessa ilman kohtauksia ja "normaalitilassa kohtaukset ovat olleet keskiluokkaa, lukuunottamatta paria järkyttävää kohtausta, mulla migreeni rajoittaa elämää välillä todella paljon, en voi kohtauksen iskettyyä kuin maata,

Mulla alkaa päänsäryllä joka pahenee ja sitä myötä olo muutenkin. Oksettaa, väsyttää älyttömästi, sanat sekoaa, näkö sumenee ja valo sattuu. Äänet sattuu. Kaikenkaikkiaan tosi tuskanen olo. Tavallinen särkylääke ei auta, pitää olla täsmälääke. Jos saan ajoitettua niin kohtaus kestää noin 4h, jos lääke liian myöhään niin voi kestää yli vrk. Auroja mulla on ollu kaksi kertaa, vaikka migreeni jo kakarana. Mulla sekä nieltävä lääke että suussa sulava jos en pysty nielemään.

Mulla aurallinen migreeni ja mulla on näköhäiriöitä ja puutuu kehosta toinen puoli ja sanat menee sekaisin.
Mulla on migreenilääkkeenä Almogran ja tehoaa mulla todella nopeasti migreeniin.
Mulla on lapsesta asti ollut migreeniä,että sen kanssa on jo eletty monet vuodet.

Sanat katoavat, sitten tavut, toinen puoli halvaantuu, näkökentässä häiriöitä, makuharhoja, valonarkuutta...

Akupunktiolla pysyy vuosikausia poissa.

Yhteistyössä