Te,kenen 18 v täyttänyt nuorii muuttanut kotoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä70

Vieras
Niin..Mites teijän opiskeleva 18v täyttänyt nuori tulee toimeen,siis kun on muuttanut pois kotoa?Saa opintotukea ja asumislisää kaiketikkin,mutta entäs sitten elämään tarvittavat rahat,mistä ne saa rahat?
Lähinnä haluaisin tietää,et onko joutunu ottaa lainaa,vai millä elää.
Saako lukiolainen toimeentulotukea,vai onko sen ensisijaisesti otettava laina.Töitä ei oo tiedossa,tekis jos ois jotain.

Opiskelijat elää opintolainalla, jos vanhemmat ei avusta. Toimeentulotukea lähes mahdoton opiskelijan saada. PItää oola luottotiedot menneet. Itse muutin 18-vuotiaana ja kesätöillä tienatuilla rahoilla elin.

Yhteiskunta olettaa, että vanhemmat elättää. Välttäämättä kun sitä opintorahaa ei edes tule. Vanhempien tulot vaikuttaa.

Mun tyttö muutti kihlattunsa kanssa yhteen huhtikuussa.Saa opintotuen ja asumislisän,mutta muita tukia ei.Vävy käy kyllä töissä,mutta tytölle on pääasia se,että osallistuu vähillä tuloillaan asumiskuluihin,vaikka vävy onkin sanonut,ettei se ole niin piirun päälle.
Tyttö opiskelee lähihoitajaksi,töitä ei ole saanut siihen sivuun-toisaalta,olenkin sanonut hälle,että oman jaksamisen ja opiskelun jaksamisen puitteissa ottaa sitten työtä jos annetaan.Hakee kovasti kesätöitä,koska kesällä ei saa nuita opintoihin liittyviä tuloja,asumistukeakaan eivät saa vävyn palkan takia.

Mun kaikki lapset tekee töitä opintojen ohella. Kaksi vanhinta, 23v ja 20v on asuneet jo jokusen vuoden omillaan, 18v asuu vielä kotona ja valmistautuu yo-kirjoituksiin.

Vanhimmat saa opintotukea ja asumistukea (tai jotain lisää tai jotain, en ole kysellyt kun kerran toimeen tulevat) ja tekevät sitten töitä. Toinen on ravintolassa ja toinen tekee keikkahommia yhdelle koodausfirmalle.

En avusta enkä elätä sen kummemmin, kuin että silloin tällöin ostan kassillisen ruokaa tai pakkaan kotoa mukaan jämiä. Oppivat elämään tulojensa mukaan.

[QUOTE="noh";29555580]Kyllä 18v pitää vielä vanhemmat elättää etenkin jos nuori opiskelee.[/QUOTE]

Tästähän on muistaakseni juridinen ennakkotapauskin, että vanhempi on velvollinen elättämään lapsensa toisen asteen koulutuksen loppuun asti. Siinä kyseissä tapauksessa todettiin, että lukiolaispojan isän tuli maksaa pojalleen jopa vuokra-asunto isän luona asumisen sijaan.

Kun itse muutin poikaystävän luo 18v:nä elin "pyhällä hengellä". Mitään tukia ei tullut, koska vanhemmat oli liian hyvätulosia ja mies tienasi sen verran, että asumistukeakaan en saanut. Ruokaan ei ollut sitten rahaa, joten söin vain koulussa ja varastin sieltä vähän näkkäriä kotiinkin. Miehen rahat meni vuokraan ja siihen, että sai edes töissä syötyä. Kolme kuukautta jaksoivat vanhemmat pitää välejä poikki (en olisi saanut seurustella ja heittivät pihalle, kun en katkaissut suhdetta), mutta kun huomasivat, etten tosiaan saanut edes syödäkseni ja olin laihtunut melkein 15kg, alkoivat he avustaa parilla sadalla eurolla kuukaudessa. Ei onneksi tarvittu kauan apua, kun täytin pian jo 19 ja aloin saada opintotukea.

Mutta tosiassahan opiskelijat ovat rahan suhteen yleensä todella tiukilla. Harva pystyy pelkillä tuilla elämään, vaan melkein pakko on joko käydä töissä tai ottaa lainaa, ainakin korkeammilla opintotasoilla, elleivät vanhemmat osallistu.

Tästähän on muistaakseni juridinen ennakkotapauskin, että vanhempi on velvollinen elättämään lapsensa toisen asteen koulutuksen loppuun asti. Siinä kyseissä tapauksessa todettiin, että lukiolaispojan isän tuli maksaa pojalleen jopa vuokra-asunto isän luona asumisen sijaan.

Minä aion aikanani elättää että saa opintonsa loppuun vaikka itse jouduin kotoa lähtemään 16v ja elättämään itse itseni samaa virhettä en lapseni kanssa tee.

Minun muksu lähti yläasteen jälkeen asumaan lukion asuntolaan. Oli 4 vuotta siellä. Lopun ajasta sai opintorahan ja asumislisän. Siellä oli ilmainen asuminen ja ruoka. Lähes kaikki rahat meni säästöön, ainoastaan kirjat ostettiin. Kesät teki töitä ja asui taas meidän vanhempien luona. Ne rahat meni kanssa säästöön. Valmistuttuaan sai omaa asuntoa varten lainan, oli hyvät pohjakassat valmiina. Nyt omistusasunto velattomana ja töissä käy

Nuoreni opiskelee toisella paikkakunnalla , jossa hänellä asunto. Ei saa tukia , koska meidät katsotaan liian hyvätuloisiksi. On 16 - vuotias.

Joten mie maksan kaikki viulut !

[QUOTE="noh";29555580]Kyllä 18v pitää vielä vanhemmat elättää etenkin jos nuori opiskelee.[/QUOTE]

Juu,ei kyse ole siitä ettei sais syödäksee ja niin edelleen..Mutta jos nuorella on vaan kova kiire päästä omilleen,kotona sais asua niin pitkään kun haluais,sais siis kotona asuessan täyden ylläpidon niinkuin tähänkin asti.Haluaa muuttaa omilleen,samalle paikkkunnalle,heti kun täyttää 18 v.

Laita nuori selvittämään itse, miten vanhempien tulot vaikuttavat hänen opintotukeensa, miten paljon saa asumislisää, millainen vuokrataso- ja tarjonta jne paikkakunnalla on ja miten paljon rahaa vuokraan, veteen, sähköön, nettiin, puhelimeen yms menee :) hän joutuu ne lähivuosina joka tapauksessa opettelemaan.

Muutin 16-vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, aluksi vanhemmat maksoivat kaiken koska eihän sitä alle 17-vuotias saa kuin lapsilisiä, sitten elin opintotuella, asumislisällä, kesätyösäästöillä, vanhempien tuella ja hain eu-ruokakasseja muistaakseni kaksi kertaa. Asuin kimppakämpässä vuosia. Opintolainaan turvauduin vasta kun ihan loppuvaiheessa muutin yksiöön ja työtilanne oli huono, en halunnut kaikkia säästöjäkään laittaa vuokraan.

Yhteistyössä