Te, kenen lapsella on talvikuiva (atooppinen?) iho... *sis. kuvia*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkkius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minkkius

Jäsen
20.01.2009
337
0
16
Onko tää ihan talvikuivaa ihoa.. Mä ajattelin nyt maanantaina varata ajan tytölle lääkäriin.
Liitin nyt kuitenkin muutaman kuvan.. Näitä läiskiä on lähinnä jaloissa ja käsissä (kuvat käsistä). Ja nyt ovat olleet taas tosi huonona. Tyttö valittaa että rasvat kutittaa, oon kokeillu varmaan sataa eri rasvaa ja ajoittain kortisonia.

Olikin aika huonoja kuvia.. Mutta kai se sit viimestään lääkärillä selviää. Mutta olis vaan kiva kuulla kokemuksia.

Tyttärellä kuiva talviho iskee aina käsiin ja siihen auttaa kunnon creme ja hanskat käteen, apteekeista saatavat. Kannattaa kysyä, et mitä rasvaa tuohon suositeltiin, itse en jaksa nousta katsoon

Alkuperäinen kirjoittaja t-06---p-08:
Oletko jo kokeillut decubal-merkkistä rasvaa? Ihottumaa meinki tytöllä on koko kroppa täynnä. Kesällä helpottaa sentään! Nyt on yhtä rasvausta kokoajan!

Oon kokeillut, ja tyttö valittaa että kutittaa tai sattuu. Tota rasvaa suosittelivat neuvolasta. Nyt muuten on kasvoissakin tuota kuivaa, poskissa ja leuan alla.

Oletko jo kokeillut decubal-merkkistä rasvaa? Ihottumaa meinki tytöllä on koko kroppa täynnä. Kesällä helpottaa sentään! Nyt on yhtä rasvausta kokoajan!

meillä kanssa tuo decubal käytössä atopiseen ihoon mutta välillä on hyvä vaihtaa rasvaa jotta saa parhaan tuloksen aikaseksi. joka toinen purkki jotain muuta rasvaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Miukkelis:

Oon kokeillut, ja tyttö valittaa että kutittaa tai sattuu. Tota rasvaa suosittelivat neuvolasta. Nyt muuten on kasvoissakin tuota kuivaa, poskissa ja leuan alla.

Saattaapi sattua ja kutittaa, koska iho on rikki. Rasvaamiseen yleisesti vinkki, että taputtele rasva ihoon. Näin neuvoivat allergiasairaalassa.

Minusta näyttää atooppiselta ihottumalta. Ikävä vaiva varsinkin näin talvisin. Itse en ole muuta konstia keksinyt (eikä ihotautilääkärikään) kuin runsas rasvaaminen ja pahimmassa kutina/raapimisvaiheessa kortisoni (meillä vahvinta mahdollista) sekä Atarax öisin.

sellainen rasva kuin ceralan auttaa meillä...pahimmassa vaiheessa sibicort aamua iltaa...teen suihkun jälkeen lumiukko rasvauksen ja neiti kääriytyy pyyhkeeseen kirvelee hetken mutta menee ohi...

Meillä on pojalla kans atopiaa ja meillä nyt käytössä Essex plus ja läikkiin laitan kuuriluontoisesti Fucidinia/hydrocortisonia (1%). Tuntuu toimivan; välillä iho on tosi hieno, jolloin höllennän rasvausta ja kun taas pahenee, laitan vastaavasti enemmän rasvaa. Pesu on myös tärkeää. Ja pyykinpesuaineen oon vaihtanu Miniriskiin/Erisaniin.

Pojalla on (ja mulla oli lapsena), oireilee tosiaan vaan talvella lievänä taiveihottumana. Decubalin lisäksi Lipolan toimii, silloin tällöin mieto hydrocortisoni-voide.

Mitä kosteuttavampi rasva, sitä enemmän se kirvelee kuivalla iholla, mutta kunhan sitä rasvausta tekee useamman kerran, se rupeaa auttamaan ja kirvelytkin jää. Pyydä lääkäriltä resepti.

Rasvaa aina puhtaalle iholle. Ei haittaa vaikka iho olisi jopa hiukan kostea suihkun jäljiltä (kuivaa iho taputtelemalla, ei pyyhkimällä ). Meillä poika käy 2krt päivässä suihkussa ja rasvaukset päälle. Iho on pysynyt tosi hyvänä. Ihotautilääkärin neuvo. Lika ja hiki ärsyttää herkkää ihoa.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota vaatteisiiin. Materiaalin yms. Meillä ei voi pitää ollenkaan sukkahousuja, koska niiden sisältämä elastaani ärsyttää. Joillain lapsilla voi vaatteiden silitys nurinpäin helpottaa ihoärsytystä.

Me ollaan käytetty kutiavalle iholle Physiogel-rasvaa. Toimii melkein paremmin kuin kortisoni voiteet.

Meillä neiti 5v on tammikuun lopussa testattu ns. prick-testeillä, ruoka-, eläin -, ja siitepölyjen osalta. Yksi ihotautilääkäri ja yksi lastenlääkäri molemmat oli sitä mieltä, et tytöllä on atooppisen ihottuman lisäksi allergista ihottumaa joukossa. Kaikki testitulokset oli kuitenkin puhtaat, mitään allergiaa ei todettu. OYS:n ihotautilääkäri kuitenkin pisti pannaan mansikan, suklaan ja sitrushedelmät, koska ne kuivattaa ja voi aiheuttaa allergiaa, vaikkei näykään testeissä. Hoidoksi saatiiin locoid-kortisonirasva 7 päivän kuurina, minkä jälkeen essex ja ceralan-perusvoiteita vaihdellaan. Pari kertaa viikossa rasvataan 1% hydrokortisonilla.

Enitsen mua vituttaa tässä se, että me ollaan käyty näyttää ihottumaa sen 100lääkärillä ja hoitajalla, ja mm. täältä paikallisesta tk:sta meidät on ohjeistettu aivan vääri, kuinka atooppista ihottumaa hoidetaan! :headwall: Kun saatiin OYS:sta kunnolliset rasvat ja hoito-ohjeet, niin viikko testien jälkeen ei ollu enää ihottumasta tietoakaan.

Meillon vauvalla jalat ihottuman peitossa.

Auttaa kun käyttää housuja jotka on 100% puuvillaa. Muut materiaalit pahentaa ihoa.
Rasvataan aamuin illoin, pyllypesun yhteydessä jalat huuhdotaan samalla ja sit rasvaa.
Ceralania ja tarpeen mukaan hydrocortisonia.

Myös maissin syöminen pahenti ihottumaa, parani huomattavasti kun lopetti maissin syömisen.

Yhteistyössä