Teen juonti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
Olen innokas teen juoja ja raskaana (5+1). Kuitenkin jostain luin, että yrttiteetä ei saa nauttia, koska jossain päin maailmaa sitä käytettiin/käytetään keskenmenon saamiseen ja voi näin aiheuttaa keskenmenon.

Mutta mikä on yrttiteetä? Voinko huoletta juoda kaupasta saatavaa ns. normaalia teetä?

Olen tyhmä, mutta minkäs sille voi :)

Normaali ns. musta tee on normaalia teetä. Yrttiteetä on monenlaisia esim. jäkälä, jasmiini, kehäkukka tms. Kun yrttien vaikutuksesta raskauteen ei voida olla varmoja niin siksi ne on kiellettyjä. saattavat aiheuttaa keskenmenoja tms.

Teetä saa juoda raskausaikana, kahvia noin 3 kuppia eli teetä ainakin saman verran.

Yrttiteetä ei ole ruokakaupassa myytävä hedelmä/marjatee (esim sitruuna jne) taikka twiningsin/liptonin kamomilla/minttu jne teet. Vihreää teetäkin saa juoda, vaikka siitä jossain vaiheessa oli (sittemmin kumottu) huhu, että olisi haitallista. Sehän on samaa ainetta kuin musta tee.

Yrttiteekielto koskee luontaistuotekaupoista tms ostettavia teitä, joissa on yrttejä (niitä on niin paljon, etten osaa niitä edes luetella, itse olen välttänyt kaikkea ""epätavallista"" eli muuta kuin noiden suurten teenvalmistajien tavallisimpia teitä). Tuo kaupasta saatava normaali tee on hyvä nyrkkisääntö. Esim jotkut ""stressinpoistaja"" tms erikoisteet, joissa on sellaisia aineita, joista ei ole koskaan kuullutkaan.

Mutta kuule, ei se tee sulle kohta enää maistu:) En itse voinut sietää teen makua 12 ekan viikon aikana, ja sitten siitä jo oppiikin pois. Ennen join 10 kuppia päivässä, nyt hyvässä lykyssä 2..

Et ole tyhmä=)

Kaikkia normaalista kaupasta saatavaa teetä voit huoletta nauttia.
Yrttiteet tässä tapauksessa tarkoittavat esim. luontaistuotekaupoista ostettavia ""ihme-juomia"" jotka poistavat nestettä tms.

Ihan pieni vinkki vaan, kaikenlaisia kysymyksiä tulee raskauden aikana mieleen, kannattaa kysyä vaikka tuntuisikin tyhmältä=)

Niin, ja nää tiedot sain neuvolasta ja jostain (muistaakseni) STM:n julkaisemasta esitteestä. tosin tietty koskaan ei kannata uskoa sitä, mitä internetistä lukee;)

Kiitos vastauksista ja kannustuksista =)

Odotan aikaa jolloin tee ei enää maistu :)

Ensimmäinen raskaus on niin outo asia, että kaikkea sitä aina tulee mieleen, mutta onneksi on nämä sivut ja paljon ihania ihmisiä täällä =)

Tee on maistunut minulle ainakin läpi raskauden, mutta kahvia en välillä voinut sietää. Juon sitä n.1kuppi/pvä ja teetä n.1-2kuppia/pvä. Sen enempää kofeiinia ei sitten saakaan nauttia.

Tämä on hiukan kaksijakoinen juttu tämä teen juominen.
Kun lukee espoon kaupungin sivuilta raskausajan vältettävien ruoka-aineiden listaa , siellä kehoitetaan välttämään yrttiteejuomia ( niitä ja niinden turvallisuutta ei ole tarpeeksi tutkittu ).
Toisaalta taas kun lukee Dr jane Macdougall:n kirjoittamaa kirjaa Odotusaika viikko viikolta- siellä taas RV 6 :n kohdalla kehoitetaan juomaan yrittiteetä-jonka pitäisi auttaa pahoinvointiin! Yrteistä siellä mainittu suositeltavina: inkivääri, kamomilla, piparminttu.

Itse henkilökohtaisesti olen kyllä juonut kaikenlaista teetä koko tämänhetkisen raskauteni ajan. Olen juonut tavallista teetä ja aika paljon kaikkia aromatisoituja tee-laatuja. Eikä minulle ole ainakaan niistä mitään harmia ollut. Kaikkia luontaistuotekaupan teelaatuja ja yleensäkin luontaistuotekaupan tuotteita olen vältellyt.

Uskon että voit ihan huoletta nauttia teestä. Kahvi on kai se jota enemmän suositellaan vältettäväksi sen suuren kofeiini-pitoisuuden takia.

Veronika RV 28+6

Ihan totta, että tee maistui? Olen tosi monelta kuullut, että kahvi ja tee jäi heti raskauden alussa. Itseltäni ainakin. Nyt (rv 18) mieli tekee kahvia joskus, teetä yleensä ei koskaan. No, tämäkin lienee taas niitä yksilöllisiä raskauspiirteitä:)

Ai niin, ja olen minäkin kamomillaa, minttua ja inkivääriä juonut, neuvolasta varmistin. Eivät ole sellasiia harvinaisempia yrttejä (inkiväärihän ei ole edes yrtti), joita tuo yrttiteekielto koskee.

Vastaanpa 5 vuotta vanhaan ketjuun, kun rupesin lukemaan näitä teejuttuja.

Join raskauden alkuviikoilla Twiningsin kamomilla-vanilja-hunaja -teetä. Mukillisen illassa. Se oli ollut tapani jonkin aikaa jo ennen raskautta, koska kärsin kroonisista nukahtamisvaikeuksista ja se on auttanut vähän rentoutumista. Pääsin neuvolaan jo niinkin varhaisessa vaiheessa kuin raskausviikolla 6+3. Aikoja ei ollut tarjolla "sopivampaan" aikaan eli pari viikkoa myöhemmin.

Terveydenhoitaja oli lähettänyt jo ennen käyntiä kotiin listan ruoka-aineista, joita ei suositella. Siinä mainittiin tietysti se perinteinen, että hedelmäteitä (esim. ruusunmarja) saa juoda, mutta yrttiteitä ei suositella. Kysyin käydessäni terveydenhoitajalta, voiko kamomillateetä juoda, ja sanoin juoneeni sitä siihen asti. Hän vastasi lyhyesti että ei voi. Näytti heti perään jotain monistetta, jossa oli lista yrteistä joita oli käytetty joskus keskeyttämään ei-toivottuja raskauksia. Hän tosin lisäsi, että niitä on käytetty silloin varmaan aika suuria määriä eikä sellaisia määriä saa yhdestä teemukillisesta, mutta parempi ottaa varman päälle.

No joo. Lopetin sitten myös kamomillateen juomisen eli en juonut enää mitään teetä. Palasin juomaan satunnaisesti kamomillateetä, kun minulla alkoi pahoinvointi viikkojen 8-9 välillä. Se tuntui rauhoittavan vähän vatsaa. Vatsani meni raskauden myötä myös tavallista löysemmäksi ja kun luin, että mustaa teetä ei suositella esim. siksi että se voi pahentaa ummetusta (jos vatsa on muuttunut raskauden aikana kovemmaksi), totesin senkin olevan varmaan ihan ok. Palasin juomaan mustaa Ceylon-teetä mukillisen aamuisin. En ole huomannut mitään ongelmia. Ehkä niitä ei huomaakaan?

Ajattelen silti näin, että esim. Kauko-Idässä on juotu teetä iät ajat ja melko varmasti raskaana ollessakin. Eiköhän se kerro jotain siitä, ettei tee voi olla ihan kauheaa myrkkyä raskaana olevillekaan? En uskalla juoda sitä kupillista enempää, mutta sen verran oikein hyvin. Tee on myös maistunut tänne asti. Nyt mennään raskausviikolla 8+6.

Yhteistyössä